ברכת הבמבה, 'האדמה' או 'שהכל'?

  • יוזם הנושא יוזם הנושא אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
במקום להתוכח כדאי שתנסה בעצמך, קלף את הבמבה הביתית, ותבדוק.
לא בטוח שזה יעזור...
זה כמו לקחת פיצה ולקלף את הציפוי בשביל לטעום אם הבצק הוא "מזונות".
הרי יתכן שכבר נבלע טעם בבצק/בבמבה, וכן יהיה טעם.
 
לא בטוח שזה יעזור...
זה כמו לקחת פיצה ולקלף את הציפוי בשביל לטעום אם הבצק הוא "מזונות".
הרי יתכן שכבר נבלע טעם בבצק/בבמבה, וכן יהיה טעם.
ובכל זאת ניסיתי עכשיו בשני סוגי במבה שאצלי בבית, של אוסם ושל חטיפי העמק. לא היה כלל טעם של בוטנים אבל זה גם לא חסר טעם, אלא יש לזה טעם עדין מאוד מאוד של תירס כמו פרכיות תירס. [ובכל אופן לעניות טעמי בודאי שאי אפשר לומר שיש לזה טעם של עפר וגרוע מכך]
 
בלי להיכנס לכל הפולמוס הזה.

מעניין שדנים כאן אם מברכים על במבה אדמה או שהכל, ובודאי שאם בירך אדמה יצא.

וכאשר נשים מברכות על נטילת לולב, ולדעת גדולי המורים הרמב"ם ומרן השו"ע, זה ברכה לבטלה ויש חשש איסור דאורייתא של לא תשא. וכאן באיזה שרשור מוצאים כל מיני טעמים למנהג נוסד ע"י נשים ולא חוששים לסב"ל.
 
מעניין שדנים כאן אם מברכים על במבה אדמה או שהכל, ובודאי שאם בירך אדמה יצא.
לא ודאי. לפי הסוברים שברכתו שהכל - לא יצא אם בירך האדמה, גם למג"א, וכפי 'שמפורש להדיא' בר"ח, בתה"ד ובריטב"א [לכל מודה על האמת], וכן ברוב האחרונים. אלא שלמעשה יצא מדין 'סב"ל'.

וכאשר נשים מברכות על נטילת לולב, ולדעת גדולי המורים הרמב"ם ומרן השו"ע, זה ברכה לבטלה ויש חשש איסור דאורייתא של לא תשא. וכאן באיזה שרשור מוצאים כל מיני טעמים למנהג נוסד ע"י נשים ולא חוששים לסב"ל.
'מיני טעמים' שכתבו הפוסקים בכל דוכתא שמנהג 'קדום' עוקר את הוראות הרמב"ם ומרן.
'מנהג נשים' שהסכימו עליו כמעט 'כל' הראשונים והפוסקים מכל העדות והחוגים.

לעומת ברכת הבמבה....
 
לא היה כלל טעם של בוטנים אבל זה גם לא חסר טעם, אלא יש לזה טעם עדין מאוד מאוד של תירס כמו פרכיות תירס
תתן את זה לילדיך או לאשתך בלי שידעו מה זה, שאל אותם מה הם מרגישים. תדווח לנו.
 
תתן את זה לילדיך או לאשתך בלי שידעו מה זה, שאל אותם מה הם מרגישים. תדווח לנו.
נתתי לבת שלי (בת 9 ב"ה הגדולה יותר בת 12 ב"ה לא העיזה להכניס לפה משהו בלי לדעת מה זה) אלא שבשניה הראשונה בגלל המרקם הרגישה שזה במבה. עכ"פ שאלתי אותה אם יש לזה טעם ואמרה "כן, יש לזה טעם טוב."
 
ובודאי שאם בירך אדמה יצא.
טעות חמורה.
נפישי רברבי שלא יצא.
הרבה ראשונים כעשרה במספר סוברים שלא יצא.
למדו את הסוגיא של טרימא דבכה"ג לא יצא רק בשהכל.
עימש"כ מרן הגאב"ד שליט"א בעטרת שלמה באורך ובבהירות.
 
נתתי לבת שלי (בת 9 ב"ה הגדולה יותר בת 12 ב"ה לא העיזה להכניס לפה משהו בלי לדעת מה זה) אלא שבשניה הראשונה בגלל המרקם הרגישה שזה במבה. עכ"פ שאלתי אותה אם יש לזה טעם ואמרה "כן, יש לזה טעם טוב.
קילפת את הקליפה החיצונה טוב? כשאני עשיתי זאת לא הרגישו כלל מה זה. תפל מאוד.
 
לצערי לא זוכה להבין דבריך. כמדומה שלא עברת על כל תשובת מרן הגרע"י.
עברתי על תשובתו ועל תשובת הרב דוד יוסף שליט"א ועל תשובת הרב אלקנה שליט"א.
וכל הודעה שניה אני רואה שלא באמת עברתם על התשובה של הרב אלקנה שליט"א.
א. טעות. נפישי רברבי שסוברים בדעת מרן והרמב"ם שבריסוק גמור מברך שהכל, ומהם הנהר שלום והאור לציון. ועוד. חלקם הובואו ביבי"א.
ואיך אפשר לומר ודאי שלדעת השו"ע צריך לברך האדמה.
ג.1. טעות במציאות. נעשה עיסה ואח"כ מחלקים לחלקים.
זה בדיוק העניין, שכבודו כנראה לא ביקר במפעל, ולא יודע מה בדיוק הולך שם. (מצורף פה התהליך וכן ראיתי במו עיניי והרגשתי את הגרגירים של התירס)
התירס בשום שלב לא נעשה עיסה ולכן לפי מרן השו"ע פשוט שיש לברך "האדמה".
ג.2. גרוע מכך במאה מעלות. לבמבה בלי החמאת בוטנים יש טעם של עפר וגרוע מכך, ואינה ראויה לברכה כלל, ובודאי שאין בה טעם של תירס. במקום להתוכח כדאי שתנסה בעצמך, קלף את הבמבה הביתית, ותבדוק.
השיבו לך ע"ז כבר.
ד. מרן הגרע"י לא קיבל כלל זה, ותמיד עושה סב"ל וחושש לכל שיטה.
אני רואה שאתה לא קורא מה שכתבתי "בצירוף" (מרן זצוק"ל בכמה מקומות צירף אותם שזה יהיה יותר מבורר לברך היכא שיש סב"ל)
יש עימי עוד מה להעיר לך, אבל ניכר שכוונתך ליישב דברי רבך, מבלי לעיין בדברים כלל, ובודאי שלא עיון הראוי.
לכה"פ היה לך לעיין בד' מרן היבי"א בתשובתו העצומה, קודם שאתה מגיב.
וכתבתי זאת רק להוציא מליבן של הרואים שיחשבו שמא ואולי יש ממש בדבריך.
אז זהו. שלא.
בשמחה, תעיר לי אם אני יראה את האמת וודאי שאני יברך שהכל. בינתיים לא ראיתי שום סיבה לשנות. (ואני לא מיישב את דברי "רבי" כי כבר כתבתי לעיל שבכמה הלכות אני לא הולך כמו שכתב. אני מיישב את "האמת")
 

קבצים מצורפים

התירס בשום שלב לא נעשה עיסה ולכן לפי מרן השו"ע פשוט שיש לברך "האדמה".
בתוך מכונת האקסטרוזיה עצמה (ולא לפניה) מתרחש תהליך של הוספת נוזלים (מים או קיטור), חימום וערבוב שיוצר את העיסה/בצק במהלך התהליך
 
עשה בשכל. חכם עדיף מנביא.
הרי הוא כבר נעול על זה, כמוך וחבירך. גם כשמביאים לכם דברים חדשים שלא חשבתם עליהם לפני כן ולא ראיתם, והם דברים מפורשים - אתם מחפשים לדחות מתחת או מעל האדמה בדברים שאין בהם ממש, אז בשביל מה לטרוח? אין כאן דיון אמיתי. יש כאן סימון מטרה מראש.

כל בר דעת נורמלי רואה מה הגיוני בראיות שהובאו ומה לא הגיוני. מה דחייה אמיתית ומה דחייה בקש.
לענ"ד חבל שלא הגיב הרב דוד, אפילו אם לדעתו הרב אלקנה "נעול". אבל צריך לתת צ'אנס, ואם זה לא יועיל בשביל הרב אלקנה לפחות זה יועיל בשביל הקוראים מהצד שיראו שהוא ניסה לענות.
(במנחת אברהם ח"ב יש התכתבות עם החזון איש, והוא כותב שדרכו היא שלא להסביר את דעתו מעבר לפעם שניה, כי אין טעם, אבל עד פעמיים הוא טורח)
 
לענ"ד חבל שלא הגיב הרב דוד, אפילו אם לדעתו הרב אלקנה "נעול". אבל צריך לתת צ'אנס, ואם זה לא יועיל בשביל הרב אלקנה לפחות זה יועיל בשביל הקוראים מהצד שיראו שהוא ניסה לענות.
הרב הנ"ל היה יכול לבוא ליחוה דעת ולדבר עם הרב.
איני יודע באיזה נוסח כתב לרב דוד וכו'.
 
בתוך מכונת האקסטרוזיה עצמה (ולא לפניה) מתרחש תהליך של הוספת נוזלים (מים או קיטור), חימום וערבוב שיוצר את העיסה/בצק במהלך התהליך
שש אחוז של מים בלבד!!
זה לא נעשה לא עיסה ולא שום דבר, לך תבקר במפעל קודם כל לפני שאתה ממציא דברים.
 
הרב הנ"ל היה יכול לבוא ליחוה דעת ולדבר עם הרב.
איני יודע באיזה נוסח כתב לרב דוד וכו'.
לדבר הם יוכלו לדבר עשרים שעות...
שאלה בכתב זה דרכה של תשובה הלכתית. וחבל שעד היום לא קיבלנו תשובה על זה.
 
מה שכן, מדברי הרב דוד יוסף שליט"א הכא זה סתירה גדולה לדבריו, מצוה ליישב...
1747138641921.png
 
הגר"מ פיינשטיין כתב ספר תשובה לספר מענה לאגרות?
ודוק היטב בזה.
 
כל ההערות על ההלכה ברורה כתובות בספר שלו...
הרב דוד שליט"א לא יכול לענות על כך?
 
ראשי תחתית