איש על מחנהו ואיש על דגלו (תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש)

אשכנזי שמדבר בעברית, זה לא בגלל שהוא מעוניין להדמות לספרדים, אלא בגלל שככה המשכילים חינכו אותו.
לא מפריע בלימוד, מפריע העניין שעומד מאחרי זה.
אם לא תנסה להבין, אם ללצים הוא יליץ, וזו בחירה שלך, ואני לא רואה הרבה סיכוי שאתה תבין את זה עד שתעמוד פנים אל פנים מול התוצאות של הדרך שאתה נמצא בה. לעומתך, אני מוקף באנשים שנמצאים בקצה המסלול של הטעות שאתה עומד בתחילת הדרך שלה, והם מדברים על עוצמת הטעות ותוצאותיה ההרסניות.
לגבי מו"ר הרב תופיק, שראוי לציטוט בכל נושא לגודל עומק מחשבתו, כדאי שתתקן את הסגנון.
אני מקווה, שגם אם זה לא יעזור לך, לפחות בשלב הזה, זה יעזור לאחרים להבין שישנם כאלה שחושבים ויודעים שיש כאן נושא יותר רציני מאיך שזה מוצג אצל רוב הציבור, ולתת כח לאלה שרוצים לשנות את זה, ואולי ימצאון עשרה צדיקים שיוכלו להרים את הבוץ מהציבור.
שו?
(..)
 
תודה על התגובה המכבדת.
ואשמח לפירוט.
סליחה, מחקתי.
המשכילים הם אלה שהחליטו שההברה הספרדית היא הנכונה, על פי ראיות מחריזה בפיוטים וראיות בסגנון זה.
השיקול המרכזי שלהם כנראה היה הרס הישן ולא בדיוק החתירה לאמת. על כל פנים זו היתה ההחלטה של מחיי השפה העברית.
 
א. אשכנזי שמדבר בעברית, זה לא בגלל שהוא מעוניין להדמות לספרדים, אלא בגלל שככה המשכילים חינכו אותו.
ב. לא מפריע בלימוד, מפריע העניין שעומד מאחרי זה.
ג. אם לא תנסה להבין, אם ללצים הוא יליץ, וזו בחירה שלך, ואני לא רואה הרבה סיכוי שאתה תבין את זה עד שתעמוד פנים אל פנים מול התוצאות של הדרך שאתה נמצא בה. לעומתך, אני מוקף באנשים שנמצאים בקצה המסלול של הטעות שאתה עומד בתחילת הדרך שלה, והם מדברים על עוצמת הטעות ותוצאותיה ההרסניות.
ד. לגבי מו"ר הרב תופיק, שראוי לציטוט בכל נושא לגודל עומק מחשבתו, כדאי שתתקן את הסגנון.
ה. אני מקווה, שגם אם זה לא יעזור לך, לפחות בשלב הזה, זה יעזור לאחרים להבין שישנם כאלה שחושבים ויודעים שיש כאן נושא יותר רציני מאיך שזה מוצג אצל רוב הציבור, ולתת כח לאלה שרוצים לשנות את זה, ואולי ימצאון עשרה צדיקים שיוכלו להרים את הבוץ מהציבור.

כבר סיכמנו באיזהו מקומן, שאנחנו לא מבינים אחד את השני.
אבל אגיב לקוראים שאולי כן מבינים.
א. כל אחד מדבר כפי איך שחינכו אותו, ולא משנה מי ומה.
ב. הענין שעומד מאחרי זה, תלוי מאד בתפיסת עולמו של השומע.
ג. כנ"ל.
ד. אין צורך לתקן כלום, פשוט מאד מגוחך לראות שפתאום מצטטים אותו כשצריכים אותו.
ה. ראה אות ג.
 
טוב שחידדת את הדברים.
באמת הכל תלוי כיצד אנו מבינים מה שקורה כאן, האם זה אוסף מקובץ של מקרים שבאופן כללי נוטים לכיוון אחד, של השלמה עם זרם סוחף שממרכז את עצמו, וזה סתם ולא קורה מזה שום דבר, או אולי זה מזיק לנו.
כדאי לצאת מתפיסת העולם הראשונית דמן אוולא ולבדוק את הדברים קצת בראש יותר גדול ויותר רגוע.

לא יודע באיזה צד שני מדובר, אם למשל מדובר ברב יצחק, שאתה מרבה שלא לכעוס עליו בכל מיני אשכולות, אז הוא לא רלוונטי לכאן. איך שלא יהיה, לא צריך לערבב נושאים שלא קשורים. בסך הכל כתבתי שצריך לבדוק את הדברים מחדש, דבר שגם אתה מסכים איתו. לא נכון?!
 
טוב שחידדת את הדברים.
באמת הכל תלוי כיצד אנו מבינים מה שקורה כאן, האם זה אוסף מקובץ של מקרים שבאופן כללי נוטים לכיוון אחד, של השלמה עם זרם סוחף שממרכז את עצמו, וזה סתם ולא קורה מזה שום דבר, או אולי זה מזיק לנו.
כדאי לצאת מתפיסת העולם הראשונית דמן אוולא ולבדוק את הדברים קצת בראש יותר גדול ויותר רגוע.

אכן יש כאן מקבץ של דברים,
בצירוף לעובדות היסטוריות,
וממילא כשבאים לבדוק בראש גדול, צריך לקחת ה-כ-ל בחשבון.
כמו שכל אחד מבין שכתיבה אשכנזית שכיום היא נחלת הכלל לא מפריעה לאיש, וכן היגוי ספרדי בחיי היומיום שכיום הוא נחלת הכלל לא מפריע לאיש.
כך עלול להיות ששפה שלטת (סלנג שהשתרש) לא היה אמור להפריע לאיש.
ואם הוא כן מפריע, אז כדאי לבוא בראש גדול ולבדוק מאיפה זה התחיל, ומה הם הגורמים לכך שזה יפריע.
והאם באמת אותם אלו שמשתמשים בו, נגועים בכל אותם "חלאים רעים" שמנסים לייחס אליהם. או שפשוט הכתיבו מראש מה נקרא חולי ומה לא, (והמטרות לא היו בהכרח כשרות, או לכה"פ לא היו מדוייקות), ומשם ואילך נפוצו הדעות על פני כל הארץ ונתרחקו הדעות.
זה כל מה שאני מנסה להסביר זמן רב.


לא יודע באיזה צד שני מדובר, אם למשל מדובר ברב יצחק, שאתה מרבה שלא לכעוס עליו בכל מיני אשכולות, אז הוא לא רלוונטי לכאן. איך שלא יהיה, לא צריך לערבב נושאים שלא קשורים. בסך הכל כתבתי שצריך לבדוק את הדברים מחדש, דבר שגם אתה מסכים איתו. לא נכון?!

בתשובתי הקודמת רמזתי למה אני מתכוין.
אני לא רוצה להיכנס יותר, כדי לא להדליק כאן אש. והמבין יבין, ומי שלא, לא.
אבל זה צריכים ודאי להסכים, שיש דברים שאינם מוסכמים. ולא בהכרח שכל מי שחושב אחרת ממך, הרי הוא נגוע במה שאתה מייחס לו.
(או בנוסח אחר, לא כל מה שנראה בעיניך נגע, נראה כן גם בעיני השני), כך שא"א לדון בדברים רק מתוך תפיסת עולמך שלך. וגם אם בקהילה שלך אתה רואה את הדברים בצורה שאתה רואה, היה סמוך ובטוח שבמקומות אחרים חווים את הדברים אחרת לגמרי.
זה כל דברי מאז עד עתה.
 
נערך לאחרונה:
אכן יש כאן מקבץ של דברים,
בצירוף לעובדות היסטוריות,
וממילא כשבאים לבדוק בראש גדול, צריך לקחת ה-כ-ל בחשבון.
כמו שכל אחד מבין שכתיבה אשכנזית שכיום היא נחלת הכלל לא מפריעה לאיש, וכן היגוי ספרדי בחיי היומיום שכיום הוא נחלת הכלל לא מפריע לאיש.
כך עלול להיות ששפה שלטת (סלנג שהשתרש) לא היה אמור להפריע לאיש.
ואם הוא כן מפריע, אז כדאי לבוא בראש גדול ולבדוק מאיפה זה התחיל, ומה הם הגורמים לכך שזה יפריע.
והאם באמת אותם אלו שמשתמשים בו, נגועים בכל אותם "חלאים רעים" שמנסים לייחס אליהם. או שפשוט הכתיבו מראש מה נקרא חולי ומה לא, (והמטרות לא היו בהכרח כשרות, או לכה"פ לא היו מדוייקות), ומשם ואילך נפוצו הדעות על פני כל הארץ ונתרחקו הדעות.
זה כל מה שאני מנסה להסביר זמן רב.




בתשובתי הקודמת רמזתי למה אני מתכוין.
אני לא רוצה להיכנס יותר, כדי לא להדליק כאן אש. והמבין יבין, ומי שלא, לא.
אבל זה צריכים ודאי להסכים, שיש דברים שאינם מוסכמים. ולא בהכרח שכל מי שחושב אחרת ממך, הרי הוא נגוע במה שאתה מייחס לו.
(או בנוסח אחר, לא כל מה שנראה בעיניך נגע, נראה כן גם בעיני השני), כך שא"א לדון בדברים רק מתוך תפיסת עולמך שלך. וגם אם בקהילה שלך אתה רואה את הדברים בצורה שאתה רואה, היה סמוך ובטוח שבמקומות אחרים חווים את הדברים אחרת לגמרי.
זה כל דברי מאז עד עתה.
משום מה אתה לוקח את הדברים אישית. לא הותקפת, ולא רמזו את זה. הדברים הוצעו כהווייתם, מנקודת הסתכלותי. אם בכל אופן אתה מרגיש שהותקפת, אולי זה כי בפנים עמוק יש לך איזו שהיא תחושת אשמה וחידלון.
ואם אתה סבור שההסבר שלך שאתה מנסה להסביר אותו זמן רב הוא מחודש ומאד עמוק, אז לא, מה שאתה אומר זה מה שכולם כולם אומרים (על דרך ואחריהם בפיהם) ואין בו שום חידוש. וכמובן שזו זכותך להשאר בעמדה הזו, בכל מחיר.
 
משום מה אתה לוקח את הדברים אישית. לא הותקפת, ולא רמזו את זה. הדברים הוצעו כהווייתם, מנקודת הסתכלותי. אם בכל אופן אתה מרגיש שהותקפת, אולי זה כי בפנים עמוק יש לך איזו שהיא תחושת אשמה וחידלון.
ואם אתה סבור שההסבר שלך שאתה מנסה להסביר אותו זמן רב הוא מחודש ומאד עמוק, אז לא, מה שאתה אומר זה מה שכולם כולם אומרים (על דרך ואחריהם בפיהם) ואין בו שום חידוש. וכמובן שזו זכותך להשאר בעמדה הזו, בכל מחיר.

???
(זה אולי משהו בתורכית ?)
 
ראשי תחתית