עת שערי רצון
חבר בכיר
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,246
מה חסר ברש''י ותוספות, שיש בשוטנשטיין??
כוונתי לכך שבלימוד בשוטנשטיין על כל מעלותיו יש בו שני חסרונות עיקריים. א) הוא ערוך בצורה מקצועית מאוד, ודווקא משום כך יש שם נטייה לטשטש את השאלות המתבקשות מהלימוד הספונטני, כי מיד הכל מופיע בהערה או בתוספת מילים בטקסט עצמו באופן שלא יובן החסרון בסוגיא עצמה. (שזה לכשעצמו מעולה למי שבא ללמוד דף היומי וללכת, אבל לא למי שבא ללמוד את הסוגיא לעומק ולהבחין בכל הבעיות בטקסט). ב) וזהו חסרון בעצם הביאור גם אם יהיה פחות מקצועי, כאשר אתה רואה את התשובה או את ההסבר מופיעים בתכ"ד להסוגי' עצמה, לא יהיה לך לא כאב על הקושיא עצמה ולא הנאה מהתירוץ. ואני לא מדבר על מושגים גבוהים של "מי שלא נהנה משוקולד".. אלא על כל לומד נורמלי שיש לו סיפוק מהבנה בסוגיא.אבל מי שיודע ללמוד דף גמ', ובכל שורה הוא שואל הרבה "למה", ומעיין היטב למה פלוני אמר כך ולמה פלוני אמר כך, מעיקרא מאי קסבר ולבסוף מאי קסבר, ועוד הרבה שאלות רבות ומגוונות שלומד בעיון צריך לשאול, בשבילו גמרא רגילה היא כמו רכב ישן הנוסע על כביש משובש.
אבל שוטנשטיין? שולחן ערוך עם מעדני מלכים! כל הראשונים וכל האחרונים הרלוונטיים נפרשים בפניך בקיצור נמרץ ובבהירות נפלאה, לא אכחד שעדיין פה ושם יש לי קושיות שלא מבוארות שם, אבל רוב הקושיות נפתרות כהרף עין, פשוט תענוג, בלי לפתוח גמרות נוספות, בלי לפתוח את כל הראשונים ואת כל האחרונים ולעבור אחד אחד ולראות מי דיבר בזה, דבר שגם דורש המון זמן וגם קשה ליישום.
שוטנשטיין
= ביטול תורה
בן אדם שלומד גמרא הוא לומד אותה אבל מי שקורא שוטינשטיין הוא לא לומד הוא קורא
ודאי שבעלי בתים שלא יודעים ללמוד יכולים ללמוד בזה אבל אנחנו ח"ו זה צריך להיות רק אם יש דברים ממש לא מובנים וכו'
מה חסר ברש''י ותוספות, שיש בשוטנשטיין??
א) הוא ערוך בצורה מקצועית מאוד, ודווקא משום כך יש שם נטייה לטשטש את השאלות המתבקשות מהלימוד הספונטני, כי מיד הכל מופיע בהערה או בתוספת מילים בטקסט עצמו באופן שלא יובן החסרון בסוגיא עצמה. (שזה לכשעצמו מעולה למי שבא ללמוד דף היומי וללכת, אבל לא למי שבא ללמוד את הסוגיא לעומק ולהבחין בכל הבעיות בטקסט)
"גם בעניין פלפול ועיון ההלכה היה מורי [האר"י] זלה"ה אומר כי תכלית העיון הוא לשבר הקליפות שהם הקושיות כי הם גרמו לאותם הקושיות שהם בהלכה שלא יובנו תירוציהם כי אם בקושי ובדוחק גדול כנודע, ואמנם עסק התורה ממש אינו העיון רק קריאת התורה בעצמה בארבע דרכים שהם ראשי תיבות פרד"ס (ראשי תיבות של פשט רמז דרש סוד יוצא צירוף אותיות פרדס) כנודע וכמו שמי שרוצה לאכול האגוז צריך תחלה לשבר קליפותיו כן צריך להקדים העיון בתחלה והיה מורי ז"ל אומר כי מי ששכלו זך ודק וחריף לעיין הלכה בשעה או על הרוב בשתי שעות ודאי הוא שטוב לו מאד שיטרח שעה או שתי שעות בתחלה בעיון לסבה הנזכרת, אבל מי שמבין בעצמו שהוא קשה העיון וטורח בו זמן הרבה עד שיעיין ההלכה לא טוב הוא עושה ודומה למי שמשבר כל היום אגוזים ואינו אוכל מה שבתוכם ויותר טוב לו שיעסוק בתורה עצמה בדינין ובמדרשים וסודות" (ספר "פתורא דאבא" חלק ב' סימן כז)
זאת אומרת, גם על לימוד ההלכה היה אומר האר"י לא לעיין יותר משעה-שעתיים, אבל להבין את הגמ' מאן דכר שמיה...
מיד הכל מופיע בהערה או בתוספת מילים בטקסט עצמו באופן שלא יובן החסרון בסוגיא עצמה
ב) וזהו חסרון בעצם הביאור גם אם יהיה פחות מקצועי, כאשר אתה רואה את התשובה או את ההסבר מופיעים בתכ"ד להסוגי' עצמה, לא יהיה לך לא כאב על הקושיא עצמה ולא הנאה מהתירוץ
קראתי, הכל טענות סרק, אתיחס לכל המלל הנ''ל, לאט לאט, אין לי הרבה פנאי.באמת לא קראת כלום מכל מה שנכתב באשכול,
(ואגב ידועה בעניין זה אמירתו של הגר"י שרייבר שלימוד בשוטנשטיין זה כמו לנסוע עם ווייז, אתה מגיע ליעד בלי לזכור כלום מהדרך..)
מי שיודע ללמוד רש''י, לא צריך את הפירושים של מרן ''שוטנשטיין''
זהו, זה בדיוק מה ששאלתי למה אי אפשר להסתפק ברש'י, וטיפה טיפה לעמול אם זה לא מובן...הפירוש של מהדורת שוטנשטיין הוא בסך הכל מבוסס על רש"י, קרי: המילים של רש"י ערוכות וכתובות בסגנון עכשווי.
כי אין להם זמן לטרוח קצת להבין, ויכולים להבין לא נכון. משא''כ באברכים.למה רש"י הוא לאברכים ושוטנשטיין לבעלי בתים? כי שוטנשטיין יותר מובן?
מי שסובר שרש''י לא מובן, לא יודע ללמוד מן הסתם. וקורא רש''י ותוספות כמו ''תהלים''. מה שבטוח שעוד לא מצאנו גדול אחד בישראל (לאו דווקא איזה חכם מהמועצת וכדו', אנחנו ניסתפק ברב מוכר וחשוב) שלומד ב''שוטנשטיין''.היכן מצינו שצריך ללמוד דוקא את הפירוש שלא מובן כדי להתייגע להבין?
זהו, זה בדיוק מה ששאלתי למה אי אפשר להסתפק ברש'י, וטיפה טיפה לעמול אם זה לא מובן...
כי אין להם זמן לטרוח קצת להבין, ויכולים להבין לא נכון. משא''כ באברכים.
מי שסובר שרש''י לא מובן, לא יודע ללמוד מן הסתם. וקורא רש''י ותוספות כמו ''תהלים''
מה שבטוח שעוד לא מצאנו גדול אחד בישראל (לאו דווקא איזה חכם מהמועצת וכדו', אנחנו ניסתפק ברב מוכר וחשוב) שלומד ב''שוטנשטיין''.
בדיוק כמו שלמד בספר יחיד בדורוהוא אכן למד בשוטנשטיין באופן קבוע במשך תקופה, איני יודע אם בגיל 95+ או בגיל 200+ אבל בהחלט למד.
התכוונת אחסר דראהיום כבר אכשר דרא, רואים הרבה אברכים ורבנים שלומדים בשוטנשטיין, כבר לא מסתכלים על "מה יגידו" אלא לומדים עם הספר שיקדם אותם בצורה הטובה ביותר.
הרב אלישיב אמר שאפשר ללמוד שוטנשטיין ומתיבתא אפילו בישיבות. וזה לא פוגע בעמל התורה (יש מקורות לזה).מעניין שלא ראיתי בביתו מעולם, כרך של שוטנשטיין