הגרבץ איננו ואיננו יודעים אם היה קיים מה היתה דעתו.
אתה מדבר על הבחירות? על השותפות בכנסת? דעתו מאוד ברורה, שמעתי מכמה וכמה ששמעו ממנו עצמו ז"ל
מעתיק מהרשום אצלי:
שם ששון (ערך פולטיקה) "היה אומר, דעתי שלא לבחור, אך איני רוצה לפסוק בזה", וע"ש בהערה. יש להוסיף עוד ממה שהובא ממנו בטעמא דמילתא בספר רבינו האור לציון ח"ב (עמוד קנה ועמוד קנו) דלא ס"ל סברת החזו"א הידועים להתיר השתתפות בבחירות, כיון דאנן באים להציל מידי גזלן, והאור לציון תמה על זה, דלא דמי, היות וההכרה בסמכות ערכאותיהם על ידי השתתפות ושותפות עמהם, הרי היא כאילו מוסרים אחת ואם לאו יהרגו כולם, דדדינא הוא דיהרגו כולם, כמ"ש הרמב"ם (פ"ה מהל' יסודי התורה ה"ה). ע"ש. [גם שמעתי מהגריח"ס שליט"א שהגם שבצעירותו בהיותו בישיבה בתפרח השתתף בבחירות, אחר כך שוב לא השתתף, מפני דעת רבינו האור לציון זצ"ל].
שמעתי מהגאון רבי ציון כהן זצ"ל (לשעבר ראש ישיבת פורת יוסף קטמון), כי מרן הגר"ע עטיה זצ"ל, לא הכריע בזה, [והוסיף ששאל על זה את הגאון רצ"פ פרנק זצ"ל, שתמה על שאלתו של הגרע"ע, "הרי אתה יודע ללמוד תוספות" ומפני מה בא לשאול אותו], ומרן הגרב"צ זצ"ל דעתו הייתה לאסור השתתפות בבחירות על פי דין. עד כאן שמעתי ממנו (כאשר כתבתי אצלי סמוך לשמיעת הדברים שנת תשע"ט לפ"ק). ומהג"ר ראובן אלבז שליט"א שמעתי שזוכר כיצד השתתף בכינוס בחירות שהשתתף ונאם בו מרן הגר"ע עטיה זצ"ל. [ובאמת יש מכתבים עליהם חתום הגרע"ע זצ"ל]. וע"ע בקונטרס "משנת רבינו" (סיון תשפ"ב) על הגרע"ע זלה"ה, שהובא שם (עמוד יב) מדבריו בבחירות בעד אגו"י, ובהערה שם כתב שייתכן שהיה מורה לאלו שמצביעים להצביע לאגו"י, ע"ש. וי"ל.
ושמעתי ממהר"ר הגרי"ח סופר שליט"א, כי דעת הגרב"צ זצ"ל הייתה לאסור השתתפות בבחירות, וכך היה מורה, והדפיסו ופרסמו דבריו, והיה אומר "מי שיש לו השגה על דבריי אלה שיבוא וישיג". והוסיף, שבירר ודעת הגרב"צ זצ"ל הייתה לגבי בחירות לממשלה, לא כן לגבי בחירות לעירייה. עוד אמר לי שלגבי דעת הגרע"ע זצ"ל יש בזה שמועות שונות, ולא נתברר לו. עכ"ד.
ושמעתי מידידי הרה"ג יצחק דבדא שליט"א וזת"ד: אמר לי הגאון רבי יהודה מועלם זצ"ל, אין לך מצוה או עבירה בכל התורה כמו הענין של ה"בחירות", שיש גדולי עולם שאומרים שזו המצוה הכי גדולה להשתתף ולהשפיע, ומנגד יש גדולי עולם שאומרים שזו העבירה הכי גדולה. ואנחנו לא משתתפים בבחירות, לא מפני שיש לנו מסקנא שיש בזה איסור, אלא שכך ראינו מרבותינו נוהגים שלא להשתתף בבחירות, ואנו סומכים על זה. עכ"ד.
שמעתי מהרב ב"ל ==לברר שוב מדוייק = שהוא היה בישיבה בשיעור ביום שישי, והגרב"צ ביאר דעתו לגבי הבחירות באורך, וטעמו לאיסור מדינא, ולא מצד הנהגה, ===
ושוב ראיתי במכתב החתום עליו הגרב"צ זצ"ל בכת"י (י"ב תמוז תשנ"ב), "דבר שנוגד דעתי, עצם ההשתתפות בממשלה ובכנסת".