תורת רבי אברהם יוסף שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
פירוש מילולי ל'טעות' - 'אין דעה כזו'.
טעות.
למרות שדעתך שזו הכוונה, אבל זה טעות.
כי טעות זה כשאני סובר שדעתך אינה נכונה, גם אם אתה סובר כך.
[ולדוגמא אם יהיו קבוצה של אנשים שיסברו ש2+2=3 זה טעות למרות שהם סוברים כך. ולמרות שבהלכה זה לא מתמטיקה, אבל מצינו כזאת בכל הדורות].
 
טעות.
למרות שדעתך שזו הכוונה, אבל זה טעות.
כי טעות זה כשאני סובר שדעתך אינה נכונה, גם אם אתה סובר כך
יתכן, אבל כשזה בא יחד עם 'אין מה להתוכח עם זה' זה מראה שהכונה בטעות זו שאין דעה כזו, זה לא נושא לויכוח. וכבר כתבתי שהחזו"א הוא כן בר ויכוח.
 
יתכן, אבל כשזה בא יחד עם 'אין מה להתוכח עם זה' זה מראה שהכונה בטעות זו שאין דעה כזו, זה לא נושא לויכוח. וכבר כתבתי שהחזו"א הוא כן בר ויכוח.
הוא אוחז שאין מה להתווכח בזה, כי ס"ל שהמסורת שלנו ברורה, ואין מה לדון עם חשבונות מול מסורת ברורה.
 
הוא אוחז שאין מה להתווכח בזה, כי ס"ל שהמסורת שלנו ברורה, ואין מה לדון עם חשבונות מול מסורת ברורה.
ולכן מותר וצריך להורות כך גם לאשכנזים שהולכים בשיטת החזו"א!
כלומר אנו מבטלים את כל ההלכות שלהם שלא נראה לנו כמותם כחרס הנשבר וכדבר שאין בו ממש, ואף לא מודיעים להם שאנו עושים כן, אלא נותנים להם הרגשה שהם ממש טועים.
עי' בריש יבמות מחלוקת ב"ש וב"ה, ודוק.
 
ולכן מותר וצריך להורות כך גם לאשכנזים שהולכים בשיטת החזו"א!
כלומר אנו מבטלים את כל ההלכות שלהם שלא נראה לנו כמותם כחרס הנשבר וכדבר שאין בו ממש, ואף לא מודיעים להם שאנו עושים כן, אלא נותנים להם הרגשה שהם ממש טועים.
עי' בריש יבמות מחלוקת ב"ש וב"ה, ודוק.
תפתח כל ספר הלכה מהשו"ע והלאה ותראה שלא מזכיר דעות חולקות.
 
תפתח כל ספר לכה מהשו"ע והלא' ותראה שלא מזכיר דעות חולקות.
ספר הלכה זה לא רב ברדיו שעונה 'לכולם' וגם לאשכנזים שהם רוב השומעים ברדיו.
מי כמוך יודע מה עשה רב פלוני לאחד מרבני הרדיו שמשמיט [לשיטתו] את דעת הרב עובדיה או שמבליע את דעתו. כמה קיתונות של בוז שפך עליו.
להגיד לאנשים שעושים בפועל שנים כדעת החזו"א כיון שכך הורו להם רבותיהם שהם טועים וצריכים לברך כבר מפחות מהשיעור - אין בזה שום בעיה.
כנראה זה חלק מהשכל הבריא ותורת החילוק הידועה בבית מדרשכם.
 
החזו"א שהתנגד להיתר מכירה היה בן דורם של מתירי ההיתר
לא מדוייק
משא"כ שיעורי תורה זה כבר בזמן הרשב"ץ התחיל, וגם המבי"ט והב"י לגבי מקואות כבר שאלו את הסתירה, וכן כל חכמי אשכנז מזמן הנו"ב ועוד, כך שלא קרב זה אל זה.
הרשב"ץ והב"י כתבו 520 דרהם, והנו"ב לא ידע משיעור הרמב"ם
 
הרשב"ץ והב"י כתבו 520 דרהם
שו"ת תשב"ץ חלק ב סימן רצא
נמצא לפי זה שכלי שיש בו שבע אצבעות פחו' שני תשיעי אצבע וכן באורך וכן ברום בשלשת צדדיו יש בשיעור הזה בקירוב הוא מחזיק מ"ג ביצים וחומש ביצה. ויש מי שאומר שכלי שיש בו ב' טפחים על ב' טפחים וחצי ברום אצבעים וחצי אצבע וחומש אצבע הוא שיעור חלה. וטעו' הוא בידו לפי שהוא שיעור חמשת רבעים בקב המדבר קודם שהוסיפו בו. ואין השיעור אלא בקב גדול של ציפורי כמו שביארנו. שיעור ביצה אחת בתשבורת שבע אצבעות וחומש אצבע נמצא שיעור אצבעו' הכלי הזה בתשבורת הם שלש מאות ואחד עשר אצבעות סימן להם י"שא ברכה מאת ה'. האצבע שמשערין בו הוא הגודל שהוא רביעית טפח האצבע הבינוני שמשערין בו בכל מקום כבר דקדקו בשיעורו ומצאוהו רחב שבע שעורו' בינוניות זו בצד זו בדוחק. והן באורך שתי שעורות בריוח יש שמשערין מדה זו במשקל והשיעור היותר מכוון הוא שיעור האצבעו' לפי שאין כל הקמחין שוין במשקלם. ועוד שהרי בשיעורי התור' לא נזכר משקל אלא מדה ע"כ.

לא כתב דרהם. שיעור האצבעות הוא גדול מהשיעור של הביצים כנודע.
הוא עצמו כותב שיש סתירה בין הביצים לאצבעות והעיקר הוא האצבעות, ממש כדברי הנו"ב.
והנו"ב לא ידע משיעור הרמב"ם
החזו"א ידע ואעפ"כ סבר שהעיקר הוא לא כהרמב"ם אלא כשיעור האצבעות.

אני לא בא לומר מה 'האמת', אני בא לומר שמבחינתם זוהי מחלוקת קדומה וא"א לבטלה. הם נוהגים ע"פ שיעור זה 'וחייבים' לומר להם את דעתם, וכ"ש שאם מישהו אומר שכך הם נוהגים שלא לומר שהוא נוהג כן 'בטעות'.

האם מישהו כאן חושב שאפשר להתוכח עם דברים פשוטים אלו?
 
יש מישהו בעולם שלא יודע את שיעורי החזו"א שמפרישים ב2.2 קילו, ולא ב1.5 קילו?? לומר 'טעות' על דבר כזה, הייתכן? רדיו שרוב השומעים שם אשכנזים, כך להורות להם?? עד היכן???
באמת מוגזם. אבל האמת יורה דרכו, יש הלכה לבית מדרש, ויש רבני רדיו. חייבים להשתחרר מזה. רבני ההמון לא קשורים לבני תורה. גם אם הם בחלקת ת''ח מנסים להציג עמדה אחת ואחידה, וכאילו אין כלום חוץ מזה. אבל זה מצמצם את הדעת שלנו כבני תורה, ואנחנו אין לנו אלא ללמוד הסוגיות כבני תורה. וכבר העיר בזה הגאון ר' שלום כהן על ספרי קיצורים ליד מחברם שאין זה נועד לבני תורה. והדברים ידועים.
 
אבל האמת יורה דרכו, יש הלכה לבית מדרש, ויש רבני רדיו.
לא הבנתי.
רבני הרדיו יכולים להטעות את הציבור שנוהגים כדעה מסויימת, ולומר להם שהיא טעות, ושיפסיקו לנהוג כן? ועוד ללא שאומרים להם זאת במפורש?
 
לא הבנתי.
רבני הרדיו יכולים להטעות את הציבור שנוהגים כדעה מסויימת, ולומר להם שהיא טעות, ושיפסיקו לנהוג כן? ועוד ללא שאומרים להם זאת במפורש?
אני לא מצפה מהם לכלום. לא שומע אותם. לא עוקב אחריהם. מנסה להכניס לציבור תכנים נכונים, ושיבינו שיש מורכבות בהלכה. ושמי שאומר שחור לבן לא יכול להתאים לבני תורה. זהו.
עם בעלי בתים, שוה למסור שיעורים ולהביא מגוון דעות, להרחיב להם אפיקים, ואט אט יבינו לבד שהתורה רחבה.
בינתיים אותם בע''ב ששומעים קיצורי הלכות, סומכים על דעה מסויימת. ואין מה לעשות איתם יותר.
 
דיבר שהיום שומע רק את חדשות רדיו 'קול חי'.
 
שו"ת תשב"ץ חלק ב סימן רצא
נמצא לפי זה שכלי שיש בו שבע אצבעות פחו' שני תשיעי אצבע וכן באורך וכן ברום בשלשת צדדיו יש בשיעור הזה בקירוב הוא מחזיק מ"ג ביצים וחומש ביצה. ויש מי שאומר שכלי שיש בו ב' טפחים על ב' טפחים וחצי ברום אצבעים וחצי אצבע וחומש אצבע הוא שיעור חלה. וטעו' הוא בידו לפי שהוא שיעור חמשת רבעים בקב המדבר קודם שהוסיפו בו. ואין השיעור אלא בקב גדול של ציפורי כמו שביארנו. שיעור ביצה אחת בתשבורת שבע אצבעות וחומש אצבע נמצא שיעור אצבעו' הכלי הזה בתשבורת הם שלש מאות ואחד עשר אצבעות סימן להם י"שא ברכה מאת ה'. האצבע שמשערין בו הוא הגודל שהוא רביעית טפח האצבע הבינוני שמשערין בו בכל מקום כבר דקדקו בשיעורו ומצאוהו רחב שבע שעורו' בינוניות זו בצד זו בדוחק. והן באורך שתי שעורות בריוח יש שמשערין מדה זו במשקל והשיעור היותר מכוון הוא שיעור האצבעו' לפי שאין כל הקמחין שוין במשקלם. ועוד שהרי בשיעורי התור' לא נזכר משקל אלא מדה ע"כ.

לא כתב דרהם.
כוונתי לדבריו ביבין שמועה (מאמר חמץ סו"פ י"ד) -
1746406928944.png
שיעור האצבעות הוא גדול מהשיעור של הביצים כנודע.
הגרח"פ והפתה"ד העידו שמדדו אצבעות ויצא כשיעור 27 דרהם לרביעית, והגרי"ע זליכה העיד שמדד 5000 אנשים ויצא שאצל הספרדים האצבע הוא בערך 2 ס"מ, ובאמת מדידת הרמב"ם של 27 דרהם מיוסד על מדידת אצבעות, כמבואר בדבריו
 
כוונתי לדבריו ביבין שמועה (מאמר חמץ סו"פ י"ד) -
ובמקומות אחרים גילה דעתו שכשיש מחלוקת בין האצבעות לביצים הולכים לפי האצבעות.
הגרח"פ והפתה"ד העידו שמדדו אצבעות ויצא כשיעור 27 דרהם לרביעית,
אבל הרשב"ץ כתב לא כך, וכפי שיצא לרוב חכמי ישראל בכל הדורות, שיש שוני גדול בין האצבעות לבין הביצים.
 
ראשי תחתית