באנר תרומה

"התנערי מעפר קומי" - הליקויים, העיוותים, והתיקון בעזה"י

איפה השיטות נפגשו בינתיים? (אגב למי שיודע מה הייתה הביקורת של הגרד"ל על הגר"ש אוירבעך זיע"א לא כ"כ קשה הקושיא וגם עם הגרד"ל ינקוט באותה דרך פעולה של הפלג).


לגבי חבריך הליטאים, אני לא מכיר אותם אני מכיר את עצמי וחבריי ואיני מכיר בדבריך, ולגבי הטענה שחייבים הנהגה הרי זה פשוט וברור שיש גבול ולא כל אחד יתקבל למנהיג אלא מה שלדעתם יש גבולות מסויימים ששווה לכופף בשביל שיהיה הנהגה יציבה גם אם זה אומר לשנות בחלק מהדברים כל פעם שמרן מתחלף - זה לא נקרא החלפת ההשקפה-

(שהרי בימים בהם לא החליפו את ההשקפה לפני המהפך בעיתון מי שהוביל את הקו הוא לבלר בעלב'ת, ובגלל שאין לנו באמת דרך לדעת איך לפי ההשקפה של הרב שך עלינו להתנהל כיום יש לנו שני אפשרויות האחת לסמוך על כל מיני עסקנים שהתעסקו אז בנושא או על תלמידי הרב הנפטר, מה שמרבית הציבור לא מוכן לעשות כי זה לא אנשים להתכופף אליהם, השניה היא לקבל כל גדול שנוטה על פי קו מסויים פחות או יותר גם אם זה כולל שינויי דברים מינוריים -כגו' אלעד ושאר מרעין בישין- יש גם דרך שלישית והיא שכל אחד יקבע לעצמו את ההשקפה על פי מה שהיהדות לפי שיטתו וזה בעצם לבטל את ההנהגה וזה קיים בכמה וכמה ציבורים)
כתבת הרבה אבל לא ענית כלום במחילה, אני טענתי בשתי הודעותי על בעיות עומק בהקשפה הליטאית שאין עליהם ויכוח לכל מודה על האמת רק שבשונה מאיתנו אצלם דואגים לטייח הכל בהצלחה גדולה (וכב נוטל חלק בזה) בשונה מאתנו שאיננו עושים שקר בנפשנו (עיין בעתון שלהם למחרת "פטירתו בטרם עת" של חיים ו. וזה רק דוגמא אחת מתוך מאות ואלפים) וכל האשכולות כאן רויים בהלקאה עצמית טובה יותר או טובה פחות מה שאצלם בל יראה ח"ו
 
אבל שותא דינוקא דאבוה או דאימיה.
תתבונן טוב במה שאני אומר, לא מהצד הספרדי הפגיע,
ותראה שהשרשים ניטעו כבר אז.
הבן זה רק הפירות.
והיום הבן גורם שא"א להסיר את ההתנגדות ולהתחיל לפרגן (כמו שרצו האשכנזים להתחיל לעשות אז במפגש ההוא),
כי זה יתפרש זאת כהודאת בעל דין.
והראשי ישבות ממש לא מוכנים לזה.
אבל אתה כל הזמן מחלק בין הבנים, לכל אחד היה אבוה ואימיה אחר?
 
בסדר, ראשי הישיבות לא מתעסקים עם כאלה, בד"כ הם מתעסקים עם הבחורים שהרב עובדיה ושליחיו שלחו אליהם, כמו שכתבת.
(וזה בדיוק מה שאמרתי לך למעלה, האברכים האלו עם הגב, גדלו בזכות שהיה מי שיתן גב. וזה ראשי הישיבות שאכלו ועדיין אוכלים מרורות בשל התנגדותם, אבל אלמלא הם, הרבה מהם היום מסתמא היו מוחים כפיים בלווין)...
הראשי ישיבות שאוכלים מרורות זה הראשי ישיבות שהכניסו עצמם לבוץ, הישיבה מקנה דרך בלימוד ועבודת ה', ישיבה שמחליטה להתערב לבחור לפי איזה פוסק ללכת, שתיקח בחשבון שתהיה התנגדות.
גם אם זה היה קורה בישיבה אשכנזית, שהיו מתערבים ומנסים להשפיע על בחורים לפי איזה פוסק ללכת זה היה גורם להתנגדות.
הגר"נ טולדנו זצ"ל לדוגמא מעולם לא התערב בעניינים אלו, ולכן לא אכל מרורות.
 
יש לך מקורות להכפשה הזו?

יש דברים שהשתיקה יפה להם,
חפש ואולי תמצא.


אבל אתה כל הזמן מחלק בין הבנים, לכל אחד היה אבוה ואימיה אחר?

הלא בספרתם.


הראשי ישיבות שאוכלים מרורות זה הראשי ישיבות שהכניסו עצמם לבוץ, הישיבה מקנה דרך בלימוד ועבודת ה', ישיבה שמחליטה להתערב לבחור לפי איזה פוסק ללכת, שתיקח בחשבון שתהיה התנגדות.
גם אם זה היה קורה בישיבה אשכנזית, שהיו מתערבים ומנסים להשפיע על בחורים לפי איזה פוסק ללכת זה היה גורם להתנגדות.
הגר"נ טולדנו זצ"ל לדוגמא מעולם לא התערב בעניינים אלו, ולכן לא אכל מרורות.

אף ראש ישיבה לא הורה לבחור כמו מי ללכת (זו המצאה ספרדית מיושנת).
מה שכן, הורו לבחורים כמו מי ללכת בדברים שנוגעים לציבור, וזה מחייב את כולם. - כמו שבחזו"ע לא יבוא תלמיד של הרב בנציון ויתחיל להורות הוראות...
כמו"כ מורים לבחורים דרך בלימוד ההלכה, וזה תפקיד הישיבה.
זה לא לומדים בלוויין, ולא לומדים בספרים מסויימים, ולא לומדים אצל רבנים מסויימים.
הלכה היא לא לימוד שטחי שנרכש משיעורים שבועיים, או מעיון בספרי הליקוטים, אלא לימוד מעמיק עם דקויות, וזה קודם כל רוכשים בישיבה.
(כלומר גם כשלומדים "סדר הלכה", לומדים באיזה ספרים כן, ובאיזה ספרים לא. אצל איזה רב כן, ואצל איזה רב לא). - זה תפקיד הישיבה. ולא יעזור לך כמה שתצעצע את זה.
את המרורות שהגר"נ אכל בלי כל קשר ללימוד ההלכה, אלא רק על זה שלא יישר קו השקפתי עם הרב עובדיה, תוכל לראות בספרי ההיסטוריה.
כמובן שבחור שלא רוצה ללמוד בישיבה דרך בלימוד ההלכה, רשאי ללכת לישיבה ששם אין דרך כזו. אבל אחרי שבא (ק"ו ביודעין), עליו ליישר קו.
 
אף ראש ישיבה לא הורה לבחור כמו מי ללכת (זו המצאה ספרדית מיושנת).
לא יודע באיזה כדור אתה חי?
היו כמה וכמה ראשי ישיבות שהיו מדברים תמידין כסדרן נגד פסקיו, בפני תלמידיהם ההולכים לאורו. מה ציפו? (אם הגר"ש מילר היה מוסר ועדים בפוניבז' נגד דרכו ההלכתית של הגרשז"א, מה היה קורה עם תלמידים שהולכים בבתיהם כהרשז"א?).
מה שכן, הורו לבחורים כמו מי ללכת בדברים שנוגעים לציבור, וזה מחייב את כולם. - כמו שבחזו"ע לא יבוא תלמיד של הרב בנציון ויתחיל להורות הוראות...
לא דובר על הוראות לציבור, אלא על הוראות פרטיות. כשראש ישיבה מדבר נגד פוסק שאחוז ניכר מתלמידיו הולכים לפי פסקיו הוא צריך להבין מה זה גורר. (ושוב אצל האשכנזים אין כזה דבר בכלל, זה הדבר הראשון שהראשי הישיבות היו צריכים ללמוד מהם).
כמו"כ מורים לבחורים דרך בלימוד ההלכה, וזה תפקיד הישיבה.
ממש לא. הישיבה מלמדת איך ללמוד סוגיא, מי שיודע ללמוד סוגיא היטב, ידע לעשות זאת גם בהלכה.
אגב, תגלה לי באיזו ישיבה אשכנזית מלמדים את דרך לימוד ההלכה?!
את המרורות שהגר"נ אכל בלי כל קשר ללימוד ההלכה, אלא רק על זה שלא יישר קו השקפתי עם הרב עובדיה, תוכל לראות בספרי ההיסטוריה.
לא אכל מרורות בישיבה, אולי אכל מרורות בשדה הפוליטי, מצד תלמידיו לא אכל שום מרורות, מה שכמה מראשי הישיבות המרביצי אכלו גם אכלו.
כמובן שבחור שלא רוצה ללמוד בישיבה דרך בלימוד ההלכה, רשאי ללכת לישיבה ששם אין דרך כזו. אבל אחרי שבא (ק"ו ביודעין), עליו ליישר קו.
בחור מגיע ללמוד דרך בלימוד, לא בהלכה.
ושוב, תביא לי את הישיבה האשכנזית שמלמדים בה דרך בלימוד ההלכה, ומתערבים לבחורים האם לנהוג כרב שהולכים כמותו בביתם.
 
היו כמה וכמה ראשי ישיבות שהיו מדברים תמידין כסדרן נגד פסקיו, בפני תלמידיהם ההולכים לאורו. מה ציפו?

ומה ציפו אותם התלמידים כשבאו לישיבה בידיעה שכאן לא הולכים לאורו ?


לא דובר על הוראות לציבור, אלא על הוראות פרטיות. כשראש ישיבה מדבר נגד פוסק שאחוז ניכר מתלמידיו הולכים לפי פסקיו הוא צריך להבין מה זה גורר.

אז כנראה שראשי הישיבות שליט"א ראו צורך להרחיק ממנו, (עכשיו תחשוב למה, ותקבל תשובות על הרבה שאלות).


ממש לא. הישיבה מלמדת איך ללמוד סוגיא, מי שיודע ללמוד סוגיא היטב, ידע לעשות זאת גם בהלכה.

אבל מי שלומד את ההלכה גופה בספרים שאינם עושים את זה, לעולם לא ידע לעשות את זה.
(ומסתבר שגם בלומדו עיון, לא יעשה את זה).


אגב, תגלה לי באיזו ישיבה אשנזית מלמדים את דרך לימוד ההלכה?!

בישיבה אשכנזית אין את הבעייה הזו שנקראת..., וד"ל.


לא אכל מרורות בישיבה, אולי אכל מרורות בשדה הפוליטי, מצד תלמידיו לא אכל שום מרורות, מה שכמה מראשי הישיבות המרביצי אכלו גם אכלו.

אל תספר לי שתלמידיו חיבקו אותו, ועכ"פ השדה שאתה קורא "פוליטי" הוא השדה שראו לקדש עליו מלחמה, כי רצו שאתה לא תגדל כמו שאתה בחלק מהתחומים.
(אם הצליחו איתך או לא איני יודע, אבל מה שכן אני יודע, שבזכות המלחמות הללו הרבה בחורים קיבלו שפיות עם השנים. - כמובן אלו שבאו לקבל ולא להתנגח).


בחור מגיע ללמוד דרך בלימוד, לא בהלכה.

בחור בא לעשות מה שאומרים לו, ואם לא הוא רשאי ללכת לישיבה אחרת.


ושוב, תביא לי את הישיבה האשכנזית שמלמדים בה דרך בלימוד ההלכה, ומתערבים לבחורים האם לנהוג כרב שהולכים כמותו בביתם.

ענינו ע"ז.
 
(עיין בעתון שלהם למחרת "פטירתו בטרם עת" של חיים ו. וזה רק דוגמא אחת מתוך מאות ואלפים)
זה היה פשע שהאחראים לו ננזפו.

חוץ מזה לא תיארת בעיות עומק רק כתבת שאצל הליטאים משנים השקפה כל מנהיג ולא הבאת דוגמא, אז על מה יש לדון?

על זה שאין ביקורת עצמית אני לא יודע מה אתה רוצה תברר מה ההשקפה המקובלת היום על הפישקוועיל הצבעוני בשם "יתד נאמן" ומה אנשים אמרו על הפרסום על אותו האיש זצ"ל.
 
זה היה פשע שהאחראים לו ננזפו.

חוץ מזה לא תיארת בעיות עומק רק כתבת שאצל הליטאים משנים השקפה כל מנהיג ולא הבאת דוגמא, אז על מה יש לדון?

על זה שאין ביקורת עצמית אני לא יודע מה אתה רוצה תברר מה ההשקפה המקובלת היום על הפישקוועיל הצבעוני בשם "יתד נאמן" ומה אנשים אמרו על הפרסום על אותו האיש זצ"ל.
כל מה שטוענים אתה פוטר בלא כלום, פה זה לבלר ופה זה פשקוויל (למרות שבהלוויה עצמה נאמרו דברי שבח והלל על השולח יד בנפשו מפי רבניהם וחכמיהם, גם זה פשקוויל? את מי אתה מנסה לערבב? ומה שקרה עשור בבית הגרח"ק גם זה פשקוויל? והרשימה ארוכה.... (ולא הכל אפשר לכתוב בפורום ציבורי. והמבין יבין)
 
נערך לאחרונה:
על זה שאין ביקורת עצמית אני לא יודע מה אתה רוצה תברר מה ההשקפה המקובלת היום על הפישקוועיל הצבעוני בשם "יתד נאמן" ומה אנשים אמרו על הפרסום על אותו האיש זצ"ל.
אם אין משמעות למכתבים "ופשקוולים" אז למה עשרות אלפים מנויים עליו טבין ותקילין, מה קורה כאן?
 
וזה שאין ביקורת עצמית כמו שאתה נאלצת להודות זה לא בעיית עומק? זה הבעיה!! כי זה אומר שבעיות חמורות ביותר מטויחיות ומה שהציבור מצליח לראות זה קצה הקרחון
 
נערך לאחרונה:
ומה עם קופות הצדקה האם מה שמצולם בפשקוויל השכם והערב את חכמיהם ורבניהם "ולבם של ישראל" והחלפת ושיווק רבנים כמו גרביים זה בינה מלאכותית?
 
זה היה פשע שהאחראים לו ננזפו.
מה ננזפו? רק ציטטו את השבחים שאמרו עליו רבניהם בהלווויה, אז מי ננזף, הרבנים?

והנה מתוך המכלול:
בהלוויתו השתתף ציבור גדול והספידו הרב נתן זוכובסקי שסיפר כי ביקשו מולדר להמשיך לכתוב ביתד נאמן לאחר פרסום הפרשה, אך הוא הפסיק מרצונו. כמו כן הספידוהו כמה אישי ציבור
 
ומה ציפו אותם התלמידים כשבאו לישיבה בידיעה שכאן לא הולכים לאורו ?
מה שעושים בחורים ליטאים שלומדים בקול תורה והולכים בהלכה אחרי הגרי"ש אלישיב.
ואולי תשאל מה ציפתה ישיבה שקיבלה בחורים שהולכים לאורו? אל תקבלו בחורים שהולכים בדרך שאתם לא מסוגלים להכיל.
אז כנראה שראשי הישיבות שליט"א ראו צורך להרחיק ממנו, (עכשיו תחשוב למה, ותקבל תשובות על הרבה שאלות).
לא אמרתי מה ראו, רק אמרתי שלא יצפו לתגובה אחרת.
אבל מי שלומד את ההלכה גופה בספרים שאינם עושים את זה, לעולם לא ידע לעשות את זה.
(ומסתבר שגם בלומדו עיון, לא יעשה את זה).
ממש לא נכון, ויש הרבה אנשים שאתה משבח הרבה שודאי לומדים הלכה בעיון למרות שהולכים לאורו של מרן זיע"א.
בישיבה אשכנזית אין את הבעייה הזו שנקראת..., וד"ל.
אשלים את ה3 נקודות?
צמצום המחשבה/שלטון הרבנים על הבחורים/קריזות של הצוות.
אל תספר לי שתלמידיו חיבקו אותו, ועכ"פ השדה שאתה קורא "פוליטי" הוא השדה שראו לקדש עליו מלחמה, כי רצו שאתה לא תגדל כמו שאתה בחלק מהתחומים.
(אם הצליחו איתך או לא איני יודע, אבל מה שכן אני יודע, שבזכות המלחמות הללו הרבה בחורים קיבלו שפיות עם השנים. - כמובן אלו שבאו לקבל ולא להתנגח).
רוב בני משפחתי למדו אצלו, אהבו אותו ואוהבים אותו ומעריצים שלו מאז ועד היום, לא חיבקו אותו בנושא זה, אבל גם בתקופות של הבחירות חיבקו אותו בגלל שאר הדברים, את הפוליטיקה לא הכניס לכתלי הישיבה.
 
בחור בא לעשות מה שאומרים לו, ואם לא הוא רשאי ללכת לישיבה אחרת.
אם בפוניבז' וחברון ג"כ היו נכנסים לבחורים לקישקע ואומרים להם מאיזה צד לנשום אויר, ג"כ היו מגיעים למצב הזה, והיית אומר שהבחורים רשאים ללכת למקום אחר.
הענין הוא שהם לא נכנסים לבוץ הזה.
הם מבינים שבחור יכול לסבור שלא כמותם.

לפני כמה שנים הייתי אצל א' מגדולי ראשי הישיבות הספרדיות, באיזה ענין בעייתי שחדר לחדרי הפנימיה בישיבתו, ונדהמתי לשמוע ממנו שזה אינו מתפקידו, תפקידו לגדל בחורים שיודעים להתמודד, ואת זה הוא עושה. זה שיש כאלו שלא מצליחים יכול לקרוא בכל מקום.
בהתחלה לא הבנתי אותו בכלל, אחרי זמן התחלתי להבין.
 
זה היה פשע שהאחראים לו ננזפו.
ננזפו ע"י מי?
רק ע"י הציבור, כי א' מרבני הועדה הרוחנית שלהם, הגיע ללויה והספידו.

הבעיה היא לא רק על אחרי הפטירה, אלא על כל השנים לפנ"ז שהעסיקו אותו למרות שידעו מזה.
 
מה שעושים בחורים ליטאים שלומדים בקול תורה והולכים בהלכה אחרי הגרי"ש אלישיב.
ואולי תשאל מה ציפתה ישיבה שקיבלה בחורים שהולכים לאורו? אל תקבלו בחורים שהולכים בדרך שאתם לא מסוגלים להכיל.

מה שעושה בחור שפוסק כמו הבא"ח שנמצא בישיבה של תלמידי כה"ח.
(ההתנגדות היתה לקו המחודש בהלכה ובחשיבה ובעיון וממילא בעיון ההלכתי ובכללי הפסק של חכם עובדיה. - וממילא כל השאר לא קשור לנושא, וד"ב).
וכשמדובר בדבר ששייך לציבור (כגון ש"ץ וכדו'), עושים מה שהורה רב המקום. - אם רב המקום מרשה לעשות בציבור כמו הפוסק האחר, לחיי. ואם לא, לא.


לא אמרתי מה ראו, רק אמרתי שלא יצפו לתגובה אחרת.

אז אל תצפה שיתייחסו אליך ואל פסקיך אחרת.
תבין למה מתרחקים ממך, ולמה מרחיקים ממך.
אתה תמשיך בשלך, והם ימשיכו בשלהם.
בסה"כ מתנהגים אליך כמו שאתה מתנהג לאחרים.


ממש לא נכון, ויש הרבה אנשים שאתה משבח הרבה שודאי לומדים הלכה בעיון למרות שהולכים לאורו של מרן זיע"א.

הולכים לאורו, זה לא הכוונה שלומדים כמותו, ומאמצים את צורת החשיבה שהנחיל (אולי לך לחבריך כן, כי זה מה שאתם רוצים לשמוע).
אחרת, מסתמא לא הייתי מעריך אותם בענין הזה.


אשלים את ה3 נקודות?
צמצום המחשבה/שלטון הרבנים על הבחורים/קריזות של הצוות.

אתה יכול להשלים איך שאתה אוהב, הבעייה קיימת,
והתכחשות לא תפתור אותה.


רוב בני משפחתי למדו אצלו, אהבו אותו ואוהבים אותו ומעריצים שלו מאז ועד היום, לא חיבקו אותו בנושא זה, אבל גם בתקופות של הבחירות חיבקו אותו בגלל שאר הדברים, את הפוליטיקה לא הכניס לכתלי הישיבה.

איני מכיר את קרוביך, אני מכיר את מי שאני מכיר, ודי לי בזה.
עכ"פ, אני לא אכניס אלי מה שאני מתנגד לו.
ואם המחיר שאני צריך לשלם יהיה שכמה עשבים שוטים יעשו בלגאן עד שיתחתנו, נו נו, התועלת (של אלו שמקשיבים) רבה על הנזק.
בעיניך זה אחרת, תנהג אחרת.
אין כאן מקום לוויכוח.
 
ראשי תחתית