תורת רבי אברהם יוסף שליט"א

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
שטר שלא קיים בעולם! ועל זה דיבר בשידור!
התשובות שלך מפליאות.
 
שטר שלא קיים בעולם! ועל זה דיבר בשידור!
התשובות שלך מפליאות.
אני מבין שראית את כל השטרות של בתי ההוראה...
היום כל בית הוראה שבקושי יודעים בין ימינם לשמאלם בחו"מ מוציאים שטר, ובשנתיים האחרונות ראיתי כמה שטרות בעייתיים בא' מבתי ההוראה, שנה שעברה היתה איזה בעיה בנוסח וכשהעירו לרב בית ההוראה אמר לכולם לתקן בעט. והשנה אחרי שהדפיסו את השטרות, הרב ביקש להדפיס עוד שטר כי "שכחו" איזה פרט בשטר הראשון.

הרב אמר את ההלכה באופן ברור, שאם כתוב שמוכר דברים במקום מסויים רק הם מכורים, ואם מוכר הכל, הכל מכור.
מה לא ברור בזה?
 
אני מבין שראית את כל השטרות של בתי ההוראה...
היום כל בית הוראה שבקושי יודעים בין ימינם לשמאלם בחו"מ מוציאים שטר, ובשנתיים האחרונות ראיתי כמה שטרות בעייתיים בא' מבתי ההוראה, שנה שעברה היתה איזה בעיה בנוסח וכשהעירו לרב בית ההוראה אמר לכולם לתקן בעט. והשנה אחרי שהדפיסו את השטרות, הרב ביקש להדפיס עוד שטר כי "שחכו" איזה פרט בשטר הראשון.

הרב אמר את ההלכה באופן ברור, שאם כתוב שמוכר דברים במקום מסויים רק הם מכורים, ואם מוכר הכל הכל מכור.
מה לא ברור בזה?
הוא דיבר על שטר כזה, או שאמר הלכה פסוקה.
 
ואם כתוב במקום מסויים אז רק במקום זה מכור.
וזוהי הטעות הגדולה שטעה.
אם גם כדבריך שיש איזה בתי דין טועים שלא כותבים [מה שבודאי הגמור לא נכון, כי זה האלף בית של מכירת חמץ] - לא אומרים הלכה כזו בהחלטיות 'לכל' מי שכתב את מקום החמץ בגלל 'שאולי' יש איזה בית דין שטעה.
בינתיים מי שטעה 'בודאי' זה הוא ולא איזה בית דין 'מסופק'!
 
השואל: האשכנזים מברכים על 2.2 קילו. הרב: "זו טעות! אין שום הבדל בין ספרדים לאשכנזים, תק"כ דרהם, הדרהם הוא 3 גרם, זה יוצא 1560, אין כאן הרבה מה להתוכח, זה לא ספרדים ואשכנזים, זה לא מרן והרמ"א, זו טעות! יכלה לברך על הפרשת חלה כדת וכדין".

נ.ב.
יש מישהו בעולם שלא יודע את שיעורי החזו"א שמפרישים ב2.2 קילו, ולא ב1.5 קילו?? לומר 'טעות' על דבר כזה, הייתכן? רדיו שרוב השומעים שם אשכנזים, כך להורות להם?? עד היכן???
 
השואל: האשכנזים מברכים על 2.2 קילו. הרב: "זו טעות! אין שום הבדל בין ספרדים לאשכנזים, תק"כ דרהם, הדרהם הוא 3 גרם, זה יוצא 1560, אין כאן הרבה מה להתוכח, זה לא ספרדים ואשכנזים, זה לא מרן והרמ"א, זו טעות! יכלה לברך על הפרשת חלה כדת וכדין".

נ.ב.
יש מישהו בעולם שלא יודע את שיעורי החזו"א שמפרישים ב2.2 קילו, ולא ב1.5 קילו?? לומר 'טעות' על דבר כזה, הייתכן? רדיו שרוב השומעים שם אשכנזים, כך להורות להם?? עד היכן???
נכון.
אבל הוא סובר [כמו אביו ועוד רבים] ששיטת החזו"א טעות.
גם באמת אין הבדל עקרוני כ"כ בין ספרדים לאשכנזים. רוב האשכנזים הרי נהגו בשיעור קטן ולא קבלו את חומרת הצל"ח.
 
אבל הוא סובר [כמו אביו ועוד רבים] ששיטת החזו"א טעות.
הוא יכול לסבור מה שהוא רוצה. אבל א"א להעלים מעיני הציבור שהולכים 'בפועל' כדעת החזו"א וכך נוהגים רבים אצלם. לומר שזו 'טעות' כאילו הוא נפל מהירח ולא יודע שיש שיטה כזו בעולם.

מה היית אומר אם היה רב אחר אומר 'אין שיטה בעולם שמתירה היתר מכירה, זו טעות גמורה, אין מרן והרמ"א, היתר מכירה הוא ספיחין גמור לכל הדעות'.

התשובה ברורה.

א"א להעלים דעות שאתה לא סובר כמותם אבל אחרים סוברים כמותם.
 
הוא יכול לסבור מה שהוא רוצה. אבל א"א להעלים מעיני הציבור שהולכים 'בפועל' כדעת החזו"א וכך נוהגים רבים אצלם. לומר שזו 'טעות' כאילו הוא נפל מהירח ולא יודע שיש שיטה כזו בעולם.

מה היה או היית אומר אם היה רב אחר אומר 'אין שיטה בעולם שמתירה היתר מכירה, זו טעות גמורה, אין מרן והרמ"א, היתר מכירה הוא ספיחין גמור לכל הדעות'.

התשובה ברורה.

א"א להעלים דעות שאתה לא סובר כמותם אבל אחרים סוברים כמותם.
בקיצור אין פה השגה אמיתית.

אלא לא אהבת את התשובה שלו.
 
מורי ורבותי! אחינו בית ישראל שמעו.

הרב אברהם יוסף לא הזכיר את שיטת החזו"א בחלה כי רבים וטובים לא סוברים כמוהו וגם המנהג לא כמוהו.
ואף התבטא בצורה חריפה כדרכו.
נא להזדעזע בכל הכח.

זה פחות או יותר ההשגה שלך.
 
הרב אברהם יוסף לא הזכיר את שיטת החזו"א בחלה כי רבים וטובים לא סוברים כמוהו וגם המנהג לא כמוהו.
ואף התבטא בצורה חריפה כדרכו.
נא להזדעזע בכל הכח.

זה פחות או יותר ההשגה שלך.
זו ההבנה השטחית שלך.

אין לך מושג מה זה לומר על מנהג שנוהגים בו רבים שהוא 'טעות', ולא משום שהזכיר את החזו"א וחלק עליו [מה שאין לו זכות ויכולת] אלא פשוט 'שאין דעה כזו', זו דעה שלא קיימת.

אם אתה לא מבין את זה ואת החומרא שבדבר - אתה ממש בבעיה. לא פחות ממנו.
 
הוא יכול לסבור מה שהוא רוצה. אבל א"א להעלים מעיני הציבור שהולכים 'בפועל' כדעת החזו"א וכך נוהגים רבים אצלם. לומר שזו 'טעות' כאילו הוא נפל מהירח ולא יודע שיש שיטה כזו בעולם.

מה היה או היית אומר אם היה רב אחר אומר 'אין שיטה בעולם שמתירה היתר מכירה, זו טעות גמורה, אין מרן והרמ"א, היתר מכירה הוא ספיחין גמור לכל הדעות'.

התשובה ברורה.

א"א להעלים דעות שאתה לא סובר כמותם אבל אחרים סוברים כמותם.
(אתה צודק. השאלה היא על איזה תקן שואלים אותו. אם שואלים מו"ץ פשוט, הרי שמצפים שיתן את מכלול הדעות, ולא יערב כאן את דעתו האישית.
אבל כששואלים אדם כמוהו, אני לא חושב שמצפים שיאמר שיטות שאביו לא סובר אותם. כמו שאם היו שואלים את הבן של הגר"ח קניבסקי על היתר מכירה, והיה אומר שהוא לא שווה כלום ושאין שום שיטה שמתירה, אני לא חושב שזה היה מפריע למישהו).
 
רבים מהאשכנזים לא מברכים אלא על 2.2 קילו - פוק חזי.
דברתי במישור העקרוני מבחינה הלכתית. המשנ"ב מעיד שמנהג העולם כשיעור הקטן. כך גם נהגו האשכנזים בירושלים.
(אגב אלו שמחמירים היום, לא נמנים על שומעי לקחו של הרב הנ"ל ברדיו).
 
פעם ראיתי באיזה עלון שהוא נשאל על החזנים האומרים "שומיע תפילה" פתח גנובה עם יו"ד. והוא עונה שזה לא נכון (אינני זוכר בדיוק הנוסח).
זו טעות ומוזר שלא ידע זאת. שלפי מנהג הספרדים פתח גנובה עם צירי או חיריק לפניה מוסיפים יו"ד. ובחולם או שורוק מוסיפים וי"ו.
 
הרב: "זו טעות! אין שום הבדל בין ספרדים לאשכנזים, תק"כ דרהם, הדרהם הוא 3 גרם, זה יוצא 1560, אין כאן הרבה מה להתוכח, זה לא ספרדים ואשכנזים, זה לא מרן והרמ"א, זו טעות! יכלה לברך על הפרשת חלה כדת וכדין".
אח"כ נוסף:
'שאין דעה כזו'
אמר זאת או שזה פרשנות שלך?
 
מה היית אומר אם היה רב אחר אומר 'אין שיטה בעולם שמתירה היתר מכירה, זו טעות גמורה, אין מרן והרמ"א, היתר מכירה הוא ספיחין גמור לכל הדעות'.
ומה באמת אתה אומר על הגרח"ק ועוד שאומרים זאת?!
 
אח"כ נוסף:
אמר זאת או שזה פרשנות שלך?
"זו טעות! אין שום הבדל בין ספרדים לאשכנזים, תק"כ דרהם, הדרהם הוא 3 גרם, זה יוצא 1560, אין כאן הרבה מה להתוכח, זה לא ספרדים ואשכנזים, זה לא מרן והרמ"א, זו טעות!

פירוש מילולי ל'טעות' - 'אין דעה כזו'.

עם החזו"א יש הרבה מה להתוכח, הוא לא קטלא קניא. כנראה שלא זכר באותה השעה שיש כזה חזו"א. אולם הבעיה היא שהשואל התפלא, ואמר לו גם לאשכנזים? אמר לו מקודם שהאשה לא בירכה כיון שלא היה 2.2 קילו, כלומר שהם כך נוהגים, והוא עשה אותו איזה עם הארץ שלא יודע כלום, ונוהגים מנהג טעות לחלוטין.

ומה באמת אתה אומר על הגרח"ק ועוד שאומרים זאת?
א. שם הם 'מחמירים' ולא 'מקילים'. הם טוענים שאין 'קולא' כזו.
ב. המחלוקת על השיעורים גדולה וקדומה יותר מאשר היתר מכירה. החזו"א שהתנגד להיתר מכירה היה בן דורם של מתירי ההיתר, ומבחינתו הוא דחה את דבריהם והם לא קיימים, ולכן תלמידיו גם אוחזים כך. משא"כ שיעורי תורה זה כבר בזמן הרשב"ץ התחיל, וגם המבי"ט והב"י לגבי מקואות כבר שאלו את הסתירה, וכן כל חכמי אשכנז מזמן הנו"ב ועוד, כך שלא קרב זה אל זה.
ג. הוא ומשפחתו כועסים על הרבנים הנ"ל שעונים, כיון שצריך לכבד את כל הדעות, אז שלא ינהגו כמותם בזה כשזה הפוך.
 
ראשי תחתית