אם לא כאן אז היכן?אין אני כלל רוצה להכנס לתוך הסוגיא כי אין כאן המקום להכנס לכאלה נושאים ...
אם לא כאן אז היכן?אין אני כלל רוצה להכנס לתוך הסוגיא כי אין כאן המקום להכנס לכאלה נושאים ...
בית יוסף אורח חיים סימן תקפטבית יוסף?
מעולם לא ראיתי, אם זה לא ט"ס בדבריך אשמח מאוד לראות
אלו 'מאני דקוניא' המוזכרים בגמ' בפסחים ל' ע"ב כמבואר בב"י שם.שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תנא סעיף כג
כלי חרס המצופין בהתוך זכוכית, דינם ככלי חרס.
יפה מאוד, לא ידעתי חשבון זה.בית יוסף אורח חיים סימן תקפט
וכתב הרב המגיד לדעת רבינו ודאי שאין נשים מברכות והיאך יאמרו וצונו והן פטורות ובסוף הלכות ציצית (פ"ג ה"ט) כתב גם כן הרמב"ם שנשים ועבדים וטומטום ואנדרוגינוס אין מברכין אם מתעטפין בציצית וההגהות כתבו שם (אות מ) שכן דעת רש"י שאסור לנשים לברך על מצות עשה שהזמן גרמא ושרבינו תם פסק שהן יכולות לברך והביא ראיה לדבר וסמ"ג כתב בסימן מ"ב (עשין קיט.) כל דברי רבינו תם ואחר כך כתב אבל זהו דבר תימה מהו וצונו בדבר שאינה מחוייבת לא מדאורייתא ולא מדרבנן דנשים במצות עשה שהזמן גרמא אפילו מדברי סופרים פטורות וכמו שמוכח בפרק מי שמתו (ברכות כ:) גבי נשים חייבות בקידוש היום דבר תורה ע"כ.
חזינן שהב"י הביא את הראשונים 'בדעת הרמב"ם' שהאיסור לברך הוא משום וציונו, וממילא כשאין וציונו אין איסור, ופשוט.
עיין במצורף באורך, שכך מפורש להדיא גם בר' מנוח ועוד.בעצם טענתך זה טענת הרב אוירבך במנחת שלמה, ומחזה אליהו פאלק,
רק שכבודך מחדש שזה בית יוסף מפורש הטענה הזאת.
עכשיו תגדל התימה על הרב אוירבך שלא הזכיר שכן דעת מרן בעצם. פלא פלאים.
בל"נ אתבונן בזה בפנים.
מי אמר שהוא לא מעיר את זה? כמדומני שהוא מביא את הראשונים שכתבו כןאתה לא מיישב למה הרב אוירבך לא העיר שזה בית יוסף מפורש?
מסופר על מרן הגר"י צדקה זצ"ל שקודם שקנה מקרר לביתו קיים מצוות כתיבת ספר תורה."לא ראיתי מעולם גדול בתורה שכתב ס"ת, לא ראיתי מעולם. המצוה לכתוב ס"ת היא לא מצוה חיובית היא מצוה קיומית, שאם אתה מקיים אתה עושה אותה, לעומת לימוד תורה מה בכלל אפשר להשוות?"
נ.ב.
בתלמוד מובא שהרבה אמוראים כתבו ס"ת, הרמב"ם כתב ס"ת, הר"ן כתב ס"ת, מהר"י אבוהב, מהר"ם זבארו, ר' עזריה פיג'ו, מהר"ח אבואלעפיה, ועוד רבים רבים מגדולי הדורות שזמנם היה יקר להם לא פחות מחכמי דורנו.
כתיבת ס"ת היא מצוה חיובית לא פחות משאר המצוות. טעות חמורה לומר שהיא מצוה קיומית. מה שלא מקיימים אותה זה משום הקושי שבדבר והעלות הגבוהה ולא משום שאינה מצוה חיובית.
יש לך טעות על זה שאתה אומר שהרב טעה"אין דין שהמסובים יתנו עיניהם בכוס, מה שכתב הרמ"א זה על המברך"
טעות!
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצו סעיף א
ובשעת הבדלה יתנו עיניהם בכוס ובנר.
משנה ברורה סימן רצו ס"ק ג
(ג) יתנו עיניהם בכוס - היינו [ה] המבדיל וגם השומעים העונים אמן כדי שלא יסיחו דעתם:
מקור הדברים הוא בטור שם בשם ריצ"ג ועוד.
וה"ה לגבי קידוש
פסקי תשובות אורח חיים סימן רעא אות כט
ודע, שעל304 פי המבואר בפוסקים גם השומעים בכלל הלכה זו, ליתן עיניהם בנרות וביין בעת הקידוש, וכפי המבואר לעיל,
אתה רציני"הכה"ח כתב להדיא שאין איסור לזרוק פה"ב אלא פת גמורה"
לא נמצא כזה בכה"ח. אדרבה מפורש בשו"ע ובאחרונים שדין פה"ב כדין פת גמורה.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות בציעת הפת, סעודה, וברכת המזון סימן קעא סעיף ד
ממשיכין יין בצנורות לפני חתן וכלה, והוא שיקבלנו בכלי בפי הצנור; וזורקין לפניהם קליות ואגוזים בימות החמה, שאינם נמאסים; אבל לא בימות הגשמים, מפני שנמאסים; אבל לא גלוסקאות לעולם.
וכתב משנה ברורה סימן קעא ס"ק כב
(כב) לא גלוסקאות - כנ"ל ס"א:
ובסעיף א' כתוב: ואין זורקין הפת משום בזיון אוכלים ע"כ.
וכתב הפסקי תשובות אורח חיים סימן קעא אות ב
ובכלל פת גם שאר מיני מאפה (פת הבאה בכסנין) שברכתן מזונות, וכדחזינן להלן בשו"ע סעי' ד' שאין לזרוק גלוסקאות15 לעולם, והיינו אפילו בימות החמה שאינן נמאסים
15 . וגלוסקאות הוא מיני מאפה נאים ומשונים במראיהן מפת רגיל, וכולל גם פת הבאה בכסנין, והמתרגם שבעין יעקב תירגם גלוסקאות 'קוכען', וע"ע ערוך ערך גלוסקאות, ושו"ת שבט הקהתי ח"ב סי' ק"א.
לא הבנתימסקנא: מותר גם לאשכנזים להמיס כל דבר שנאכל גם כשהוא מוצק כמו גלידה, שוקולד וכדומה.
אכן. תלמד לשם שמים. מה אתה חושב. שלא נבדוק אותך??ש לך טעות על זה שאתה אומר שהרב טעה
תעיין טוב קודם לפני שאתה מעיר
אין זה דרכה של תורה
עיין ברמ"א סימן רעא סעיף י. ובמשנ"ב שם ס"ק מח מט.
שמבואר שזה דין בכוס של ברכה משום היסח הדעת, ורק יש מעלה לרפואת הענים וכתב שם המשנ"ב שאין נזהרים בזה.
צריך ללמוד תורה לשם שמים.
הפסקי תשובות בסה"כ אומר את האמת.אתה רציני
אתה מקשה מפסקי תשובות????
תעיין טוב.
מה הרב אלישיב חולק על הרמ"א?לא הבנתי
כשהוא אומר אשכנזים הוא לא מתכוון לרב אלישיב, רנ"ק ועוד. אלא לדעת הרמ"א.
תעיין ואחר כך תכתוב. זו שטחיות.
נראה שאתה קשור אליו איך שהוא, ואתה לא יודע איך לבלוע את הטעויות הנ"ל.לא הבנתי
כשהוא אומר אשכנזים הוא לא מתכוון לרב אלישיב, רנ"ק ועוד. אלא לדעת הרמ"א.
תעיין ואחר כך תכתוב. זו שטחיות.
ואגב זה לא הרב אלישיב אלא הרב אויערבך, וכמדומני הרב אלישיב החמיר בזה (וכן הביא בשמו בספר הליכות שבת בשבת, ואע"פ כן כתב להקל וכנ"ל).לא הבנתי
כשהוא אומר אשכנזים הוא לא מתכוון לרב אלישיב, רנ"ק ועוד. אלא לדעת הרמ"א.
תעיין ואחר כך תכתוב. זו שטחיות.
אבל לא להקשות מחכם אחד לחכם אחר!!!הפסקי תשובות בסה"כ אומר את האמת.
הלואי שכל המוצי"ם בדור ידעו את ההלכה לפרטיה כמו הפסקי תשובות וידעו להעריך את העבודה הגדולה שהוא עשה.
מי שלא בקי בספר זה בודאי יטעה בהלכה למעשה בפרטיה ודקדוקיה [אע"פ שיש מקומות שיש להעיר עליו במקורות וכדומה].
תודה. זה רק בשביל הדוגמא.ואגב זה לא הרב אלישיב אלא הרב אויערבך, וכמדומני הרב אלישיב החמיר בזה (וכן הביא בשמו בספר הליכות שבת בשבת, ואע"פ כן כתב להקל וכנ"ל).
אני רואה שאין עם מי לדבר.אבל לא להקשות מחכם אחד לחכם אחר!!!
כך לא לומדים.