ברכה לנשים על מצוות עשה שהזמן גרמא

  • יוזם הנושא יוזם הנושא אור תורה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
זה פשוט לכל בר דעת, והראיה הגדולה היא מאמירת "יראו עינינו" שזה מנהג שנתבסס ע"י הגאונים וכן היה מנהג כול הקהילות כמעט בחו"ל, אולם בגלל שמרן השו"ע כתב לא לאומרו מחמת הפסק וכן באר"י לא נהגו לאומרו לכן מנהג הספרדים והאשכנזים לא לאומרו.
וע"ע בכל הנ"ל בה"ב חי"ב עמ' קעד.
לא קשור כלל וכלל.
יראו עינינו וכן ברכת ההלל בר"ח הם דוגמאות למנהגים שאנו יודעים 'בפועל' שבא"י לא נהגו, והדברים מתועדים וידועים בסידורים ובספרי המנהגים, בניגוד לשאר העולם שכן נהגו. בזה אמרינן שכיון שאנו בא"י וכאן לא נהגו מקדמת דנא - אנו עושים כמנהג א"י.

אין הדבר קשור להלכות שלא ידוע מנהג א"י, שבזה אנו עושים כמנהג 'ספרד' ומנהג 'ארצות המזרח' בכל מקום, וכפי שתראה 'בכל' ההלכות, שכמעט ואין לנו מנהג א"י לפני מרן השו"ע.
 
לא קשור כלל וכלל.
יראו עינינו וכן ברכת ההלל בר"ח הם דוגמאות למנהגים שאנו יודעים 'בפועל' שבא"י לא נהגו, והדברים מתועדים וידועים בסידורים ובספרי המנהגים, בניגוד לשאר העולם שכן נהגו. בזה אמרינן שכיון שאנו בא"י וכאן לא נהגו מקדמת דנא - אנו עושים כמנהג א"י.
קודם כל אני שמח שאתה לאט לאט משנה את דעתך שאתה רואה להדיא שמנהג אר"י יותר חשוב מכל המקומות אפי' שבכל העולם נהגו לומר "יראו עינינו".
ולמה? מה ההבדל בין אר"י לחו"ל? כי אר"י זה "אתרא דמרן" ולכן הולכים אחר המנהגים פה ולא מנהגים שנתבססו בחו"ל.

- וא"כ אחרי שאנחנו רואים רבים מהאחרונים שמערערים על המנהג שנהגו לברך על הלולב שזה מנהג בטעות, והראיה הגדולה שזה מנהג בטעות כי אם כל ההסתמכות זה על הראשונים דלעיל אז למה שום אשה לא מברכת ברכת "לישב בסוכה" ומאי שנא מלולב???
אלא שפשוט שאע"פ שהמנהג של מקצת הנשים היה לברך על הלולב ויש לו סמך מ"מ זה מנהג בטעות שלא הונהג ע"פ הראשונים דלעיל אלא מעצמם.

ושוב, חבל להכנס בכח לספיקות של איסורי דאורייתא בדבר כזה שהמנהג לא פשוט.
וברוך ה', אשרינו שרוב ככל הנשים הספרדיות לא מעלות על דעתם לברך על הלולב וכפסק מרן זצוק"ל.
 
קודם כל אני שמח שאתה לאט לאט משנה את דעתך שאתה רואה להדיא שמנהג אר"י יותר חשוב מכל המקומות אפי' שבכל העולם נהגו לומר "יראו עינינו".
ולמה? מה ההבדל בין אר"י לחו"ל? כי אר"י זה "אתרא דמרן" ולכן הולכים אחר המנהגים פה ולא מנהגים שנתבססו בחו"ל.
לא משנה ולא בטיך. פשוט צריך להבין.
אנו לא אומרים יראו עינינו, לא כי כך דעת מרן, אלא כי כך נהגו בא"י. מאותה הסיבה שלא מברכים על ההלל. המנהג כאן הוא קדום מאוד לפני מרן, והוא ברור מאוד.
וא"כ אחרי שאנחנו רואים רבים מהאחרונים שמערערים על המנהג שנהגו לברך על הלולב שזה מנהג בטעות, והראיה הגדולה שזה מנהג בטעות כי אם כל ההסתמכות זה על הראשונים דלעיל אז למה שום אשה לא מברכת ברכת "לישב בסוכה" ומאי שנא מלולב???
אלא שפשוט שאע"פ שהמנהג של מקצת הנשים היה לברך על הלולב ויש לו סמך מ"מ זה מנהג בטעות שלא הונהג ע"פ הראשונים דלעיל אלא מעצמם.
קודם כל - האחרונים עצמם כתבו חלקם שמה שנהגו נהגו ומה שלא - לא.
שנית, יש כאלו שהורו לברך בכל המצוות כולל סוכה.
איך אתה מגיע למסקנות כאלו נמהרות וחפוזות. מביאים לך מקורות ברורים מלפני כ1000 שנה בכל העדות.
להתעלם מהכל ולקחת איזה פוסקים אחרונים שנער יספרם ולעשות מהם 'הכל', ולהפוך הקערה על פיה - לא נתפס.
ושוב, חבל להכנס בכח לספיקות של איסורי דאורייתא בדבר כזה שהמנהג לא פשוט.
שוב, הופך הדברים וכן לא יעשה.
וברוך ה', אשרינו שרוב ככל הנשים הספרדיות לא מעלות על דעתם לברך על הלולב וכפסק מרן זצוק"ל.
כאן אתה כבר מדבר כמו 'אוהד קבוצת כדורגל' להבדיל, ששמח שהקבוצה שלו ניצחה, למרות שאין לו בזה שום ענין.
אם ההלכה והמנהג זה לא כמו הרב עובדיה - אז זה לא 'אשרינו'. ידוע שכל ברכה משפיעה שפע למעלה ולמטה. מי יודע כמה שפע נמנע מזה שנשים רבות הפסיקו לברך על מ"ע שהז"ג.
לכן אם בעל נפש אתה - תלמד סוגיא זו בלי התלהמות ובלי נגיעות אישיות קדומות.
כל מודה על האמת מבין שהדברים שכתב והציג הרב עובדיה בסוגיא זו - אחהמ"ר אינם נכונים עובדתית.
'אשרי' המדבר על אוזן שומעת.
 
קודם כל - האחרונים עצמם כתבו חלקם שמה שנהגו נהגו ומה שלא - לא.
שנית, יש כאלו שהורו לברך בכל המצוות כולל סוכה.
איך אתה מגיע למסקנות כאלו נמהרות וחפוזות. מביאים לך מקורות ברורים מלפני כ1000 שנה בכל העדות.
להתעלם מהכל ולקחת איזה פוסקים אחרונים שנער יספרם ולעשות מהם 'הכל', ולהפוך הקערה על פיה - לא נתפס.
זה בדיוק השאלה.
אם המנהג כפי שאתה טוען נתבסס ע"פ הראשונים אז למה רק לגבי לולב המנהג נתפשט כך ולא לגבי סוכה??
אלא פשוט שהמנהג לא נתבסס ע"פ הראשונים אלא זה "מנהג הנשים" (אני לא בא לומר שאין סמך ומקור כלל, כי באמת להרבה ראשונים כן אפשר לברך. אני אומר רק שהמנהג הזה לא בא בגלל הראשונים אלא בגלל כמה נשים שנהגו כך וכמו שמשמע מלשון רוב הפוסקים שכתבו שאין למחות בידן)
שוב, הופך הדברים וכן לא יעשה.
אני לא הופך ולא כלל, אני טוען שוודאי המנהג הזה לא מנהג "חלק" כמו המנהג של "יראו עינינו". וכיון שיש עליו עקולי ופשורי וודאי שעדיף לא להכנס לספיקות של איסורי דאורייתא בגלל זה.
כאן אתה כבר מדבר כמו 'אוהד קבוצת כדורגל' להבדיל, ששמח שהקבוצה שלו ניצחה, למרות שאין לו בזה שום ענין.
אין לי ענין!?
- נראה לך שאכפת לי אם אני "צודק"?
אני ב"ה שמח שרוב ככל הנשים לא נכנסים לספק איסור דאורייתא, וודאי שיש לי ענין שכמה שפחות נשים יכנסו לספק הזה.
(ואדרבה לענ"ד נראה גם אם אתה חושב שאתה צודק, חבל לעורר את הנושא בציבור אחרי שרוב ככל הנשים לא מברכות)
אם ההלכה והמנהג זה לא כמו הרב עובדיה - אז זה לא 'אשרינו'. ידוע שכל ברכה משפיעה שפע למעלה ולמטה. מי יודע כמה שפע נמנע מזה שנשים רבות הפסיקו לברך על מ"ע שהז"ג.
לכן אם בעל נפש אתה - תלמד סוגיא זו בלי התלהמות ובלי נגיעות אישיות קדומות.
כל מודה על האמת מבין שהדברים שכתב והציג הרב עובדיה בסוגיא זו - אחהמ"ר אינם נכונים עובדתית.
'אשרי' המדבר על אוזן שומעת.
קודם כל תדע שאין לי שום נגיעות אישיות.
אני לא "תלמיד של הרב עובדיה זצוק"ל", אני "תלמיד של האמת" והאמת ע"פ רוב נמצאת אצל מרן זצוק"ל ולא סתם רוב ככל בני ספרד קיבלו את הוראותיו. (וגם לי יצא לי הלכה אחת או שתים לא כמו מרן זצוק"ל...)
- וגם בסוגיא דידן לא עברתי רק על דברי מרן זצוק"ל ושלום שלום... עברתי גם על החולקים וגם על הקובץ הנ"ל ובמחילה מכת"ר אבל אין לי שום סיבה לשנות את דעתי וב"ה בגלל זה אני שמח שרוב ככל הנשים לא מברכות על הלולב.
 
מה טוב חלקנו שזכינו להתקרב לרבינו...
אתה מזכיר לי חסידים מסויימים המחלקים את אותיות רבם לחמש
וכך גם כאן
מ
מר
מרן...
תבחר איזה מרן שאתה רוצה ותמשיך
 
אם המנהג כפי שאתה טוען נתבסס ע"פ הראשונים אז למה רק לגבי לולב המנהג נתפשט כך ולא לגבי סוכה??
חכמי אשכנז האחרונים [שגם אצלם לא נהגו לברך על סוכה, למרות שהם בודאי נהגו מקדמת דנא לברך על שאר המצוות] כתבו שהטעם הוא משום שבד"כ האשה לא יכולה להקפיד לאכול בסוכה כל הזמן מחמת הטרדות וכו', וכ"ש שלא לישון, ולכן לא בירכו, משום שאינם מקיימות מצוה זו בצורה תקינה ומסודרת [למרות שבכל פעם שרוצה לאכול יכולה לברך].
ני אומר רק שהמנהג הזה לא בא בגלל הראשונים אלא בגלל כמה נשים שנהגו כך וכמו שמשמע מלשון רוב הפוסקים שכתבו שאין למחות בידן)
כלומר הראשונים נתנו גושפנקא למנהג זה.
אני ב"ה שמח שרוב ככל הנשים לא נכנסים לספק איסור דאורייתא, וודאי שיש לי ענין שכמה שפחות נשים יכנסו לספק הזה
יש הרבה הרבה הרבה יותר ספק ובעיה לברך על נר יו"ט ונר יוה"כ לנשים מאשר מ"ע שהז"ג... אז קדימה..
(ואדרבה לענ"ד נראה גם אם אתה חושב שאתה צודק, חבל לעורר את הנושא בציבור אחרי שרוב ככל הנשים לא מברכות)
המברכת תישא ברכה מאת ה', ומברכתך יבורך בית עבדך לעולם.
עברתי גם על החולקים וגם על הקובץ הנ"ל ובמחילה מכת"ר אבל אין לי שום סיבה לשנות את דעתי
לא כתבת שום תשובה מניחה את הדעת, למה להחזיק בדעת הרב עובדיה למרות שהתברר בירור גמור שהתמונה שהציג בסוגיא זו - אינה מדוייקת.
 
ולמה? מה ההבדל בין אר"י לחו"ל? כי אר"י זה "אתרא דמרן" ולכן הולכים אחר המנהגים פה ולא מנהגים שנתבססו בחו"ל.
מרן הב''י בכלל לא ביטל אמירת יראו עינינו
שו"ע אורח חיים - סימן רלו,ב - אין לספר בין גאולה דערבית לתפלה, ואף הנוהגין לומר י"ח פסוקים ויראו עינינו, אין להפסיק בין יראו עינינו לתפלה; ומיהו מה שמכריז ש"צ ראש חדש בין קדיש לתפלת ערבית לא הוי הפסק, כיון שהוא צורך התפלה;

הא קמן שמותר לומר יראו עינינו ואין בזה הפסק. רק לספר אסור. ואפילו הכרזת חזן אינה הפסק. רק לא להפסיק בין יראו עינינו לתפילה. אבל לא מעבר לכך. לא ביטל יראו עינינו.
לכן מה שלא אומרים יראו עינינו איננו קשרן למרן הב''י.
 
נו, אז לבוא ולהביא ראיה ממנהגי נשים אלו, ולהחשיב זאת כמנהג, ומנהג ישראל תורה הוא??
הביאו לך גדולי הפוסקים דור אחר דור, ואתה אומר נשים? תהיה רציני.
מחילה ג' עמודי הוראה הם הרמב''ם רי''ף ורא''ש.
היכן המצאת את הכלל הזה. פרט הסבר.
מדוע...
אין הכוונה כהרי"ף וכו' וזה לשון מושאל לשלושת הפוסקים הכי משפיעים שנתקבלו הוראותיהם
וכ' ספרי קיצורים להמון, והיו פוסקים שחשבו על כללות הציבור, וקוב"ה סייע בידם. והבן
 
יש לך מקור ממרן היבי"א?
ממש לא. אבל זה עובדה.
על החיד"א, שהוא סובר כמותו, הוא מצטט את הפוסקים שקיבלנו הוראותיו, וכשאינו פוסק כמותו אינו מזכיר כלל זה.
הבא"ח, צריך ראיות? הגרח"פ צריך מקורות?
 
הבא"ח, צריך ראיות?
על הבן איש חי יש לי ראיה ממרן היבי''א, שאמר בדרשתו שבילדותו לא היה ספר יותר נפוץ מהבא''ח, אפי' השו''ע לא היה נפוץ כמוהו.
הגרח"פ צריך מקורות?
על מרן החיד''א יש אומרים שקבלנו הוראותיו, וע' בספר קיצור שו"ע החיד''א, ואפי' מרן היבי''א מזכירם.
לגבי הגרח''פ, עדיין לא מצאתי מקור במרן.
 
מחילה אינך יודע כי התורה ניתנה לפני כחמש מאות שנה, ונחתמה בשנים האחרונות.
צריך להביא ראיה מהפותח ומהחותם. בלבד! אחרת אין לזה שום ערך הלכתי. אולי היסטורי מדעי, מה פעם היו עושים קודם מ''ת. אבל לדידן לא נפקא מידי. שקבלנו הוראות מרן.
 
הביאו לך גדולי הפוסקים דור אחר דור, ואתה אומר נשים? תהיה רציני.
אני שוב חוזר ואומר, אני לא כתבתי שלא כתבו כן הפוסקים דור אחר דור, א"א להכחיש את מה שכתוב בספרים שכן היה המנהג במקומם. (אגב כל מה שהביאו למעלה בשם השד"ח והברכ"י ומהר"י אלגזי וכו', מרן הגרע"י ראה את הקונטרס, ובכ"ז כתב שזה מנהג דלת העם)

אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.

ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.

ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
 
אני שוב חוזר ואומר, אני לא כתבתי שלא כתבו כן הפוסקים דור אחר דור, א"א להכחיש את מה שכתוב בספרים שכן היה המנהג במקומם. (אגב כל מה שהביאו למעלה בשם השד"ח והברכ"י ומהר"י אלגזי וכו', מרן הגרע"י ראה את הקונטרס, ובכ"ז כתב שזה מנהג דלת העם)

אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.

ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.

ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
תמשיך להתעקש.
האמת הפשוטה עד לעצמו.
לא קראת אפילו את לשנות הפוסקים.
ודבריך הם בזיון כלפי עשרות גדולי הדורות.

שלב הבא: המצאות על גאונים אשכנזים נסתרים
 
אני שוב חוזר ואומר, אני לא כתבתי שלא כתבו כן הפוסקים דור אחר דור, א"א להכחיש את מה שכתוב בספרים שכן היה המנהג במקומם. (אגב כל מה שהביאו למעלה בשם השד"ח והברכ"י ומהר"י אלגזי וכו', מרן הגרע"י ראה את הקונטרס, ובכ"ז כתב שזה מנהג דלת העם)

אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.

ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.

ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
דבריו של מרן היבי"א ידועים.
מי שפוסק כמותו בכל דבר וענין, לבריאות.
אבל לא ענית על שאלה אחת.
גדולי הפוסקים אומרים שנתנו לנשותיהם את הלולב כדי שיברכו עליו.
מדוע?
גם אם לא מיחו בהמון העם, מדוע נתנו לנשותיהם?
אא"כ זה כמו הגרב"צ שאשתו לבשה פאה למורת רוחו ולא יכל למחות בה....

וביותר - שההשערה שהמנהג הזה הגיע מנשות אשכנז, לא מופיעה בכתבי מרן היבי"א אלא בדור היותר מאוחר, ולזה אין שום סמך, אלא אדרבה נסתר מכל הפוסקים הקדמונים.
 
אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.
יש לזה איזה מקור ראיה או שזה סתם השערה?
ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.
כל זה אולי נכון במנהג שלא מחו עליו, אבל פה הלכו הגדולים וקיימו אותו בידיים כמו שכתב החיד"א וכמו שהביאו למעלה מגדולים אחרים
אז שייך לומר על זה שחששו שלא יקבלו???
ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
לא, לא על הפוסקים זה נכתב, אלא על דידך ודכוותך...

בנוסף, כל כך הזוי ומצחיק לומר שהנהיגו נשים בתקופות ההם שמעמדה של האשה... ואכמ"ל...
אבל מי יודע אולי כתבו על זה "מחקר"...
 
אבל לא ענית על שאלה אחת.
גדולי הפוסקים אומרים שנתנו לנשותיהם את הלולב כדי שיברכו עליו.
מדוע?
גם אם לא מיחו בהמון העם, מדוע נתנו לנשותיהם?

מי הם ראשי העם?

תמשיך להתעקש.
האמת הפשוטה עד לעצמו.
לא קראת אפילו את לשנות הפוסקים.
ודבריך הם בזיון כלפי עשרות גדולי הדורות.

שלב הבא: המצאות על גאונים אשכנזים נסתרים
אני חושב שבארתי עצמי נכון. לא מעצמי ולא מליבי כתבתי את כל הנ"ל.

ושוב אני מביא את לשון היבי"א שהבאתי לעיל (חלק י סימן כא אות ח): והן עתה ראיתי... אשר יצא במחברותיו לחזק מנהגים שונים של דלת העם מעדות המזרח, ומהם, מה שנהגו מהמון העם להדליק הנרות בערב שבת ואח"כ לברך, וכתב שאין לשנות מנהגם, והאריך בזה, וכל דבריו מהבל ימעטו, ושרא לי מריה, כי הדבר ברור שאם הרב רואה שדבריו נשמעים לכלל הציבור, ורוצה לשנות המנהג שנהגו שלא כדעת גדולי הפוסקים אשר מפיהם אנו חיים, ואנו הולכים תמיד אחר הוראותם בודאי שעליו לשנס מותניו לתקן הדבר כפי דעת רבותינו הפוסקים, וכ"ש אם רואה שיש נדנוד איסור במנהגם וכמ"ש הפר"ח וכו'. ע"ש.

היבי"א הנ"ל ראה את הקונטרס עם כל העדיות שהזכירו הכותבים למעלה בשם חכמי ספרד שהמנהג לברך ונתנו לנשותיהם לברך על הלולב. ועל זה הוא מתייחס בתשובתו הנז' וכתב שהם מנהגים של דלת העם. וכוונתו שנתייסדו ע"י דלת העם. נקודה

ושוב אני צריך להעיר אוזן למתוק מדבש. לא מוסיף שום כבוד לכתוב עלי שאני מתעקש ושלא קראתי את לשונות הפוסקים ודבריי בזיון כלפי הפוסקים וכו'. כל עוד שהיבי"א קרא את לשונות הפוסקים הנ"ל, ובכ"ז כתב מה שכתב, כי כוונתו על מי שהתחיל הנהיג ולנהוג, ואלו מקצת נשים ועמי הארץ וכמ"ש החמדת ימים.

[כאשר כהן כתב על המנהג שנהגו להתפלל 10 דקות אחר השקיעה, שהוא מנהג זקני עם הארץ, כתבת לו שכך נוהגים רוב העולם, וציינת לו את הבתי כנסיות שנוהגים כן, ומשם נגזר כל הדיון לנידו"ד, ע"ש וצרף לכאן מה שכתבת לו].
 
ראשי תחתית