גזרת הגיוס, השלכות בעיות ופתרונות

באנר תרומה
החזו"א והרב מבריסק לא היו חברים בשום מועצת, ואף אחד לא חושב שהסייעתא דשמיא היה נתונה באותם ימים דווקא לרב זלמן סורוצקין והאדמו"ר מאוז'רוב שכיהנו כנשיאי המועצת...
גם הגרד"ל לא חבר בשום מועצת
ולמרות זאת הוא המכריע
וכשם שהגריש"א והגרח"ק לא היו חברי מועצת ובכל אופן הכרעתם היתה קדש קדשים
 
כתבי הקודש שלו
יש מקור, מותנים בהבאת מקור לכך ששם הניק שלך בפורום הוא קויתי
האמת היא שדי בשתי תגובות אלו כדי לגרום לי לא להגיב לך יותר.
כל אדם ישר יראה בדיוק מה מדבר מגרונך, כשבמקשים ממך לתת מקור תורני ואתה מעדיף לקשקש את השכל.
כך נראית מפלגתיות ברמה הנמוכה, כזו שהסטייפלר בספרו חיי עולם מגדיר כעבודה זרה.
אמנם על מה שכבר כתבת אני כן רוצה להגיב לטובת קהל הקוראים, כי ממך אני לא מצפה לכלום.
אם בחוק אנחנו מתעקשים שלומדי התורה ימשיכו ללמוד, בלי הגבלה כמה ולמה ואיך ואיפה, אזי זה נקרא לא רבתי רבתי.
אם אתה מציע סנקציות וכו' זה הכל חוץ מלא.
יתכן שרבי אריה חש צער, אולם זה לא תפקידו העיקרי, ואם הזמן שהוא ישקיע בפלסטרים יגזול את כוחו מטיפול אמיתי - יצא שכרנו בהפסדו.
כאילו שזה איזה משהו מטורף להקים, נטו קצת אכפתיות ופעילות של כמה אנשים בודדים.
וכל אחד רואה שהתירוץ שלך מגוחך ונועד רק לשכנע את המשוכנעים.
כי בשער בעיתון הביאו ציטוט על חוק הגיוס שבו אנו דנים...
ובציוץ הובא מעט על מאחורי הקלעים של השער.
 
תנא דמסייע לדברי.
אולי תנא אבל לא מסייע
זה שגדולי ישראל הם המחליטים זה לא בגלל שהם חברי מועצת כזו או אחרת
אלא לפעמים בנוסף לזה שהם אלו שלקחו על עצמם את עול הנהגת הדור,
הם גם הסכימו להיות חברים באיזושהי מועצת
וזה ממש לא רלוונטי אם כן או לא

בדיוק כמו שהגלימה לא אומרת כלום על גדלותו בתורה של הלובש אותה
(ועיין בילקו"י שתוקף כו"כ פעמים את הגרשמ"ע, הגרמ"א, ואחיו הגרד"י למרות שהם בעלי גלימות)
 
אולי תנא אבל לא מסייע
זה שגדולי ישראל הם המחליטים זה לא בגלל שהם חברי מועצת כזו או אחרת
אלא לפעמים בנוסף לזה שהם אלו שלקחו על עצמם את עול הנהגת הדור,
הם גם הסכימו להיות חברים באיזושהי מועצת
וזה ממש לא רלוונטי אם כן או לא

בדיוק כמו שהגלימה לא אומרת כלום על גדלותו בתורה של הלובש אותה
(ועיין בילקו"י שתוקף כו"כ פעמים את הגרשמ"ע, הגרמ"א, ואחיו הגרד"י למרות שהם בעלי גלימות)
ולכן אין לומר למשל שדעתו של הגר"מ צדקה איננה נחשבת משום שאיננו חבר במועצת.
 
ולכן אין לומר למשל שדעתו של הגר"מ צדקה איננה נחשבת משום שאיננו חבר במועצת.
נכון
אבל כלפי הציבור הספרדי המרכזי (מבציעי ש''ס, ותלמידי הרב סלים/הרב בצלאל/הרבנים למשפחת יוסף ועוד) דעתו של הגר''מ צדקה נחשבת כמו דעתו של הגר''ע אויברך או הר''צ פרדימן לציבור הליטאי ה''מרכזי''.
 
ולכן אין לומר למשל שדעתו של הגר"מ צדקה איננה נחשבת משום שאיננו חבר במועצת.
אינה נחשבת כי הציבור לא רואה בו כמכריע בעניני ציבוריים כל כך חשובים
דעתו היא דעת יחיד בהרבה דברים
וע"ע פעילותו הרבה בעניני הטכנולוגיה
 
נכון
אבל כלפי הציבור הספרדי המרכזי (מבציעי ש''ס, ותלמידי הרב סלים/הרב בצלאל/הרבנים למשפחת יוסף ועוד) דעתו של הגר''מ צדקה נחשבת כמו דעתו של הגר''ע אויברך או הר''צ פרדימן לציבור הליטאי ה''מרכזי''.
לדוג',
1.
1764857747570.png
2.
מתוך -
. . הכינוס המפורסם אך לפני כשנה וחצי, ד' תמוז תשפ"ד
1764858264817.png
1764858162607.png
1764858214239.png
 
עתיד עולם התורה | הראב"ד הגר"ד עידאן נפגש עם הגר"ש מחפוד על חוק הגיוס

במהלך הימים האחרונים מקיים מורנו ראב"ד "כסא רחמים" הגאון הרב דוד עידאן שליט"א סבב התייעצויות עם גדולי תורה ואישי ציבור סביב נוסח חוק הגיוס המתגבש, זאת לאחר מפגש עם משלחת רבנים ובהם מבאי ביתו של ראש ישיבת "פורת יוסף" שעלו לשמוע את עמדתו. לפי המידע שהגיע ל"כתר מלוכה", הראב"ד צפוי להמשיך בשיחות נוספות טרם יקבע עמדתו הרשמית | כל הפרטים

 
מאחר ועסקינן במחזור הודעות, אז אמחזר גם אני את מכתב כל חברי מועצת חכמי התורה שמצטערים שיולי אדלשטיין חזר בו מהסיכומים, ומורים לחכי"ם להגיע להסדר חדש. ראה סעיפים ב' וד'.
[יש תשובות ברורות לכל השאלות החכמות של הרב @תחשוב טוב יהיה טוב, רק שכבוד אלוקים הסתר דבר. והמבין מבין].
1752681745623.png
1752681772139.png
 
בזמננו דורשים גיוס לומדי תורה - ומקבלים לא רבתי.
יש לי שני קושיות כדרכה של תורה.
1. איפוא כתוב בטיוטת החוק הסעיף שפוטר מגיוס כל לומד תורה באשר הוא? (מה יקרה אם מספר לומדי התורה יהיה גדול מ-50% בעזה"ש?)
לומדי תורה (שעליהם כל הוויכוח
2. האם אתה בשיטת הרב לייבל, שסובר שמי שלא לומד שיתגייס? אינני מכיר אף גדול בישראל שמורה ובא כך, בטח לא הרב סלים ולא הרב לנדו.
 
1. איפוא כתוב בטיוטת החוק הסעיף שפוטר מגיוס כל לומד תורה באשר הוא? (מה יקרה אם מספר לומדי התורה יהיה גדול מ-50% בעזה"ש?)

2. האם אתה בשיטת הרב לייבל, שסובר שמי שלא לומד שיתגייס? אינני מכיר אף גדול בישראל שמורה ובא כך, בטח לא הרב סלים ולא הרב לנדו.
1. לא כתוב את הנוסח המדויק שאתה רוצה שיכתבו, אבל גם לא כתוב שחייבים להתגייס, אלא שאם לא יעמדו ביעדים יהיו סנקציות נוספות.
ובעז"ה לומדי התורה יהיו יותר מ- 50%.
2. נכון שכל גדולי ישראל סבורים שיש בעיה להתגייס גם למי שאינו לומד, אבל המלחמה שלהם נטושה על כך שלומדי התורה יהיו זכאים לקבל דיחוי מהשלטונות כמו שהיה מקום המדינה.

רק לידיעה - אפשר גם להילחם שאף מזרוחניק או דתי לא יתגייס לצבא, אין שום הבדל בין חרדי שלא לומד, לבין דתי שלא לומד, שניהם יכולים להתקלקל בצבא, ואפשר להילחם על עוד הרבה דברים ב'מדינת היהודים', אבל גדולי ישראל ברוחב דעתם בוחרים את המאבקים שהם רוצים לנהל.
 
זה שהם מסכימים על ענין אחד או שניים, זה לא אומר שהם קבלו את הנהגתו ודעתו (בפרט שדעתו היא כהשקפת העדה החרדית, כידוע) ואסכם:
אין חתימה של חברי המועצת שמצטרפים לדעתו של הגר"מ צדקה שליט"א שלא להצביע בבחירות?
 
2. האם אתה בשיטת הרב לייבל, שסובר שמי שלא לומד שיתגייס? אינני מכיר אף גדול בישראל שמורה ובא כך, בטח לא הרב סלים ולא הרב לנדו.
שמעת על ר' יחזקאל אברהמסקי והרב שך והרב שטיינמן ??
הם סברו שרק למי שלומד בישיבה מותר להוציא דיחוי, ומי שלא או שילמד או שיסתדר לבד עם הצבא, זו דעתם של גדו''י זצ''ל ושליט''א ורק בזמננו המציאו כמה צעירים שצריך להילחם שגם בטלנים יישארו להתבטל ולהתקלקל ברחובות/במקום בצבא (אמת, שלא כל מי שלא לומד מקלקל/מקולקל, ואני מכיר גם כאלה טובים ו'שמורים', אבל מתוך כלהחבורים שלא בישיבה תמצא 95% עם מכשירים פסולים בסתר ובגלוי, ועוד הרבה אחוזים שיש להם חברים לא [רק] בנים וכו', המצב ברחוב לא ממש יותר טוב מאשר בצבא)
דעת רבני פורת יוסף אינה רלוונטית, כיון שמעולם לא היו בהשקפת עולם הישיבות (הרב שך/הרב שטיינמן) אלא בהשקפת העדה החרדית (הגר''י צדקה וחכם בן ציון, ועוד, סברו שאסור להצביע בכלל) ולדעתם יש להילחם נגד הציונים והמדינה וכל הקילקולים (קרי 'קנאות', ע''ע פגעי הטכנולויגה) בכל הכוח. שלא כדעת עולם הישיבות (מעולם לא קידשו מלחמות בכלל, ועל דברים כאלו בפרט)
מאידך, ברור שגם בחור שלא לומד אסור לו ללכת ל''צבא השמד'', אבל אי אפשר לדאוג גם לבטלנים, ''תפסת מרובה לא תפסת''
דברים פשוטים וברורים.
 
רק לידיעה - אפשר גם להילחם שאף מזרוחניק או דתי לא יתגייס לצבא, אין שום הבדל בין חרדי שלא לומד, לבין דתי שלא לומד, שניהם יכולים להתקלקל בצבא, ואפשר להילחם על עוד הרבה דברים ב'מדינת היהודים', אבל גדולי ישראל ברוחב דעתם בוחרים את המאבקים שהם רוצים לנהל
גם על כל חילוני. וכי בגלל שאינו שומר תורה ומצוות נאפשר לו ללכת למקום שיתדרדר עוד ועוד???
 
וחכם בן ציון, ועוד) ולדעתם יש להילחם נגד הציונים והמדינה וכל הקילקולים (קרי 'קנאות', ע''ע פגעי הטכנולויגה) בכל הכוח. שלא כדעת עולם הישיבות (מעולם לא קידשו מלחמות בכלל, ועל דברים כאלו בפרט)
הוא אסר להשתתף בבחירות אבל לא הקצין כמו העדה החרדית בקנאותם.
 
הוא אסר להשתתף בבחירות אבל לא הקצין כמו העדה החרדית בקנאותם.
א. זה לא ממש משנה, סו''ס זה לא השקפת עולם הישיבות
ב. הגר''י צדקה והגר''י מוצפי ועוד (לא זוכר שמות) היו יותר 'קנאים' מחכם בן ציון כידוע
 
הכי יפה לראות שכל אלה מערי הפריפריה שנכנסו בטעות לישיבות ומסבירים עד כמה הרב עובדיה לא מתאים להם וכו' ורק הרב בן ציון הוא הפוסק
עכשיו פתאום הולכים עם הדרך של הרב סלים שבהשקפה ויחס למדינה הא כמעט הפוכה
 
הכי יפה לראות שכל אלה מערי הפריפריה שנכנסו בטעות לישיבות ומסבירים עד כמה הרב עובדיה לא מתאים להם וכו' ורק הרב בן ציון הוא הפוסק
עכשיו פתאום הולכים עם הדרך של הרב סלים שבהשקפה ויחס למדינה הא כמעט הפוכה
'הלכה' לחוד, ו'הנהגה' לחוד
כמו שגם אצל הליטאים מתחשבים הרבה בדעתם של רבני העדה החרדית לענין ההלכה (ה'מנחת יצחק' והגר''מ שטרנבוך ועוד) ולא לענין הבחירות
ואגב, כמדומה שדעת הרב סלים די דומה לדרך ההלכתית של חכם בן ציון, אולי @בנציון ירחיב על כך.
בכל מקרה, כבר ביאר @ידידיה שדעת הרב בן ציון לא היתה קיצונית, והרבה מתלמידיו כן הלכו לבחירות, כי הוא לא סבר כמו סאטמר שמי שבוחר הוא כופר בתורה ובמשה עבדו ובישראל עמו ... אלא סה''כ אחז כרבותיו שאסרו את זה, אבל ב'למעשה' הוא לא התערב יותר מדי בנושא, ובודאי שלא היה חולק בריש גלי על גדו''י שהיו נגד דעתו, וכידוע שאף פעם לא היה מפרסם דעתו בריש גלי על עניני השעה השנויים במחלוקת ...
 
'הלכה' לחוד, ו'הנהגה' לחוד
כמו שגם אצל הליטאים מתחשבים הרבה בדעתם של רבני העדה החרדית לענין ההלכה (ה'מנחת יצחק' והגר''מ שטרנבוך ועוד) ולא לענין הבחירות
ואגב, כמדומה שדעת הרב סלים די דומה לדרך ההלכתית של חכם בן ציון, אולי @בנציון ירחיב על כך.
בכל מקרה, כבר ביאר @ידידיה שדעת הרב בן ציון לא היתה קיצונית, והרבה מתלמידיו כן הלכו לבחירות, כי הוא לא סבר כמו סאטמר שמי שבוחר הוא כופר בתורה ובמשה עבדו ובישראל עמו ... אלא סה''כ אחז כרבותיו שאסרו את זה, אבל ב'למעשה' הוא לא התערב יותר מדי בנושא, ובודאי שלא היה חולק בריש גלי על גדו''י שהיו נגד דעתו, וכידוע שאף פעם לא היה מפרסם דעתו בריש גלי על עניני השעה השנויים במחלוקת ...
אכן כשיטת בני דודנו הדתים לאומים שיש רב להשקפה ורב להלכה ואינם תלויים ראינו להיכן הגיעו דברים אלו
 
ראשי תחתית