באנר תרומה

אגרות ומכתבים ממרן הגר"מ מאזוז זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור נאמן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
קונטרס "אגרות הנאמן" עם הגרש"ד מונק זצ"ל

למעלה הובא תוכן העניינים עם כמה עמודים בודדים לדוגמא,
וכעת ניתנה רשות להפצת הקונטרס בשלימות, מלא מאור נוצץ, ומרתק בהיקפו.

ויישר כח למשתדלים בדבר, תלמידי מרן הגאון הנאמ"ן זצ"ל, וזכות הרבים תלוי בהם, וזיע"א.
 

קבצים מצורפים

קונטרס "אגרות הנאמן" עם הגרש"ד מונק זצ"ל

למעלה הובא תוכן העניינים עם כמה עמודים בודדים לדוגמא,
וכעת ניתנה רשות להפצת הקונטרס בשלימות, מלא מאור נוצץ, ומרתק בהיקפו.

ויישר כח למשתדלים בדבר, תלמידי מרן הגאון הנאמ"ן זצ"ל, וזכות הרבים תלוי בהם, וזיע"א.
ייש"כ גדול!
 
1760275229587.png

בענין הניקוד הנכון במלה "לֵישב" בסוכה

בס"ד, בני ברק, יום כ"א בחשון התשס"ה

לכבוד מרן הגר"ע יוסף שליט"א

שלום וברכה!

ראיתי בכף החיים (סימן תרמ"ג אות י"ב) בשם הפמ"ג, שכתב ומלת לישב היו"ד נחה והלמ"ד בצירי, וכן השי"ן, וכן ראוי ע"פ הדקדוק. ע"ש. ואם כן כתוב בפמ"ג, אין השגה עליו, שהרי באמת היו"ד נחה כדבריו. ומ"ש הלמ"ד בצירי, טעמו לפי שאומרים אֵשֵׁב תֵּשֵׁב יֵשֵׁב בצירי לפני השי"ן, וכן לֵישֵׁב הלמ"ד בצירי. וכן לֵידַע, לֵירֵד, לֵילֵךְ, לֵילֵד, ברוב הספרים שלנו מנקדים הלמ"ד בצירי, שכולם מגזרת חסרי פ"י. ויש מנקדים אותם בחיריק לִידַע לִירֵד לִילֵךְ לִילֵד, בפלס וְלִיסֹד ארץ, לִירו‍ֹת במו אֹפֶל לישרי לב. אבל אין הכרע בדבר.

ואצא מאת פני הקדש בקידה

נאמ"ן ס"ט

*​

ובכל זאת הרב עמד בדעתו בספר חזון עובדיה על הלכות סוכה הנד"מ (עמוד קעב) לנקד לִישב בחיריק, והוסיף להביא ראיה מהרד"ק בפסוק לֵרֹא מפני דוד (שמואל א' י"ח כ"ט) שהצירי בא לתשלום היו"ד, מכלל שאם כותבים יו"ד לא שייך צירי אלא חיריק. ע"ש. ובמחכ"ת לא שת לבו שתיבת לרא מנחי פ"י ודינה לירוא, אבל לישב מחסרי פ"י והיו"ד נוספת. וכן ראיתי בשנת התשכ"ג בהקדמת לבושי מרדכי על ב"מ שכותב לשב ללך בלא יו"ד, וטעמו לפי שהם מחסרי פ"י כנ"ל. וראה מה שהרחבתי בזה באור תורה תשרי התשס"ו (סי' י"ב אות ב'). ע"ש. ונראה שהגר"ע יוסף (נר"ו) אינו מחלק בין נחי פ"י לחסרי פ"י, וכמו שראיתי בקונטרס מלך ביופיו (תשס"ט, עמוד 25) צילום מכ"י (נר"ו) בשנת תרצ"ד (בן י"ג שנים) שכותב "שרש ילד גזרת נפ"י (נחי פ"י) בנין הקל". ובהמשך כותב אֵלֵד נֵלֵד תֵלֵד וכו'. ע"ש. ודו"ק. ואני מורגל לומר לֵישב בסוכה הלמ"ד בצירי כדברי הפמ"ג והכה"ח, וכן דעת המדקדק בעל סידור עבודת ישראל (עמוד שסו) שאע"פ שהביא הפסוקים לִישון (קהלת ה' י"א) בִיבוש (ישעיה כ"ז י"א) שהם בחיריק, מכל מקום למד מהם לנקד לֵישב בסוכה בצירי. ע"ש. ועל כרחך שמחלק בין נחי פ"י לחסרי פ"י וכאמור. ודו"ק. וכן ראיתי מקרוב בספר מחזור ארם צובא הנד"מ צילום דפוס ויניציא רפ"ז (דף תרל"א סע"א) לֵישב בסוכה הלמ"ד בצירי. וכן הוא בסידור אוצר התפלות ח"א (עמוד 968) ובתקון תפלה שם, וע"ע שם (עמוד 91).
 
אף שאיני כדאי ויודע מיעוט ערכי קמיה מרן הנאמ"ן מ"מ א"ז ראוי להביא ביעור את ביאליק
מ"מ כדאי שבעלונים היוצאים עכשיו שישמיטו זאת

לא ראיתי במכתבים הנ"ל שהוזכר מי שהזכרת.
אדרבא, כל המכתבים יוקדים גחלי אש יראת שמים טהורה היוצאת מלב טהור.
 
לא ראיתי במכתבים הנ"ל שהוזכר מי שהזכרת.
אדרבא, כל המכתבים יוקדים גחלי אש יראת שמים טהורה היוצאת מלב טהור.
אם ניתן לנגח מגחים, למי אכפת מה העובדות ולמי אכפת שאם הרב כותב משהו לפרסום אזי הדברים ראויים אז וראויים היום.
 
אף שאיני כדאי ויודע מיעוט ערכי קמיה מרן הנאמ"ן מ"מ א"ז ראוי להביא ביעור את ביאליק
מ"מ כדאי שבעלונים היוצאים עכשיו שישמיטו זאת

צדיקים ילכו בם,

ופושעים יכשלו בם... ודו"ק.
 
אף שאיני כדאי ויודע מיעוט ערכי קמיה מרן הנאמ"ן מ"מ א"ז ראוי להביא ביעור את ביאליק
מ"מ כדאי שבעלונים היוצאים עכשיו שישמיטו זאת
שאלו את הגרח״ק זצ״ל האם אפשר לצטט מספרו, והוא השיב שמכיון שהמשנ״ב הזכירו, אפשר.
 
דיברתי על מה שהיה כתוב בבית נאמן
מה היה כתוב והיכן ומה לדעתך הבעייה בזה?
אבל נערים לא כ"כ יודעים להבחין וגם הם שתו בצמא דבריו המתוקים
גם באותם נערים יש חלוקה. נערים שרצונם הוא תורה ויראת שמים ילכו בם ונערים שרצונם לקנטר את מרן הגר"מ - יכשלו בם.
 
מה היה כתוב והיכן ומה לדעתך הבעייה בזה?
אני זוכר כול פעם שהיה כזה ציטוט היו קמים שונאי הנאמ"ן ומפרסמים והיה חילול ה' בכבוד התורה
גם באותם נערים יש חלוקה. נערים שרצונם הוא תורה ויראת שמים ילכו בם ונערים שרצונם לקנטר את מרן הגר"מ - יכשלו בם.
דברתי שיחשבו שזה לא גרוע להסתכל בכאלה ספרים
והם לא בדרגת תוכו אכל............ לאפוקי ממרן הנאמ"ן
 
מרן הנאמ״ן היה מלבד גדלותו בתורה גם מחנך דגול ואם הוא חשב שזה מתאים זה מתאים
אגב, עדיין לא הבנתי מה החשש שלך?
פעם קראת ביאליק?
זה בלשון גבוהה מאד וקשה לי להאמין שמישהו יתקלקל מזה..
 
מרן הנאמ״ן היה מלבד גדלותו בתורה גם מחנך דגול ואם הוא חשב שזה מתאים זה מתאים
יכול להיות שלסגנון שהרב ראה זה התאים ולכן לא נמנע אך לרובא דעלמע יל"ע
וחוץ מזה שזה גרם לכול מיני אנשים מקום להתנגח בנאמ"ן ובישיבתו
אגב, עדיין לא הבנתי מה החשש שלך?
פעם קראת ביאליק?
היה עוד שמות וחוץ מזה נער יגיד מה הבדל בזה בינו לבינו
 
יכול להיות שלסגנון שהרב ראה זה התאים ולכן לא נמנע אך לרובא דעלמע יל"ע
אז אולי זה סגנונו של מרן הרב ומי שזה קשה לו לעיכול שיסתדר
וחוץ מזה שזה גרם לכול מיני אנשים מקום להתנגח בנאמ"ן ובישיבתו
אז בגלל זה יפסיק לעשות כל מיני דברים?
זכיתי ללמוד קצת ממרן ואחד הדברים שלמדנו ממנו לעשות מה שחושבים שנכון ולא לחשוב מה אחרים יגידו (ואם היה חושב מה אחרים יגידו היינו מפסידים הרבה ממפעליו)
היה עוד שמות

לא משנה אם זה ביאליק או שי עגנון וכדו׳ זה מסוג הדברים שאף אחד לא קורא והם כתובים בשפה גבוהה של פעם
תעשה לי טובה אין פיתוי לבחור ישיבה לקרוא את הדברים הללו.
כאחד ששמע את הרב מזוז מדבר על ביאליק לא עניין אותי לקרוא זאת
אך כששמעתי (באוזניי מכלי ראשון) את המתנגדים זה עשה לי הרבה יותר חשק לקרוא את זה.
וחוץ מזה נער יגיד מה הבדל בזה בינו לבינו
לא הבנתי כוונתך במשפט זה
 
לא הבנתי כוונתך במשפט זה
שמעתי שהנאמ"ן אמר שמתירים משהו אחד יתירו עוד דברים
ובמיוחד נערים ששומעים קולא
וא"כ ששומעים ביאליק אז מה הבדל בינו לינון מגל וד"ל
 
שמעתי שהנאמ"ן אמר שמתירים משהו אחד יתירו עוד דברים
ובמיוחד נערים ששומעים קולא
וא"כ ששומעים ביאליק אז מה הבדל בינו לינון מגל וד"ל
נו תעשה טובה
אתה באמת מתעקש?
אדם שיגיד לעצמו מרן הרב מזוז קרא ביאליק אני אקרא ינון מגל הוא טיפש.
הוא מחפש תירוצים ואגלה לך סוד הוא יקרא ינון מגל גם בלי הרב מזוז
די לשטויות.
לי הרגיש שיצאו עליו כי זה היה נקודת תורפה מבחינתם ולא כי זה היה בראש מעיינם חינוך בני התורה אז די
 
שמעתי שהנאמ"ן אמר שמתירים משהו אחד יתירו עוד דברים
ובמיוחד נערים ששומעים קולא
וא"כ ששומעים ביאליק אז מה הבדל בינו לינון מגל וד"ל
ממה נפשך, אם ראה לנכון להזכיר את ביאליק, הרי שסבר שאין בכך חשש.
וכדאי הוא גברא רבה כמרן הגר"מ מאזוז זצ"ל לסמוך עליו.
 
שמעתי שהנאמ"ן אמר שמתירים משהו אחד יתירו עוד דברים
ובמיוחד נערים ששומעים קולא
וא"כ ששומעים ביאליק אז מה הבדל בינו לינון מגל וד"ל
סליחה על הבורות, מי זה ינון מגל?


משנ"ב היכן
ראה שם
שוב שמתי לב שהתבלבלתי בין ביאליק לבין בובר. אבל לכאורה אין נפק״מ ביניהם, זו וכו' וזו וכו'
 
ראה שם
שוב שמתי לב שהתבלבלתי בין ביאליק לבין בובר. אבל לכאורה אין נפק״מ ביניהם, זו וכו' וזו וכו'
יש נפק"מ גדולה מאוד, כי על בובר יצאו עוררים, אבל אם המשנ"ב הזכירו ש"מ שסבר שאין בעירעורם משום עירעור. אחרת לא היה מזכירו, משא"כ ביאליק ושות' שאין ספק שאינם אנשים הגונים.
ואפי' במשניות קהתי כתב הגרח"ק זצ"ל שאין ללמוד, כ"ש ביאליק ושות'.
 
דיברתי על מה שהיה כתוב בבית נאמן
באמת שלא זכיתי להבין מאיפה מתחילה נקודת הויכוח, מרן הגר"מ מאזוז הוא גברא רבה מגדולי הדור, והוא החליט לפי שיקוליו ועינייניו שכן אפשר להזכיר זאת, ואכן הביא כמה פעמים סימוכין לכך ואמר שלא קרא דבריו אלא בספרים שהביאו וכו' כידוע, לא אכנס לזה כעת וביאר שגם שמזכיר את הדברים וכו' [למרות שלא הבנתי מהי נקודת המפנה שלך כאן ולמה החלטת להעלות את הנושא. כי בשום אגרת דלעיל לא הובא אזכור של הנ"ל]. ומי אתה, גדול ככל שתהיה, שתעביר ביקורת? אני אומר לך כאשר אתה תהיה גדול הדור, הריני מרשה לך שלא להזכיר...​
 
להזכירך, מרן הגרע"י הזכיר את קהתי - אז אולי נשנה את ספריו בגלל דעת הגרח"ק???
דיברתי על דעת הגרח"ק, לא אמרתי שאסור ללמוד בספרו, גם אני משתמש בספרו, אבל דעת הגרח"ק אחרת, ובהכרח שסובר שאינו דומה כלל, וממילא אינו ענין לנ"ד.
 
ראשי תחתית