כותל המזרחי
חבר ותיק
- הצטרף
- 31/1/25
- הודעות
- 470
למה?הבעיה הגדולה - או יותר נכון הענקית - של הספרדים היא כותרת האשכול.
אין לי שום מילה להוסיף על כך.
ואם לא נשנה את הטרמינולוגיה הספרדית - שום דבר לא ישתנה!
לטרמינולוגיה אשכנזית? = נחיתות.
למה?הבעיה הגדולה - או יותר נכון הענקית - של הספרדים היא כותרת האשכול.
אין לי שום מילה להוסיף על כך.
ואם לא נשנה את הטרמינולוגיה הספרדית - שום דבר לא ישתנה!
למה?
לטרמינולוגיה אשכנזית? = נחיתות.
מהרש"ל דרכי משה סמ"ע רעק"א חת"ס.אפשר לספור עם האצבעות גדולים אשכנזים
היידה. בוא נגזים. מאיפה אתה מביא את הנתונים המעניינים שלך?עובדא גמורה היא שהיו פי 3-4 יותר גדולים אשכנזים/חסידים מגדולים ספרדים. עם עובדות א''א להתווכח, מי שמכחיש הוא פשוט חי בדמיונות
זה לא ממעט את גדולתם של עשרות/מאות גדולי הדורות הספרדיים ח''ו, אבל מי שחושב שהיו בעבר יותר גדולים ('גדיילים' בלעז) ספרדים מגדולי תורה אשכנזים, פשוט מנותק מן המציאות ולא יודע כלום בהיסטוריה
בשואה הנוראה נהרגו כ-50% מיהודי אשכנז כ-6.5 מיליון (!) כך שלפני השואה היו יותר מ-11 מליון יהודים בארצות אשכנז, לעומת מליונים בודדים בעדות המזרח ולכן מובן למה היו שם יותר 'גדולים' (בכמות)
היום המצב השתנה בגלל: א) השואה ב) ההשכלה הארורה, שרבים חללים הפילה, ואצל הספרדים (כמעט ו)לא נגעה ב''ה, ואין כ''כ פער בין ספרדים לאשכנזים במספרים, ואפשר לראות את זה בכנסת... זה בעיקר אצלנו יראי ה' החרדים אל דברו (אצל החילונים יש יותר אשכנזים כידוע)
אפשר לומר, שאילולי השואה וההשכלה היו כאן 85-90% ליטאים וחסידים, והשאר ספרדים, אם בכלל...
איכשהו היום נוצר מצב עגום שאין הרבה גדולים אמיתים בכלל, גם אצל הספרדים וגם האשכנזים והחסידים - ביחס למה דשהיה בדורות קודמים ו''יפתח בדורו - כשמואל בדורו''
כל מי שיודע קצת היסטוריה יודע, אי''צ לזה ראיות והוכחותהיידה. בוא נגזים. מאיפה אתה מביא את הנתונים המעניינים שלך?
מי זה המשפט כהן ולמה הוא באצבעות הרגלים?מהרש"ל דרכי משה סמ"ע רעק"א חת"ס.
נגמרו אצבעות יד אחת.
חזו"א אדונינו הגר"א חיי אדם הגרח"ע ש"ך.
תמו אצבעות הידיים.
קצה"ח נתיה"מ שער המשפט משפט כהן אורים ותומים בית הלוי מור וקציעה פני יהושע מהרש"א מגן אברהם.
תמו האצבעות.
מכאן והילך אתה יכול לבחור מהט"ז עד מרן הציץ אליעזר.
אז למה לקשקש???
זה קבלה. אין לנו עסק בנסתרות.מי זה המשפט כהן ולמה הוא באצבעות הרגלים?
למה ונהפוך הוא?מעניין שבזמן רבותינו הראשונים היו המון גדולי תורה ספרדים, (והיו גם המון יהודים בספרד) ובתחילת תקופת האחרונים ''ונהפוך הוא'' וצ''ע היכן נעלמו כולם?.
זה בערך מה שנתכוונתי, עד זמן הב''י וקצת אח''כ היו המון גדולי תורה ספרדים, אולי אפי' רוב (50-60%) אבל מלפני 300-400 שנים, היו הרבה יותר אשכנזים.כמה גדולים אשכנזים אתה מכיר מהדור ההוא?
אני רואה שאתה יודע מיהו.מי זה המשפט כהן ולמה הוא באצבעות הרגלים?
אם באת לדבר על אנשים שחידשו מהלך היית צריך להבהיר את דבריך וגם בזה רבים רבים האשכנזים מקצה"ח עד ר"ח איש בריסק.אתה צריך להבין שהמהרי"ט הוא אירוע היסטורי בדרכי הלימוד הישיבתי, הקצות החושן והש"ך בקטעים הלמדנים שלהם לפעמים נראים מבוססים עליו. כך עוד עשרות תשובות וחיבורים של חכמי ספרד שמאופינים בחקירה הגיונית וחפים ורחוקים כרחוק מזרח ממזרח אירופה מפלפולי הבל שלא מתקבלים על דעת בן אנוש...
כך גם המחנה אפרים והמשנה למלך והשער המלך - שעוטר בכמה חיבורים מרעק"א ואחרים וזכה כמה וכמה דפוסים באזורים הלמדניים של מה שמכונה יהדות אשכנז, בעת שזכו להתפתחות בין היתר באימוץ דרך ההבנה והסברא והחקירה ההגיונית של חכמי ספרד לפני 200 שנה, ונטשו את פלפולי ההבל שהיו אדוקים בהם מאוד מאות שנים.
אני חושב שדברי הרמב"ן על חכמי האשכנזים עדיפים מדברי הגאון מקוטנא במחכ"ת.וברוח זו כותב הגאון מקוטנא בישעות מלכו סימן נג
בפרט כי גדולי ספרד אשר צפרנם עבה מכריסם של חכמי אשכנז
כאן איבדתי אותך המהרש"ל אינו פלפלן כלל וכלל ודבריו הם יסוד ברזל בכל מקום הן בהלכה והן בלימוד סוגיא וידוע מה שאמר מרן חזו"א שמהרש"ל ראשון לאחרונים והדבר פשוט (זה בערך כמו לומר שדרך לימודו של החזו"א אינה ישיבתית).המהרש"ל שפלפולו אינו ישיבתי בעליל?
עכשיו אתה מוזמן להתחיל להשתמש באצבעות...1. אם באת לדבר על אנשים שחידשו מהלך היית צריך להבהיר את דבריך וגם בזה רבים רבים האשכנזים מקצה"ח עד ר"ח איש בריסק.
2. אני חושב שדברי הרמב"ן על חכמי האשכנזים עדיפים מדברי הגאון מקוטנא במחכ"ת.
אני יכול להביא המון פלפולים שלו, ובכל מקרה רבות מהכרעותיו המחודשות נכתשות עד דק על ידי הש"ך וכו' (וע' בהקדמת רב פעלים שמסביר מדוע לא פסקו כמותו)כאן איבדתי אותך המהרש"ל אינו פלפלן כלל וכלל ודבריו הם יסוד ברזל בכל מקום הן בהלכה והן בלימוד סוגיא וידוע מה שאמר מרן חזו"א שמהרש"ל ראשון לאחרונים והדבר פשוט (זה בערך כמו לומר שדרך לימודו של החזו"א אינה ישיבתית).
ביחס לכל טענות ההבל שלך על הפלפול הן אמת שנפוצה שיטת לימוד מוזרה זו במשך כ200 שנה באירופה אבל עליך לזכור שגם כיום יש שיטות שהיחס הנכון אליהם הוא כהיחס אל שיטת הפלפול ועם כל זאת מסתכלים עליהם כלגיטימיות.
מי שבעיקר עקר את הפלפול הוא הגר"א בלא שום קשר לשיטת הלימוד הספרדית אלא פשוט כי פלפול אינו דרך לימוד נכון, אבל גם בימי הפלפול האפילים ביותר היו רבים מאוד שלמדו בצורה נורמלית.
אגב מוזר למה לא נפוצים מאותה תקופה ספרים עם פלפולים מוזרים וד"ל.
מי שרואה ברבינו חיים איש בריסק מנחיל דרך הלימוד הישיבתית אכן יסבור כמוך אבל מה לעשות שבישיבות לומדים גיליונות על חידושי רבינו חיים הלוי וחידושי רבינו חיים הלוי ויש שמעדיפים לחזו"א וכמדו' שהם הרוב.דרך החזון איש אינה ישיבתית כלל, הוא אפילו כתב ספר שלם של הערות על דרכו של הגר"ח שבו הוא מרחיק את ההכרח לפלפולי הגר"ח
הגדולים שהבאת ממש לא כולם מחדשים (גם מהרי"ט לא לדעתי אבל אין לי כח להיכנס לויכוח על זה).עכשיו אתה מוזמן להתחיל להשתמש באצבעות...
עכשיו כבר עברת לדבר נגד תוספות כאילו זה פלפול בעוד הרמב"ם והרי"ף זה דרך העיון הישרה ומה לעשות וכלל ישראל לא קיבל את דבריך ולומד תוס' (אגב מהר"ל הוא טוען שכל אדם לומד חייב לעבוד כאידיאל ולא רק כדרך ללהביא פרנסה, האם אתה מקיים את דבריו בזה?).הפלפולים המוזרים מתחילים מזמן הראשונים כידוע לכל מי שפתח ספר, ויש במהר"י וויל קסד מהר"י ברונא ועוד (וחלק מהשיטות הלימוד המעניינות נזכרו בשל"ה - בעיקר בקשויות שהן היו פותחות שזה לא כל כך נורא) - שאין ללמוד בשיטת הלימוד בה מעלים את הפיל בקוף המחט להלכה, אלא רק בראיות ברורות. גם המהר"ל יצא בחריפות נגד לימוד התוספות והפלפול בו מסיבה זו. ומחכמי ספרד התבטאו בחריפות על פלפולי התוס' ואמרו "השלך לאשפתא"... ובדורות האחרונים השאגת אריה מרבה להבהיר בהקדמתו שפלפול התלמידים אינו אמת.
ההערה על החזון איש היתה כבדרך אגב, עם הזיהוי הישיבתי. הוא לא לגמרי מזוהה, הוא יותר נלמד בבתי מדרשות המבררים הלכה.מי שרואה ברבינו חיים איש בריסק מנחיל דרך הלימוד הישיבתית אכן יסבור כמוך אבל מה לעשות שבישיבות לומדים גיליונות על חידושי רבינו חיים הלוי וחידושי רבינו חיים הלוי ויש שמעדיפים לחזו"א וכמדו' שהם הרוב.
הגדולים שהבאת ממש לא כולם מחדשים (גם מהרי"ט לא לדעתי אבל אין לי כח להיכנס לויכוח על זה).
עכשיו כבר עברת לדבר נגד תוספות כאילו זה פלפול בעוד הרמב"ם והרי"ף זה דרך העיון הישרה ומה לעשות וכלל ישראל לא קיבל את דבריך ולומד תוס' (אגב מהר"ל הוא טוען שכל אדם לומד חייב לעבוד כאידיאל ולא רק כדרך ללהביא פרנסה, האם אתה מקיים את דבריו בזה?).
(ישנה מחלוקת האם כל הש"ס הוא מערכת שמשלימה זה את זה או שאין קשר בין סוגיא לחברתה ואפשר לומר מח' הסוגיות, מי שבוחר לומר שכל הש"ס דרך אחת כמו שמקובלנו היום הוא ממש לא מפלפל פלפולי הבל)
תוס' לעומת רשב"א אתמהה.תוס' ולעומת זאת רמב"ם ורשב"א
החזו"א ספר גדול בשונה מחי' רבינו חיים הלוי. אכן.ההערה על החזון איש היתה כבדרך אגב, עם הזיהוי הישיבתי. הוא לא לגמרי מזוהה, הוא יותר נלמד בבתי מדרשות המבררים הלכה.
אתה יכול להמשיך לתמוה ולתהות, זה בסדר. אבל אני רואה שהדיון חורג מכמה גבולות שאחד מהם הוא קצה היכולת המנטלית שלך להבין דברים לאשורם.תוס' לעומת רשב"א אתמהה.
ומה לך משיטת הר"מ שרוב דבריו סתומים? הלמדת ביסודיות פי' המשניות שלו?
החזו"א ספר גדול בשונה מחי' רבינו חיים הלוי. אכן.