באנר תרומה

"התנערי מעפר קומי" - הליקויים, העיוותים, והתיקון בעזה"י

ודאי, אחרי שהשרשת ש"בן תורה" זה משוכנז, אז א"א לנתק בחור מנתיבות.
אבל אם היית מטפטף ש"בן תורה" זה מרומם, זה להתעלות, היית מצליח.
וזה בדיוק מה שהרב עובדיה לא עשה. - וראשי הישיבות נלחמו על זה, והסבירו לנתיבותי הזה שגדל על הרב עובדיה, עוד הפעם ועוד הפעם, אתה מרומם, תתלבש אחרת, תתנהג אחרת, תחשוב אחרת, תפסוק הלכות אחרות (תחמיר יותר), אל תלך לשיעורים הללו, תלמד בספרים אחרים.
חלק מהתלמידים השתדלו לעשות מהומות בהשראת שיעורי הלויין שהם שמעו (ולא של הרב יצחק, הם פשוט שמעו מהרב עובדיה שהמשנ"ב זה של אשכנזים, והאול"צ זה תלמיד טועה, והבא"ח זה חסידות וגאון אשכנזי, ולספרדים יש את מרן, וזהו). וחלק קבלו קצת יותר או קצת פחות, ולאט לאט גדלו והשתנו. והיום הם שמים את החוז"ע למטה, זה לא מפריע, זה עוד ספר.
אם בן תורה היה רק מרומם וכו' אתה צודק.
מה לעשות שחינכו אותם שבן תורה פירושו אשכנזי. וגם ספרדי יכול אם רק יתאמץ מאוד, ויתחנן, ויבכה, כי הרי אין לו מסורת, והוא בכלל גר, שיש לבדוק אם הוא יהודי או לא.
אל תתמם. הדבר היחיד שיכל לעמוד בפני הגזענות הנוראית הזו, היה רק משהו חזק שיכל לומר לספרדים גם אתם יהודים. וזה הרב עובדיה עשה.
יש דברים שהוא אמר קצת קיצוני, אבל בסוף הוא הנחיל דרך.
תשמע אני גדלתי עם אשכנזים מגיל אפס, אל תספר לי מי הם. הם לא סתם רעדו ממנו וניסו למחוק אותו בכל דרך אפשרית.
 
אם בן תורה היה רק מרומם וכו' אתה צודק.
מה לעשות שחינכו אותם שבן תורה פירושו אשכנזי. וגם ספרדי יכול אם רק יתאמץ מאוד, ויתחנן, ויבכה, כי הרי אין לו מסורת, והוא בכלל גר, שיש לבדוק אם הוא יהודי או לא.
אל תתמם. הדבר היחיד שיכל לעמוד בפני הגזענות הנוראית הזו, היה רק משהו חזק שיכל לומר לספרדים גם אתם יהודים. וזה הרב עובדיה עשה.
יש דברים שהוא אמר קצת קיצוני, אבל בסוף הוא הנחיל דרך.
תשמע אני גדלתי עם אשכנזים מגיל אפס, אל תספר לי מי הם. הם לא סתם רעדו ממנו וניסו למחוק אותו בכל דרך אפשרית.

לא חביבי,
אף אחד לא חינך ספרדים להתחנן, להיפך - לכך ראשי הישיבות הקימו את הישיבות הספרדיות, כדי שלא יתחננו.
אבל מי שחינך אותם שהם בני גרים, ושאין להם מסורת, ושמה שאבותיהם נהגו הכל נגד ההלכה. זה היה הרב עובדיה.
קודם כל פרופורציות.
עכשיו זה שהוא החזיר חילונים רבים בתשובה, ודאי, אבל הם באמת נהיו כבני גרים, הוא מחק להם הכל.
ואז גם מהראש ישיבה שלהם הם לא רצו לקבל בהשראתו, כי הרי הם לא אשכנזים (כאילו שהבא"ח וכה"ח ועוד זה אשכנזים, וכאילו שהמ"ב היה נטע זר אצל הספרדים).
נכון, הרב עובדיה היה נגד הגזענות ואמר גם לנו מגיע.
אבל ראשי הישיבות היו נגד מחיקת הגזע, ואמרו גם לנו מגיע.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו נציגים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו מסורת.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו מוסדות, וראשי הישיבות אמרו יש לנו דרך איך ללמד בהם.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו תקציבים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו תורה ללמד בזה.
הרב עובדיה אמר אנחנו ספרדים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו משמעות לזה.
הרב עובדיה אמר יש לנו את מרן, וראשי הישיבות אמרו יש מסורת מה המשמעות של זה.
 
לא חביבי,
אף אחד לא חינך ספרדים להתחנן, להיפך - לכך ראשי הישיבות הקימו את הישיבות הספרדיות, כדי שלא יתחננו.
בגלל זה הם שלחו את בניהם ונכדיהם לישיבות שלהם...
אבל מי שחינך אותם שהם בני גרים, ושאין להם מסורת, ושמה שאבותיהם נהגו הכל נגד ההלכה. זה היה הרב עובדיה.
שקר. הוא יצא נגד כמה מנהגים, האשכנזים לעומת זאת טענו שכל הרבנים של הספרדים הם רבני גניזה קהירית.
נכון, הרב עובדיה היה נגד הגזענות ואמר גם לנו מגיע.
אבל ראשי הישיבות היו נגד מחיקת הגזע, ואמרו גם לנו מגיע.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו נציגים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו מסורת.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו מוסדות, וראשי הישיבות אמרו יש לנו דרך איך ללמד בהם.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו תקציבים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו תורה ללמד בה.
הרב עובדיה אמר אנחנו ספרדים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו משמעות לזה.
נכון גם נכון. אני מעריך יותר ממך את הרה"י. אבל לא מתעלם מהגרע"י. בניגוד אליך שרואה בזה סתירה.
 
בגלל זה הם שלחו את בניהם ונכדיהם לישיבות שלהם...

מי ששולח זה דוקא בכירי ש"ס, (אפי' בניו של הרב עובדיה התעקשו ע"ז - יש כאן אשכול פתוח בנושא), נכון מי שיכול בקלות למה לא ?


שקר. הוא יצא נגד כמה מנהגים, האשכנזים לעומת זאת טענו שכל הרבנים של הספרדים הם רבני גניזה קהירית.

אני לא מכיר פוסק אשכנזי שכתב את זה,
אבל אני מכיר היטב את פסקי הרב עובדיה, אל תבלבל לי את המוח.


נכון גם נכון. אני מעריך יותר ממך את הרה"י. אבל לא מתעלם מהגרע"י. בניגוד אליך שרואה בזה סתירה.

אתה מעריך את הרה"י במה שלא נוגע לרגש הספרדי שלך, ואני מעריך את הרב עובדיה במה שלא נוגע למנהג (ולהנהגה) הספרדי(ת) שלי.
ואני לא רואה כל סתירה בין העברת ביקורת מחד לבין הערכה מאידך, (בניגוד אליך מסתמא).
 
אני לא מכיר פוסק אשכנזי שכתב את זה,
אני לא מדבר על הפוסקים אלא על הציבור.
תגיד לי אתה חי פה?
אתה לא יודע מה היה פה לפני 20-30 שנה????
אתה מעריך את הרה"י במה שלא נוגע לרגש הספרדי שלך, ואני מעריך את הרב עובדיה במה שלא נוגע למנהג (ולהנהגה) הספרדי(ת) שלי.
ואני לא רואה כל סתירה בין העברת ביקורת מחד לבין הערכה מאידך, (בניגוד אליך מסתמא)
לא ראיתי אצלך מיליגרם של הערכה. לצערי.
 
אני לא מדבר על הפוסקים אלא על הציבור.
תגיד לי אתה חי פה?
אתה לא יודע מה היה פה לפני 20-30 שנה????

אנחנו מדברים על התנגדות ראשי הישבות לקו של הרב עובדיה,
או לכאב שלך ושל עוד הרבה כמוך (ושלי בעבר), מהציבור האשכנזי,
רק תחליט על מה אתה מדבר, כדי שאדע אם אני בכלל אמור להגיב.


לא ראיתי אצלך מיליגרם של הערכה. לצערי.

כי לא ראיתי אצלך מליגרם של הבנה,
אתה שואל וחוזר ושואל על מה ההתנגדות, אז אני עונה וחוזר ועונה ומסביר לך.
 
אנחנו מדברים על התנגדות ראשי הישבות לקו של הרב עובדיה,
או לכאב שלך ושל עוד הרבה כמוך (ושלי בעבר), מהציבור האשכנזי,
רק תחליט על מה אתה מדבר, כדי שאדע אם אני בכלל אמור להגיב.
הרב עובדיה ריפא את הכאב מהציבור האשכנזי.
וזה אל תיקח לו.
כי לא ראיתי אצלך מליגרם של הבנה,
אתה שואל וחוזר ושואל מה הבעייה, אז אני עונה וחוזר ועונה ומסביר לך אותה.
הבנתי אותך מההודעה הראשונה. אולי באמת אלך ללמוד משניות טהרות...
 
לא חביבי,
אף אחד לא חינך ספרדים להתחנן, להיפך - לכך ראשי הישיבות הקימו את הישיבות הספרדיות, כדי שלא יתחננו.
אבל מי שחינך אותם שהם בני גרים, ושאין להם מסורת, ושמה שאבותיהם נהגו הכל נגד ההלכה. זה היה הרב עובדיה.
קודם כל פרופורציות.
עכשיו זה שהוא החזיר חילונים רבים בתשובה, ודאי, אבל הם באמת נהיו כבני גרים, הוא מחק להם הכל.
ואז גם מהראש ישיבה שלהם הם לא רצו לקבל בהשראתו, כי הרי הם לא אשכנזים (כאילו שהבא"ח וכה"ח ועוד זה אשכנזים, וכאילו שהמ"ב היה נטע זר אצל הספרדים).
נכון, הרב עובדיה היה נגד הגזענות ואמר גם לנו מגיע.
אבל ראשי הישיבות היו נגד מחיקת הגזע, ואמרו גם לנו מגיע.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו נציגים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו מסורת.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו מוסדות, וראשי הישיבות אמרו יש לנו דרך איך ללמד בהם.
הרב עובדיה אמר מגיע לנו תקציבים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו תורה ללמד בזה.
הרב עובדיה אמר אנחנו ספרדים, וראשי הישיבות אמרו יש לנו משמעות לזה.
הרב עובדיה אמר יש לנו את מרן, וראשי הישיבות אמרו יש מסורת מה המשמעות של זה.
לרב אלישמע, בהרבה אני אתך (עיין למעלה ובשאר מקומות), אבל יש משהו שחוזר ע"ע לאורך כל הדרך בדבריך (וכן בדברי כמה שאוחזים את הכיוון שלך), וזו הנקודה שיוצא ממנה הרב @גולתא דדהבא, הרב עובדיה מלבד החידושים בדרך הפסיקה וההנהגה שאפשר הרבה להתווכח אתם, הוא חידש משהו שהציבור היה כמה ונכסף לו (וזה הטעם שהרב מאזוז הלך אחריו בעינים עצומות, וחבל), והוא הענין של זקיפת הקומה, כי תגיד מה שלא תגיד מהרבה סיבות בני אשכנז ראו אותנו כטעוני טיפוח ורפי השכל, ורבנינו ותורתינו כמשהו של עשרת השבטים, ומכל אורך הדרך כמו שהערתי כ"פ כאן, אתה מותיר את הקורא עם תחושה שהאשכנזים הם רמי מעלה חסינים מביקורת וטעויות, בשעה שיש כר נרחב ועצום להעיר בהנהגותיהם מכיוונים שונים ורבים (ומי שיראה בעמ' הקודם מה שכתבתי זה קצה הקרחון, וגם אם אתה לא סבור כך זה התחושה שאתה נותן למתבונן). והרב עובדי' טיפה נתן משהו בנקודה הזו (והאבסורד זועק לשמים, שאלה שתופסים את המנהגים כמלה אחרונה ולא את הוראות מרן וכו', הם הראשונים להתרפס ולהוריד את הראש, וכאן השאלה צועקת אם מנהגנו והליכותינו כ"כ נכונים בחו"ל ע"פ ענקי רוח, אז למה לאידך גיסא לא לזקוף את הקומה, ויתכן שיאמר האומר שהנקודה הזאת של החזרת עטרה ליושנה וכו' היא נהייתה שם נרדף לרב עובדיה. וברוך היודע.
 
הוא חידש משהו שהציבור היה כמה ונכסף לו , והוא הענין של זקיפת הקומה כי תגיד מה שלא תגיד מהרבה סיבות בני אשכנז ראו אותנו כטעוני טיפוח ורפי השכל ורבנינו ותורתינו כמשהו של עשרת השבטים,
לייק.
 
הרב עובדיה ריפא את הכאב מהציבור האשכנזי.
וזה אל תיקח לו.

לא לוקח לו,
רק אמרתי שהוא גרם לכאב אחר, ובקשתי שגם את זה אל תיקח.


הבנתי אותך מההודעה הראשונה. אולי באמת אלך ללמוד משניות טהרות...

נו, אז חסל סדר ויכוח יבואו טהורים ויעסקו בטהורים...
 
לרב אלישמע, בהרבה אני אתך (עיין למעלה ובשאר מקומות), אבל יש משהו שחוזר ע"ע לאורך כל הדרך בדבריך (וכן בדברי כמה שאוחזים את הכיוון שלך), וזו הנקודה שיוצא ממנה הרב @גולתא דדהבא, הרב עובדיה מלבד החידושים בדרך הפסיקה וההנהגה שאפשר הרבה להתווכח אתם, הוא חידש משהו שהציבור היה כמה ונכסף לו (וזה הטעם שהרב מאזוז הלך אחריו בעינים עצומות, וחבל), והוא הענין של זקיפת הקומה, כי תגיד מה שלא תגיד מהרבה סיבות בני אשכנז ראו אותנו כטעוני טיפוח ורפי השכל, ורבנינו ותורתינו כמשהו של עשרת השבטים, ומכל אורך הדרך כמו שהערתי כ"פ כאן, אתה מותיר את הקורא עם תחושה שהאשכנזים הם רמי מעלה חסינים מביקורת וטעויות, בשעה שיש כר נרחב ועצום להעיר בהנהגותיהם מכיוונים שונים ורבים (ומי שיראה בעמ' הקודם מה שכתבתי זה קצה הקרחון, וגם אם אתה לא סבור כך זה התחושה שאתה נותן למתבונן). והרב עובדי' טיפה נתן משהו בנקודה הזו (והאבסורד זועק לשמים, שאלה שתופסים את המנהגים כמלה אחרונה ולא את הוראות מרן וכו', הם הראשונים להתרפס ולהוריד את הראש, וכאן השאלה צועקת אם מנהגנו והליכותינו כ"כ נכונים בחו"ל ע"פ ענקי רוח, אז למה לאידך גיסא לא לזקוף את הקומה, ויתכן שיאמר האומר שהנקודה הזאת של החזרת עטרה ליושנה וכו' היא נהייתה שם נרדף לרב עובדיה. וברוך היודע.

קודם כל, את עולם הישיבות "בני התורה" תשאיר אצל הרב שך, זה זכויות שלו.
כפיפת הגב, יש לו מניות רבות, אבל לאידך הוא עשה גם כפיפות קומה.
למה כ"כ קשה להודות על האמת, זה לא רק שיש איתו ויכוחים בהלכה, זה שהוא הוריד את קו הפסיקה ההלכתי האחר (שהוא הקו המתאים לישיבתי, והנחיל שם את הקו בעל-ביתי).
למה לא מוכנים להודות באמת ?
וגם בהנהגה, היו לו הרבה נקודות שהורידו את הגב הספרדי (לחלק מהאנשים אולי לא, אבל לחלק אולי), אם באמירות במיכות שלא במקומן, ואם בהוראות גורפות שמוחקות אחרות.
 
ה'כאב' הוא כורח המציאות של הדרך. א"א להנחיל בלי ללכת בקיצוניות קצת.

הבנת יפה,
ולכן בדיוק המתנגדים מקצינים (וממילא גם אני שמסביר אותם בויכוחי אתך), כי א"א להחיל דרך בלי קיצוניות,
והכאב שלך הוא כורח המציאות, מה לעשות.
 
למה רק בעבר??

כי היום אני לא סופר אותם,
וגם כי הם כבר הורידו בהרבה חלקים את האש, ב"ה.
ובשקט בשקט אני אומר לך, שהיום יש לי הרבה מה לענות להם, כי היום הם לא מה שהם היו פעם,
אז אם נפתח את הקלפים זה בסדר.
אלא מה, שלא מקבלים בנות לסמינרים, נו אדרבה שיקימו הספרדים הם לא צריכים לקבל אותנו.
 
@מתאבק בעפרו
האמת שלא קראתי את דבריך מילה במילה אלא רק מקופיא,
(אני פשוט בינך לבין @גולתא דדהבא - ותרי קלי לא משתמעי),
ראוי היה לי לעבור על דבריך מילה במילה ולהתייחס,
אבל אני חושב שעיקרון הדברים די מובן,
וגם אם ישנן נקודות פתוחות, אולי בהמשך נדון בהן.
ברשותך, ועמך הסליחה.
 
ראשי תחתית