גזרת הגיוס, השלכות בעיות ופתרונות

באנר תרומה
מה עלה בימינו שא"א לחשוב שיש שני צדדים, שיש רבנים שחושבים כך ויש רבנים שחושבים אחרת.
אותם טענות אמרו על מרן הגרע"י זיע"א בזמנו עם חתימות של גדולי רבני הליטאים והמרביצים גם יחד. שהוא מתחבר לרשעים וכל הגדולים נגדו וכו'
כולם חשבו שלא ישאר ממנו וממפלגתו כלום.
ולבסוף עלה ועלה ורבבות אלפי שמעו לקולו והמפלגה קיבלה יותר ויותר מנדטים מאחותם הקטנה דגה"ת.

תבין שבצד השני יש גם רבנים גדולים כזקן ראשי הישיבות הספרדים מרן הגר"מ צדקה שליט"א ועוד, (נכון שהוא לא משתתף בבחירות, אבל ע"ז יש הוראה ברורה ממרן זיע"א) שזכותו להביע דעתו וכן שאר הרבנים, ובפרט שרואים כבר עכשיו שעוצרים רק את הספרדים, אז מה יהיה שיהיה חוק. וכמו שהסביר הרב עדס. זה לא נגד הגרד"ל.
כבר אמרנו ונחזור ונאמר.
גדול בישראל שמביע את דעתו לאחר בירור העובדות - קדוש יאמר לו. גדול בישראל שמביע את דעתו מבלי ידיעת הפרטים - נפנה אותו אליהם (אחר בקשת מחילה מכבודו כראוי).
אבל, מפה ועד לבוא ולזלזל בגדולי ישראל מנהיגי הדור שמשמים הכניסו בלב רוב ככל הציבור התורני ללכת אחר הוראותיהם, ובהודעה הספציפית ההיא לבוא ולומר שהם זכו להיות מקורבים לפוליטיקאים, בשעה שההיפך הגמור הוא הנכון! רובם של רבותינו לא היה להם עסק עם נציגי הציבור (אולי לחיצת יד באירוע כזה או אחר) ורק שמאחר והציבור החרדי שם אותם עטרה לראשו (לאחר פטירת מרן הגרי"ג כאן ומרן הגר"ש כאן) אזי הוצרכו הנציגים שמייצגים נאמנה את אותו הציבור לעלות לבתי הרבנים מעת לעת לקראת הכרעות חשובות לידע מה דעת מנהיגי הדור בעניינים שעל הפרק. הנציגים הם אלו שהתחילו לעלות לרבנים לאחר פטירת זקני הדור הקודם ולא שהרבנים הם אלו "המקורבים לפוליטיקאים".
ואם תרצה, אתייחס לסיבות שבגללן תלמידי חכמים גדולים ועצומים סוברים אחרת בסוגייה הזו אחרת מגדולי הדור - חלקם אכן מתנגדים לכל פשרה וסוברים שמן השמים יעזרו (אולם הרועים שרואים ומנהיגים בפועל את צאן מרעיתם יודעים עד כמה המחירים על כך גדולים אל מול המחירים הנמוכים יחסית בחוק המוצע) ורובם אינם מונחים בחוק אלא בשברי סעיפים שהניחו בידם וע"י כך הוציאו מהם הקלטות שנערכות בצורה מגמתית כידוע.
 
מה עלה בימינו שא"א לחשוב שיש שני צדדים, שיש רבנים שחושבים כך ויש רבנים שחושבים אחרת.
אותם טענות אמרו על מרן הגרע"י זיע"א בזמנו עם חתימות של גדולי רבני הליטאים והמרביצים גם יחד. שהוא מתחבר לרשעים וכל הגדולים נגדו וכו'
כולם חשבו שלא ישאר ממנו וממפלגתו כלום.
ולבסוף עלה ועלה ורבבות אלפי שמעו לקולו והמפלגה קיבלה יותר ויותר מנדטים מאחותם הקטנה דגה"ת.

תבין שבצד השני יש גם רבנים גדולים כזקן ראשי הישיבות הספרדים מרן הגר"מ צדקה שליט"א ועוד, (נכון שהוא לא משתתף בבחירות, אבל ע"ז יש הוראה ברורה ממרן זיע"א) שזכותו להביע דעתו וכן שאר הרבנים, ובפרט שרואים כבר עכשיו שעוצרים רק את הספרדים, אז מה יהיה שיהיה חוק. וכמו שהסביר הרב עדס. זה לא נגד הגרד"ל.
אכתוב עוד בעניין המשך הודעתך.
א. אל נא תשווה בין ניקים כאן למחלוקת בין גדולי התורה של הדור ההוא.
ב. כמה מאותם "יותר ויותר מנדטים" הם מהציבור החרדי וכמה מן העם שבשדות?
ג. אין שום שום שום שום שום קשר בין מי עוצרים לבין מי יתגייס.
ד. אם הגר"י עדס אומר שחור ומרן הגר"ד לנדו אומר אך ורק לבן - זה נגד.
 
וכמו שהסביר הרב עדס. זה לא נגד הגרד"ל.
אם הגר"י עדס אומר שחור ומרן הגר"ד לנדו אומר אך ורק לבן - זה נגד.
ובמילים אחרות,
הגרי"ע מבהיר שאין סתירה, וכנגדו ניק נכבד ונחמד הטוען שיש.



ובפרט שרואים כבר עכשיו שעוצרים רק את הספרדים, אז מה יהיה שיהיה חוק.
אין שום שום שום שום שום קשר בין מי עוצרים לבין מי יתגייס.

הגר"ש כהן -
(מתוך אתר "דרשו")

במערכה נגד גיוס בחורי ישראל לצבא כתב מכתב ארוך המכוון נגד המפתים בני ישיבות ללכת לצבא: "הנני פונה בזה לכל אחד ואחד להתחזק בלימוד התורה ובעמלה. גם בעת הזאת אשר לא נדע מה ילד יום בהתגברות שנאת עולם לעם עולם, ואין לנו מגן וצינה גדול לעם ישראל יותר מאשר עמלה של תורה. על כן אזרז שחלילה לבחור באיזה רמה לימודית שהוא, או לנשוי אפי' נמצא בקשיי פרנסה, לעזוב את משמרת הקודש ח"ו, ולא להתפתות לכל מיני גורמים "חרדים" או שאינם חרדים המבטיחים לו עתיד של כסף וכבוד אם יצטרף לאיזה מסלול אפי' קצר מאוד".

אלו דבריו בתחילת מכתבו שעורר הדים רבים בכל גווני הציבור בארץ. בהמשך מכתבו מתייחס נשיא מועצת החכמים למפתים שפועלים לגייס בני ישיבות לצבא בפיתויים שונים ומשונים, וכותב: "כל המפתים והמסייעים הם בכלל מחטיאי הרבים, וכתב רבינו הרמב"ם שאין להם חלק לעולם הבא, ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם".

את מכתבו סיים מרן ראש הישיבה בקריאה לראשי הישיבות והכוללים והוא מבהיר להם כי להם יש את האחריות "להדריך את הבחורים בלכתם ללשכת הגיוס, וגם לבקש מהם לדווח על כל ניסיון שכנוע ופיתוי. ראשי הכוללים יפעילו את השפעתם להניא אברכים שיש להם מחשבה להתגייס ולו לתקופה קצרה".

לא במהרה ישכחו דבריו של מרן ראש הישיבה בעיצומו של כינוס היסטורי של שלוש המועצות של גדולי וחכמי התורה. כשקולו נשנק בבכי נשא את דבריו בצער וביגון: "כל הספרדים הם בבחינת את הנפש אשר עשו בחרן, אני יודע מתוך הישיבה כמה תלמידים שההורים שלהם רוצים שילך לצבא, הם לא מבינים כלום, אם לא שהבנים היו דבוקים ברבנים שלהם, הם היו הולכים לצבא, וע"י הרבנים שומרים עליהם. אם לא יעשו דבר שיכריזו שאין צבא בכלל, ח"ו זה לא ילך.
בתקשורת מסיתים כנגד בני הישיבות, ואצל הספרדים זה מחלחל, עדתנו עלולה להיפגע הכי קשה מגזירה זו,
וצריכים ללמוד מאת הנפש אשר עשו בחרן, להכניס כמה שיותר לתורה.

כזכור, בסיום דבריו פרץ מרן ראש הישיבה בבכי נורא אשר גרם לגדולי התורה להזיל דמעה: "אני מבקש שתצא מכאן החלטה שאין צבא ואין כלום, ולא מעניין אותנו הכסף שלהם, מעניין אותנו רק תורה ותורה".


דבריו של ראש הישיבה נשיא מועצת חכמי התורה עוררו הדים רבים בכלי התקשורת וגרמו לקידוש ה' גדול, גדולי התורה ובראשם מרן הגראי"ל שטינמן ניגשו למרן ראש הישיבה וציינו בפניו, כי דבריו הותירו רושם גדול על כולם. מרן הגראי"ל בסיום הכינוס אמר למרן ראש הישיבה: "הדברים של כבודו חיזקו את כולנו, אנחנו צריכים לשמור על האחדות הזאת שיש כאן, וכך נוכל נגד הקמים עלינו".



שוב, יש הבדל בין תלמידי חכמים עצומים וגדולים לבין מנהיגי הדור.
ודוק בלשון הגר"ש כהן
(מ"פורום מורשת מרן")
1764748997947.png
 
אַל תְּבַהֵל עַל פִּיךָ וְלִבְּךָ אַל יְמַהֵר לְהוֹצִיא דָבָר לִפְנֵי הָאֱלֹקִים כִּי הָאֱלֹקִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה עַל הָאָרֶץ עַל כֵּן יִהְיוּ דְבָרֶיךָ מְעַטִּים.
אתה רוצה פסוקים קבל.
גם אוויל מחריש לחכם יחשב.
כי על מי לא עברה רעתך תמיד.

אם צריך עוד רק תגיד.
 
מישהו יודע מה היתה דעת הגר"מ צדקה על חוק טל ? [כדעת הגרמ"י ליפקוביץ, הגרמ"ש שפירא, הגר"ש אוירבך, הגרמ"ד סאלאויצ'יק, הגר"י שיינר, הרגרי"מ פיינשטיין - שהתנגדו לחוק, או כדעת הגרע"י והגריש"א והגראי"ל שטיינמן שתמכו].
יש למישהו מכתב או התבטאות או שמועה מבוססת מהימים ההם?
הגר"ש אוירבאך התנגד?
 
זירת החדשות: הח"כים אבוטבול ומשריקי מש"ס ביקרו בכלא 10 וחיזקו את בני הישיבות העריקים שעצורים בעוון לימוד תורה.

הצג קובץ מצורף 13893
סוף סוף.
מה שמוכיח שוב שהח"כים שלנו היו קצת עצלנים מידי וקצת פחדנים מידי, ביקרו, ומה קרה? כלום.
אין ולא יהיה שום הסבר מניח את הדעת למה רק עכשיו ולמה רק הם.
 
הגר"ש אוירבאך התנגד?
לא הסכים למהלך של הגרי"ש אלישיב לשתף פעולה עם הוועדה [וכן כל גדולי ראשי הישיבות שהוזכרו בהודעתי - היה אפילו מכתב של ששה חברי מועצת גדולי התורה ביתד נאמן נגד ההשתתפות].
שמעתי בעבר מפיו של הגרב"מ אזרחי שהגריש"א שלח אותו להופיע בפני הוועדה והדריך אותו מה לומר.
אז גם התייעצו עם חכם שלום וגיבה אותם לשתף פעולה
 
סוף סוף.
מה שמוכיח שוב שהח"כים שלנו היו קצת עצלנים מידי וקצת פחדנים מידי, ביקרו, ומה קרה? כלום.
אין ולא יהיה שום הסבר מניח את הדעת למה רק עכשיו ולמה רק הם.
הביקורים האלו מרגשים ופוטוגניים, ועדיין זה לא העבודה שלהם. זה בונוס לאחרי שהם יסיימו כל כל משימות היום. לא מעבר.
 
לא הסכים למהלך של הגרי"ש אלישיב לשתף פעולה עם הוועדה [וכן כל גדולי ראשי הישיבות שהוזכרו בהודעתי - היה אפילו מכתב של ששה חברי מועצת גדולי התורה ביתד נאמן נגד ההשתתפות].
שמעתי בעבר מפיו של הגרב"מ אזרחי שהגריש"א שלח אותו להופיע בפני הוועדה והדריך אותו מה לומר.
אז גם התייעצו עם חכם שלום וגיבה אותם לשתף פעולה
שאר מי שהזכרת ידוע (חלקם באמת פרשו מהמועצת)
הבל הגר"ש אוירבאך לדעתי אפי' לא היה אז במועצת בכלל, לא ידעתי שהתנגד?
 
הבל הגר"ש אוירבאך לדעתי אפי' לא היה אז במועצת בכלל, לא ידעתי שהתנגד?
היה במועצת והתנגד, מי שהובילו את ההתנגדות היו ר' מיכל יהודה לפקוביץ, ורבי משה שמואל שפירא שהיו מזקני המועצת באותו הדור.
 
כך אני זוכר ואולי טעיתי, אבל אפשר לבדוק אצל ר' גוגל
שאלתי וזו תשובתו [מתוך המכלול] :
יחס הרבנים החרדים לוועדת טל
הוועדה הוקמה על פי ההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה ואהוד ברק. עם זאת בשל הסעיף שבו נקבע כי הוועדה תבחן גם הקמת מסלולים צבאיים לחרדים, התעוררו חילוקי דעות בין הרבנים הליטאיים על שיתוף הפעולה עימה. את הציבור החרדי ייצגו בוועדה אשר טננבוים, מרדכי קרליץ ויעקב ויינרוט. הרב שטינמן הוביל את העמדה התומכת בהשתתפות בוועדה. לפי מקורב לרב אלישיב, הרב אלישיב היה מתואם בנושא עם הרב שטינמן[3]. במהלך עבודתם ביקרו חברי הוועדה בבתיהם של הרב שטינמן והרב וואזנר, שביקשו להמשיך את מתן הדיחוי לבני ישיבות. הרב וואזנר אמר לחברי הוועדה כי "אלה שאינם לומדים אין 'תורתם אומנותם' ורק הם אינם פטורים משירות". חברי הוועדה ביקרו גם בישיבת מיר ובישיבת פורת יוסף, שם שוחחו עם הרב שלום כהן[4]. הרב ברוך מרדכי אזרחי הופיע בפני הוועדה בשליחות הרב אלישיב ואמר בין היתר: ”אנו, הלומדים בישיבות חשים שאנו מחזיקים ומקימים את תורת ישראל ואת עם ישראל. אנו מכבדים ואוהבים את הצבא אך הצבא נועד לשעת מצוקה בעוד התורה איננה מיועדת לשעת מצוקה אלא לכל עת והיא המחיה את עם ישראל”[4]. בשנת תש"ס (2000), עם פרסום מסקנות הוועדה, שיגר הרב שטינמן מכתב תמיכה למרדכי קרליץ ובו כתב: ”באתי בדברים אלה להודות לך על המאמצים הגדולים אשר עשית למען שכל בחור ישיבה יוכל ללמוד תורה כל זמן שירצה בלי שום הגבלה”. עשרים וחמישה רבנים, בהם הרב נסים קרליץ, הרב גרשון אדלשטיין, הרב ברוך דב פוברסקי, הרב משה מרדכי פרבשטין והרב דוד כהן צירפו את חתימתם למכתב[5].

לעומת זאת, קבוצה אחרת של רבנים הביעה התנגדות נחרצת לשיתוף פעולה עם הוועדה, בהם הרב מיכל יהודה ליפקוביץ, הרב משה שמואל שפירא, הרב שמואל אוירבך, הרב יחיאל מיכל פיינשטיין והרב משולם דוד הלוי סולובייצ'יק. בשנת תש"ס (2000) פרסמו שישה מחברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה כרוז נגד כוונת ועדת טל לבצע שינויים בהסדר גיוס בני הישיבות, ובו נכתב: ”אין לעשות כל שינוי אפילו כל שהוא ממה שהיה, ולבל יעיזו גורמים מבחוץ להכתיב דרכו וצורתו של עולם התורה, שכל רצונם להמעיט הלומדים... ובל יפחידונו באיומים שמחויבים אנו לקבל הצעותיהם ומזימותיהם, כי לא מפיהם אנו חיים, כי אם מהבטחת הבורא שלא תשתכח תורה מישראל”. בנוסף לרב ליפקוביץ, הרב שפירא והרב אוירבך, חתמו על הכרוז הרב אברהם יעקב זלזניק, הרב זלמן רוטברג והרב חיים פינחס שיינברג. מספר שבועות לאחר מכן פורסם גילוי דעת על ידי עשרים ראשי ישיבות, בהם שני חברים נוספים במועצת גדולי התורה של דגל התורה, הרב ברוך רוזנברג והרב יצחק שיינר[6], ובו הם מצטרפים להתנגדות לשינויים כלשהם בהסדרי הגיוס של בני הישיבות[7].

בהוראת רבנים נמנע חבר הוועדה הרב טננבוים מלחתום על החלטותיה, במקום זאת צירף "חוות דעת יחיד" ובה דרש שלא לבצע שום שינוי מההסדר שהיה קיים מאז קום המדינה. הוא אף סירב להשתתף בדיוני ועדת כץ שהכינה את החוק להצבעה בכנסת[8], בניגוד לחברי הכנסת משה גפני ואברהם רביץ שהשתתפו בדיונים בהוראת הרב שטיינמן והרב אלישיב[9]. על רקע החלטות הוועדה נתגלעו חילוקי דעות בין הרב משה שמואל שפירא לבין הרב שטיינמן. הרב שפירא שלח אליו מכתב שבו ביקש ממנו לסרב לכל הצעת פשרה. ביולי 2002, ערב ההצבעה בכנסת על חוק טל, פרש הרב שפירא מחברותו במועצת גדולי התורה של דגל התורה, בנימוק שאינו יכול לקחת אחריות על הנעשה בתחום זה על ידי נציגי המפלגה.

בדצמבר 2022, במהלך המשא ומתן הקואליציוני להקמת הממשלה, פורסם מכתבו של הרב מאיר צבי ברגמן חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, וחתנו של המנהיג החרדי הרב שך, ובו דרישה לחוקק מחדש את חוק טל בצמוד לפסקת התגברות על פסיקת בג"ץ. במכתב נאמר כי הוא "סומך על השלוחים (חברי הכנסת של יהדות התורה) כי יעמדו על העניין בכל עוז".[10]
 
עוצו עצה ותופר |
'צבע שחור':
אמש באופקים התקבלה התרעה על משטרה צבאית שפושטת על ביתו של תלמיד ישיבה ברחוב אלי כהן.
המונים עשו את דרכם למקום ובחסדי שמים תלמיד הישיבה שוחרר ע"י ההמון לאחר שכבר היה בתוך ניידת המשטרה הצבאית, בעקבות המחאה שהתפתחה במקום ע"י מאות מתושבי הדרום שנענו ל"אזעקת צבע שחור".

לפניכם תיעוד מהמוני בני התורה שהגיעו בשעה מאוחרת בלילה לטובת בן הישיבה.

(מורשת מרן)
 

קבצים מצורפים

  • 1764736874.mp4
    1.1 מגה-בתים
  • צילום מסך 2025-12-03 141352.jpg
    צילום מסך 2025-12-03 141352.jpg
    57 קילובייט · צפיות: 23
חה"כ משה אבוטבול ויוני משריקי הגיעו הערב לביקור חיזוק בכלא 10 אצל שמונת בני הישיבות העצורים בשל לימוד התורה. הח”כים שוחחו עם הבחורים, חיזקו את רוחם ועדכנו כי סיעת ש”ס פועלת, בעצת מרנן ורבנן חברי מועצת חכמי התורה, לקדם באופן מיידי את החוק שיסדיר את מעמד בני הישיבות. ״אתם לא לבד, כולנו עומדים מאחוריכם ופועלים למענכם״, אמרו.
מחזה מרגש במיוחד נרשם כאשר אחד העצורים הגיע למפגש כשהוא אוחז במסכת בבא מציעא, אותה הוא לומד בין כותלי הכלא ועומד לסיים בקרוב.
בסיום הביקור אמרו חברי הכנסת: “באנו לחזק ויצאנו מחוזקים. קשה להאמין שבמדינת היהודים עוצרים בחורים בעוון לימוד תורה. התקווה הגדולה היא לראותם יוצאים במהרה לאורה, ושבים לשקוד על תלמודם בהיכלי הישיבות.”
1764764138198.png
1764764150995.png
 
כבר אמרנו ונחזור ונאמר.
גדול בישראל שמביע את דעתו לאחר בירור העובדות - קדוש יאמר לו. גדול בישראל שמביע את דעתו מבלי ידיעת הפרטים - נפנה אותו אליהם (אחר בקשת מחילה מכבודו כראוי).
אבל, מפה ועד לבוא ולזלזל בגדולי ישראל מנהיגי הדור שמשמים הכניסו בלב רוב ככל הציבור התורני ללכת אחר הוראותיהם, ובהודעה הספציפית ההיא לבוא ולומר שהם זכו להיות מקורבים לפוליטיקאים, בשעה שההיפך הגמור הוא הנכון! רובם של רבותינו לא היה להם עסק עם נציגי הציבור (אולי לחיצת יד באירוע כזה או אחר) ורק שמאחר והציבור החרדי שם אותם עטרה לראשו (לאחר פטירת מרן הגרי"ג כאן ומרן הגר"ש כאן) אזי הוצרכו הנציגים שמייצגים נאמנה את אותו הציבור לעלות לבתי הרבנים מעת לעת לקראת הכרעות חשובות לידע מה דעת מנהיגי הדור בעניינים שעל הפרק. הנציגים הם אלו שהתחילו לעלות לרבנים לאחר פטירת זקני הדור הקודם ולא שהרבנים הם אלו "המקורבים לפוליטיקאים".
ואם תרצה, אתייחס לסיבות שבגללן תלמידי חכמים גדולים ועצומים סוברים אחרת בסוגייה הזו אחרת מגדולי הדור - חלקם אכן מתנגדים לכל פשרה וסוברים שמן השמים יעזרו (אולם הרועים שרואים ומנהיגים בפועל את צאן מרעיתם יודעים עד כמה המחירים על כך גדולים אל מול המחירים הנמוכים יחסית בחוק המוצע) ורובם אינם מונחים בחוק אלא בשברי סעיפים שהניחו בידם וע"י כך הוציאו מהם הקלטות שנערכות בצורה מגמתית כידוע.
סתם שאלה שמציקה לי כבר הרבה זמן.

אני רואה בצד הליטאי שהגרמ"ה הירש עולה לביתו של הרב ברגמן ומסביר לו את כל ענייני חוק הגיוס, מבחינתי פה נמדדת ההנהגה!

מדוע אצלינו אין שיח על החוק בין הרבנים, למרות שראשי הישיבות הם הקובעים, מדוע אף אחד מראשי הישיבות כגון הרב סלים או הרב בצאלאל או אפי' אחד מהנציגים לא עולים לביתו של הרב יצחק יוסף להסביר לו את פרטי החוק.

הגם שהוא לא הקובע, אבל עדיין דעתו חשובה מאוד מבחינה ציבורית וכמו שנתבאר לעיל.
 
סתם שאלה שמציקה לי כבר הרבה זמן.

אני רואה בצד הליטאי שהגרמ"ה הירש עולה לביתו של הרב ברגמן ומסביר לו את כל ענייני חוק הגיוס, מבחינתי פה נמדדת ההנהגה!

מדוע אצלינו אין שיח על החוק בין הרבנים, למרות שראשי הישיבות הם הקובעים, מדוע אף אחד מראשי הישיבות כגון הרב סלים או הרב בצאלאל או אפי' אחד מהנציגים לא עולים לביתו של הרב יצחק יוסף להסביר לו את פרטי החוק.

הגם שהוא לא הקובע, אבל עדיין דעתו חשובה מאוד מבחינה ציבורית וכמו שנתבאר לעיל.
א. "לא עולים לביתו" כנראה ט"ס וצ"ל לא מבקרים בבתו.
ב. אם הר"י היה רוצה לדעת את פרטי החוק הוא היה יושב לקרוא אותו.
ג. נהרא נהרא ופשטיה.
 
אתמול התעורר כאן דיון שבמסגרתו העלה הרב @מרנן ורבנן את ההודעה הבאה

על ההודעה הזו התתפתח ויכוח גדול, אם היא ראלית, הגיונית או מוקצנת, והייתי רוצה לשתף מחשבות נוספות באותו עניין.

למדינת ישראל יש נשק גרעיני, אני חושב שכולם כאן יודעים את זה, ומבינים היטב כמה מאמצים ועלויות היא השקיעה (בשנות ה70 של המאה הקודמת) כדי להפוך למדינה בעלת יכולת גרעינית, למדינת ישראל יש, ע"פ פרסומים זרים, סד"ג של 400 ראשי קרב גרעיניים בגדלים שונים ומשונים. כל זאת למרות הנחת העבודה הסבירה פלוס שכלי הנשק הללו לא יבואו לידי שימוש מעשי, כנראה לעולם.
גם איראן, כידוע לכל, משקיעה מאמצים לא נגמרים בהגעה לאותה מטרה בדיוק, זאת למרות, ואני יודע שיתווכחו איתי על זה, שכנראה גם היא לא תשתמש בו לעולם, ומדינת ישראל מבססת את כל תפיסת הביטחון שלה על מלחחמה בפרויקט האיראני הזה, ששוב, כנראה לא הולך לבוא לידי שימוש.
למה כל זה?
זה המשמעות של מאזן אימה.
כשאתה מחזיק עימות מול מישהו, יש משמעות לא רק לכלים שאתה משתמש בהם אלא גם לאילו שאתה לא משתמש בהם וגם לאילו שאתה לא רוצה להשתמש בהם - עצם ההחזקה שלהם גורמת למדינות האחרות להבין שיש דברים שהם לא יכולים לעשות, למשל שהם לא יוכלו למחוק אותך מהמפה במלחמה קצרה ואפקטיבית.
הציבור החרדי החזיק בידיו מאזן אימה כזה, והכוונה לביטוי המפורסם של החזו"א שאמר לבן גוריון שר"י: לך יש טנקים מטוסים ורובים, שום רובה לא יפחיד אנשים שלא פוחדים למות.
החזו"א לא תיכנן להוציא אנשים להורג מול שוטרי ישראל, הוא בסך הכל הציג את האפשרות, הוא הציג איום אפקטיבי.
עכשיו אנחנו צריכים לבדוק מה מצב מאזן האימה שלנו, וכאן אני רוצה לשאול מספר שאלות:

א. כמה האיום של 'נמות ולא נתגייס' אכן רציני. לשון אחר, כמה מהצועקים את המשפט הזה אכן היו צועדים בגאון אל מותם כדי לא לשרת במסלול מקוצר כרב צבאי. (במאמר המוסגר אני רואה תמיד בחוברות של הפלג איך הם מצהירים ש'מבחינה גשמית נטו' עדיף להשתמט ולא לשרת, כי בצבא יש התעללויות הרעבות וכו', קצת משעשע לדעתי)
ב. מה גודל הנשק שהמדינה מחזיקה מולינו, כמה סנקציות במקסימום היא יכולה להפעיל עלינו לפני שכוח חיצוני יעצור אותה? האם הרעיון של שלילת ביטוחי בריאות בסיסים, מס הכנסה גבוה וחניקה כלכלית מהסוג שתואר בהודעה לעיל הוא כלי רציני או שכוחות בינלאומיים יבלמו את המהלך?
ג. מה האינטרס של המדינה בגיוס חרדים וכמה היא עצמה תפסיד מהפעלת כל סנקציה מול הציבור החרדי, כמה הוא תורם לכלכלה המקומית ככה שריסוק שלו יכול לרסק גם אותה, למשל.
ד. כמה הציבור איתנו, למשל, אם עשרה אנשים יקבלו קנס של 60,000 ש"ח על חסימת ציר מרכזי (ע"פ סעיף 254 לחוק יסוד אין מחאה אפקטיבית בלי הפרעה לסדר הציבורי, תש"צ, והלכת סולברג בג"ץ הפורעים ינואר 2030).
ה. ואחרון אחרון חביב, כמה נזק אנחנו יכולים לחולל למדינה הזו גם אם ממש נתאמץ, מה הגבולות שלנו. השבתת כל הכבישים הבנו, האם מישהו כאן מתכנן ברצינות לאחוז בנשק ולהפנות אותו פנימה, לרצוח שוטרי משטרה צבאית?

כל אילו שאלות יסוד לכל מי שמתכנן מלחמה, אין לך קרב רציני שפרץ בלי תשובות מנומקות לשאלות הללו. ולכל מי שמתכנן מלחמה כאן, ממש מחר בבוקר, ובכן, אני לא מצפה שתענו על זה כאן, שהרי השב"כ קורא הכל, ואתם לא מתכננים לחשוף סודות פנימיים לחיילי האויב... אני רק רוצה שתענו בכנות, חשבתם על זה? ברצינות?
הרב @קויתי הרב @הסקרן, ממתין בקוצר רוח לתגובתכם...
לא הצלחתי להבין מה לדעתך ההבדל בין עמדת היהדות החרדית מול גיוס בנות (שהיה מדובר אז במיעוט קטנטן, במדינה כמעט דיקטוטרית, עם אפס תקשורת חופשית וצנזורה, אפילו עצרו אז את הרב גרוסמן שהחתים את הרבנים על הפסק של יהרג ואל יבור) לבין העמדה מול גיוס בני הישיבות.
החשוב ביותר הוא - בפועל ההכרעה אמורה לצאת מגדוי ישראל בלבד (קרי - בדגל הגרד"ל והגרמה"ה, ובש"ס הגרא"ס והגרש"ב)
וממילא כל מי שלא ברשימה הנ"ל, אין לו סייעתא דשמיא להכריע בכל הענינים הנ"ל!!!
וזה דבר פשוט וברור, שהס"ד והרוה"ק (עיין ערך בארחות יושר להגרח"ק) להכריע ולפסוק, נתנת משמים אך ורק למי שאמור לעשות זאת
מי שרק מביע את מחאתו, ואין לו את היכולת לתת הוראות בפועל, לא קיבל את הס"ד בענין זה
וממילא אפילו חכם משה צדקה שליט"א, שכידוע אינו תומך בהצבעה בבחירות,
ונציגי הציבור בכנסת אינם שלוחיו, ואין להם את הזכות להשמע להוראותיו, אלא אך ורק למועצת החכמים
גם הוא לא קיבל את הזכות משמים להכריע בענינים כאלו,
ולכן מובן למה גדולי ישראל לא מתייחסים כלל לדעתו של רה"י שליט"א
דברים בטלים, שאין להם שמץ מקור בכל ארון הספרים היהודי.
החזו"א והרב מבריסק לא היו חברים בשום מועצת, ואף אחד לא חושב שהסייעתא דשמיא היה נתונה באותם ימים דווקא לרב זלמן סורוצקין והאדמו"ר מאוז'רוב שכיהנו כנשיאי המועצת...
זירת החדשות: הח"כים אבוטבול ומשריקי מש"ס ביקרו בכלא 10 וחיזקו את בני הישיבות העריקים שעצורים בעוון לימוד תורה.

הצג קובץ מצורף 13893
מעט מידי, מאוחר מידי.
וללמדכם שהלחץ הציבורי משפיע...
עוצו עצה ותופר |
'צבע שחור':
אמש באופקים התקבלה התרעה על משטרה צבאית שפושטת על ביתו של תלמיד ישיבה ברחוב אלי כהן.
המונים עשו את דרכם למקום ובחסדי שמים תלמיד הישיבה שוחרר ע"י ההמון לאחר שכבר היה בתוך ניידת המשטרה הצבאית, בעקבות המחאה שהתפתחה במקום ע"י מאות מתושבי הדרום שנענו ל"אזעקת צבע שחור".

לפניכם תיעוד מהמוני בני התורה שהגיעו בשעה מאוחרת בלילה לטובת בן הישיבה.

(מורשת מרן)
עוד כלי אפקטיבי, שמשום מה לא קשור בשום אופן למימסד המפלגתי.
שילה פריד: ביסמוט בראיון שער לעיתון החרדי 'משפחה': "לא יכול להכריח אנשים להתגייס לצבא". על מעצרים: "תשים את כולם בכלא? איזה שטויות. אני אוהב את החרדים, לא אתן להגיע למחוזות האלה".

הצג קובץ מצורף 13998
1764841792504.png
 
א. אם אני מזהה נכון זה מעיתון של קבוצה חרדית מסויימת שאולי נפגעה מכך שלא הייתה מעורבת בדיונים.
ב. ברפרוף מלמעלה ובדילוגים - הרבה מהדברים מוטים וחצאי אמיתות (לא אמנה אחד אחד, אבל כדוגמה: "איסור יציאה מהארץ ללא אישור ועדת חריגים" שמנסיון העבר בוועדות חריגים אחרות זה אומר שמי שיצטרך לצאת יוכל. "איסור הוצאת רישיון גם לאחר יציאה לעבודה" זה נכון לגבי מי שיצא לעבוד בזמן שהוא אמור להיות בלימודים ותו לא. "איסור לימודים אקדמאיים" ממתי שמענו שמותר ללמוד אותם שפתאום אי הלימוד שלהם נחשב כגזרה?. "ענישה על מנהלים שישקרו בדוחו"ת" נכון שזה לא נעים, אבל כל מסמך משפטי שאזרח מגיש ומשקר - הוא נענש. "גיוס פי 4 מהידעים בחוק של ליברמן וגנץ" רק מראה שהמצב הולך ומדרדר בזכות אלו שמתעקשים או הכל או כלום)
ג. בפעם ה 54,568: אף אחד לא אומר שזה חוק שאנחנו נכספים אליו, האמירה היא פשוטה, המצב כרגע גרוע מאוד מאוד לעומת החוק שהוא גרוע. ובלית ברירה אנחנו מוכרחים לבחור במה שפחות רע.
 
לא הצלחתי להבין מה לדעתך ההבדל בין עמדת היהדות החרדית מול גיוס בנות (שהיה מדובר אז במיעוט קטנטן, במדינה כמעט דיקטוטרית, עם אפס תקשורת חופשית וצנזורה, אפילו עצרו אז את הרב גרוסמן שהחתים את הרבנים על הפסק של יהרג ואל יבור) לבין העמדה מול גיוס בני הישיבות.
הנושא עלה לדיון כבר והתגובה ניתנה בפרוטרוט,. אבל ארחיב שוב כי למה לא.

מי שמכיר את ההיסטוריה של מדינת ישראל, וכללית את ההיסטוריה של מדינות חדשות שקמות, יודע שלמרות שהתקופה ההיא התאפיינה בשלטון חזק מאוד ואלים מאוד עדיין החשש מהפיכה וממהומות ברחובות היה קיים בכל רגע ורגע. מערכת המשפט לא התבססה עדיין והמושג 'פורעי חוק' במדינה שכל בוגריה לחבו באצ"ל ובהגנה - לא הי מספקי חזק וברור.
אילו השנים שפעלה בהם ברית הקנאים, שנים שהיה בהם הרבה יותר מרצח פוליטי אחד, וקסטנר הוא רק דוגמא, שנים של מדינה שאין לה נרטיב ברור ואין לאף אחד מושג מתי הציבור יקום ופשוט יהפוך את השולחן על סועדיו.
הציבור החרדי אז יכל לדבר על 'יהרג ואל יעבור' ו'אנחנו לא חלק מהמדינה' וזה הי עובר בשקט, אחרי הכל אנחנו היינו קודם ופתאום אתם מקימים לנו מדינה על הראש... זה היה הלך הרוח הציבורי ולטענות הללו היה אוזן קשבת והבנה גדולה משמעותי מהיום.
היום אנחנו נמצאים במדינה שעמדה בארבע מלחמות השמדה, שלושה משברים כלכליים גולים ואינספור משברים פוליטיים, אף אחד לא מרגיש שהקימו פה מדינה על הראש החרדי אלא שלהפך, יש מדינה ויש בה חרדים, ירצו או לא ירצו הם חלק אינטגרלי ממנה, מערכות החוק והמשפט חזקות בהרבה, למדינה הזו אין שום חשש לירות על ספינה שמנסה להבריח נשק לחופי ישראל או להכניס אנשים לשלושים שנה בכלא, זו מדינה מבוססת וחזקה.
המנהיגים של היום הרבה יותר בטוחים בעצמם, העם לא חשש ממהומות ברחובות והפגנות לא מפחידות אף אחד, ניסיון להחזיר את המדינה הזו למצב של אנרכיה הוא ניסיון נואל וחסר סיכוי, תצטרך הרבה יותר כוחות כדי לכופף את המדינה על כל מערכותיה.

ובכל מקרה, הסכמת או לא הסכמת הבנת או לא הבנתי, די לך לפתוח את החלון ולהשקיף על הרחוב, אתה לא חייב להבין איך זה עבד אז, מספיק לך להבין את הסיטואציה הנוכחית ולהבין שהיום זה לא ילך. די לך לראות כמה רחוק היה צריך השמאל ללכת כדי לעצור חקיקה מהפכנית עם לפחות 40% תמיכה בציבור, מי מדבר על החלת חוק קיים עם 80% תמיכה ציבורית.
אתה חושב שיש לנו את הכוחות של קפלן? אתה חי בסרט. אתה חושב שנוכל לגרום לנשיא האמריקאי להתערב? להפיל את הבורסה בעשרות אחוזים? להוצים עשרות מליארדים לחו"ל? להכניס את המדינה לאווירת ערב מלחמת אזרחים?
אתה פשוט לא מבין מה זה מדינה ומה זה מדיניות, אתה לא מבין כמה כוח יש לנו, זה לא כזה הרבה.
אין שום הבדל בינך לבין הסיקריקים לקדומים, התרגלו לזה שהם גיבורים גדולים, חזקים ושולטים ללא מצרים, חיו בשכונה הקטנה שלהם ולא הבינו מה זה כוח של אימפריה עולמית, מה הרומאים יעשו להם ואיך הם ימחקו אותם לאבק ברגע שהם יגייסו את כל כוחותיהם.
בדיוק כמו ריב"ז אנו קוראים בענווה 'תן לי יבנה וחכמיה' וקוראים למלכות לעשות שלום, אותם המשוגעים, הדרקון המקיף את החבית שמונעים מרבותינו לעשות שלום עם המלכות - פקחו את עיניכם ותבינו מה שהבינו כל רבותינו הגדולים, אין לנו כוחות! חבורת מדומיינים.
 
לא הצלחתי להבין מה לדעתך ההבדל בין עמדת היהדות החרדית מול גיוס בנות (שהיה מדובר אז במיעוט קטנטן, במדינה כמעט דיקטוטרית, עם אפס תקשורת חופשית וצנזורה, אפילו עצרו אז את הרב גרוסמן שהחתים את הרבנים על הפסק של יהרג ואל יבור) לבין העמדה מול גיוס בני הישיבות.
לו יצוייר שהיו מגיעים להסכם אז שהבנות החרדיות ישוחררו אבל כחלק מההסכם הממסד החרדי יהיה צריך לתרום לצה"ל שלושה עפרונות בשנה, היית מתנגד? אני מאמין שכן.
אין קשר בין מה שרצו אז לבין מה שרוצים היום ולבין ההסכם שאליו הגיעו כיום! אף אחד לא מוסר לצבא לומדי תורה (שעליהם כל הוויכוח מול המדינה).
דברים בטלים, שאין להם שמץ מקור בכל ארון הספרים היהודי.
החזו"א והרב מבריסק לא היו חברים בשום מועצת, ואף אחד לא חושב שהסייעתא דשמיא היה נתונה באותם ימים דווקא לרב זלמן סורוצקין והאדמו"ר מאוז'רוב שכיהנו כנשיאי המועצת...
ציטטת כל כך ארוך שאני לא יודע על מה אתה אומר "דברים שאין להם מקור" אבל אנסה.
לגבי שהנציגים מחויבים לשמוע בקול מי ששלח אותם ולא בקול גדולי תורה אחרים - נראה לי שזה פשוט, אחרת הם לא שליחים והם מועלים בתפקיד.
לגבי שיש סייעתא דשמייא בידי מנהיגי הדור - עיין בבקשה בגר"א. ומעבר לכך, טכנית, הם יודעים את כל תמונת המצב בצורה הרבה יותר רחבה מכל גדול אחר.
מעט מידי, מאוחר מידי.
וללמדכם שהלחץ הציבורי משפיע..
הרבה מידי. זה הבונוס צדיק, לא לשם כך הם נשלחו.
עוד כלי אפקטיבי, שמשום מה לא קשור בשום אופן למימסד המפלגתי.
אפקטיבי לכיבוי שריפה מקומית, המפלגות לא נועדו לכיבוי שרפות כאלו, הם נועדו לייצר מצב שבו לא יעצרו אותו מלכתחילה!
מה בכך?
 
הנושא עלה לדיון כבר והתגובה ניתנה בפרוטרוט,. אבל ארחיב שוב כי למה לא.

מי שמכיר את ההיסטוריה של מדינת ישראל, וכללית את ההיסטוריה של מדינות חדשות שקמות, יודע שלמרות שהתקופה ההיא התאפיינה בשלטון חזק מאוד ואלים מאוד עדיין החשש מהפיכה וממהומות ברחובות היה קיים בכל רגע ורגע. מערכת המשפט לא התבססה עדיין והמושג 'פורעי חוק' במדינה שכל בוגריה לחבו באצ"ל ובהגנה - לא הי מספקי חזק וברור.
אילו השנים שפעלה בהם ברית הקנאים, שנים שהיה בהם הרבה יותר מרצח פוליטי אחד, וקסטנר הוא רק דוגמא, שנים של מדינה שאין לה נרטיב ברור ואין לאף אחד מושג מתי הציבור יקום ופשוט יהפוך את השולחן על סועדיו.
הציבור החרדי אז יכל לדבר על 'יהרג ואל יעבור' ו'אנחנו לא חלק מהמדינה' וזה הי עובר בשקט, אחרי הכל אנחנו היינו קודם ופתאום אתם מקימים לנו מדינה על הראש... זה היה הלך הרוח הציבורי ולטענות הללו היה אוזן קשבת והבנה גדולה משמעותי מהיום.
היום אנחנו נמצאים במדינה שעמדה בארבע מלחמות השמדה, שלושה משברים כלכליים גולים ואינספור משברים פוליטיים, אף אחד לא מרגיש שהקימו פה מדינה על הראש החרדי אלא שלהפך, יש מדינה ויש בה חרדים, ירצו או לא ירצו הם חלק אינטגרלי ממנה, מערכות החוק והמשפט חזקות בהרבה, למדינה הזו אין שום חשש לירות על ספינה שמנסה להבריח נשק לחופי ישראל או להכניס אנשים לשלושים שנה בכלא, זו מדינה מבוססת וחזקה.
המנהיגים של היום הרבה יותר בטוחים בעצמם, העם לא חשש ממהומות ברחובות והפגנות לא מפחידות אף אחד, ניסיון להחזיר את המדינה הזו למצב של אנרכיה הוא ניסיון נואל וחסר סיכוי, תצטרך הרבה יותר כוחות כדי לכופף את המדינה על כל מערכותיה.

ובכל מקרה, הסכמת או לא הסכמת הבנת או לא הבנתי, די לך לפתוח את החלון ולהשקיף על הרחוב, אתה לא חייב להבין איך זה עבד אז, מספיק לך להבין את הסיטואציה הנוכחית ולהבין שהיום זה לא ילך. די לך לראות כמה רחוק היה צריך השמאל ללכת כדי לעצור חקיקה מהפכנית עם לפחות 40% תמיכה בציבור, מי מדבר על החלת חוק קיים עם 80% תמיכה ציבורית.
אתה חושב שיש לנו את הכוחות של קפלן? אתה חי בסרט. אתה חושב שנוכל לגרום לנשיא האמריקאי להתערב? להפיל את הבורסה בעשרות אחוזים? להוצים עשרות מליארדים לחו"ל? להכניס את המדינה לאווירת ערב מלחמת אזרחים?
אתה פשוט לא מבין מה זה מדינה ומה זה מדיניות, אתה לא מבין כמה כוח יש לנו, זה לא כזה הרבה.
אין שום הבדל בינך לבין הסיקריקים לקדומים, התרגלו לזה שהם גיבורים גדולים, חזקים ושולטים ללא מצרים, חיו בשכונה הקטנה שלהם ולא הבינו מה זה כוח של אימפריה עולמית, מה הרומאים יעשו להם ואיך הם ימחקו אותם לאבק ברגע שהם יגייסו את כל כוחותיהם.
בדיוק כמו ריב"ז אנו קוראים בענווה 'תן לי יבנה וחכמיה' וקוראים למלכות לעשות שלום, אותם המשוגעים, הדרקון המקיף את החבית שמונעים מרבותינו לעשות שלום עם המלכות - פקחו את עיניכם ותבינו מה שהבינו כל רבותינו הגדולים, אין לנו כוחות! חבורת מדומיינים.
אין לי את הכוח להרחיב כמוך בהמון המון מילים עד שמרוב עצים לא רואים את היער, אבל כמדומני שאתה פשוט לא בקי בהיסטוריה, באותם שנים המדינה עשתה מה שהיא רוצה, וכבר הגיעו לעצור בנות במאה שערים (זה עובדה פחות ידועה, אבל מתועדת בעיתונות מאותה תקופה), ולמרות הכל כיון שהיהודים החרדים קיימו בנפשם את הפסוק "אני חומה" ואמרו "לא" באל"ף רבתי אז מדינת ישראל גילתה שהמקסימום שהיא יכולה זה להציק, להתגייס אף אחד לא יתגייס.
לו יצוייר שהיו מגיעים להסכם אז שהבנות החרדיות ישוחררו אבל כחלק מההסכם הממסד החרדי יהיה צריך לתרום לצה"ל שלושה עפרונות בשנה, היית מתנגד? אני מאמין שכן.
אין קשר בין מה שרצו אז לבין מה שרוצים היום ולבין ההסכם שאליו הגיעו כיום! אף אחד לא מוסר לצבא לומדי תורה (שעליהם כל הוויכוח מול המדינה).
חוץ מהאני מאמין שלך לא הבנתי מה הקשר בין תגובתך למה שכתבתי, דובר על כוח התמודדות מול גזירות, מה אתה רוצה מעפרונות עכשיו?
לגבי שיש סייעתא דשמייא בידי מנהיגי הדור - עיין בבקשה בגר"א. ומעבר לכך, טכנית, הם יודעים את כל תמונת המצב בצורה הרבה יותר רחבה מכל גדול אחר.
איזה גר"א? ומי מחליט שמנהיגי הדור זה מי שבמועצת? ולמה הם יודעים את תמונת המצב יותר מאחרים? כי דלתם איננה נעולה והם אינם מוקפים בסוללת גבאים ונכדים?
אפקטיבי לכיבוי שריפה מקומית, המפלגות לא נועדו לכיבוי שרפות כאלו, הם נועדו לייצר מצב שבו לא יעצרו אותו מלכתחילה!
לא דיברתי על המפלגה, אלא על המימסד בכללותו.
לא הבנתי?
באת לפרגן לאלי פלאי?
סתם, ידיעה מעניינת על עיתון משפחה.
 
אין לי את הכוח להרחיב כמוך בהמון המון מילים עד שמרוב עצים לא רואים את היער, אבל כמדומני שאתה פשוט לא בקי בהיסטוריה, באותם שנים המדינה עשתה מה שהיא רוצה, וכבר הגיעו לעצור בנות במאה שערים (זה עובדה פחות ידועה, אבל מתועדת בעיתונות מאותה תקופה), ולמרות הכל כיון שהיהודים החרדים קיימו בנפשם את הפסוק "אני חומה" ואמרו "לא" באל"ף רבתי אז מדינת ישראל גילתה שהמקסימום שהיא יכולה זה להציק, להתגייס אף אחד לא יתגייס.

חוץ מהאני מאמין שלך לא הבנתי מה הקשר בין תגובתך למה שכתבתי, דובר על כוח התמודדות מול גזירות, מה אתה רוצה מעפרונות עכשיו?
אשתדל להסביר.
בזמנו דרשו גיוס בנות - וקיבלו סירוב רבתי.
בזמננו דורשים גיוס לומדי תורה - ומקבלים לא רבתי.
בזמנו קיבלו לא רבתי ובלעו את הצפרדע.
בזמננו בשביל לבלוע את הצפרדע הם רוצים שנגיע להבנות על מזג האויר ועל אלו שלא לומדים.

העפרונות היו דוגמה להסביר שלמיטב הבנתי אתה לא מוכן להגיע לשום הסדר אם זה כולל ממך לתת משהו, גם אם זה משהו שעליו בכלל לא דנת ולא רבת מלכתחילה.
איזה גר"א?
הגאון מוילנא.
ומי מחליט שמנהיגי הדור זה מי שבמועצת? ולמה הם יודעים את תמונת המצב יותר מאחרים? כי דלתם איננה נעולה והם אינם מוקפים בסוללת גבאים ונכדים?
מנהיגי הדור זה מי שמנהיג את הדור, וכיוון שרוב רובו של הציבור החרדי בארה"ק נמצא במפלגות החרדיות הרי שהמנהיגים הרוחניים של אותן המפלגות הם מנהיגי הציבור החרדי שאליו אני מכוון כשאני אומר מנהיגי ה"דור".
למה הם יודעים את תמונת המצב יותר מאחרים? כי מתוקף אחריותם הם אלו שיושבים עם הנציגים ועם הגורמים המקצועיים ודנים איתם על כל פרט וכל סעיף מה משמעותו, וגם מי מתוקף הנהגתם אליהם מופנים כל המקרים וכל השמועות וכל מה שקורה בצאן מרעיתם.
אגב, אתה לא הראשון שטוען הרבנים לא יודעים והנכדים מרמים והגבאים מסובבים, היו כאלו לאורך הדורות מאז יציאת מצרים וכנראה שימשיכו להיות עד ביאת גואל. (זו לא אותה קבוצה, כי בד"כ אנשים וקבוצות מהזן הזה מתפוגגות לאחר זמן מה, אבל באים להם מחליפים לצערנו).
לא דיברתי על המפלגה, אלא על המימסד בכללותו.
המפלגות החרדיות הם הזרוע הפוליטית של הממסד. הם והממסד חד הוא.
סתם, ידיעה מעניינת על עיתון משפחה.
ומה קשור לפורום תורני?
 
אשתדל להסביר.
בזמנו דרשו גיוס בנות - וקיבלו סירוב רבתי.
בזמננו דורשים גיוס לומדי תורה - ומקבלים לא רבתי.
בזמנו קיבלו לא רבתי ובלעו את הצפרדע.
בזמננו בשביל לבלוע את הצפרדע הם רוצים שנגיע להבנות על מזג האויר ועל אלו שלא לומדים.

העפרונות היו דוגמה להסביר שלמיטב הבנתי אתה לא מוכן להגיע לשום הסדר אם זה כולל ממך לתת משהו, גם אם זה משהו שעליו בכלל לא דנת ולא רבת מלכתחילה.
חקיקת החוק איננה לא רבתי, מצטער.
הגאון מוילנא.
חזק וברוך! מקור לדברים יש?
מנהיגי הדור זה מי שמנהיג את הדור, וכיוון שרוב רובו של הציבור החרדי בארה"ק נמצא במפלגות החרדיות הרי שהמנהיגים הרוחניים של אותן המפלגות הם מנהיגי הציבור החרדי שאליו אני מכוון כשאני אומר מנהיגי ה"דור".
למה הם יודעים את תמונת המצב יותר מאחרים? כי מתוקף אחריותם הם אלו שיושבים עם הנציגים ועם הגורמים המקצועיים ודנים איתם על כל פרט וכל סעיף מה משמעותו, וגם מי מתוקף הנהגתם אליהם מופנים כל המקרים וכל השמועות וכל מה שקורה בצאן מרעיתם.
אגב, אתה לא הראשון שטוען הרבנים לא יודעים והנכדים מרמים והגבאים מסובבים, היו כאלו לאורך הדורות מאז יציאת מצרים וכנראה שימשיכו להיות עד ביאת גואל. (זו לא אותה קבוצה, כי בד"כ אנשים וקבוצות מהזן הזה מתפוגגות לאחר זמן מה, אבל באים להם מחליפים לצערנו).
דברי נבואה, מקורות תורניים יש?
לגבי השאלות הטכניות והמציאותיות אני משאיר ליתר הקוראים להחליט עם מי הצדק.
המפלגות החרדיות הם הזרוע הפוליטית של הממסד. הם והממסד חד הוא.
והמימסד לא חש אחריות לעצור מעצרים ברמה נקודתית?
ומה קשור לפורום תורני?
מה שקשור שער העיתון...
 
חקיקת החוק איננה לא רבתי, מצטער.
אם בחוק אנחנו מתעקשים שלומדי התורה ימשיכו ללמוד, בלי הגבלה כמה ולמה ואיך ואיפה, אזי זה נקרא לא רבתי רבתי.
חזק וברוך! מקור לדברים יש?
כתבי הקודש שלו
דברי נבואה, מקורות תורניים יש?
לגבי השאלות הטכניות והמציאותיות אני משאיר ליתר הקוראים להחליט עם מי הצדק.
יש מקור, מותנים בהבאת מקור לכך ששם הניק שלך בפורום הוא קויתי
והמימסד לא חש אחריות לעצור מעצרים ברמה נקודתית?
יתכן שרבי אריה חש צער, אולם זה לא תפקידו העיקרי, ואם הזמן שהוא ישקיע בפלסטרים יגזול את כוחו מטיפול אמיתי - יצא שכרנו בהפסדו.
מה שקשור שער העיתון...
כי בשער בעיתון הביאו ציטוט על חוק הגיוס שבו אנו דנים...
 
ראשי תחתית