משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,435
הגמ' שואלת מנין ידע נח איזו בהמה טהורה ואיזו לא, ומשמע מהגמ' בפשטות שנח לא למד תורה, כי אם היה לומד היה יודע.
ומבארת הגמ' שבאו מאליהן וכך הכיר בהן, וכתב רש"י ד"ה הבאין מאיליהן - "וכל אותן שבאו אל התיבה מאיליהן באו ובהן הכיר אותם, שבאו שבעה שבעה ידע שהן טהורין ושבאו שנים שנים שהן טמאין".
ורש"י על התורה כתב שמכאן "למדנו שלמד נח תורה", והקשה הרא"ם, כיצד התעלם מהגמ' בזבחים הנ"ל. וראה בישמח משה מה שתירץ.
אבל בעצם הדברים מפורשים בירושלמי (מסכת מגילה פרק א הלכה יא) וזה מקורו של רש"י: "ר' אבא בריה דרבי פפי ר' יהושע דסיכנין בשם ר' לוי הגה נח תורה מתוך תורה אמר כבר נאמר לי כירק עשב נתתי לכם את כל לאיזה דבר ריבה הכתוב בטהורין לקרבנות".
וכן הוא במדרש בראשית רבה (פרשה כו סימן א), "ויהי נח בן חמש מאות שנה... על דעתיה דר' יהודה דאמר אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, זה דור אנוש, ובדרך חטאים לא עמד, זה דור המבול, ובמושב לצים לא ישב, זה דור הפלגה, כי אם בתורת ה' חפצו אלו שבע מצות שנצטווה, ובתורתו יהגה יומם ולילה שהגה דבר מתוך דבר, אמר מה טעם ריבה הקדוש ברוך הוא בטהורים יותר מטמאים לא שהוא רוצה להקריב מהן קרבן, מיד ויקח מכל הבהמה הטהורה".
וי"ל שאין מזה סתירה להאמור בירושלמי, כי שם איירי כשיצא מהתיבה והקריב קרבן, וכבר למד מה בהמה טהורה ומה בהמה טמאה (לפי כניסתן לתיבה כנ"ל בזבחים), ומה שאמר "כבר נאמר לי כירק עשב נתתי לכם את כל", אין זה אלא מאמר הקב"ה לאדם הראשון, ואת זה קיבל מאבותיו.
וא"כ כאשר כתב רש"י (על התורה) והירושלמי והמדרש שלמד נח תורה, אין כוונתו את כל התורה, שהרי לא ידע מה בהמה טהורה ומה בהמה טמאה, אלא שפלפל בדברי הקב"ה שנמסרו לו מאבותיו, ותו לא ידע.
ומבארת הגמ' שבאו מאליהן וכך הכיר בהן, וכתב רש"י ד"ה הבאין מאיליהן - "וכל אותן שבאו אל התיבה מאיליהן באו ובהן הכיר אותם, שבאו שבעה שבעה ידע שהן טהורין ושבאו שנים שנים שהן טמאין".
ורש"י על התורה כתב שמכאן "למדנו שלמד נח תורה", והקשה הרא"ם, כיצד התעלם מהגמ' בזבחים הנ"ל. וראה בישמח משה מה שתירץ.
אבל בעצם הדברים מפורשים בירושלמי (מסכת מגילה פרק א הלכה יא) וזה מקורו של רש"י: "ר' אבא בריה דרבי פפי ר' יהושע דסיכנין בשם ר' לוי הגה נח תורה מתוך תורה אמר כבר נאמר לי כירק עשב נתתי לכם את כל לאיזה דבר ריבה הכתוב בטהורין לקרבנות".
וכן הוא במדרש בראשית רבה (פרשה כו סימן א), "ויהי נח בן חמש מאות שנה... על דעתיה דר' יהודה דאמר אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, זה דור אנוש, ובדרך חטאים לא עמד, זה דור המבול, ובמושב לצים לא ישב, זה דור הפלגה, כי אם בתורת ה' חפצו אלו שבע מצות שנצטווה, ובתורתו יהגה יומם ולילה שהגה דבר מתוך דבר, אמר מה טעם ריבה הקדוש ברוך הוא בטהורים יותר מטמאים לא שהוא רוצה להקריב מהן קרבן, מיד ויקח מכל הבהמה הטהורה".
וי"ל שאין מזה סתירה להאמור בירושלמי, כי שם איירי כשיצא מהתיבה והקריב קרבן, וכבר למד מה בהמה טהורה ומה בהמה טמאה (לפי כניסתן לתיבה כנ"ל בזבחים), ומה שאמר "כבר נאמר לי כירק עשב נתתי לכם את כל", אין זה אלא מאמר הקב"ה לאדם הראשון, ואת זה קיבל מאבותיו.
וא"כ כאשר כתב רש"י (על התורה) והירושלמי והמדרש שלמד נח תורה, אין כוונתו את כל התורה, שהרי לא ידע מה בהמה טהורה ומה בהמה טמאה, אלא שפלפל בדברי הקב"ה שנמסרו לו מאבותיו, ותו לא ידע.