לחצו כאן – תרומה לשמואל

עיונים בתורת רבי אופיר מלכא שליט''א

לי זה משתמע כמו סתירה [בלי להתייחס לשאר דברי הגר"י יוסף]
ברור
לא העלתי בדעתי שתחשוב אחרת
אבל ברור לי שלשאר חברי הפורום זה לא נקרא סתירה ולא נעליים [וכפי שכתבתי לעיל "שהסתפק בדברי החזון עובדיה", הלזה יקרא סתירה?]
 
העיר בעל הילקוט יוסף שליט"א על הרב אופיר שליט"א:

1748986096633.png1748986103744.png


והיה נראה דלית נגר ובר נגר לפרוקי.

אלא דהרואה יראה שהשיג על ספר הליכות ברכות בדבר שכלל לא נכתב בו
המעיין בהליכות ברכות ח"א עמ' קפ"ז יראה דלא מיירי כלל בשוקולד שמעורב בעוגה, אלא בשוקולד סתם עי"ש.
 
וצ"ל שכנראה למד את דבריו מספרי הקיצורים... ודו"ק.
מעולם לא נתפס כמי שמשיג על מישהו בלא לעיין היטב בדבריו, להבדיל מאחרים.
כח השתיקה של הרב אופיר, ואוו! הלואי עלי!
 
מעולם לא נתפס כמי שמשיג על מישהו בלא לעיין היטב בדבריו, להבדיל מאחרים.
כח השתיקה של הרב אופיר, ואוו! הלואי עלי!

התכוונתי על הכותב שכתב על הרב אופיר שכולו בקיאות בלי עיון.... שכנראה הוא למד את דבריו מספרי הקיצורין. ודו"ק.
 
העיר בעל הילקוט יוסף שליט"א על הרב אופיר שליט"א:

הצג קובץ מצורף 5692הצג קובץ מצורף 5693


והיה נראה דלית נגר ובר נגר לפרוקי.

אלא דהרואה יראה שהשיג על ספר הליכות ברכות בדבר שכלל לא נכתב בו
המעיין בהליכות ברכות ח"א עמ' קפ"ז יראה דלא מיירי כלל בשוקולד שמעורב בעוגה, אלא בשוקולד סתם עי"ש.

נ"ב. יש שרצו ללמד זכות שכנראה תלמידים טועים כתבו הערה זו, ולא יצאה מתחת ידי בעל הילקוט יוסף.
אצלי הערתי ע"ד הילקו"י בזה"ל (אחר שדנתי בעצם דבריו):
ולקושטא לא מצאתי כזאת בהליכות ברכות, כי אם מש"כ בעמ' קפז עצה 5, ושם לא כתב להפריד מהרוגלך אלא שיקח דבר מאכל שברכתו שהכל. ובעמ' קפג שכ' "שוקולד עוגיות, יברך על מעט שוקולד לבד ויפטור העוגיות", י"ל דלא דק, ובפרט שכ' "ועי' בסעי' הבא כיצד יש לנהוג בהם למעשה".

ומכאן תשו' מוצאת לרב המעיר, שאכן נמצא כזאת בהליכו"ב.
 
אצלי הערתי ע"ד הילקו"י בזה"ל (אחר שדנתי בעצם דבריו):
ולקושטא לא מצאתי כזאת בהליכות ברכות, כי אם מש"כ בעמ' קפז עצה 5, ושם לא כתב להפריד מהרוגלך אלא שיקח דבר מאכל שברכתו שהכל. ובעמ' קפג שכ' "שוקולד עוגיות, יברך על מעט שוקולד לבד ויפטור העוגיות", י"ל דלא דק, ובפרט שכ' "ועי' בסעי' הבא כיצד יש לנהוג בהם למעשה".

ומכאן תשו' מוצאת לרב המעיר, שאכן נמצא כזאת בהליכו"ב.
לא תשובה ולא מוצאת, היא מוצאת ותישרף!
אתה מודה במפורש שלא נמצא כזה דבר בהליכות ברכות, אז מה אתה מתכוון לומר, שצריך לומר שהליכות ברכות לא דק והתכוון גם להוציא שוקולד מתוך העוגה, ולפי כל זה אפשר להקשות בדוחק עצום בדרך אפשר...
העיקר לנסות ליישב את אחד מאלפי המקומות התמוהים שמורך ורבך מזדרז להשיג על אחרים גדולים וטובים בלא להבין את דבריהם.
אתמהה!!!
 
הנה הרב מלכה בהליכות שבת ח"ב גבי הנושא של ג'לי בשבת כתב

וז"ל בהליכות שבת ח"ב עמ' תתכ"ח- "וי"א שמותר להכין ג'לי בשבת היות ובשעת נתינת האבקה נשארים המים נוזליים והרי זה כמים עכורים שמותר לעשותם בשבת, ומה שאח"כ מתקשה ונעשה סמיך הרי זה כגרמא ומותר".

ובהע' שם כתב- "מיהו יש להסתפק בדעת החזו"ע האם התיר אף בנקרש ונעשה בלילה עבה כמו הג'לי הרגיל דכך משמע מלשונו בגוף ההלכה, או שהתיר רק באופן שנעשה בלילה רכה וכמו שכתב בהערה עמוד רפ"א עמודה ב', ואף אם נעשית אח"כ מעצמה לנוזל סמיך, מה בכך, וכן בעמוד רפ"ב סוף ההערה ובאגרות משה התיר לעשות פודינג בבלילה רכה וכן עיקר".

וכוונת דבריו מה שנראה לי- שמה שמסתפק הוא, דיש ג' שלבים, א- בלילה רכה, ב- בלילה עבה, ג- קרוש.

וברוב הפעמים- מה שמכינים בבית הוא שלב ב' של בלילה עבה, ולאחמ"כ זה מתקשה יותר ונהיה לשלב ג' קרוש

וא"כ שהחזון עובדיה כתב בהלכות למעלה, שמניחים אותה במקרר "והיא נקרשת מאליה", שמא כוונתו דשרי אף לעשות בלילה עבה ורק את השלב השלישי של "קרוש" זה אסור לעשות בידיים אלא א"כ נעשה מאיליו.

והנה בשיעור השבועי אמר שהרב מלכה עשה סתירה ב"מרן" ולכל אורך הדרך לא הבין את מרן, ואנשים צריכים לדעת לא ללכת אחריו...


הצג קובץ מצורף 3862הצג קובץ מצורף 3863

ואליבא דאמת אין כאן שום סתירה - סה"כ כתב "שיש להסתפק בדברי החזון עובדיה"

ואה"נ יותר נראה דמה שכתב החזון עובדיה בהלכה למעלה כוונתו לבלילה רכה דווקא וכדכתב "כמי פטל" [והיינו שמי שמכין בשבת ישים יותר מים שיצא דליל מאוד מאוד כ"פטל", ומה שיתקשה אח"כ לית לן בה, אך ודאי להכין כמו שהעולם מכין שעושים זאת מתחילה סמיך (ואינו נשפך כ"פטל") ואח"כ זה מתקשה מאיליו עוד יותר ונקרש, זה ודאי אף לחזון עובדיה זה אסור].

אבל ודאי שלא עשה סתירה במרן ושלא הבין את מרן וכו' וכו' אלא רק הסתפק בדבריו גרידא.
במחכ"ת אך ראיתי כו"כ הכנת ג'לי ואף פעם לא נעשה מייד כשלב ב' תמיד נעשה קודם כמי פטל (כאשר שופכים מים חמים).
 
לא תשובה ולא מוצאת, היא מוצאת ותישרף!
אתה מודה במפורש שלא נמצא כזה דבר בהליכות ברכות, אז מה אתה מתכוון לומר, שצריך לומר שהליכות ברכות לא דק והתכוון גם להוציא שוקולד מתוך העוגה, ולפי כל זה אפשר להקשות בדוחק עצום בדרך אפשר...
העיקר לנסות ליישב את אחד מאלפי המקומות התמוהים שמורך ורבך מזדרז להשיג על אחרים גדולים וטובים בלא להבין את דבריהם.
אתמהה!!!
כוונתי שככל הנראה ראה רק את עמ' קפג.
 
אז מה אתה מתכוון לומר, שצריך לומר שהליכות ברכות לא דק והתכוון גם להוציא שוקולד מתוך העוגה, ולפי כל זה אפשר להקשות בדוחק עצום בדרך אפשר...
כמדומה שלא שמת לב שכתב ליישב את ההליכ"ב שלא דק, כי פשטות לשונו משמע שמוציא את השוקולוד מתוך העוגה
ואירע להגר"י יוסף מה שאירע לרבינו שמואל בן עלי, וכמ"ש עליו הרמב"ם -
1749059488909.png
1749059525093.png
 
ומכאן תשו' מוצאת לרב המעיר, שאכן נמצא כזאת בהליכו"ב.
?????.
אתה צריך לכתוב הפוך
ומכאן תשובה לרב המעיר [היינו ילקו"י] שאכן "לא" נמצא כזאת בהליכו"ב.

ואבאר דברי- שבילקו"י ייחס לר' מלכה שכתב שייקח מהשוקולד שבעוגה ועליה יברך

אולם לקושטא מילתא- להד"ם כי לא נמצא כזאת כלל בהליכות ברכות, והר' המעיר [היינו ילקו"י] בדה מקרה זה מלבו
 
?????.
אתה צריך לכתוב הפוך
ומכאן תשובה לרב המעיר [היינו ילקו"י] שאכן "לא" נמצא כזאת בהליכו"ב.

ואבאר דברי- שבילקו"י ייחס לר' מלכה שכתב שייקח מהשוקולד שבעוגה ועליה יברך

אולם לקושטא מילתא- להד"ם כי לא נמצא כזאת כלל בהליכות ברכות, והר' המעיר [היינו ילקו"י] בדה מקרה זה מלבו
כבר ענו לך למעלה

ז"ל הליכות ברכות (עמ' קפג) שוקלד עוגיות, יברך על מעט שוקלד לבד ויפטור את העוגיות.

ונראה כוונתו שיקח מהשוקלד שבעוגיות ויברך עליהם ויפטור את העוגיות.

וע"ז השיג הילקו"י.
 
נראה כוונתו שיקח מהשוקלד שבעוגיות ויברך עליהם ויפטור את העוגיות.
יש לך בעיה בהבנת הנקרא?

כתב "ייקח שוקולד" ולא כתב ייקח "מ"השוקולד

או יותר מדוייק כתב יברך על מעט שוקולד, ולא כתב מעט "מה"שוקולד
 
כתב "ייקח שוקולד" ולא כתב ייקח "מ"השוקולד
למה מעט, ולמה דוקא שוקולד. יקח סוכריה או כל דבר שברכתו שהכל חוץ משתיה.
גם למה כתב שוקולד "לבד". אלא ודאי כוונתו ללא העוגיה.
 
נערך לאחרונה:
לא תשובה ולא מוצאת, היא מוצאת ותישרף!
אתה מודה במפורש שלא נמצא כזה דבר בהליכות ברכות, אז מה אתה מתכוון לומר, שצריך לומר שהליכות ברכות לא דק והתכוון גם להוציא שוקולד מתוך העוגה, ולפי כל זה אפשר להקשות בדוחק עצום בדרך אפשר...
העיקר לנסות ליישב את אחד מאלפי המקומות התמוהים שמורך ורבך מזדרז להשיג על אחרים גדולים וטובים בלא להבין את דבריהם.
אתמהה!!!
ובכלל מנין לך שהשיג על דבריו, אפשר לומר שבא לבאר דבריו היכן מועיל והיכן לא.
 
היכן ראית שהקשה?
תראה אחרי שהביא את דברי הר' מלכה כביכול [לפי איך שהציג הדברים] הביא לאחמ"כ את הט"ז שאומר שא"א להפריד מתוך התערובת ולברך על הטפל ולברך על העיקר.
ובמילים פשוטות דברי הר' מלכה כביכול מרפסין איגרא שאמר ליקח מגוף התערובת והוא נגד ט"ז מפורש.
אולם למציאות להד"ם ובדה זאת מלבו
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית