עת שערי רצון
חבר מוביל
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,885
במחזור כוונת הלב מוסיף מזמור 'שמחתי באומרים לי' במוסף של יו''ט במקום 'מזמור שיר ליום השבת'יש"כ.
מה שידוע לי שמקדם לא נהגו הספרדים לומר מזמור שיר ליום השבת נוסף על מה שבסדר התפילה, הצי"א מביא בשם ערוך השולחן שמנהג הספרדים לאומרו בשחרית, ואיני יודע מהי כוונת הערוך השולחן האם למה שבסדר התפילה, או לפעם נוספת שאמרו.
וכתב הציץ אליעזר שציינת כאן, שהכף החיים דייק מהאר"י שאין אומרים 'היום יום' בשבת.
והוסיף הצי"א לפי זה, להסביר את מנהג האשכנזים לומר מזמור שיר אחר מוסף, וז"ל:
נמצא שיש כאן סה"כ הסבר למנהג האשכנזים שאומרים מזמור שיר אחר מוסף, מכאן ועד לקבוע זאת בסידורי הספרדים - זה נשמע קלוש ורחוק מאד.
רק תראו כמה קל להכניס לספרדים שלנו מנהג (שאין לו שום אחיזה) שלא נהגו בו מדורות עברו, מה שאצל האשכנזים היו יוצאים עליו 'בחרב ובחנית'.
נחשו למשל ממתי החל המנהג להוסיף אחר עלינו לשבח 'ובתורתך כתוב לאמר שמע ישראל וכו', ועל פי מי הוסיפוהו?
אגב, פעם שמעתי שהענין של מזמור שיר ליום השבת אחרי עלינו לשבח, כדי להשלים אחריו קדיש 'יהא שלמא' שנחסר משאר תפילות החול (כי בשבת אין שש"י) וצ''ע אם זה נכון ואם יש לזה מקור