הבגדדער-רוב
חבר חדש
- הצטרף
- 30/5/25
- הודעות
- 8
מזמור שיר ליום השבת בתפילת שבת לאחר עלינו לשבח, טעות מטופשת של בית תפילה שנכנסה לציבור בני התורה... (אומרים כבר פעם אחת בשחרית, מה העניין לומר שוב?).
בהרבה סידורים כתוב לומר (או שיש נוהגים לומר)מזמור שיר ליום השבת בתפילת שבת לאחר עלינו לשבח, טעות מטופשת של בית תפילה שנכנסה לציבור בני התורה... (אומרים כבר פעם אחת בשחרית, מה העניין לומר שוב?).
[היה זה בתקופה בה לא היו שולחנות בבתי כנסת, והסידור היה מוחזק ביד!בילדותי כל הסידורים הספרדיים היו בפורמט קטן יותר, ושל האשכנזים היו בפורמט גדול.
זה דוקא סידור מאוד מדוקדק ואני מאוד התחברתי, חוץ מהענין המסוים שהזכרתלדעתי [העניייה]
הסידור הכי מוצלח זה הסידור הספרדי בהוצאת קורן בעריכת חנן בניהו
סידור מדהים שכולל הכל
אבל השכילו להביא את כל ההלכות בצורה מסודרת בסוף ולא לבלבל את התפילה
העימוד מדהים בשיטת קורן, פשוט נותן טעם חדש בתפילה כשרואים את חלוקת הקטעים
המון דברים מיוחדים בטעם זקנים
ממליץ ממש
זה ממש רמה מעל כל הסידורים המצויים בשוק
יש שם תפילה ליום העצמאות כך שזה לא בשבילך @עת שערי רצון
סידור קורן - נוסח עדות מזרח - מהדורה אישית - גדול / מהדורה קטנה » משכן התכלת
סידור קורן החדש נוסח עדות המזרח ק"ק ספרדים - כריכה קשה - לבחירה 2 גדלים: מהדורה אישית - 13X19 ס"מ מהדורה קטנה - 10.5X15.5 ס"מ הסידור כולל תפילות ליום חול, הושענות, סליחות לתעניות ולחודש אלול, בקשות, אזהרות, ספר תהלים, מסכת שבת ומגילות. בסוף הסידור מדריך הלכתי ובו מקורי הדינים, טעמם, המנהגים...mishkan-hatchelet.co.il
אני אישית חושב כי סידור צריך להיות אך ורק עם עיקר הטקסט המוכרח ותו לא, ובלי שום הוספות (שאינן מוכרחות) כלל וכללאחד הדברים הלא ברורים בסידורים הספרדיים, הוא התוספות.
הלשם יחוד והכוונות, התפילות והסגולות.
חלק הורידו, חלק הוסיפו,
צריכה להיות מדיניות ברורה בנושא הזה.
השכילו להביא את כל ההלכות בצורה מסודרת בסוף ולא לבלבל את התפילה
מזמור שיר ליום השבת בתפילת שבת לאחר עלינו לשבח, טעות מטופשת של בית תפילה שנכנסה לציבור בני התורה... (אומרים כבר פעם אחת בשחרית, מה העניין לומר שוב?).
עי' שו"ת ציץ אליעזר חי"ב סי' כח.בהרבה סידורים כתוב לומר (או שיש נוהגים לומר)
אבל רק בבית תפילה מודפס כולו בסוף התפילה
איני יודע אם יש מקור לאומרו
יבואו היודעים ויאמרו
(מן הסתם גם בבית בפילה אין זה טעות אלא יש להם טעם כלשהוא, גם אם יאמרו אחרים שאיננו נכון)
יש"כ.
בבית תפילה השמיטו י''ג מידות ביו''טוזה אחד ההצלחות של בית תפילה שלא נפל בבורות הללו.
במחזור כוונת הלב מוסיף מזמור 'שמחתי באומרים לי' במוסף של יו''ט במקום 'מזמור שיר ליום השבת'יש"כ.
מה שידוע לי שמקדם לא נהגו הספרדים לומר מזמור שיר ליום השבת נוסף על מה שבסדר התפילה, הצי"א מביא בשם ערוך השולחן שמנהג הספרדים לאומרו בשחרית, ואיני יודע מהי כוונת הערוך השולחן האם למה שבסדר התפילה, או לפעם נוספת שאמרו.
וכתב הציץ אליעזר שציינת כאן, שהכף החיים דייק מהאר"י שאין אומרים 'היום יום' בשבת.
והוסיף הצי"א לפי זה, להסביר את מנהג האשכנזים לומר מזמור שיר אחר מוסף, וז"ל:
נמצא שיש כאן סה"כ הסבר למנהג האשכנזים שאומרים מזמור שיר אחר מוסף, מכאן ועד לקבוע זאת בסידורי הספרדים - זה נשמע קלוש ורחוק מאד.
רק תראו כמה קל להכניס לספרדים שלנו מנהג (שאין לו שום אחיזה) שלא נהגו בו מדורות עברו, מה שאצל האשכנזים היו יוצאים עליו 'בחרב ובחנית'.
נחשו למשל ממתי החל המנהג להוסיף אחר עלינו לשבח 'ובתורתך כתוב לאמר שמע ישראל וכו', ועל פי מי הוסיפוהו?
מי?והבהתייעצות צמודה עם גדולי חכמי התורה דילן שליט"א.
ברצוני להוציא סידור חדש לבני התורה שליט"א.
וכפי שהגיבו שם שם באשכול זה אומר בכה וזה אומר בכה, ובכו בכה להולך וכו'...
ובודאי שאי אפשר לרצות את כולם
אך בודאי שאפשר ליצור כאן מצב חדש שירצה את רוב בני התורה עכ"פ.
ובודאי שנעשה זאת בעיצה אחת עם רבותינו ראשי הישיבות ומרנן מעתיקי השמועה שליט"א
אך קודם שאגיע אליהם, אשמח לשמוע מהציבור שליט"א מה לדעתכם כדאי שיהיה בסידור, שלא היה עד היום, וכן מה שכן נמצא אם יש מה לשפר.
כפי שכתבתי בהודעתי שם שאני עצמי כבר הרבה שנים משתמש בסידורו של הגאון רבי יעקב משה הלל שליט"א, ונהנה מאד.
אני לא מדבר לאנשים פשוטיםאתה בטוח שזה לא מבלבל?
אם יש לך בעיה אתה צריך לפתוח ולדפדף.
בד"כ בני תורה פחות משתמשים בהלכות שבסידור, את הרוב הם יודעים, תחשוב על אנשים פשוטים שבכל פעם צריכים לדפדף כדי לדעת מה עושים עכשיו, ואז כתוב: אם נזכר תוך כדי דיבור יחזור...
כואב לי שציבור בני התורה כ''כ מקובע ומרובע שלא יכולים להחזיק סידור שמביא דעה אחרתזה דוקא סידור מאוד מדוקדק ואני מאוד התחברתי, חוץ מהענין המסוים שהזכרת
אבל באופן כללי הסידור הנ''ל הוא מהטובים ביותר שיש
אך כאמור לא יכול להתאים לציבור בני תורה, מפני מה שכתבת ע''כ
אם הבנתי נכון מההודעות האחרות בפורום, תלמידי הגרע"י לא יקבלו סידור שכתוב אפי' בסוגריים דעה אחרת.כל אחד כותב 'אי בדידי תליא'...
ואני לא אכתוב כך.
אני חושב שאם אתה רוצה לעשות סידור שיתאים לכולם,
צריך פשוט לקחת בחשבון את כולם,
ולהזכיר את כולם.
בוודאי ובוודאי את הדעות המרכזיות שיש להן קהל יעד משמעותי.
הן אמת שכדאי לאמץ איזה עקרון מנחה לגבי גוף הנוסח,
אבל כן להביא במוסגר את הנוסח האחר
או בהערות שוליים,
ולציין למתפלל מי אומר מה ומי גורס מה.
כך גם לגבי הלכות.
פשוט להביא את כולם.
בא"ח, כה"ח, הגרע"י, הגרב"ץ, מנהגי עדות גדולות, הגר"מ מאזוז, ועוד.
אני חושב שהנקודה העיקרית היא -
שגם אם ההכרח הוא לבחור איזה קו,
אבל מי ששייך לבית מדרש אחר,
לא ירגיש שהסידור הזה מהנדס לו תודעה
או מעלים ממנו מידע של רבותיו שהוא הולך לאורם.
האמת שכונת הלב עושה את זה די יפה,
אבל עדיין לא מושלם.
אפשר לראות בסידור שלו לתשעה באב,
שזה אולי אחד הימים עם הכי הרבה חילוקי דינים ומנהגים,
והוא פשוט מביא את כולם.
הייתי משווה את זה למשנה ברורה עם הערות פוסקי ספרד,
כדוגמת 'מאורות המזרח',
שמביא הכל,
בלי פוליטיקה קטנה,
בלי מסווה של השקופה וצדקנות,
פשוט מביא לעיני הלומד והקורא מקסימום אינפורמציה.
זו לדעתי המסגרת הראויה.
שהמתפלל יווכח שלא משנה מאיזה בית מדרש הוא בא,
התפילה בסידור הזה תענה על כל הצרכים שלו,
הוא ימצא בו כל מה שהוא צריך,
והוא עוד יכול להחכים מעוד ועוד דינים והנהגות.
בלי צנזורה,
בלי נסיון להכריע בין ארזי הלבנון,
בלי להתערב,
פשוט להגיש, והבוחר יבחר.
יהי ה' בעזרך.