כתבתי כבר למעלה, אין על מה לצחוק.חשבתי שאתה צוחק בהודעה הזאת...
אני גם מסכים להנחה הנ"ל כמש"כ, ורק חשבתי שהרב @כהן צוחק באומרו את הנ"ל.
מה יש לצחוק???
יש על זה מחקר!!!
כתבתי כבר למעלה, אין על מה לצחוק.חשבתי שאתה צוחק בהודעה הזאת...
אני גם מסכים להנחה הנ"ל כמש"כ, ורק חשבתי שהרב @כהן צוחק באומרו את הנ"ל.
מה יש לצחוק???
יש על זה מחקר!!!
צודק.כתבתי כבר למעלה, אין על מה לצחוק.
ודאי שזה משנה, שא"א שהם ייסדו מנהגים, כאשר ברכת המזון הם לא בירכו, ועל נטילת לולב הם בירכו.מה הקשר?
מה משנה ידיעת קריאה וכתיבה להלכה?
אולי תכתוב על זה מחקר שמייסדות המנהגים בעם ישראל הן נשים שאינם יודעות קרוא וכתוב שהושפעו מגאוניות אשכנזיות...ודאי שזה משנה, שא"א שהם ייסדו מנהגים, כאשר ברכת המזון הם לא בירכו, ועל נטילת לולב הם בירכו.
וכ"ז נבע מחוסר ידיעה של קריאה וכתיבה, וראה מ"ש הבא"ח שאביהן והבעל עתידין ליתן את הדין ע"ז שלא מלמדין את הנשים לברך.
אז עליהם יש לסמוך, ולומר שהוא נחשב מנהג, שאנו צריכים לילך אחריו, ולא אחר גדולי הפוסקים שאנו הולכים ע"פ הליכותיהם, הרמב"ם והשו"ע.
עיין בהודעות שלי לעיל שאינו נכון כלל!מהר"ם בן חביב ור' יעקב אלגאזי כתבו שאף לר"ת אין להורות לברך וכנ"ל.
על הלכות שאין בהם מנהג כמו רוב השו"ע.אז למה נראה לך יש את השו"ע??
המצאה שאין לה כל יסוד ואפילו משל לא היתה.הוא בא להורות את ההלכה הברורה ולאחד את כל המנהגים שנהגו בחו"ל. ורק מנהג שנהגו אותו באר"י לא בא לבטלו.
נער יספרם. רוב המוחלט של האחרונים המשיכו לנהוג ולנהיג כדברי החיד"א.ושאנחנו רואים בבירור שמרן החיד"א כתב לברך ע"פ דברי ר"י ממרויש והרבה אחרונים תמהו עליו וכתבו לדחות דבריו ולא מצינו מקור למנהג ברור בנושא וודאי שננהג כמו שפסק מרן בשו"ע!
קשה לדון דיון הלכתי רציני, כאשר כל פעם אתה ממחזר דברים שלא קשורים לדיון.אולי תכתוב על זה מחקר שמייסדות המנהגים בעם ישראל הן נשים שאינם יודעות קרוא וכתוב שהושפעו מגאוניות אשכנזיות...
ואווקשה לדון דיון הלכתי רציני, כאשר כל פעם אתה ממחזר דברים שלא קשורים לדיון.
ולגופו של ענין. הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן ח"ב סימן עב בתשו' להגרי"ח סופר שליט"א אם נשים מברכות על מצות עשה שהז"ג ושם כתב ז"ל הנה לפי ידעתי בימי חורפי בעיר מולדתי מקנאס יע"א עיר של חכמים ושל סופרים לא היתה אשה אחת שיודעת ללמוד או להתפלל או לברך וזה בא להם ממה שנישאו כשהן קטנות בנות עשר או פחות ונכנסים תחת עול הבעל והחמות ותיכף יולדות הרבה ואין להם אפשרות ללמוד רק ראיתי שבכל יום הולכות לפני המזוזה ושפתותיהן רוחשות תפלה בלחש על משפחתם ואולי היו יודעות פסוק שמע ישראל וגם בבתי כנסיות לא היתה עזרת נשים וכו' ע"ש.
וראה עוד בבן איש חי (ש"א פר חקת אות יא) שכתב נשים חייבות בבהמ"ז, והן בעון עתה רבות בנות אוכלות בלא ברכה מחמת חסרון ידיעה ועתידין הן ואביהן ובעליהן ליתן את הדין.
נו, אז לבוא ולהביא ראיה ממנהגי נשים אלו, ולהחשיב זאת כמנהג, ומנהג ישראל תורה הוא??
מחילה. אבל לא הבנתי מה אתה רוצה?קשה לדון דיון הלכתי רציני, כאשר כל פעם אתה ממחזר דברים שלא קשורים לדיון.
ולגופו של ענין. הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן ח"ב סימן עב בתשו' להגרי"ח סופר שליט"א אם נשים מברכות על מצות עשה שהז"ג ושם כתב ז"ל הנה לפי ידעתי בימי חורפי בעיר מולדתי מקנאס יע"א עיר של חכמים ושל סופרים לא היתה אשה אחת שיודעת ללמוד או להתפלל או לברך וזה בא להם ממה שנישאו כשהן קטנות בנות עשר או פחות ונכנסים תחת עול הבעל והחמות ותיכף יולדות הרבה ואין להם אפשרות ללמוד רק ראיתי שבכל יום הולכות לפני המזוזה ושפתותיהן רוחשות תפלה בלחש על משפחתם ואולי היו יודעות פסוק שמע ישראל וגם בבתי כנסיות לא היתה עזרת נשים וכו' ע"ש.
וראה עוד בבן איש חי (ש"א פר חקת אות יא) שכתב נשים חייבות בבהמ"ז, והן בעון עתה רבות בנות אוכלות בלא ברכה מחמת חסרון ידיעה ועתידין הן ואביהן ובעליהן ליתן את הדין.
נו, אז לבוא ולהביא ראיה ממנהגי נשים אלו, ולהחשיב זאת כמנהג, ומנהג ישראל תורה הוא??
ומשום מה הבא"ח לא הצדיק את מה שלא מברכות ברכת המזון...קשה לדון דיון הלכתי רציני, כאשר כל פעם אתה ממחזר דברים שלא קשורים לדיון.
ולגופו של ענין. הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן ח"ב סימן עב בתשו' להגרי"ח סופר שליט"א אם נשים מברכות על מצות עשה שהז"ג ושם כתב ז"ל הנה לפי ידעתי בימי חורפי בעיר מולדתי מקנאס יע"א עיר של חכמים ושל סופרים לא היתה אשה אחת שיודעת ללמוד או להתפלל או לברך וזה בא להם ממה שנישאו כשהן קטנות בנות עשר או פחות ונכנסים תחת עול הבעל והחמות ותיכף יולדות הרבה ואין להם אפשרות ללמוד רק ראיתי שבכל יום הולכות לפני המזוזה ושפתותיהן רוחשות תפלה בלחש על משפחתם ואולי היו יודעות פסוק שמע ישראל וגם בבתי כנסיות לא היתה עזרת נשים וכו' ע"ש.
וראה עוד בבן איש חי (ש"א פר חקת אות יא) שכתב נשים חייבות בבהמ"ז, והן בעון עתה רבות בנות אוכלות בלא ברכה מחמת חסרון ידיעה ועתידין הן ואביהן ובעליהן ליתן את הדין.
נו, אז לבוא ולהביא ראיה ממנהגי נשים אלו, ולהחשיב זאת כמנהג, ומנהג ישראל תורה הוא??
למפרע לאחר שנהגו, אבל לא חלקו על מרן השו"ע והרמב"ם.אז יוצא שכל הפוסקים האלו סברו שאפשר לברך, תהיה הסיבה אשר תהיה
ומשום מה הבא"ח לא הצדיק את מה שלא מברכות ברכת המזון...
אתה לא מתייחס למה שהעליתי שהתבאר שדברי היב"א במחכ"ת אינם מדוייקים בזה.למפרע לאחר שנהגו, אבל לא חלקו על מרן השו"ע והרמב"ם.
וכשבודקים וחוקרים ממי יצא המנהג, יש לנהוג בהתאם וזה מה שכתב היבי"א הנ"ל.
אני לא כותב שום דבר מעצמי, רק ממה שמבואר ביבי"א וגם השמש ומגן.
מתי כבר תבינו שמרן השולחן ערוך גדול הפוסקים האחרונים.למפרע לאחר שנהגו, אבל לא חלקו על מרן השו"ע והרמב"ם.
וכשבודקים וחוקרים ממי יצא המנהג, יש לנהוג בהתאם וזה מה שכתב היבי"א הנ"ל.
אני לא כותב שום דבר מעצמי, רק ממה שמבואר ביבי"א וגם השמש ומגן.
אכן הפוסקים ידעו מתי להצדיק ומתי לא. וא''צ לשנות מנהג שקויים ברוב גדולי הפוסקים שגם ידעו גמרא ושו''ע על אתר. כמו כל בר בי רב דחד יומא. מה נשתנה? מה חודש? שישנו?כי אין מה להצדיק, לעבור על דין פשוט בתלמוד בראשונים ובשו"ע שנשים חייבות לברך בהמ"ז מדרבנן או מדאורי'. אבל מצות עשה שהז"ג, יש מקום לאפשר להם לברך כי יש מהראשונים שסוברים כן, אבל הגרע"י ראה שכיון שהמנהג הוא מנהג נשים, והם יסדוהו בארצות המזרח, יש לשנות המנהג ולחזור לפסוק כדעת השו"ע, ובפרט האידנא דאכשור דרא, ונשים מבינות שאומרים להם הלכה מה מותר ומה אסור.
והבא"ח שהיה קצת לפני הגרע"י החליט להשאיר להם את המנהג.כי אין מה להצדיק, לעבור על דין פשוט בתלמוד בראשונים ובשו"ע שנשים חייבות לברך בהמ"ז מדרבנן או מדאורי'. אבל מצות עשה שהז"ג, יש מקום לאפשר להם לברך כי יש מהראשונים שסוברים כן, אבל הגרע"י ראה שכיון שהמנהג הוא מנהג נשים, והם יסדוהו בארצות המזרח, יש לשנות המנהג ולחזור לפסוק כדעת השו"ע, ובפרט האידנא דאכשור דרא, ונשים מבינות שאומרים להם הלכה מה מותר ומה אסור.
והבא"ח שהיה קצת לפני הגרע"י החליט להשאיר להם את המנהג.
אולי תכתוב על זה מחקר שמייסדות המנהגים בעם ישראל הן נשים שאינם יודעות קרוא וכתוב שהושפעו מגאוניות אשכנזיות...
כתבתי כבר למעלה, אין על מה לצחוק.
אבל למעשה זה מש"כ הילקו"י להדיאאני גם מסכים להנחה הנ"ל כמש"כ, ורק חשבתי שהרב @כהן צוחק באומרו את הנ"ל.
מסכים שזה מש"כ היבי"א, אבל למעשה רוב הפוסקים הקדומים חלקו על מסקנתו, וסברו שכן ניתן לתת להם להמשיך במנהגם ולברך.למפרע לאחר שנהגו, אבל לא חלקו על מרן השו"ע והרמב"ם.
וכשבודקים וחוקרים ממי יצא המנהג, יש לנהוג בהתאם וזה מה שכתב היבי"א הנ"ל.
אני לא כותב שום דבר מעצמי, רק ממה שמבואר ביבי"א וגם השמש ומגן.
מחילה ג' עמודי הוראה הם הרמב''ם רי''ף ורא''ש.שלושת עמודי ההוראה לבני ספרד, הלה המה, החיד"א, הגר"ח פאלאג'י והבא"ח, מסכימים לברך.
בטח שקשה לדון כשממציאים המצאות, חולמים חלומות, ומדמיינים דמיונות ללא שום מקורות.קשה לדון דיון הלכתי רציני, כאשר כל פעם אתה ממחזר דברים שלא קשורים לדיון.
זה פשוט לכל בר דעת, והראיה הגדולה היא מאמירת "יראו עינינו" שזה מנהג שנתבסס ע"י הגאונים וכן היה מנהג כול הקהילות כמעט בחו"ל, אולם בגלל שמרן השו"ע כתב לא לאומרו מחמת הפסק וכן באר"י לא נהגו לאומרו לכן מנהג הספרדים והאשכנזים לא לאומרו.המצאה שאין לה כל יסוד ואפילו משל לא היתה.
לא קשור כלל וכלל.זה פשוט לכל בר דעת, והראיה הגדולה היא מאמירת "יראו עינינו" שזה מנהג שנתבסס ע"י הגאונים וכן היה מנהג כול הקהילות כמעט בחו"ל, אולם בגלל שמרן השו"ע כתב לא לאומרו מחמת הפסק וכן באר"י לא נהגו לאומרו לכן מנהג הספרדים והאשכנזים לא לאומרו.
וע"ע בכל הנ"ל בה"ב חי"ב עמ' קעד.
קודם כל אני שמח שאתה לאט לאט משנה את דעתך שאתה רואה להדיא שמנהג אר"י יותר חשוב מכל המקומות אפי' שבכל העולם נהגו לומר "יראו עינינו".לא קשור כלל וכלל.
יראו עינינו וכן ברכת ההלל בר"ח הם דוגמאות למנהגים שאנו יודעים 'בפועל' שבא"י לא נהגו, והדברים מתועדים וידועים בסידורים ובספרי המנהגים, בניגוד לשאר העולם שכן נהגו. בזה אמרינן שכיון שאנו בא"י וכאן לא נהגו מקדמת דנא - אנו עושים כמנהג א"י.
לא משנה ולא בטיך. פשוט צריך להבין.קודם כל אני שמח שאתה לאט לאט משנה את דעתך שאתה רואה להדיא שמנהג אר"י יותר חשוב מכל המקומות אפי' שבכל העולם נהגו לומר "יראו עינינו".
ולמה? מה ההבדל בין אר"י לחו"ל? כי אר"י זה "אתרא דמרן" ולכן הולכים אחר המנהגים פה ולא מנהגים שנתבססו בחו"ל.
קודם כל - האחרונים עצמם כתבו חלקם שמה שנהגו נהגו ומה שלא - לא.וא"כ אחרי שאנחנו רואים רבים מהאחרונים שמערערים על המנהג שנהגו לברך על הלולב שזה מנהג בטעות, והראיה הגדולה שזה מנהג בטעות כי אם כל ההסתמכות זה על הראשונים דלעיל אז למה שום אשה לא מברכת ברכת "לישב בסוכה" ומאי שנא מלולב???
אלא שפשוט שאע"פ שהמנהג של מקצת הנשים היה לברך על הלולב ויש לו סמך מ"מ זה מנהג בטעות שלא הונהג ע"פ הראשונים דלעיל אלא מעצמם.
שוב, הופך הדברים וכן לא יעשה.ושוב, חבל להכנס בכח לספיקות של איסורי דאורייתא בדבר כזה שהמנהג לא פשוט.
כאן אתה כבר מדבר כמו 'אוהד קבוצת כדורגל' להבדיל, ששמח שהקבוצה שלו ניצחה, למרות שאין לו בזה שום ענין.וברוך ה', אשרינו שרוב ככל הנשים הספרדיות לא מעלות על דעתם לברך על הלולב וכפסק מרן זצוק"ל.
זה בדיוק השאלה.קודם כל - האחרונים עצמם כתבו חלקם שמה שנהגו נהגו ומה שלא - לא.
שנית, יש כאלו שהורו לברך בכל המצוות כולל סוכה.
איך אתה מגיע למסקנות כאלו נמהרות וחפוזות. מביאים לך מקורות ברורים מלפני כ1000 שנה בכל העדות.
להתעלם מהכל ולקחת איזה פוסקים אחרונים שנער יספרם ולעשות מהם 'הכל', ולהפוך הקערה על פיה - לא נתפס.
אני לא הופך ולא כלל, אני טוען שוודאי המנהג הזה לא מנהג "חלק" כמו המנהג של "יראו עינינו". וכיון שיש עליו עקולי ופשורי וודאי שעדיף לא להכנס לספיקות של איסורי דאורייתא בגלל זה.שוב, הופך הדברים וכן לא יעשה.
אין לי ענין!?כאן אתה כבר מדבר כמו 'אוהד קבוצת כדורגל' להבדיל, ששמח שהקבוצה שלו ניצחה, למרות שאין לו בזה שום ענין.
קודם כל תדע שאין לי שום נגיעות אישיות.אם ההלכה והמנהג זה לא כמו הרב עובדיה - אז זה לא 'אשרינו'. ידוע שכל ברכה משפיעה שפע למעלה ולמטה. מי יודע כמה שפע נמנע מזה שנשים רבות הפסיקו לברך על מ"ע שהז"ג.
לכן אם בעל נפש אתה - תלמד סוגיא זו בלי התלהמות ובלי נגיעות אישיות קדומות.
כל מודה על האמת מבין שהדברים שכתב והציג הרב עובדיה בסוגיא זו - אחהמ"ר אינם נכונים עובדתית.
'אשרי' המדבר על אוזן שומעת.
מה טוב חלקנו שזכינו להתקרב לרבינו...אשרינו
חכמי אשכנז האחרונים [שגם אצלם לא נהגו לברך על סוכה, למרות שהם בודאי נהגו מקדמת דנא לברך על שאר המצוות] כתבו שהטעם הוא משום שבד"כ האשה לא יכולה להקפיד לאכול בסוכה כל הזמן מחמת הטרדות וכו', וכ"ש שלא לישון, ולכן לא בירכו, משום שאינם מקיימות מצוה זו בצורה תקינה ומסודרת [למרות שבכל פעם שרוצה לאכול יכולה לברך].אם המנהג כפי שאתה טוען נתבסס ע"פ הראשונים אז למה רק לגבי לולב המנהג נתפשט כך ולא לגבי סוכה??
כלומר הראשונים נתנו גושפנקא למנהג זה.ני אומר רק שהמנהג הזה לא בא בגלל הראשונים אלא בגלל כמה נשים שנהגו כך וכמו שמשמע מלשון רוב הפוסקים שכתבו שאין למחות בידן)
יש הרבה הרבה הרבה יותר ספק ובעיה לברך על נר יו"ט ונר יוה"כ לנשים מאשר מ"ע שהז"ג... אז קדימה..אני ב"ה שמח שרוב ככל הנשים לא נכנסים לספק איסור דאורייתא, וודאי שיש לי ענין שכמה שפחות נשים יכנסו לספק הזה
המברכת תישא ברכה מאת ה', ומברכתך יבורך בית עבדך לעולם.(ואדרבה לענ"ד נראה גם אם אתה חושב שאתה צודק, חבל לעורר את הנושא בציבור אחרי שרוב ככל הנשים לא מברכות)
לא כתבת שום תשובה מניחה את הדעת, למה להחזיק בדעת הרב עובדיה למרות שהתברר בירור גמור שהתמונה שהציג בסוגיא זו - אינה מדוייקת.עברתי גם על החולקים וגם על הקובץ הנ"ל ובמחילה מכת"ר אבל אין לי שום סיבה לשנות את דעתי
תכתוב יותר גדול, ואז זה יעזור לשכתב את המציאות.וברוך ה', אשרינו שרוב ככל הנשים הספרדיות לא מעלות על דעתם לברך על הלולב וכפסק מרן זצוק"ל.
מרן הב''י בכלל לא ביטל אמירת יראו עינינוולמה? מה ההבדל בין אר"י לחו"ל? כי אר"י זה "אתרא דמרן" ולכן הולכים אחר המנהגים פה ולא מנהגים שנתבססו בחו"ל.
הביאו לך גדולי הפוסקים דור אחר דור, ואתה אומר נשים? תהיה רציני.נו, אז לבוא ולהביא ראיה ממנהגי נשים אלו, ולהחשיב זאת כמנהג, ומנהג ישראל תורה הוא??
אין הכוונה כהרי"ף וכו' וזה לשון מושאל לשלושת הפוסקים הכי משפיעים שנתקבלו הוראותיהםמחילה ג' עמודי הוראה הם הרמב''ם רי''ף ורא''ש.
היכן המצאת את הכלל הזה. פרט הסבר.
מדוע...
יש לך מקור ממרן היבי"א?אין הכוונה כהרי"ף וכו' וזה לשון מושאל לשלושת הפוסקים הכי משפיעים שנתקבלו הוראותיהם