בל תוסיף

בנציון

חבר חדש
הצטרף
20/8/25
הודעות
97
למה בסוכות מי שיושב בשמחת תורה עובר על בל תוסיף ובפסח מי שאוכל מצה לא עובר (לשיטת הגר"א שכול החג יש מצווה)
 
מהרה ייבנה המקדש ויהיה שייך פסח שני
אם כן רואים שיש מצב שאוכלים מצה גם לא בפסח
אך בסוכות אין מציאות שיש צורך לשבת בסוכה אם לא לצורך מצווה
 
מהרה ייבנה המקדש ויהיה שייך פסח שני
אם כן רואים שיש מצב שאוכלים מת גם לא בפסח
אך בסוכות אין מציאות שיש צורך לשבת בסוכה אם לא לצורך מצווה

האיסור הוא רק סמוך ונראה לסוכות,
ואז אין פסח שני.
 
האיסור הוא רק סמוך ונראה לסוכות,
ואז אין פסח שני.
ולכא' הסיבה י"ל שכיון שהראה שאינו מקים המצוה דהא אכל חוץ וכע"ז כתב מרנא הבא"ח שבבוקר שמחת תורה אפ' לאכול בסוכה עי"ש
משא"כ פה לא הראה הפקעה ממצות אכילת מצה דהא אין אכילת החמץ שיכת למצוה ויל"ע
 
ראה כאן שנגע בזה (רמ"מ כשר, תרגומי התורה).

1760688975538.png

ואולי אפש"ל, שבמידי דאכילה דאית ביה הנאת גוף, לא שייך בל תוסיף (ראה רמ"מ כשר, שמות יב טו הע' רצב).
(עוד אפש"ל ע"פ דברי הר"ן (פ"א דר"ה) דלא שייך בל תוסיף אלא היכא דמברך, ובסוכה שייך ברכה, ובמצה אין ברכה השאר ימים.
אבל אינו, דלכאו' מה שאמרו בל תוסיף בסוכה הוא אפי' בשאינו מברך).
 
למה בסוכות מי שיושב בשמחת תורה עובר על בל תוסיף ובפסח מי שאוכל מצה לא עובר (לשיטת הגר"א שכול החג יש מצווה)
אה"נ, מי שישב בסוכה בלי להתכוון לשם מצוות סוכה לא יעבור על בל תוסיף, ומי שיאכל מצה אחרי פסח ויתכוון לשם מצווה (לשיטתו) יעבור על בל תוסיף.
 
קודם כל, יש לעיין מהו גדר מצות אכילת מצה כל שבעה (לפי הגר''א, למעשה כבר מבואר כן בכמה ראשונים)
בפשיטות ילפי' ממ''ש 'שבעת ימים תאכל מצות' ודרשו ע''ז חז''ל שחוץ מלילה הראשון, הכל 'רשות' - משמע שאף שזה רשות יש בזה מצוה (מצוה קיומית)
מאידך, יל''ע למה אין מברכים ע''ז לפי הנ''ל ?
ועוד דלא מצינו בחז''ל ענין זה,
וע''כ נ''ל דהמצוה באכילת מצה כל ז', אינה בעצם האכילה, אלא זה נמשך מאיסור אכילת חמץ - וממילא יש לאכול מצה. כלומר המצוה היא אכילת 'לא חמץ' ומתקיימת רק ע''י אכילת מצה, שעי''ז מראה שמקיים ציווי הקב''ה לא לאכול חמץ, ע''י שבמקום חמץ אוכל מצה, ולכן גם אין מברכים ע''ז.
משא''כ ב'סוכה' מהות המצוה בז' ימים (חוץ מלילה ראשון) היא לאכול בסוכה (קום ועשה), ולא 'לא לאכול חוץ לסוכה'. ולכן גם מברכים על זה.
עכשיו יש לדון לענין 'בל תוסיף', דיתכן באמת שמי שיאכל מצה אחרי הפסח במקום חמץ, או כגון שימשיך להשבית החמץ ולאכול מצה (דהיינו 'לא חמץ') אחרי הפסח יעבור על בל תוסיף, ועדיין קצת צ''ע.
ומזה נפק''מ לדינא, דמי שמחמיר לאכול מצות בז' ימי הפסח, מ''מ אי''צ להקפיד לאכול דוקא כזית בכדי אכילת פרס, וללא ליפתן, וכו', אלא עצם זה שקובע סעודה על המצה שפיר קיים מצות עשה לדעת הגר''א ודעימיה
 
לענ"ד החילוק פשוט
אם כי אני לא מבסס את דברי על מקורות וכד' אלא סברא גרידא

בשמיני עצרת הוא יו"ט ואזאי אם תאכל בסוכה יחשבו שזה המשך של יו"ט הקודם של סוכות

אך בפסח שאתה ממשיך לאכול מצה הרי זה יום חול, ויש היכרא מילתא שאין זה בל תוסיף
 
לפי דבריך מי שעבר וישב בסוכה בשמחת תורה, יהיה מותר לו להמשיך ולשבת בסוכה גם באסרו חג.
השאלה שלך צריכה להיות שונה

לפי דברי - מי שבשמיני עצרת ישב בבית, אזאי יוכל באסרו חג לשבת בסוכה , אך לא איפכא
 
ראשי תחתית