באנר תרומה

"התנערי מעפר קומי" - הליקויים, העיוותים, והתיקון בעזה"י

אה"נ. אבל בלעדיו היית עדיין מתפלל במנין אברכים ק"ס, ומתחנן שיקבלו את הילד שלך בתור עוזר לרבה בחיידר שם.
אני לא חסיד שוטה, אבל לא מתעלם ממה שהגרע"י תרם לציבור שאני חי בתוכו.
בוא נשים את העובדות על השולחן

מי שהקים את עולם התורה הספרדי

זה תלמידי הרב שך ותלמידי הרב בן ציון

אם זה תלמידי הרב שך - הרב עדס, הרבנים טולידאנו [ניסים גבריאל ועוד ועוד], הרב פנחסי, הרב רפול, הרב סלים, ועוד הרבה מתלמידי הרב שך שהקימו ישיבות לספרדים

וכן תלמידי הרב בן ציון - הרב ברכה, הר' טופיק, הרב יהודה כהן, ועוד.

הם אלו שהפריחו את עולם התורה הספרדי בפועל, ופתחו ישיבות והעמידו תלמידים ודור המשך.

לא יעזור שום סיסמא ושום מניפולצייה ושם דמגוגייה - להפוך את המציאות, ולטשטשה.

זה שיש המון "כח אדם" סביב הרב עובדיה, והרבה יח"צ, זה לא הופך את זה למציאות
 
אה"נ. אבל בלעדיו היית עדיין מתפלל במנין אברכים ק"ס, ומתחנן שיקבלו את הילד שלך בתור עוזר לרבה בחיידר שם.
אני לא חסיד שוטה, אבל לא מתעלם ממה שהגרע"י תרם לציבור שאני חי בתוכו.
והריחוק ממנו נשאר רק אצל ספרדים לצערנו. כל השאר שכחו מזמן את הפוליטיקות האלה.

בזכות ראשי הישיבות שהעמידו תלמידים שלא הולכים בקו ההשקפתי וההלכתי שלו,
הוקמו הרבה חניכי ישיבות בהם אני מתפלל.
אף אחד לא מתעלם ממה שהוא תרם לציבור, והוא תרם הרבה,
הבעייה שאתה והדומים לך, מתעלמים מהנזק התדמיתי שהוא הביא לציבור.
וחבל.
 
בזכות ראשי הישיבות שהעמידו תלמידים שלא הולכים בקו ההשקפתי וההלכתי שלו,
הוקמו הרבה חניכי ישיבות בהם אני מתפלל.
אף אחד לא מתעלם ממה שהוא תרם לציבור, והוא תרם הרבה,
הבעייה שאתה והדומים לך, מתעלמים מהנזק התדמיתי שהוא הביא לציבור.
וחבל.
ראשי הישיבות עשו את שלהם. אבל הציבור שבא אליהם היה ציבור של הגרע"י.
תן לי לנחש שמרבית המתפללים איתך, הוריהם בע"ת.
ומה שאתה קורה 'נזק תדמיתי' אני קורא מנהיגות.
לשיטתך, גם הרב אלישיב עשה נזק תדמיתי לליטאים כשהקנאים יצאו נגדו.
וגם הגראי"ל עשה נזק כשהפלג יצא נגדו, וכו' וכו'.
להיות מנהיג זה לדעת לקבל גם התקפות. והיחיד שעשה את זה אצלנו היה הגרע"י. נקודה.
 
בוא נשים את העובדות על השולחן

מי שהקים את עולם התורה הספרדי

זה תלמידי הרב שך ותלמידי הרב בן ציון

אם זה תלמידי הרב שך - הרב עדס, הרבנים טולידאנו [ניסים גבריאל ועוד ועוד], הרב פנחסי, הרב רפול, הרב סלים, ועוד הרבה מתלמידי הרב שך שהקימו ישיבות לספרדים

וכן תלמידי הרב בן ציון - הרב ברכה, הר' טופיק, הרב יהודה כהן, ועוד.

הם אלו שהפריחו את עולם התורה הספרדי בפועל, ופתחו ישיבות והעמידו תלמידים ודור המשך.

לא יעזור שום סיסמא ושום מניפולצייה ושם דמגוגייה - להפוך את המציאות, ולטשטשה.

זה שיש המון "כח אדם" סביב הרב עובדיה, והרבה יח"צ, זה לא הופך את זה למציאות
שכחת את ישיבת חזו"ע ששקולה כנגד כולם...
 
אבל למד שם פסקי אביו ושו"תים... לא?!
א"א להקים ישיבה ולבנות תלמידים ע"פ שותי"ם

צריך את בניית הישיבה ודרך הלימוד הישיבתי [כמו שאגב בישיבתו דרך הלימוד כהאשכנזים]
 
בוא נשים את העובדות על השולחן

מי שהקים את עולם התורה הספרדי

זה תלמידי הרב שך ותלמידי הרב בן ציון

אם זה תלמידי הרב שך - הרב עדס, הרבנים טולידאנו [ניסים גבריאל ועוד ועוד], הרב פנחסי, הרב רפול, הרב סלים, ועוד הרבה מתלמידי הרב שך שהקימו ישיבות לספרדים

וכן תלמידי הרב בן ציון - הרב ברכה, הר' טופיק, הרב יהודה כהן, ועוד.

הם אלו שהפריחו את עולם התורה הספרדי בפועל, ופתחו ישיבות והעמידו תלמידים ודור המשך.

לא יעזור שום סיסמא ושום מניפולצייה ושם דמגוגייה - להפוך את המציאות, ולטשטשה.

זה שיש המון "כח אדם" סביב הרב עובדיה, והרבה יח"צ, זה לא הופך את זה למציאות
אל תלמד אותי מה הם תרמו. אני מכיר אותם קצת יותר טוב ממך.
הגרע"י הביא אנשים, והם גידלו אותם. הא בלא הא לא סגיא.
די לקשקש.
 
והריחוק ממנו נשאר רק אצל ספרדים לצערנו. כל השאר שכחו מזמן את הפוליטיקות האלה.

הייתי עונה לך משפט חריף, (אני מקווה שאתה עם שכל).
לאשכנזים היום אחרי פטירתו ואחרי שהפוליטיקה שלו ושלהם השתנתה,
אין בעייה לכבד אותו.
שם אין חשש שינהו אחריו, ויתחילו לפסוק כמותו, ויתחילו להתווכח עם ההשקפות הישבתיות בדברים שהם נוגדים את דעתו.
וכ"ש שאין השפעה לבנו אחריו שם, אולי רק לשמוע, ומי שרוצה פוסק כמותו ומי שרוצה לא.
(בד"כ בחורים שמחפשים את הקולות הולכים כמותו, ואלו שמחפשים את החומרות לא הולכים כמותו, ואלו שרוצים לבדוק לעומק בלי מוניפולציות, בד"כ לא הולכים איתו. - עכ"פ נזק גדול אין בזה).
משא"כ בישיבה ספרדית, ששם זה ויכוחים שלא יגמרו, ואין ברירה אלא פשוט להרחיק ולהרחיק ולהמשיך להרחיק.
ואני בטוח שאילו הרב דוד היה לבדו, והוא מאד מגשר ומקרב, הכל היה נראה אחרת.
פתאום בחור ספרדי היה שומע, שההשקפה הישיבתית היא לא ענין של אשכנזים, אלא של בני תורה.
פתאום הוא היה שומע, שהבא"ח זה לא אשכנזי קדמון שהגיע לבגדאד וקלקל (שיכנז) רח"ל את הציבור.
פתאום הוא היה שומע, שמותר לת"ח לחלוק על הרב עובדיה.
אז הנזק היה מתמזער, ולאט לאט כבר לא היה צורך להרחיק ממנו.
אבל מה לעשות שיש את הבן הנוסף, שכולו ההיפך הגמור + הטענה הראשונה שאמרתי למעלה.
והוא כבר שנים סוחף עוד לפני אחיו, אז עדיין הבעייה קיימת.
עכשיו נכון שיש מס שפתיים מהרב יצחק שצריך ללמוד פלפולים ור' חיים (תודה רבה על האישור, אחרי שנים של התנגדות ולעג, וד"ל), כי הוא רוצה אותם שיתמכו בו.
ולאידך יש את המס שפתים שהם רוחשים אליו, ובאים ללויין וכדו', העיקר שהתורמים יביאו כסף.
אבל כל זה לא גורם להם נזק והתנגחות בעבודה שלהם עם התלמידם, בדרכי הלימוד ההשקפה, ואצ"ל ההלכה.
משא"כ אצלינו הספרדים.
האמת קשה לי להאמין שהבנת, אבל איך אמרת, אני מדבר לפורום (ואולי אולי גם איתרחיש ניסא).
 
הייתי עונה לך משפט חריף, (אני מקווה שאתה עם שכל).
לאשכנזים היום אחרי פטירתו ואחרי שהפוליטיקה שלו ושלהם השתנתה,
אין בעייה לכבד אותו.
שם אין חשש שינהו אחריו, ויתחילו לפסוק כמותו, ויתחילו להתווכח עם ההשקפות הישבתיות בדברים שהם נוגדים את דעתו.
וכ"ש שאין השפעה לבנו אחריו שם, אולי רק לשמוע, ומי שרוצה פוסק כמותו ומי שרוצה לא.
(בד"כ בחורים שמחפשים את הקולות הולכים כמותו, ואלו שמחפשים את החומרות לא הולכים כמותו, ואלו שרוצים לבדוק לעומק בלי מוניפולציות, בד"כ לא הולכים איתו. - עכ"פ נזק גדול אין בזה).
משא"כ בישיבה ספרדית, ששם זה ויכוחים שלא יגמרו, ואין ברירה אלא פשוט להרחיק ולהרחיק ולהמשיך להרחיק.
ואני בטוח שאילו הרב דוד היה לבדו, והוא מאד מגשר ומקרב, הכל היה נראה אחרת.
פתאום בחור ספרדי היה שומע, שההשקפה הישיבתית היא לא ענין של אשכנזים, אלא של בני תורה.
פתאום הוא היה שומע, שהבא"ח זה לא אשכנזי קדמון שהגיע לבגדאד וקלקל (שיכנז) רח"ל את הציבור.
פתאום הוא היה שומע, שמותר לת"ח לחלוק על הרב עובדיה.
אז הנזק היה מתמזער, ולאט לאט כבר לא היה צורך להרחיק ממנו.
אבל מה לעשות שיש את הבן הנוסף, שכולו ההיפך הגמור + הטענה הראשונה שאמרתי למעלה.
והוא כבר שנים סוחף עוד לפני אחיו, אז עדיין הבעייה קיימת.
עכשיו נכון שיש מס שפתיים מהרב יצחק שצריך ללמוד פלפולים ור' חיים (תודה רבה על האישור, אחרי שנים של התנגדות ולעג, וד"ל), כי הוא רוצה אותם שיתמכו בו.
ולאידך יש את המס שפתים שהם רוחשים אליו, ובאים ללויין וכדו', העיקר שהתורמים יביאו כסף.
אבל כל זה לא גורם להם נזק והתנגחות בעבודה שלהם עם התלמידם, בדרכי הלימוד ההשקפה, ואצ"ל ההלכה.
משא"כ אצלינו הספרדים.
האמת קשה לי להאמין שהבנת, אבל איך אמרת, אני מדבר לפורום (ואולי אולי גם איתרחיש ניסא).
לא דיברתי בשום שלב על הרב יצחק.
דיברתי רק על הגרע"י.

ואני מתעסק שנים רבות בישיבות עם בחורים, ואין שום סיבה להרחיק את האב ולהגמיד אותו רק כי אתה לא מסכים עם הבן.
 
ראשי הישיבות עשו את שלהם. אבל הציבור שבא אליהם היה ציבור של הגרע"י.
תן לי לנחש שמרבית המתפללים איתך, הוריהם בע"ת.
ומה שאתה קורה 'נזק תדמיתי' אני קורא מנהיגות.
לשיטתך, גם הרב אלישיב עשה נזק תדמיתי לליטאים כשהקנאים יצאו נגדו.
וגם הגראי"ל עשה נזק כשהפלג יצא נגדו, וכו' וכו'.
להיות מנהיג זה לדעת לקבל גם התקפות. והיחיד שעשה את זה אצלנו היה הגרע"י. נקודה.

חד משמעית נכון,
אבל למה הם באו, להתווכח עם ראשי הישיבות ?
לחנך אותם ?
לעשות להם בדווקא כמו הרב יצחק ?
הלא טוב יותר שהיו הולכים למעיין החינוך התורני, ולישיבת חזו"ע, או הדומים לה.
הם באו כדי להתקדם.
הרב עובדיה הפך אותם מחילונים לדתיים,
ראשי הישיבות הפכו דתיים לבני תורה,
העירבוב בין ההנהגות והמלחמה ברבני המקום, גרמו לבני תורה להיות בעלי בתים.
ועל זה יוצא הקצף.
לזה חיכינו ? לזה ציפינו ? - למה להפריע ?
למה לתקן ואח"כ לקלקל ?
אלא מה אתה רוצה לשלוט לבד ולבטל את כל זולתך ? - אתה גורם לכך שימשיכו להתנגד.
וחבל.
 
לא דיברתי בשום שלב על הרב יצחק.
דיברתי רק על הגרע"י.

ואני מתעסק שנים רבות בישיבות עם בחורים, ואין שום סיבה להרחיק את האב ולהגמיד אותו רק כי אתה לא מסכים עם הבן.
אבל שותא דינוקא דאבוה או דאימיה.
תתבונן טוב במה שאני אומר, לא מהצד הספרדי הפגיע,
ותראה שהשרשים ניטעו כבר אז.
הבן זה רק הפירות.
והיום הבן גורם שא"א להסיר את ההתנגדות ולהתחיל לפרגן (כמו שרצו האשכנזים להתחיל לעשות אז במפגש ההוא),
כי זה יתפרש זאת כהודאת בעל דין.
והראשי ישבות ממש לא מוכנים לזה.
 
חד משמעית נכון,
אבל למה הם באו, להתווכח עם ראשי הישיבות ?
לחנך אותם ?
לעשות להם בדווקא כמו הרב יצחק ?
הלא טוב יותר שהיו הולכים למעיין החינוך התורני, ולישיבת חזו"ע, או הדומים לה.
הם באו כדי להתקדם.
הרב עובדיה הפך אותם מחילונים לדתיים,
ראשי הישיבות הפכו דתיים לבני תורה,
העירבוב בין ההנהגות והמלחמה ברבני המקום, גרמו לבני תורה להיות בעלי בתים.
ועל זה יוצא הקצף.
לזה חיכינו ? לזה ציפינו ? - למה להפריע ?
למה לתקן ואח"כ לקלקל ?
אלא מה אתה רוצה לשלוט לבד ולבטל את כל זולתך ? - אתה גורם לכך שימשיכו להתנגד.
וחבל.
כל דבריך מכוונים רק לבן ולא לאב.
הוא לא עשה את זה. היה חשוב לו הדרך שלו והוא הלך איתה עד הסוף.
התפקיד שלנו כציבור זה לדעת לחבר אותו עם ההשקפה הישיבתית שעליה גדלנו, ואז נקבל מוצר מושלם
שכמותו קיימים לרוב כיום ב"ה.
להרחיק אותו ולטעון שהוא קלקל בגלל משהו שהוא אמר בכנס, זה טעות, שקר, ולא מביא לשום מקום.
באופן אישי, כשנכנסתי ללמד בישיבה, היתה לי הדילמה הזו. היה נושא של הנאה מאיסור כמדומני שהגרע"י דיבר עליו בחזו"ע. התלבטתי מאוד, לא אכחד, כי לא גדלתי בערוגתיו כלל. אבל אז החלטתי שתורת אמת כתיב בה, ואומר את דבריו. ומאז אני יודע לשלב הכל יפה מאוד ביחד, כדאי לנסות.
 
אבל שותא דינוקא דאבוה או דאימיה.
תתבונן טוב במה שאני אומר, לא מהצד הספרדי הפגיע,
ותראה שהשרשים ניטעו כבר אז.
הבן זה רק הפירות.
והיום הבן גורם שא"א להסיר את ההתנגדות ולהתחיל לפרגן (כמו שרצו האשכנזים להתחיל לעשות אז במפגש ההוא),
כי זה יתפרש זאת כהודאת בעל דין.
והראשי ישבות ממש לא מוכנים לזה.
כל דור והמלחמה שלו. בדור הקודם היה צריך את דרך המלחמה של הגרע"י לא יעזור לך כלום.
על הדור הזה לא דיברתי.
 
הייתי עונה לך משפט חריף, (אני מקווה שאתה עם שכל).
לאשכנזים היום אחרי פטירתו ואחרי שהפוליטיקה שלו ושלהם השתנתה,
אין בעייה לכבד אותו.
שם אין חשש שינהו אחריו, ויתחילו לפסוק כמותו, ויתחילו להתווכח עם ההשקפות הישבתיות בדברים שהם נוגדים את דעתו.
וכ"ש שאין השפעה לבנו אחריו שם, אולי רק לשמוע, ומי שרוצה פוסק כמותו ומי שרוצה לא.
(בד"כ בחורים שמחפשים את הקולות הולכים כמותו, ואלו שמחפשים את החומרות לא הולכים כמותו, ואלו שרוצים לבדוק לעומק בלי מוניפולציות, בד"כ לא הולכים איתו. - עכ"פ נזק גדול אין בזה).
משא"כ בישיבה ספרדית, ששם זה ויכוחים שלא יגמרו, ואין ברירה אלא פשוט להרחיק ולהרחיק ולהמשיך להרחיק.
ואני בטוח שאילו הרב דוד היה לבדו, והוא מאד מגשר ומקרב, הכל היה נראה אחרת.
פתאום בחור ספרדי היה שומע, שההשקפה הישיבתית היא לא ענין של אשכנזים, אלא של בני תורה.
פתאום הוא היה שומע, שהבא"ח זה לא אשכנזי קדמון שהגיע לבגדאד וקלקל (שיכנז) רח"ל את הציבור.
פתאום הוא היה שומע, שמותר לת"ח לחלוק על הרב עובדיה.
אז הנזק היה מתמזער, ולאט לאט כבר לא היה צורך להרחיק ממנו.
אבל מה לעשות שיש את הבן הנוסף, שכולו ההיפך הגמור + הטענה הראשונה שאמרתי למעלה.
והוא כבר שנים סוחף עוד לפני אחיו, אז עדיין הבעייה קיימת.
עכשיו נכון שיש מס שפתיים מהרב יצחק שצריך ללמוד פלפולים ור' חיים (תודה רבה על האישור, אחרי שנים של התנגדות ולעג, וד"ל), כי הוא רוצה אותם שיתמכו בו.
ולאידך יש את המס שפתים שהם רוחשים אליו, ובאים ללויין וכדו', העיקר שהתורמים יביאו כסף.
אבל כל זה לא גורם להם נזק והתנגחות בעבודה שלהם עם התלמידם, בדרכי הלימוד ההשקפה, ואצ"ל ההלכה.
משא"כ אצלינו הספרדים.
האמת קשה לי להאמין שהבנת, אבל איך אמרת, אני מדבר לפורום (ואולי אולי גם איתרחיש ניסא).
דברי טעם, אגב מה שאמרו שהתורה נגמרת ברב יצחק, זה נכון לצערנו, שהוא גורם לבזיון התורה ולסיומה, אבל אני בעיקר מתפלא על נכדי הרב בן ציון ועל הרב יצחק ברכה ועל הרב זעפראני והבן של הרב סופר ועוד שמשום עולים להספידו מדי מוצ"ש לבושתנו ומה לנו כי נלין (אציין לטובה את חו"ר כסא רחמים ואהבת שלום שלמרות נסיונות לא נגמרים של בעל הילקוט להביאם במוצ"ש נתקל בחומה בצורה, ואם עוד היו נוהגים כך השיעורים היו מאבדים מערכם עשרת מונים כי כמה כבר אפשר להביא את הרב זבדיה והרב בר שלום?).
 
כל דבריך מכוונים רק לבן ולא לאב.
הוא לא עשה את זה. היה חשוב לו הדרך שלו והוא הלך איתה עד הסוף.

ממש לא, ההתנגדות של הרב שך היתה לרב עובדיה ולא לר"י.
הריחוק דאז של ראשי הישבות היה מהרב עובדיה ולא מהרב יצחק.
האיסור דאז ללכת ללויין, היה הרב עובדיה ולא הרב יצחק.
להיפך, האיסור להכניס את ספרי הבן ילקו"י, נבע מכח ההתנגדות לאב.
היום זה הפוך, האב זצ"ל כבר איננו ואין למה להתנגד, אבל הבן ממשיך בכל עוז להשריש את הדרך אליה התנגדו אז, ובכך משריש את ההתנגדות.


התפקיד שלנו כציבור זה לדעת לחבר אותו עם ההשקפה הישיבתית שעליה גדלנו, ואז נקבל מוצר מושלם
שכמותו קיימים לרוב כיום ב"ה.

פה הויכוח, מהו המוצר המושלם שאתה מצפה לו (כנראה לא מה שאני מצפה לו, וד"ל).


להרחיק אותו ולטעון שהוא קלקל בגלל משהו שהוא אמר בכנס, זה טעות, שקר, ולא מביא לשום מקום.

זו היתה המציאות שזה קלקל (אנשים שציפינו שסוף סוף יתחילו לכבד אותו, אז הייתי בצד שלך, פשוט עיקמו את האף).
ונא לדייק, לא בגלל זה הרחיקו אותו... זה מה שגרם לנסיון הקירוב לגרום למבוכה. (לך אולי לא, אבל להרבה אחרים כן).


באופן אישי, כשנכנסתי ללמד בישיבה, היתה לי הדילמה הזו. היה נושא של הנאה מאיסור כמדומני שהגרע"י דיבר עליו בחזו"ע. התלבטתי מאוד, לא אכחד, כי לא גדלתי בערוגתיו כלל. אבל אז החלטתי שתורת אמת כתיב בה, ואומר את דבריו. ומאז אני יודע לשלב הכל יפה מאוד ביחד, כדאי לנסות.

ודאי שיש אצלו דברים אמיתיים, אבל יש גם דברים אחרים.
זה לא חכמה להגיד רק את מה שטוב.
תהיה גבר ותגיד לתלמידים גם את הבעיות, ואז נראה אותך אם לא על פניך יברכוך.
(ואני לא מתכוין שתגיד להם שאתה מתווכח איתו מה מברכים על בממה ועל שניצל, אלא בדברים המהותיים, אם בהשקפה, ואם בכללי הפסק, איפה שהרגש הספרדי של התלמידים יתחיל לבעור. שם נראה אותך).
ומכיון שזה לעולם לא יקרה, אז בעצם מה שאתה משדר לתלמידים שלך זה, שהכל טוב ואין ביקורת מהותית.
וראשי הישיבות סבורים שיש, (אז בגלל האבא, היום בגלל הבן), ולכן הם עדיין מתרחקים.
אא"כ אתה כמו התלמידים שלך, ואינך מבין מהן הבעיות המהותיות שהיו אז עם האבא, ואז באמת אני לא מתפלא.


כל דור והמלחמה שלו. בדור הקודם היה צריך את דרך המלחמה של הגרע"י לא יעזור לך כלום.
על הדור הזה לא דיברתי.

אני לא יודע מה זה דורות,
אבל אני יודע שהמלחמה ההיא ברב עובדיה, גידלה היום בקרב הציבור הספרדי שגדל על ההערכה אליו וההתבטלות כלפיו,
דור של ת"ח שמבינים את הדברים אחרת לגמרי.
ומעיזים לומר, לא! (בניגוד לאחרים שלא מוכנים לשמוע זאת).
אתה אולי תקרא להם חצופים ומשוכנזים, אני אקרא להם אנשים חושבים.
זה הכל.
 
ממש לא, ההתנגדות של הרב שך היתה לרב עובדיה ולא לר"י.
הריחוק דאז של ראשי הישבות היה מהרב עובדיה ולא מהרב יצחק.
האיסור דאז ללכת ללויין, היה הרב עובדיה ולא הרב יצחק.
להיפך, האיסור להכניס את ספרי הבן ילקו"י, נבע מכח ההתנגדות לאב.
היום זה הפוך, האב זצ"ל כבר איננו ואין למה להתנגד, אבל הבן ממשיך בכל עוז להשריש את הדרך אליה התנגדו אז, ובכך משריש את ההתנגדות.
אין לי כל בעיה לומר שהדרך בה אני הולך מנוגדת לדעת הרב שך.
אני הולך היכן שאני רואה את האמת. ולמרות שגדלתי בין ברכי תלמידיו, אינני מסכים כלל עם דעותיהם.
אני עפר לרגלי הרב שך, אבל אם הוא היה מצליח ח"ו למחוק את הגרע"י היינו מפסידים הרבה.
פה הויכוח, מהו המוצר המושלם שאתה מצפה לו (כנראה לא מה שאני מצפה לו, וד"ל).
אברכים ספרדים ישיבתיים שיש להם גב חזק ומאמינים בעצמם. ולא שמכניסים חזון עובדיה לקהילה אבל שמים אותו במדף למטה....
בקיצור אנשים בוגרים שיודעים להתעלות מכל השטויות ולבנות משהו חזק ואמיתי.
ודאי שיש אצלו דברים אמיתיים, אבל יש גם דברים אחרים.
זה לא חכמה להגיד רק את מה שטוב.
תהיה גבר ותגיד לתלמידים את הבעיות, ואז נראה אותך אם לא על פניך יברכוך.
(ואני לא מתכוין שתגיד להם שאתה מתווכח איתו מה מברכים על בממה ועל שניצל, אלא בדברים המהותיים, אם בהשקפה, ואם בכללי הפסק, איפה שהרגש הספרדי של התלמידים יתחיל לבעור. שם נראה אותך).
ומכיון שזה לעולם לא יקרה, אז בעצם מה שאתה משדר לתלמידים שלך זה, שהכל טוב ואין ביקורת מהותית.
וראשי הישיבות סבורים שיש, (אז בגלל האבא, היום בגלל הבן), ולכן הם עדיין מתרחקים.
אא"כ אתה כמו התלמידים שלך, ואינך מבין מהן הבעיות המהותיות שהיו אז עם האבא, ואז באמת אני לא מתפלא.
השקפה אני לא לוקח מהגרע"י, בעיקר כי זה לא מה שהוא התכוין להנחיל.
כללי הפסק לא מעניינים אף בחור.
ראשי הישיבות שעליהם אתה מדבר, לא נמצאים באותה עמדה היום, ואני מדבר מידיעה.
אני לא יודע מה זה דורות,
אבל אני יודע שהמלחמה ההיא ברב עובדיה, גידלה היום בקרב הציבור הספרדי שגדל על ההערכה אליו וההתבטלות כלפיו,
דור של ת"ח שמבינים את הדברים אחרת לגמרי.
ומעיזים לומר, לא! (בניגוד לאחרים שלא מוכנים לשמוע זאת).
אתה אולי תקרא להם חצופים ומשוכנזים, אני אקרא להם אנשים חושבים.
זה הכל.
אם לומר 'לא' היינו לא ללכת אחריו באש ובמים, אז אני אחד מאלה.
אם לומר 'לא' היינו להעלות באוב מחלוקות ולא להבין שאנחנו נמצאים בדור אחר, אז א"א לקרוא להם אנשים חושבים.
 
אין לי כל בעיה לומר שהדרך בה אני הולך מנוגדת לדעת הרב שך.
אני הולך היכן שאני רואה את האמת. ולמרות שגדלתי בין ברכי תלמידיו, אינני מסכים כלל עם דעותיהם.
אני עפר לרגלי הרב שך, אבל אם הוא היה מצליח ח"ו למחוק את הגרע"י היינו מפסידים הרבה.

וכנ"ל אני כמוך רק בהיפך (כמעט בהכל).


אברכים ספרדים ישיבתיים שיש להם גב חזק ומאמינים בעצמם. ולא שמכניסים חזון עובדיה לקהילה אבל שמים אותו במדף למטה....
בקיצור אנשים בוגרים שיודעים להתעלות מכל השטויות ולבנות משהו חזק ואמיתי.

בסדר, ראשי הישיבות לא מתעסקים עם כאלה, בד"כ הם מתעסקים עם הבחורים שהרב עובדיה ושליחיו שלחו אליהם, כמו שכתבת.
(וזה בדיוק מה שאמרתי לך למעלה, האברכים האלו עם הגב, גדלו בזכות שהיה מי שיתן גב. וזה ראשי הישיבות שאכלו ועדיין אוכלים מרורות בשל התנגדותם, אבל אלמלא הם, הרבה מהם היום מסתמא היו מוחים כפיים בלווין)...


א. השקפה אני לא לוקח מהגרע"י, בעיקר כי זה לא מה שהוא התכוין להנחיל.
ב. כללי הפסק לא מעניינים אף בחור.
ג. ראשי הישיבות שעליהם אתה מדבר, לא נמצאים באותה עמדה היום, ואני מדבר מידיעה.

א. אבל זה הונחל, כי הוא כן הנחיל. (בא לא נהיה ראש קטן).
ב. נכון, כי חוץ מילוק"י אין להם כלום. תורֶה להם פעם אחת הלכה לא כמו הרב עובדיה, ואז תראה כמה שהם גאונים בכללי הפסק שאפילו אתה לא מכיר.
ג. לא הבנתי דבריך (כוונתך לרב סלים שנכנס למועצת וכדו' ?).


אם לומר 'לא' היינו לא ללכת אחריו באש ובמים, אז אני אחד מאלה.

במה זה מתבטא ? - במה אתה אומר לא.


אם לומר 'לא' היינו להעלות באוב מחלוקות ולא להבין שאנחנו נמצאים בדור אחר, אז א"א לקרוא להם אנשים חושבים.

אף אחד לא מעלה מחלוקות, פשוט מישהו פה "עורר מחלוקת" והעלה ביקורת על משהו שהיה בכנס אז (ואתה שתקת), אז הגבתי לו שהיה עוד משהו (ואז קפצת).

כמו"כ יש מי שהיום עדיין מעורר מחלוקות ומדנים בין שומעי לקחו לבין אלו שמתנגדים לרב עובדיה ואומרים לו "לא".
אז מה אתה רוצה, לטמון את הראש בחול ? - תטמון.
 
כנ"ל אני כמוך רק בהיפך (כמעט בהכל).
בסדר, ראשי הישיבות לא מתעסקים עם כאלה, בד"כ הם מתעסקים עם הבחורים שהרב עובדיה שוליחיו שלחו אליהם, כמו שכתבת.
(וזה בדיוק מה שאמרתי לך למעלה, האברכים האלו עם הגב, גדלו בזכות שהיה מי שיתן גב. וזה ראשי הישיבות שאכלו ועדיין אוכלים מרורות בשל התנגדותם, אבל אלמלא הם, הרבה מהם היום מסתמא היו מוחים כפיים בלווין)...
שקר. גב הגיע מהציבור והסביבה. א"א לנתק בחור מנתיבות ולהגיד לו מהיום אתה אשכנזי ישיבשער. לא יודע איפה אתה חי.
א. אבל זה הונחל, כי הוא כן הנחיל. (בא לא נהיה ראש קטן).
ב. נכון, כי חוץ מילוק"י אין להם כלום. פעם תורה להם הלכה לא כמו הרב עובדיה, ותראה שהם גאונים בכללי הפסק שאפילו אתה לא מכיר.
ג. לא הבנתי דבריך (כוונתך לרב סלים שנכנס למועצת וכדו' ?).
א. אולי תספר לי מה היא ההשקפה שהונחלה בגללו.
ב. שקר נוסף. זה לא מעניין אותם. אתה לא נמצא שם, ומדבר גבוהה גבוהה.
ג. הוא היחיד שקלט שהמציאות השתנתה. מי שלא קלט את זה בזמן לא קיים היום...
כמו"כ יש מי שהיום עדיין מעורר מחלוקות ומדנים בין שומעי לקחו לבין אלו שמתנגדים לרב עובדיה ואומרים לו "לא".
אז מה אתה רוצה, לטמון את הראש בחול ? - תטמון.
לא דיברנו על הרב יצחק, למה אתה חוזר לשם כל הזמן????
 
הגרע"י לא ניסה למחוק את הרב שך.

ולכן מה, לכן אסור לי לומר את מה שאני חושב, ולומר שאני כמו הרב עובדיה ?
(ואגב; הרב שך לא ניסה למחוק את הרב עובדיה, הוא ניסה למחוק את ההנהגתו לבני התורה, ולענ"ד לא כ"כ טוב שהוא לא הצליח).


שקר. גב הגיע מהציבור והסביבה. א"א לנתק בחור מנתיבות ולהגיד לו מהיום אתה אשכנזי ישיבשער. לא יודע איפה אתה חי.

ודאי, אחרי שהשרשת ש"בן תורה" זה משוכנז, אז א"א לנתק בחור מנתיבות.
אבל אם היית מטפטף ש"בן תורה" זה מרומם, זה להתעלות, זה הספרדי המקורי, זו החזרת העטרה ליושנה, היית מצליח, הוא היה מקבל גב מהבית.
וזה בדיוק מה שהרב עובדיה לא עשה. - וראשי הישיבות נלחמו על זה, והסבירו לנתיבותי הזה שגדל על הרב עובדיה, עוד הפעם ועוד הפעם, אתה מרומם, תתלבש אחרת, תתנהג אחרת, תחשוב אחרת, תפסוק הלכות אחרות (תחמיר יותר), אל תלך לשיעורים הללו, תלמד בספרים אחרים.
חלק מהתלמידים השתדלו לעשות מהומות בהשראת שיעורי הלויין שהם שמעו (ולא של הרב יצחק, הם פשוט שמעו מהרב עובדיה שהמשנ"ב זה של אשכנזים, והאול"צ זה תלמיד טועה, והבא"ח זה חסידות וגאון אשכנזי, ולספרדים יש את מרן, וזהו). וחלק קבלו קצת יותר או קצת פחות, ולאט לאט גדלו והשתנו. והיום הם שמים את החוז"ע למטה, זה לא מפריע, זה עוד ספר.


א. אולי תספר לי מה היא ההשקפה שהונחלה בגללו.
ב. שקר נוסף. זה לא מעניין אותם. אתה לא נמצא שם, ומדבר גבוהה גבוהה.
ג. הוא היחיד שקלט שהמציאות השתנתה. מי שלא קלט את זה בזמן לא קיים היום...

לא דיברנו על הרב יצחק, למה אתה חוזר לשם כל הזמן????

בתוך עמי אנכי יושבת, ואם אתה בא להתווכח איתי איזה יום היום, אז בא נעזוב.
אמרתי לך כבר מהתחלה, הנח, מיצינו, הכל בסדר.
 
ראשי תחתית