דעת הראשונים ומנהג הספרדים בהלל בראש חדש

אך יש עוד ראשונים להוסיף
הן הרב המגיד שהעיד שהמנהג לברך על הלל בר"ח
והן את הר"ן, והריב"ש
באשכול קודם ציינתי לספר זה של שא'ר בשרי הגאון ר' בנציון הכהן זצוק''ל שלענ''ד פינה וזוית לא שביק בהאי דינא, ושינה אצלי עוד בבחרותי הסתכלות על סוגיא זו מקצה לקצה, והובאו גם הר''ן והריב''ש והה''מ, כמו שעיניך תחזינה מישרים. אני מביא ממנו הנקודות העקריות. לתועלת המעיינים.
 
באשכול קודם ציינתי לספר זה של שא'ר בשרי הגאון ר' בנציון הכהן זצוק''ל שלענ''ד פינה וזוית לא שביק בהאי דינא, והובאו הר''ן והריב''ש והה''מ, כמו שעיניך תחזינה מישרים.
עכשיו אני רואה שהעלת עוד משם
אלא שדווקא את המגיד משנה לא ראיתי שכתב [אולי תפנה אותי לשורה הרלוונטית?]
 
לאחר כל הדברים הללו האמת יורה דרכו, דלכאורה הנוהגים לברך, נראה ברור שמנהגם תלוי באשלי רברבי, הן בגאונים, הן ב' עמודי הוראה, הן בכללי השולחן ערוך. ולכאורה אין מקום לשנות המנהג, אולם משום מה נשתנה המנהג, האם הגיע הזמן לחדש ימינו כקדם? בעוז? או דלמא לאחר דנשתנה נשתנה, ואל תהיה משונה. וד''ב
 
יעויין גם במאמר המצ"ב, להגר"ש טולדנו בספרו דברי שלום ואמת.
מתי זה פורסם, באיזה שנה? שואל כי תרחם ציון חושבני לפני שלושים שנה פרסם מאמר זה כבר באור תורה. ויש המון דברים חופפים. אך יש כמובן תוספות ודברים מענינים כיצד נוצר המנהג, ועוד תוספות משמעותיים. וישר כח.
שו''ר שספרו הראשון של הגר''ש טולדנו נדפס בתשס''ג, כמה שנים טובות אחרי פרסום מאמר זה של התרחם ציון.
 
לאחר כל הדברים הללו האמת יורה דרכו, דלכאורה הנוהגים לברך, נראה ברור שמנהגם תלוי באשלי רברבי, הן בגאונים, הן ב' עמודי הוראה, הן בכללי השולחן ערוך. ולכאורה אין מקום לשנות המנהג, אולם משום מה נשתנה המנהג, האם הגיע הזמן לחדש ימינו כקדם? בעוז? או דלמא לאחר דנשתנה נשתנה, ואל תהיה משונה. וד''ב
זו היא שאלה כללית, היכא דנשתנה המנהג האם יש לחזור למנהג הקודם או לא
ואציין מה שמצאתי בתשובת רב האי גאון [אם כי זה לא ממש אותו נידון, ודו"ק] -
1751425405728.png
1751425434335.png
ויל"ע עוד בזה
 
ראשי תחתית