באנר תרומה

האם היה גאון אשכנזי בבגדאד?

תחפש את קורות החיים שלו.
לא מצאתי.
ומה המקור של אשכנזי,
מסתבר שמוצא משפחתו מארצות אשכנז, כרב"א בעל השטמ"ק ועוד.
מדוע נקרא שם המשפחה כך.
כנ"ל.
אני אשמח לדון בענין, אבל צריך לדעת שבדרך ארץ בלימוד התורה, ולא רק, לכתוב מכובד. ולא כלשונות שהצד השני אומר דברים של שיבוש (גם אם זה נכון).
והלוואי שדרך המכובדת תהיה בלשוננו תמיד.
 
מה ידוע על אותו חכם חוץ מדברי הבן איש חי ברב פעלים???
לי לא ידוע, חוץ ממה שהביא ממנו הבאח עוד איזה שמועה באיזו סוגיה בחולין.
וברב פעלים רק כתב שלימד את האומנים לרבע התפילין ושהיה תושב דמשק.
אם יש לך מה להוסיף אודה לך.
 
אז מחילה שאני כך מוכיח אותך
אבל איך אפשר לכתוב על דברים של מישהו אחר שזה שטויות וכו' כל מיני דיבורים לא יפים לפני שחוקרים את הענין טוב.
ואני מדבר גם על שאר האנשים שנכנסים לענין מביעים דעה בלי לחקור טוב.
אני לא מביע דעה לאיזה צד שהוא, רק אני אומר שיכול להיות שיש דברים בגו, ויכול להיות שרק עוד הרבה שנים יגלו דברים חדשים, ולאן לא שוללים דעה סתם כמו שיש כמה שכתבו כאן בצורה מזלזלת.
ובאמת דרכה של תורה אינה כן.
אולי ביחד נחקור את הענין יותר טוב, ואולי נגיע להרבה יותר מידע ממה שיש לי.
(אני כתבתי בזה באיזה מקום ואני צריך למצא היכן זה נמצא. בלנ"ד אני יעלה ממה שכתבתי).
דרך אגב עיין בן יהוידע חולין (יא:).
מצורף
 

קבצים מצורפים

  • 21311_181.png
    21311_181.png
    314.2 קילובייט · צפיות: 6
אז מחילה שאני כך מוכיח אותך
אבל איך אפשר לכתוב על דברים של מישהו אחר שזה שטויות וכו' כל מיני דיבורים לא יפים לפני שחוקרים את הענין טוב.
כגדול חוקרי יהדות בבל הרב שבת כותב לך שאין לזה לא שורש ולא ענף אז אפשר לסמוך עליו.
ואני לא צריך להוכיח שלא היה גאון אשכנזי בבגדד אלא הטוען שכן היה הוא זה שצריך להוכיח דבריו.
ודבר פשוט הוא לכל קורא ברב פעלים ש"האשכנזי הזה" זה לא מחמת שמוצאו מאירופה אלא כינוי מליצי לשם משפחתו של החכם הספרדי מדמשק.
ואני מדבר גם על שאר האנשים שנכנסים לענין מביעים דעה בלי לחקור טוב.
אני לא מביע דעה לאיזה צד שהוא, רק אני אומר שיכול להיות שיש דברים בגו, ויכול להיות שרק עוד הרבה שנים יגלו דברים חדשים
לכשיגלו נדבר. כעת אין לנו אלא מה שעיננו רואות.
ולאן לא שוללים דעה סתם כמו שיש כמה שכתבו כאן בצורה מזלזלת.
ובאמת דרכה של תורה אינה כן.
אולי ביחד נחקור את הענין יותר טוב, ואולי נגיע להרבה יותר מידע ממה שיש לי.
(אני כתבתי בזה באיזה מקום ואני צריך למצא היכן זה נמצא. בלנ"ד אני יעלה ממה שכתבתי).
אני ישמח לראות
דרך אגב עיין בן יהוידע חולין (יא:).
מצורף
הזכרתי זאת בהודעתי למעלה.
 
ודבר פשוט הוא לכל קורא ברב פעלים ש"האשכנזי הזה" זה לא מחמת שמוצאו מאירופה אלא כינוי מליצי לשם משפחתו של החכם הספרדי מדמשק.
רבינו אתה חוזר על הענין, מי זה החכם, ומה מקורם של משפחת אשכנזי??????
 
לפני שחוקרים את הענין טוב.

קודם כל אתה צריך לדעת את השתלשלות הדברים.

עיין בשו"ת צדקה ומשפט בהקדמה שם של הרב ראובן דנגור, וכן יעויין בספר וזאת ליהודה על הרב צדקה ז"ל עמ' 4 או בעמ' 36 [תלוי במהדורות]

ושם הם מגוללים את מה שהיה בבגדד, והוא - בשנת תק"ג היה מגיפה שנפטרו הרבה מן החכמים.

ושלחו לחלאב לרבי שלמה לניאדו שישלח להם רב ודיין , ושלח להם את הרב צדקה חוצין שהיה אז בן 44 והוא החזיר עטרה ליושנה בגדד.

והנה כעבור 150 שנה נולד במרוקו חכם בשם "הרב עמרם אבורביע" [בעל הנתיבי עם] והוא כתב מהשערה שיתכן שהיה בבגדד חכמים אשכנזים שלימדו אותם מנהגי אשכנז.

אולם כל זה עורבא פרח - משום שאנו יודעים את כל חכמי בבל לדורותם ב- 200 שנה האחרונות כולל ביוגרפיה על חייהם.

לא מדובר כאן- על איזה מאות שנות אור, מדובר על 200 שנה שזקני פורת יוסף "חכם אפרים הכהן" ועוד חכמי בבל שהיו בדור הקודם הכירו את הרבנים של הדור שלפניהם, וכולם ידועים "בשמותם" ו -"משפחותם" "ובחיבוריהם".

וכל מה שכתב הנתיבי עם שהיה בכלל במרוקו והיה בכלל 150 שנה אחרי הוא כתב זאת רק מהשערה גרידא.

לא צריך פה שום עבודת מחקר, פשוט תקרא על חכמי בבל בכל הספרים הידועים, ותראה את כל חכמי בבל שהיו ב- 200 שנה האחרונות, כולם בבלים מקוריים שרשיים בלא קשר לאשכנז או פולין או ליטא.


אבל הכי מופרך והכי רחוק ששמעתי הוא - שהר' יצחק טוען שהבא"ח לא ידע שחלק מהמנהגים שם הם מהחכם האשכנזי והוא חשב לתומו שזה מנהג בבל.

הבא"ח נולד בשנת תקצ"ה וגדל שם עם חכמי הדור שקדמו לו, שהם בעצם היו הדור הראשון שאחרי המגיפה הנ"ל שהייתה שם בבגדד.

למד עימם התכתב עמהם חי איתם, ידע את כולם ואת תורתם

אין לך יותר מופרכות מלומר שהבא"ח לא ידע מאיפה המנהגים האלה באו לבבל
 
רבינו אתה חוזר על הענין, מי זה החכם, ומה מקורם של משפחת אשכנזי??????
יש לך קורות חיים שלו אתה מוזמן להביא.
אין שום סיבה לחשוב על אדם שמתגורר בדמשק ושם משפחתו אשכנזי שהוא נוהג כמנהג בני אשכנז... אלא אם כן יש לך ראיה ברורה וחד משמעית שכך הוא.
וחוץ מזה הדמשקאי הזה היה בן זמנו של הבאח ולא בזמן המגיפות...
ואם המנהגים השתנו בגללו אז א"א לטעון שהבאח "לא ידע"...
אני מקווה שהראש"ל רבי אברהם אשכנזי היה ספרדי ולא אשכנזי
 
אין שום סיבה לחשוב על אדם שמתגורר בדמשק ושם משפחתו אשכנזי שהוא נוהג כמנהג בני אשכנז... אלא אם כן יש לך ראיה ברורה וחד משמעית שכך הוא.
היה קהילות אשכנזים גם בדמשק, ובארצות הבלקן.
וחוץ מזה הדמשקאי הזה היה בן זמנו של הבאח ולא בזמן המגיפות...
מנין לך?
אבל הכי מופרך והכי רחוק ששמעתי הוא
אני לא שמעתי. בכול אופן כדאי שנדון לגופה של טענה האם היה חכם כזה או לא, ולא שמועות צדדיות.
 
היה קהילות אשכנזים גם בדמשק,
תוכיח!
ואם כבר אז היו קהילות אשכנזים גם בבגדד...
ובארצות הבלקן.
לא דובר על ארצות אלו.
תקרא
דרך אגב עיין בן יהוידע חולין (יא:).
מצורף
 
מי שאומר כך. כנראה לא מכיר את הסגנון העיראקי, שהם לא מקבלים מרות מכל אחד, תאקיפין.

וכל שכן טוב שלא אומרים שהיה גאון שיכנזי באר"ץ, כי אצלינו המנהגים הם יותר חזקים כמעט מעשרת הדיברות,

ובאותו הענין מעניין לחקור לבדוק ולידע על החכם בנציון ליכטמן מלבנון.
מר אבי שמע מהחכם שחוד שרים עליו השלום כמה דברים על רבי ליכטמן
 
תחפש את קורות החיים שלו.
ומה המקור של אשכנזי, מדוע נקרא שם המשפחה כך.

גם אם נניח שאותו חכם "מדמשק" הוא אשכנזי במקור

עדיין אין קשר בין מה שנאמר שם , ולבין מה שרוצים להוכיח משם

סה"כ מה שנאמר שם ברב פעלים- שאותו חכם הוא היה "בקי בכמה מלאכות", "ושהיה אומן" "ושהיה לו כלי מדידה ומחוגה".

אין פה שום עניין הילכתי או איזה תורה שלימד וכד', סה"כ היה בקי במקצוע ובאומנות של מדידות, והיה לו כלים לשם כך, ולכן מבחינה טכנית הוא ראה שהתפילין שלהם לא מספיק מרובעות ולכן עם היכולת הטכנית שלו סידר את זה עם הכלים שלו.

לא קשור ללימוד הלכות ושינוי מנהגים וכו', אלא סידור טכני [אמנם זה הילכתי, אך לא עניין של תלמודא וכד', אלא עניין מקצועי גרידא].

אשכנזי- רב פעלים.JPG
אשכנזי- רב פעלים ב.JPG
 
ראשי תחתית