חיי עולם
חבר ותיק
- הצטרף
- 17/12/24
- הודעות
- 488
ילקוט יוסף ציצית ותפילין הערות סימן ח - מהלכות ציצית - סדר עטיפת הציצית אות מב
וראיתי לאחד שהעיר בזה דלכאורה הוי סתירה בדברי מרן אאמו"ר שליט"א, שבשו"ת יביע אומר ח"ב (סי' כ"ה אות יב), האריך להוכיח דהיכא שנחלקו מרן והאר"י ז"ל נקטינן להלכה כד' מרן. ודחה מ"ש בברכי יוסף (סי' מ"ו ס"ק יא) דקים לן דאלמלא ראה מרן דברי האר"י ז"ל היה חוזר בו. ע"ש. וחזר על הדברים בחלק ט' בהערותיו לשו"ת עמק יהושע (סי' כ"ה אות ד), וכן בהערותיו לשו"ת אור לציון (סי' ק"ח אות ט) ובהליכות עולם ח"ז (בהקדמה). ולכאורה אמאי גבי הוצאת ציציות מחוץ לבגדים כתב כד' המקובלים שאין להוציא ציציותיו מחוץ לבגדיו. והרי מרן בש"ע פליג וס"ל שצריך להוציא ציציותיו, והוה לן להורות כד' מרן.
אולם אין זו קושיא, דמלבד דשאני הכא שכן הוא מנהגינו, זאת ועוד דהא נודע שאנו הספרדים נוקטים בעניני תפלה כד' האר"י [כאשר אין חשש איסור, כגון ברכה לבטלה וכדו']. וכ"כ בשו"ת בכורי יעקב (חיו"ד סי' י"ט) ובשו"ת שואל ונשאל ח"ה (או"ח סי' א), ובשו"ת יחו"ד ח"ד (סי' מ"ב), שאין מנהגינו לתפוס הלכה כד' האר"י ז"ל אלא בעניני תפלה וכדו', שיסודותם בהררי קודש על פי הקבלה. אבל בעניני הלכה אין לזוז מדברי הפוסקים. עכ"ל.
ועוד, דהכא המקובלים הדגישו בדבריהם שהלובשים טלית קטן על בגדיהם טועים טעות גדולה. ושהוא היפך האמת. ואילו מרן הש"ע לא כתב שיש ללובשו על בגדיו אלא על הצד היותר טוב ולא לעיכובא. לכן פשט המנהג ללבוש הטלית קטן תחת בגדיו.
עכ"ל.
ולא הבינותי כלל מה שרצה לתרץ (במודגש) שבעניני תפילה אזלינן בתר האר"י ז"ל, וכי מצות ציצית שייכת רק בתפילה?
והוא תימה גדולה.
נלקח מכאן
וראיתי לאחד שהעיר בזה דלכאורה הוי סתירה בדברי מרן אאמו"ר שליט"א, שבשו"ת יביע אומר ח"ב (סי' כ"ה אות יב), האריך להוכיח דהיכא שנחלקו מרן והאר"י ז"ל נקטינן להלכה כד' מרן. ודחה מ"ש בברכי יוסף (סי' מ"ו ס"ק יא) דקים לן דאלמלא ראה מרן דברי האר"י ז"ל היה חוזר בו. ע"ש. וחזר על הדברים בחלק ט' בהערותיו לשו"ת עמק יהושע (סי' כ"ה אות ד), וכן בהערותיו לשו"ת אור לציון (סי' ק"ח אות ט) ובהליכות עולם ח"ז (בהקדמה). ולכאורה אמאי גבי הוצאת ציציות מחוץ לבגדים כתב כד' המקובלים שאין להוציא ציציותיו מחוץ לבגדיו. והרי מרן בש"ע פליג וס"ל שצריך להוציא ציציותיו, והוה לן להורות כד' מרן.
אולם אין זו קושיא, דמלבד דשאני הכא שכן הוא מנהגינו, זאת ועוד דהא נודע שאנו הספרדים נוקטים בעניני תפלה כד' האר"י [כאשר אין חשש איסור, כגון ברכה לבטלה וכדו']. וכ"כ בשו"ת בכורי יעקב (חיו"ד סי' י"ט) ובשו"ת שואל ונשאל ח"ה (או"ח סי' א), ובשו"ת יחו"ד ח"ד (סי' מ"ב), שאין מנהגינו לתפוס הלכה כד' האר"י ז"ל אלא בעניני תפלה וכדו', שיסודותם בהררי קודש על פי הקבלה. אבל בעניני הלכה אין לזוז מדברי הפוסקים. עכ"ל.
ועוד, דהכא המקובלים הדגישו בדבריהם שהלובשים טלית קטן על בגדיהם טועים טעות גדולה. ושהוא היפך האמת. ואילו מרן הש"ע לא כתב שיש ללובשו על בגדיו אלא על הצד היותר טוב ולא לעיכובא. לכן פשט המנהג ללבוש הטלית קטן תחת בגדיו.
עכ"ל.
ולא הבינותי כלל מה שרצה לתרץ (במודגש) שבעניני תפילה אזלינן בתר האר"י ז"ל, וכי מצות ציצית שייכת רק בתפילה?
והוא תימה גדולה.
נלקח מכאן