פלוריש (אריאל)
חבר קבוע
- הצטרף
- 31/12/24
- הודעות
- 294
חסום לי, אם יוכל להעלות אשמח.
חסום לי, אם יוכל להעלות אשמח.
המנהג לנהוג כמו הגאונים לא ברור שהתחיל לפני זמן מרן השו''ע, יש 'השערה' של החיד''א ותו לא.דעת מרן זצוק"ל שמנהג אם הוא נתפשט לפני דורו של מרן הולכים כמוהו אפי' שעכשיו לא נתפשט כ"כ.
הכין השו''ע כותב את זה ?ב. אמירת "אתה חונן" ובנוסף "אתה חוננתנו" שזה נגד הראשונים ומרן השו"ע. (וכיון שכל האחרונים קיבלוהו הכי נקיטינן)
לא באתי לדון על העניין הזה של הציציות, רק על מה שכתבת לעניין המנהג.המנהג לנהוג כמו הגאונים לא ברור שהתחיל לפני זמן מרן השו''ע, יש 'השערה' של החיד''א ותו לא.
המנהג להכניס ציציות בתוך המכנסיים הוא מנהג נגד מרן, והתחיל לכל היותר לפני 80 שנה בזמן ח' עזרא עטייה
הכין השו''ע כותב את זה ?
אדרבא, מכאן קושיה על הרב ילקוט יוסף, שבכל זאת מתיר עד החתונה.בלת"ק
מרן שליט"א כבר כתב בילקוט יוסף ששאלו את רבי עזרא עטייה ואפילו לילדים לא הסכים לשים ציצית בחוץ לצורך חינוכם, ומה נענה אנן.
אדרבא, מכאן קושיה על הרב ילקוט יוסף, שבכל זאת מתיר עד החתונה.
בחילוק שבין הדורות.
אבל כיום ציציות בחוץ יש לכל המתחזקים וזה נהיה סממן יהודי.אדרבה, בזמנו היו יותר חילונים, מאז ועד היום ארגוני התשובה החזירו מאות אלפים בתשובה.
אם כל הזמן חוזרים על טעות ה'תכלא דפזלונא', כנראה שזו הטעות היחידה מתוך עשרות ספרים. והלואי וכך היה לכולם.תורת החילוק אצלך מסתכמת ב"תרי איוב הוו, אחד היה ואחד לא היה ולא נברא", וגם זה העתק הדבק.
אם כל הזמן חוזרים על טעות ה'תכלא דפזלונא', כנראה שזו הטעות היחידה מתוך עשרות ספרים. והלואי וכך היה לכולם.
אם כל הפסק הלכה היה נסמך על הגר"ע עטיה זצוק"ל היה קשה.למעשה יש תשובה איך לוקחים את הגר"ע עטייה מצד אחד, ומאידך חולקים עליו בחצי ממה שאמר באותו עניין?
אין מי שהתיר בזמנו לילדים, כמעט כל גדולי הדור שהביא בילקו"י שלא היו מוציאים ציציות לא התירו לילדים (עכ"פ לא עסקו בשאלה הזו),אם כל הפסק הלכה היה נסמך על הגר"ע עטיה זצוק"ל היה קשה.
זה שמביאים אותו לסייעתא לא להוציא ציציות, זה לא אומר שחייבים לקבל דבריו לעניין ילדים.
אם לא ידוע לנו ששאלו אותם אז משמע שהתירו?ומשמע שלא אסרו זאת לילדים, שאינו דבר "חמור" כל כך ואינו "איסור".
ותורת החילוק מראה לנו שברור שלילדים לא צריך לחשוש לכך כ"כ, וזה חידוש של הגר"ע עטיה זצוק"ל.אם לא ידוע לנו ששאלו אותם אז משמע שהתירו?
אז אולי נגיד גם שהתירו לגדולים כי לא ידוע לנו ששאלו אותם?
צריך ללמוד תורת החילוק עם שכל.
נחזור שוב על השאלה.ותורת החילוק מראה לנו שברור שלילדים לא צריך לחשוש לכך כ"כ, וזה חידוש של הגר"ע עטיה זצוק"ל.
חבל שהגר"מ פיינשטיין [וגם בני ישיבת סלבודקה בליטא] לא ידעו פסוקים וחז"ל והראשונים....אסור להכניס ציציות בפנים, וכמו שנאמר בפסוק 'וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוותי', וגם חז"ל פירשו שיסתכל כל שעה בציצית ומתוך כך זוכר את ה', וכ"כ גם באבן עזרא שם, וכ"ה גם בברכות יח ובב"ב עד שהציציות של האמוראים היו נגררות על הריצפה.
אם ע"פ הקבלה אסור להכניס ציציות בפנים - הרי שהקבלה בנושא זה חולקת על הפסוקים וחז"ל והראשונים, ואין לנו שיור רק התורה הזאת בה נאמר בפירוש שיש להוציא את הציציות.
באמת חבל, רק יש לציין שמסתמא ידעו פסוק זה, שהרי אומרים אותו כל יום בק"ש, רק שלא שמו ליבם על משמעותו, ועל דא קבכינא.חבל שהגר"מ פיינשטיין [וגם בני ישיבת סלבודקה בליטא] לא ידעו פסוקים וחז"ל וראשונים
לענ"ד החילוק היותר חשוב הוא,מה לא ברור?
הדורות היום צריכים יותר חיזוק שלא יתקלקלו.
אז גם לגדולים מותר?לענ"ד החילוק היותר חשוב הוא,
שפעם מי שהוציא זה היה נראה כמזלזל במנהג הספרדי וכמוציא לעז על ראשונים ולכן אסר הגר"ע עטיה
אבל היום זה יותר כמו 'מודה' ואופנה .....
ואין לכאוה מה לחשוש בזה