זה לא אמור להפריע,
כי על זה לא עשו שטיפת מוח שזה "נגד הספרדים".
כמה פשוט,
יהודי עדות המזרח דיברו ערבית [או צרפתית] ולא יידיש.
ולכן -בוכארים דברו בוכארית (או רוסית),
פרסים דברו פרסית,
אפגאנים דברו אפגאנית,
ו...נכון, תימנים, מרוקאים תוניסאים אלג'ירים, עיראקים, ומצרים, דברו ערבית בניבים שונים.
כ"כ פשוט.
זה לא אמור להפריע,שאלה:
מפריע לך שמרן זצוק"ל היה מדבר בערבית???
אלא -(ובדרך אגב; הנושא כאן זה לא יידיש...).
[ואולי גם "שטייגען" "צושטעל" וכדו'...]מילים בביטוי אשכנזי ישיביש. כמו "תויירע" (תורה) "יוייסף הצאדיק" (יוסף הצדיק) ועוד כהנה רבות לאין מספר.
ניתן להבין את מי שמבין שספרדי מדבר כמו ספרדי.ברור שזה לא מפריע,
ולכן מוזר שהאחר דוקא כן מפריע. (למי שזה מפריע).
ניתן להבין את מי שמבין שספרדי מדבר כמו ספרדי.
הייתי פותח באשכול 'תופעת העקשנים שלא מוכנים לעלות על הגל'. ה'לומדות' נוסדה ע"י הגר"ח בריסקר ותלמידיו הגדולים, ומשם המושגים שקיבלו עגה מדוברת וכך הם נשארו.
הייתי עושה לך לייק, אבל לא הבנת אותי.
את העגה ברור שלא המציא הגר"ח, (אתה לא בטוח...) השאלה היא למה סגנון הדיבור שם צריך להשפיע עלינו. ועל זה התשובה שהיום אנחנו לומדים בדרך הלימוד של הגר"ח הגר"ש שקאפ וכו' וממילא גם הצורה החיצונית נלווית לזה.
אני חושב שהספרדים למדו אצל הליטאים בגלל שיטת הלימוד.כוונתי שהעגה לא נכנסה בגלל "שיטת הלימוד",
אלא בגלל שכך דברו בישיבות הליטאיות (גם אלו שלא למדו בסגנונו של ר' חיים),
ומכיון ששם למדו ספרדים, הם העתיקו העגה לישיבות שלהם.
אני חושב שהספרדים למדו אצל הליטאים בגלל שיטת הלימוד.
הייתה פורת יוסף וכנגדה חברון. בבני ברק שבכלל לא היו ספרדים הייתה גם פוניבז'.לא בהכרח,
פשוט לא היו כמעט ישיבות ספרדיות בעבר.
באיזו ישיבה ליטאית לא לומדים בלומדות? יש בזה הרבה נישות אבל מאז וולוז'ין של רבי חיים כולם לומדים בדרך הזו.ואיני יודע אם הספרדים אז ידעו בכלל מה זה שיטות לימוד,
הם פשוט נכנסו כי הכניסו אותם.
אבל...
העגה כלשונך שייכת למקום בו הם למדו, ולא לשיטה (גם במקומות שלמדו בשיטה אחרת, דברו באותה עגה, וספרדים כי למדו שם, היו מדברים כך)
יכול במשמעות רשאי...אבל קשה להבין את מי שלא מסוגל להבין שספרדי יכול לדבר גם אחרת.ניתן להבין את מי שמבין שספרדי מדבר כמו ספרדי.
אם הבנתי נכוןיכול במשמעות רשאי...
ולאו דווקא כמשמעו...
ור' בדברי הג"ר אברהם לוונשטאם אב"ד עמדין [שכ' בשנת תק"פ על ה"מסתפרדים"...]
הצג קובץ מצורף 12263
הייתה פורת יוסף וכנגדה חברון. בבני ברק שבכלל לא היו ספרדים הייתה גם פוניבז'.
באיזו ישיבה ליטאית לא לומדים בלומדות? יש בזה הרבה נישות אבל מאז וולוז'ין של רבי חיים כולם לומדים בדרך הזו.
יכול במשמעות רשאי...
ולאו דווקא כמשמעו...
ור' בדברי הג"ר אברהם לוונשטאם אב"ד עמדין [שכ' בשנת תק"פ על ה"מסתפרדים"...]
הצג קובץ מצורף 12263
בגלל שהם "שרופים"אציין לדוגמא את רבי יגאל רוזן מאור ישראל או את רבי יעקב פרידמן מתפרח, אף אחד לא מרים גבה שהוא אומר 'תוספות' במבטא עברי מקובל
בגלל שהם "שרופים"
וזה פוגע להם במשהו?
יש דמות מקבילה להם, גם שרוף שהתעלה לכתר מסוים, והוא מתאמץ לדבר ברבים במבטא אידישאי, ולא נעים עד כמה זה מביך.
אדם חזק באמת, לא צריך לרצות אף אחד.
לא נכון כי הוא לא מתבטא כך כי הוא רוצה להידמות או להישמע וכו' לספרדים זה בכלל לא קשור לזה, אלא כי כך המבטא של הלשון העברי בישראל ו"במקרה" הוא כההגיה הספרדית. ולכן אין שום הוכחה מאשכנזי שמתבטא בהגיה עברית (שזה כספרדים), לספרדי שמתבטא כאשכנזי. וזה דבר פשוט וברור.נו, אז כנראה שזה דבר שלא אמור להפריע.
לא נכון כי הוא לא מתבטא כך כי הוא רוצה להידמות או להישמע וכו' לספרדים זה בכלל לא קשור לזה, אלא כי כך המבטא של הלשון העברי בישראל ו"במקרה" הוא כההגיה הספרדית. ולכן אין שום הוכחה מאשכנזי שמתבטא בהגיה עברית (שזה כספרדים), לספרדי שמתבטא כאשכנזי. וזה דבר פשוט וברור.
אבל משום מה, בינתיים, באשכולות ב"הגות ומוסר" (ב"נושאים" ולא ב"אישים") הוא קיבל הכי הרבה תגובות וצפיות בפער עצום. ואפילו מרוב האשכולות ב"הלכה", חוץ מכמה בודדים... [וזה מפתיחת הפורום!]הדיון נעשה אידיוטי לחלוטין.
אבל משום מה, בינתיים, באשכולות ב"הגות ומוסר" (ב"נושאים" ולא ב"אישים") הוא קיבל הכי הרבה תגובות וצפיות בפער עצום. ואפילו מרוב האשכולות ב"הלכה", חוץ מכמה בודדים... [וזה מפתיחת הפורום!]
אז כל המלעיגים שכתבו שלאף אחד זה לא מעניין וזה ילדותי וזה אידיוטי, ועוד כיוצ"ב... לרוב החברים היה מספיק חשוב ומעניין לצפות ולהגיב. (או שכולנו ילדים... צריך לבדוק בפרטי החבר, מתי היום הולדת של כל אחד...)
אבל משום מה, בינתיים, באשכולות ב"הגות ומוסר" (ב"נושאים" ולא ב"אישים") הוא קיבל הכי הרבה תגובות וצפיות בפער עצום. ואפילו מרוב האשכולות ב"הלכה", חוץ מכמה בודדים... [וזה מפתיחת הפורום!]
אז כל המלעיגים שכתבו שלאף אחד זה לא מעניין וזה ילדותי וזה אידיוטי, ועוד כיוצ"ב... לרוב החברים היה מספיק חשוב ומעניין לצפות ולהגיב. (או שכולנו ילדים... צריך לבדוק בפרטי החבר, מתי היום הולדת של כל אחד...)
פשוט זה מעצבן שדנים בפורום על דיון כזה, ולכן מנסים להסביר שוב ושוב עד כמה זה נושא מעצבן.תענה לבד.
פשוט זה מעצבן שדנים בפורום על דיון כזה, ולכן מנסים להסביר שוב ושוב עד כמה זה נושא מעצבן.