ראה מעשה נזכר הלכה
חבר קבוע
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 262
אנשי בשורה אנחנו בזה היום, יומא טבא לרבנן ותלמידהון,
על הופעתו של הספר "עשרה זהובים"
והוא עיון בסוגיית "החוטף מצוה מחברו" הכלול מקורותיו, טעמיו, יסודותיו, גדריו והלכותיו בדרך עיון, היקף, חידוש ופלפול
על הופעתו של הספר "עשרה זהובים"
והוא עיון בסוגיית "החוטף מצוה מחברו" הכלול מקורותיו, טעמיו, יסודותיו, גדריו והלכותיו בדרך עיון, היקף, חידוש ופלפול
הספר עומד בידי אמן, בדפוס נאה וכריכה נאה, עד שכל הרואה אומר ברקאי, בהקפדה רבתי על דברי הרעק"א דיש בהוצאת ספר נאה משום הידור מצוה. והינו אוצר בלום בקנקן נאה, והוא ספר נוסף מבית היוצר "ביד איתמר", של אברך תלמיד חכם השוקד על תלמודו יומם וליל.
מחיר מיוחד לרגל ההשקה 40 ש"ח
הספר מתפרס על פני שש מאות ארבעים עמודים, כולל בתוכו ששה שערים נפתחים.
בשער הראשון: מבאר המחבר את טעמי החיוב, וחמישה מקורות לחיובו, כאשר הוא משדד מערכות בביאור הענין, ונכנס לנבכי גדרי גזלן מזיק וקנס.
בשער השני: מרחיב בביאור שיטתו של רבינו תם המחדש שאפשר להשיב במצוה אחרת, וכן כשענה הנחטף אמן פטור החוטף ויצא בביאור מחודש לשיטתו בטעם חיוב החוטף.
בשער השלישי: מדבר על גדר המחייב בחטיפה, דין ברכת החוטף, ואמיתי מותר ואף ראוי לחטוף מצוה.
בשער הרביעי: דן המחבר באופני חטיפה שונים, כגון החוטף משליח או משנים, חוטף מאשתו, וחוטף מצוה מבנו.
בשער החמישי: מברר אופני ברכה ומצוה שונים, כגון מצוות דרבנן, ברכות הנהנין, ברכת המזון ושהחיינו, וכן אופני מצוה שונים כמו מצוה מן המובחר הידור מצוה, ומצוה בו יותר משלוחו.
ובשער השישי: עיונים על נידונים שונים שהובאו בספר, כגון האם אפשר למכור מצוות, מקומות בהם כוונת האדם משפיעה על חיוב התשלומין, גדר ברכת המזון וברכת שהחיינו, ועוד.
בסוף חלק העיונים, אסף המחבר לגורנו את כל הנכתב בספר במה שנוגע לימינו אנו, האם מחייבים היום בחטיפת מצוה, הדין בתפס הנחטף, האם יש חובת פיוס, ובעיקר כמה הוא סכום עשרה זהובים, לפי חשבון השקלים בימינו אנו.
שאלות מעניינות שהעלה המחבר, האם מותר לחוטף לברך כשחטף ברכה, והאם מותר לענות אמן על ברכתו. האם התורם משלו על של חבירו, הפודה פטר חמור של חבירו, והגוזל שור עולה, שדיברה בהם הגמרא לעניין חלות ההפרשה, וחיוב הגוזל, האם יש לחייב בהם את התורם הפודה או הגוזל גם בעשרה זהובים בעבור המצוה.
הספר כולו מסודר וערוך ביד אמן בשפה ברורה וקולחת, בצורה מופתית ומסודרת, ומחולק לכמה מדורים, המדור המרכזי שמביא את הטעמים הגדרים והנידונים השונים בעיון היקף ופלפול, עמו חונה מדור "ביד חזקה" המרחיב מעמיד ומייסד את המבואר בראיות בירורים וחקירות, ובסופו נוסף חלק 'עיונים' בהרחבת הנושאים העולים בשיטות מחודשות נידונים והשלמות.
ומעוטר בהסכמותיהם של גדולי הדור רבי דוב לנדו שליט"א רבי יעקב הלל שליט"א רבי דוד כהן שליט"א, גדולי ראשי הישיבות רבי יגאל רוזן שליט"א, רבי בונים שרייבר שליט"א, המשגיח רבי יצחק פינחס גולדווסר שליט"א, גדולי הדיינים הרב שלמה זעפראני שליט"א, הרב נפתלי נוסבוים שליט"א והרב יהודה קנר שליט"א.
מדבריהם ניכר שיש כאן ספר מיוחד, מדברי הגאון רבי דוד כהן שליט"א המכיר את המחבר באופן אישי, "ותכליתו לירד לעומק של הלכה וסוד עיונה, לירד לשורש הענין ולעומקו". הגאון רבי יגאל רוזן שליט"א "הרב המחבר אסף לגורנו רב תבואות, המון ידיעות ושיטות בהרבה מאד פרטים, והגביר חיל בלימוד העיוני של הלכות אלו, כדרכה של תורה, וכפי הרגלו בכתביו שכבר הוציא לאור עולם". מדברי הגאון רבי בונים שרייבר שליט"א "והוא ערוך בהיקף נפלא של כל פרטי האי ענינא בטוב טעם ודעת ובכשרון רב בעומקא דשמעתתא וברוחב גדול, וממש לא הניח פינה שלא נשתטח בה, והוא ספר יקר מאד".
נקח לדוגמא את הסכמתו של הרב שלמה ידידיה זעפראני שליט"א שהמחבר ליבן עמו את כל היסודות שעליהם מושתתים הדברים "איזי וחביבי אשר הנני מכירו ומוקירו כתלמיד חכם הלן באהלה של תורה, וגם לרבות שידיו רב לו בעמלה ובפלפולה ומעמיק בליבון הסוגיות לאשורם, ואף זכינו יחדיו פעמים רבות לשאת ולתת בבירורי הלכות בחושן משפט, ונוכחתי כי אכן ידיו רב לו בעיונה של תורה בדרך הנכונה והישרה".
אין ספק שספר זה מביא בשורה אדירה לעולם התורה, בעיון והיקף חסרי תקדים, בסוגיא נדירה וייחודית שלא נחקרה עד כה בכל ספרות התורנית, ובתוכו אוצר בלום של חידושים ביאורים ראשונים ואחרונים
