בני מרוקו קיבלו עליהם הוראות הרב יצחק יוסף? [מפוצל מאשכול אחר]

באנר תרומה

שמעון טרבלסי

חבר בכיר
הצטרף
21/4/25
הודעות
2,283
נא להביא שמות של גדו"י ספרדים, שקיבלו ע"ע פסקי/הוראות מרן הרב עובדיה לגמרי והולכים לאורו בהלכה/השקפה.
גילוי דעת כלל רבני מרוקו על הנהגת מרן היביע אומר זיעא והרב יצחק שליטא.jpg
 
ה"גילוי דעת" ניסה לשוות להגר"ע יוסף מעמד כמו של מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו, ולכפות על כלל הציבור הספרדי ללכת כפי פסקיו, לאחר שכבר השתלטו על מוסד הרבנות והדיינות, באופן שהם ורק הם אחראים על מינוי רבנים ודיינים, וכל רב או דיין שלא ביטל דעתו להגר"ע יוסף ואינו פוסק כמותו, סומן וקוטלג כ"חולק" ויכול לשכוח מתפקיד רבני לשארית חייו.

ובדיעבד התגלה ש"הגילוי דעת" הוא זיוף גמור, כי הציגו לרבנים מכתב עם דברי שבח והלל להגר"ע יוסף, ועל זה ניאותו לחתום, ולחלקם הציגו זאת כמכתב הוקרה לרב יצחק יוסף, וכאשר אמר הרב יוסף שלוש, המשמש רב המועצה האזורית דרום השרון, בראיון לתקשורת: "אמרו שכאילו כתבו שם שצריך לבטל את מנהגי מרוקו, אבל זה לא נכון. הוא בא לומר שהרב עובדיה יוסף היה איש גדול וענק, ובנו הרב יצחק יוסף הוא ממשיך דרכו והוא היום ראש הרבנים בארץ ישראל. יש רבנים גדולים שחולקים עליהם פה ושם, אבל בהסתכלות רחבה התקבלו פסיקותיהם של הרב עובדיה יוסף ושל בנו..."

אבל לאחר מכן שינו את הנוסח (כדרכם של פשקווילים מימים ימימה) ופרסמו נוסח אחר לגמרי, שיש ללכת אחר הוראותיו של הרב יצחק יוסף ולבטל את כל המנהגים והפסקים שחולקים עליו:

"חובה על כל בני עדתנו לקבל עליהם את כל הוראותיו של הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרה"ג יצחק יוסף ללא פקפוק. אלו מבני עדתנו שנהגו אחרת עד כה, יקבלו על עצמם מעתה ועד עולם שלא לסטות מדרך ההלכה והמסורה של מרן הראשון לציון, הרב עובדיה יוסף זצוק"ל".

מה גם שהמכתב מזוייף מתוכו, כשכתוב בו שהוראות הרב יצחק יוסף הן הן הוראות מרן רבי יוסף קארו... ולמעשה חלק עליו בעשרות הלכות.

וכצפוי, הזיוף הזה חזר אל המזייף (אחד מתלמידי הרב יצחק יוסף שגם פירסם חוברות תגובה נגד "דברי שלום ואמת" בתוספת דברי גנאי למיניהם) כבומרנג:

◆ ראש החותמים, הגאון הרב דוד שלוש זצ"ל, רבה של נתניה (שחלק על הרב עובדיה פעמים רבות בספרו שו"ת חמדה גנוזה ועוד, ו"נענש" על זה שלא קיבל קידום למרות שהיה ראוי לו), פירסם מכתב: "הריני להודיע בשער בת רבים כי הנני עומד ומחזיק בדעתי בכל מה שכתבתי בספרי הלכה שו"ת 'חמדה גנוזה' בשלושה חלקים ובספרי 'בני עמי' בסוגיות משפחה. כל פרסום אחר שיצא בשמי אינו נכון".

◆ בנו, הרב יהודה שלוש, רב שכונה בנתניה, אמר: "למסמך הזה אין ערך. הרבנים העיקריים אומרים שרימו אותם. גם אם חתמו, כעת אבי אומר שלא התכוון לבטל את פסיקותיו. תורה לא קונים בגנבה. אבא התכוון לתת חיזוק לרב יצחק יוסף, אבל לא לבטל את כל מה שעבד עליו תשעים שנה".

◆ בנו של הרב יהושע ממן זצ"ל, הרב רפאל ממן, תקף את האנשים שהחתימו את אביו ואמר כי רימו אותו:

"במכתב הזה פשוט הטעו אותו. הטעו אותו בזה שאמרו לו שכותבים איזה מכתב הוקרה לרב יצחק יוסף ומביאים לו איזה שהם ספרים שיצאו על דייני מראקש אבל מעולם לא הייתה כוונה לבטל את מנהגי מרוקו וללכת רק על פי פסיקותיו של הרב יוסף. בשום פנים ואופן לא".

לדבריו, גם החלק בו נכתב כי צריך ללכת אחר כל הוראותיו של הרב יצחק יוסף אינו נכון. "רצו לכבד אותו כראשון לציון אבל ודאי ועם כל הכבוד יש גדולים. אני בדקתי עם מו"ר אבי", הוא מבהיר.

◆ הגאון רבי שמעון ביטון, רב העיר בית שמש, טען בראיון ל"חדרי חרדים" כי המכתב שונה, ולמעשה רימו אותו: "המכתב הזה שבר לי את הראש. שינו את כל מה שהביאו לי".

שאלה: הרב לא חתם שצריך לבטל את כל מנהגי מרוקו?

"לא, לא, חס וחלילה".

שאלה: במכתב שהביאו לרב הוזכר כי מדובר במכתב לגבי הרב יצחק יוסף?

"לא".

◆ הגאון רבי מסעוד אלחדד, אב"ד בירושלים, טען כי כלל לא חתם על המכתב. "על איזה מכתב אתה מדבר, לא ראיתי"...

שאלה: הרב לא חתם שצריך ללכת אחר פסיקותיו של הרב יצחק יוסף?

"לא לא".

שאלה: דיברו עם הרב על כזה מכתב?

"לא".

◆ הגאון רבי רפאל רוזיליו שליט"א, חבר בד"ץ העדה החרדית, הופתע לגלות את שמו במכתב הרבנים וטען כי מדובר ברמאות: "אני לא חתמתי ולא כלום. זה בא בלבל במוח ולחץ אותי וכתבתי מה שכתבתי... אבל לאחר שראיתי את כל המכתב זה נקרא רמאות, ואני מוציא מכתב ואפרסם אותו".

שאלה: האם רימו את הרב?

"כן".

◆ הרב עזרא בן שמעון, בנו של הרב מסעוד בן שמעון ראש ישיבת 'אור אליצור', זעם על המכתב: "אבי לא חתם על כזה מכתב. זאת אומרת הם לא הביאו לו את הנוסח והוא לא ראה את זה. הוא לא אמר כזה דבר. הוא אומר שכל אחד ישמור על המנהגים שלו".

◆ ר' משה שרביט, בנו של הרב יוסף שרביט זצ"ל, אמר ל'מקור ראשון' כי "אבא אמר לי שלא חתם על מכתב כזה".

ומיותר לבאר שאם היינו לוקחים מכתב דומה ומנסחים זאת על הגר"ש משאש שהוא מקובל כגדול הפוסקים בקרב יהודי מרוקו (שהם רוב הציבור הספרדי), היו מחתימים בקלות את רוב הרבנים המרוקאים, גם ללא כפיה וגם ללא הבטחת דברים בתמורה.

לאחר שפורסמו הכחשות כל הרבנים, חזר בו גם יוזם הפשקוויל ואמר בראיון: "המכתב לא בא לומר שהרבנים חוזרים בהם מהפסקים שבהם חלקו על הרב עובדיה ובנו, אלא שצריך לחלוק בצורה הראויה..."
 
אנקדוטה משעשעת, שחתם שם הרב רוזיליו מהעדה"ח הספרדית.
הנ"ל חתום ג"כ על האיסור להצביע בבחירות הטמאות.
ודי בהערה זו.
[כדאי מאוד לברר מה היו החתימות ועל למה, שקר וזיוף הסיטורי חמור כל כך לא היה מעולם, ובודאי שלא בהיסטוריה המודרנית. ואפשר לנסות לשאול את כל אח'ד מהרבנים החותמים שאלות בהלכה, נפח ומשקל ושאר ענינים ולראות מה יורו.
וברור אצלי שבעוד עשור יצאו ספרי כללים וכללי כללים, איך קיבךלו הוראות מרן הגרע"י ואיך את בנו, ומה החילוק שבתוקף גדר קבלת ההוראות, וההבדל בין זה לקבלת מרן, והמבין מבין].
 
ה"גילוי דעת" ניסה לשוות להגר"ע יוסף מעמד כמו של מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו, ולכפות על כלל הציבור הספרדי ללכת כפי פסקיו, לאחר שכבר השתלטו על מוסד הרבנות והדיינות, באופן שהם ורק הם אחראים על מינוי רבנים ודיינים, וכל רב או דיין שלא ביטל דעתו להגר"ע יוסף ואינו פוסק כמותו, סומן וקוטלג כ"חולק" ויכול לשכוח מתפקיד רבני לשארית חייו.

ובדיעבד התגלה ש"הגילוי דעת" הוא זיוף גמור, כי הציגו לרבנים מכתב עם דברי שבח והלל להגר"ע יוסף, ועל זה ניאותו לחתום, ולחלקם הציגו זאת כמכתב הוקרה לרב יצחק יוסף, וכאשר אמר הרב יוסף שלוש, המשמש רב המועצה האזורית דרום השרון, בראיון לתקשורת: "אמרו שכאילו כתבו שם שצריך לבטל את מנהגי מרוקו, אבל זה לא נכון. הוא בא לומר שהרב עובדיה יוסף היה איש גדול וענק, ובנו הרב יצחק יוסף הוא ממשיך דרכו והוא היום ראש הרבנים בארץ ישראל. יש רבנים גדולים שחולקים עליהם פה ושם, אבל בהסתכלות רחבה התקבלו פסיקותיהם של הרב עובדיה יוסף ושל בנו..."

אבל לאחר מכן שינו את הנוסח (כדרכם של פשקווילים מימים ימימה) ופרסמו נוסח אחר לגמרי, שיש ללכת אחר הוראותיו של הרב יצחק יוסף ולבטל את כל המנהגים והפסקים שחולקים עליו:

"חובה על כל בני עדתנו לקבל עליהם את כל הוראותיו של הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרה"ג יצחק יוסף ללא פקפוק. אלו מבני עדתנו שנהגו אחרת עד כה, יקבלו על עצמם מעתה ועד עולם שלא לסטות מדרך ההלכה והמסורה של מרן הראשון לציון, הרב עובדיה יוסף זצוק"ל".

מה גם שהמכתב מזוייף מתוכו, כשכתוב בו שהוראות הרב יצחק יוסף הן הן הוראות מרן רבי יוסף קארו... ולמעשה חלק עליו בעשרות הלכות.

וכצפוי, הזיוף הזה חזר אל המזייף (אחד מתלמידי הרב יצחק יוסף שגם פירסם חוברות תגובה נגד "דברי שלום ואמת" בתוספת דברי גנאי למיניהם) כבומרנג:

◆ ראש החותמים, הגאון הרב דוד שלוש זצ"ל, רבה של נתניה (שחלק על הרב עובדיה פעמים רבות בספרו שו"ת חמדה גנוזה ועוד, ו"נענש" על זה שלא קיבל קידום למרות שהיה ראוי לו), פירסם מכתב: "הריני להודיע בשער בת רבים כי הנני עומד ומחזיק בדעתי בכל מה שכתבתי בספרי הלכה שו"ת 'חמדה גנוזה' בשלושה חלקים ובספרי 'בני עמי' בסוגיות משפחה. כל פרסום אחר שיצא בשמי אינו נכון".

◆ בנו, הרב יהודה שלוש, רב שכונה בנתניה, אמר: "למסמך הזה אין ערך. הרבנים העיקריים אומרים שרימו אותם. גם אם חתמו, כעת אבי אומר שלא התכוון לבטל את פסיקותיו. תורה לא קונים בגנבה. אבא התכוון לתת חיזוק לרב יצחק יוסף, אבל לא לבטל את כל מה שעבד עליו תשעים שנה".

◆ בנו של הרב יהושע ממן זצ"ל, הרב רפאל ממן, תקף את האנשים שהחתימו את אביו ואמר כי רימו אותו:

"במכתב הזה פשוט הטעו אותו. הטעו אותו בזה שאמרו לו שכותבים איזה מכתב הוקרה לרב יצחק יוסף ומביאים לו איזה שהם ספרים שיצאו על דייני מראקש אבל מעולם לא הייתה כוונה לבטל את מנהגי מרוקו וללכת רק על פי פסיקותיו של הרב יוסף. בשום פנים ואופן לא".

לדבריו, גם החלק בו נכתב כי צריך ללכת אחר כל הוראותיו של הרב יצחק יוסף אינו נכון. "רצו לכבד אותו כראשון לציון אבל ודאי ועם כל הכבוד יש גדולים. אני בדקתי עם מו"ר אבי", הוא מבהיר.

◆ הגאון רבי שמעון ביטון, רב העיר בית שמש, טען בראיון ל"חדרי חרדים" כי המכתב שונה, ולמעשה רימו אותו: "המכתב הזה שבר לי את הראש. שינו את כל מה שהביאו לי".

שאלה: הרב לא חתם שצריך לבטל את כל מנהגי מרוקו?

"לא, לא, חס וחלילה".

שאלה: במכתב שהביאו לרב הוזכר כי מדובר במכתב לגבי הרב יצחק יוסף?

"לא".

◆ הגאון רבי מסעוד אלחדד, אב"ד בירושלים, טען כי כלל לא חתם על המכתב. "על איזה מכתב אתה מדבר, לא ראיתי"...

שאלה: הרב לא חתם שצריך ללכת אחר פסיקותיו של הרב יצחק יוסף?

"לא לא".

שאלה: דיברו עם הרב על כזה מכתב?

"לא".

◆ הגאון רבי רפאל רוזיליו שליט"א, חבר בד"ץ העדה החרדית, הופתע לגלות את שמו במכתב הרבנים וטען כי מדובר ברמאות: "אני לא חתמתי ולא כלום. זה בא בלבל במוח ולחץ אותי וכתבתי מה שכתבתי... אבל לאחר שראיתי את כל המכתב זה נקרא רמאות, ואני מוציא מכתב ואפרסם אותו".

שאלה: האם רימו את הרב?

"כן".

◆ הרב עזרא בן שמעון, בנו של הרב מסעוד בן שמעון ראש ישיבת 'אור אליצור', זעם על המכתב: "אבי לא חתם על כזה מכתב. זאת אומרת הם לא הביאו לו את הנוסח והוא לא ראה את זה. הוא לא אמר כזה דבר. הוא אומר שכל אחד ישמור על המנהגים שלו".

◆ ר' משה שרביט, בנו של הרב יוסף שרביט זצ"ל, אמר ל'מקור ראשון' כי "אבא אמר לי שלא חתם על מכתב כזה".

ומיותר לבאר שאם היינו לוקחים מכתב דומה ומנסחים זאת על הגר"ש משאש שהוא מקובל כגדול הפוסקים בקרב יהודי מרוקו (שהם רוב הציבור הספרדי), היו מחתימים בקלות את רוב הרבנים המרוקאים, גם ללא כפיה וגם ללא הבטחת דברים בתמורה.

לאחר שפורסמו הכחשות כל הרבנים, חזר בו גם יוזם הפשקוויל ואמר בראיון: "המכתב לא בא לומר שהרבנים חוזרים בהם מהפסקים שבהם חלקו על הרב עובדיה ובנו, אלא שצריך לחלוק בצורה הראויה..."
הכל אמת וצדק, והרבה יש להוסיף וכבוד אלוקים הסתר דבר.
על זאת חרה לי היטב, שתלמידי הראש"ל הדפיסו "ילקוט יוסף" ע"פ שחל בשבת, עם התמונה של הפשקוייל השקרי הזה על הכריכה!!! [ויא שזה הראש"ל בעצמו, ויש לדון לכ"ז].
שומו שמים!!!
 
אתה מתכוון שהוא רב שמשמש כחותמת גומי?
חס ושלום.
הוא אדם גדול מאוד, גם בעומק העיון וגם בהלכה למעשה, והוא מגדולי הדור.
פשוט התכוונתי לומר שאין קשר בין החתימה לחכם עצמו.
ותפסיק לבזות ת"ח.
 
שמעתי את הבנות שלי משחקות בתמימות ותהיתי לעצמי מה יהיה עם שטיפת המוח הזאת מגיל כל כך קטן, האם בדור הבא יזכרו שהיו עמנו גדולים אחרים? האם מישהו ילמד תבואות שמש, או שמש ומגן?
נראה לי שדוקא הרבה מאוד מהלומדים שותי"ם זה בזכות מרן הגרע"י ובנו שיבדל"א הגר"י, מציוניהם אליהם, הן כשחולקים עליהם הן כשמסכימים עימם.
 
חס ושלום.
הוא אדם גדול מאוד, גם בעומק העיון וגם בהלכה למעשה, והוא מגדולי הדור.
פשוט התכוונתי לומר שאין קשר בין החתימה לחכם עצמו.
ותפסיק לבזות ת"ח.
זה מה שהבנתי ממך, תסביר מה כוונתך "למה חתם ואיך חתם"?
 
זה מה שהבנתי ממך, תסביר מה כוונתך "למה חתם ואיך חתם"?
חתם על דברים אחרים לגמרי, סיפרו שביזו את בנו של מרן והוא נלחץ, לא קבלת הוראות ולא בטיח!
פשוט רימוהו וניכלוהו כאחרוני הנבלים בשוק.
רצה לצאת נגד, ולא רוצה לבזות את מי שעשה וכו', בן אדם לחבירו, אבל כאב לו מאוד הטירוף והשגעון הנורא הזה.
רק דבר אחד אזכיר, כי מעולם אף א' לא עשה קבלת הוראות לא לחזו"א ולא למ"ב, לא למרן הגרע"י ולא לבא"ח.
זה לא יעזור לכם
זה רק מרחיק, ממאיס, ומגחיך.
אתם מבזים את מרן רבנו זיע"א, שכל ימיו למד תורה לשמה בטהרה בלי שגעונות ובלי שטויות.
[והרב אופיר מלכה ותלמידיו המתרבים יוכיחו צדקת הענין ואכמ"ל שלא להיגרר ללשה"ר, רק להתבונן מה קורה בציבור האברכים ואכמ"ל וד"ל]
 
ותפסיק לבזות ת"ח.

הוא מבזה בעיקר את הגר"י יוסף, בבחינת מברך רעהו בקול גדול בבוקר השכם.

אני כבר לא יודע מי באמת חסיד של הרב יצחק ומי נגדו באופן של הפוך על הפוך.

אתמול גם העלה מכתב של הראש"ל שמבקש מאחיו רבי דוד לכתוב במקומו בעיתון, ומבקש אהבתו, בענוות חן ונועם צופים. מה שכמובן גרר עשרות תגובות על האהבה הידועה בין האחים שהגיעה לשיא בהכתרת רבי דוד (ובדרך לשם). ולולא היתה ההנהלה עומדת על המשמר, היה כאן ביזוי ת"ח באופן מבהיל.
 
הכל אמת וצדק, והרבה יש להוסיף וכבוד אלוקים הסתר דבר.
על זאת חרה לי היטב, שתלמידי הראש"ל הדפיסו "ילקוט יוסף" ע"פ שחל בשבת, עם התמונה של הפשקוייל השקרי הזה על הכריכה!!! [ויא שזה הראש|ל בעצמו, ויש לדון לכ"ז].
שומו שמים!!!
על הרב עצמו אתה לא תמה?
הוא הדפיס את זה בילקוט טהרה בסוף שם הוא מייחד מאמרים על מנהגי עדות המזרח...
לא נראה לי שיש אדם רציני שחושב שהרב שלוש למשל היה גונז את ספריו בהם הוא בנה היטב שיטת פסיקה ברורה - רק בגלל שנתנו לחתום עבור הרב יצחק ופסקיו.
אגב, המכתב נמצא גם באתר הידברות עם תמונת רקע מעניינת...
 
טעות גסה והבל מוחלט!
אולי רבנים ממשפחות בעלי תשובה ...
חכמי הספרדים ממשפחות בני התורה השורשיות שלא פסקה תורה ממשפחתם ויש להם מסורת הלכתית, דחו את שיטת פסיקתו מכל וכל, ובמקרה הטוב התייחסו אליו כחכם מחכמי ישראל.

מי שהפך את מרן למרן, הוא אריה דרעי והלווין. בצירוף שידורי הלווין, נתקיימו בהם דברי האדמו"ר מחב"ד שאמר חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם.

בנוסף, המשרות התורניות כרבני ערים שכונות דיינים וכו', בעשרות שנים האחרונים היו בידיים של מפלגת שס, כך שכל חכם שרק דמיין לקבל איזה תפקיד, היה צריך להתיישר עם רחוב הקבלן, ולהצהיר השכם והערב שהוא ב'קו' של מרן.

ובל נשכח את מחיקתו השיטתית של הרבנים הפוסקים כמסורת הספרדית הקדומה כהגרב"צ וכהרב מרדכי אליהו, הרב הלל הרב סופר ועוד, ואין צריך לומר בן איש חי ואפילו אריז"ל.
וכחלק מזה גם הדבר ההזוי לומר שכל גדולי רבותינו הספרדים לא הגיעו לדרגתו... מאן דכר שמיה! בוודאי שרבנו הגרע"י היה אחד מגאוני הדור, אולם יחד עם זאת לא נופלים מדרגתו רבותינו הגרב"צ והגר"מ אליהו...
 
גם אני מצטרף למה שנכתב לעיל ששמעתי מכמה אנשים נאמנים ומסתברא מילתא, שהרבנים הנ"ל לא חתמו על מכתב שקיבלנו הוראות הרב יצחק יוסף, אוי לדור שכך עלה בימיו ואנשים תמימים מאמינים ומנופפים בזה.
וכשנכנסתי בחג הפורים לביתו של הגרש"י זעפראני ושאלתיו אם יוצאי מרוקו צריכים להמשיך במנהגים, נענה שאם רוב הבית הכנסת הם יוצאי מרוקו עליהם לברך על ההלל בראש חודש, ואז אמר לי שחתנו ר' משה כהן מנתיבות הוא מרוקאי ונוהג לברך על ההלל.
וכן ידוע שרבי עמנואל טולידאנו אוחז שצריך לשמור המנהגים.
וכשלמדנו בישיבה (בית שמעיה) ושאלתי את מורינו רה"י הגאון רבי שלמה אנגלנדר שליט"א אם זה נכון לשמור על מנהגי מרוקו והאם זה נכון שהמרוקאים למדו את המנהגים שלהם מהחבדניקים, אמר לי בזה הלשון והרים את הטון בצעקה ממש "זה שקר". והמשיך כתורף הדברים הבאים, המנהגים של המרוקאים כדומים עוד מזמן הרי"ף והרמב"ם והמשיך עוד בדברים שאיני זוכר כרגע, ולזה יקרא שהוא משכנז בחורים שאומר להם לשמור על מנהגי אבותיהם, מה שייך בזה שיכנוז?
וכששאלתי ל 13 מבני השיעור כמו מי הם הולכים? ענו לי כהגר"ע יוסף, ואחרי שרק התחלתי לשאת ולתת איתם למה הם לא שומרים על המנהגים, התברר שהם אפילו לא מודעים לזה שיש מנהגים חוץ מזה שאבותינו היו עונים עליהם שלום והיו מברכים על ההלל, הם לא יודעים את ההלכה. עוד היו אומרים קיבלנו הוראות מרן וכשהייתי מדבר איתם מה זאת אומרת קיבלנו וכו' מצאתי עצמי יודע את דעתו של מרן בעל היבי"א זיע"א יותר טוב מהם כעשרת מונים ואז התברר שההורים שלהם או בעלי בתים או בעלי תשובה שלא יודעים כלום חוץ מפסיקות גאו"ע מרן בעל היבי"א זיע"א וזצוק"ל
שמעתי אומרים שלרב דוד יוסף יש שתי חתנים מרוקאים ומאז שהם התחתנו עם בנותיו הפסיק הגר"ד יוסף לאכול בביתו בפסח אורז, וכששאלו אותו למה להוציא את האורז ולא מספיק שהחתנים ימנעו מלאכול, ענה להם הגר"ד שאם זה המנהג שלהם טוב שלא יתירו המנהג ושלא יתחספסו ביר"ש שלהם, וזה דרכה של תורה שהגם שפוסק כהגר"ע זיע"א, יודע שהתורה רחבה מיני ים וכל הרוצה יבוא ויטול.
ויש עוד מה להאריך בכגון דא.
ולמזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר.
 
יש הרבה חכמים, אתה מתכוון לחכם אחד והוא מתכוון לחכם אחר.
וכי יש לך רוח הקודש מה אותו חכם שם בקרבו??

ואולי, אם לא קשה, תאלפנו היסטוריה ובאיזה חכם אתה חושב שמדובר ?...
אתה מזכיר לי איזה חכם לא אומר את שמו שלא יפגע.
שבדרשה שלו כשלא רוצה לפגוע במי שחולק לא מזכיר את שמו אלא אומר "יש איזה חכם אחד ז"ל מבני ברק, לא אגיד את שמו שלא יפגעו, מאיזה ישיבה אחת מבני ברק שלא לומדים בה קצות נתיבות ר"ח הלוי ולא זכו לתורת החילוק, לא אזכיר את שמה שלא יפגעו, וכו וכו וכו"
כך שחוץ ממידת הנעליים שלו הוא אמר בעצם הכל.
 
אתה מזכיר לי איזה חכם לא אומר את שמו שלא יפגע.
שבדרשה שלו כשלא רוצה לפגוע במי שחולק לא מזכיר את שמו אלא אומר "יש איזה חכם אחד ז"ל מבני ברק, לא אגיד את שמו שלא יפגעו, מאיזה ישיבה אחת מבני ברק שלא לומדים בה קצות נתיבות ר"ח הלוי ולא זכו לתורת החילוק, לא אזכיר את שמה שלא יפגעו, וכו וכו וכו"
כך שחוץ ממידת הנעליים שלו הוא אמר בעצם הכל.

אני מסכים שיש להזכיר את שם החכמים שעליו חולקים וכבר כתבתי בזה באשכול אחר לא מזמן.
 
ראשי תחתית