יש לי שאלה:
האם המוסדות הספרדיים של היום, הם מוסדות 'ספרדיים' במובן הפשוט של המילה?!
או רק בשיוך המגזרי של מנהליו ותלמידיו?!...
ברור שלא!!!
כל צורת הלימוד, צורת החינוך, ההתנהלות וכו' היא אשכנזית טהורה.
בעיניי, כל הדברים שאמרם כאן מרן הגרע"י לא נועדו לומר שהמוסדות הספרדיים עדיפים בחינוכם על האשכנזיים,
כי הם פשוט חיקוי מדוייק שלהם.
אלא לענ"ד, כל מה שהוא אמר, שלאחר שנוסדה ש"ס ויש מוסדות ספרדיים, השווים בחיקויים לאשכנזים, ופעמים אף שווים באיכותם,
אז אין עניין להילחם ולהתאמץ להתקבל.
ומכלל לאו אתה שומע הן, שאם קיבלו אותך בזרועות פתוחות במקום אשכנזי טוב, אז למה לא?!
הגע עצמך, אם הבן שלך ברמת לימודיו וכו' מתאים ל'חברון' - והוא יתקבל בקלות (נגיד, כן) לפחות כמו בחור אשכנזי, האם תעדיף לשלוח אותו למאור התורה או ישיבה ספרדית מצויינת אחרת טובה ככל שתהיה?!
לא היית מעדיף את המקור מאשר חיקוי טוב ככל שיהיה?!
יתירה מזאת, האם היית אומר אז, אני רוצה לשלוח את בני לפורת יוסף או לכסא רחמים כי היא ספרדית מקורית?! וגם אם אתה תרצה, הבן יקיר שלך יהיה איתך באותו הראש?!...
לכן אני לא רואה פסול במה שמרן הגרע"י שלח את בניו לישיבות כמו חברון וכיו"ב, כי מסברא נ"ל שזה לא היה קשה לו...
והם התקבלו בזרועות פתוחות.
לו יצוייר, שזה לא היה כך, לא נראה לי שהיינו רואים את מרן הגרע"י מידפק על דלתות רה"י שיקבלו את בניו...
וככל הנראה, שבניו של מרן, הם בני אדם כמו כולם, וגם הם רצו ללמוד במקומות הנוצצים והנחשבים, וככל הנראה שגם מרן הגרע"י היה בן אנוש, שבסך הכל רצה חינוך טוב לבניו, ואם הם רוצים, או אפשר לשלוח למוסדות הנוצצים - אז למה לא?!
ואל תביאו לי את הדוגמא של מרן הגר"ש זעאפרני שנכדיו לומדים במוסדות הספרדיים דהיום, שכפי הנראה אכשר דרא, והמוסדות הספרדים החדשים שנפתחו בכמה מקומות רמתם עולה עשרת מונים על פני מקביליהם האשכנזים.
לאמר, מרן הגרע"י לא שלח את בניו\נכדיו וכו' לאשכנזים מתוך שיטה, וגם מה שאומר לשלוח למוסדות הספרדיים אינה שיטה. אלא מרן בא לומר שישנה אפשרות אחרת, שונה ממה שחשבנו עד עתה (לאותו הזמן שנאמרו הדברים....).