היתר גילוי "שתי אצבעות" מכיסוי הראש (מפוצל)

מי דיבר?
פעם ראית הסתייגות כזאת אצל מי שכתב היתר 2 אצבעות?
כבר כתבתי שמרן הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל לא התיר 2 אצבעות.
התיר טפח.

מדהים לראות כיצד כותבים בבטחון מלא בלי שראיתם מימיכם את תשובת הגר"מ פיינשטיין.

"ולכן לדינא אף שמן הראוי שיחמירו הנשים לכסות כדסובר החת"ס הואיל ויצא מפומיה דגאון גדול כמותו בין בדין הראשון בין בדין השני, ובדין השני הא איכא גם מעלה דצניעות דקמחית שכתב הד"מ, אבל פשוט שאלו הרוצות להקל בשני הדינים אין להחשיבן לעוברות על דת יהודית ח"ו, ואין להמנע אפילו לת"ח ויר"ש מלישא אשה כזו אם היא יראת שמים ומדקדקת במצות ובעלת מדות. אבל הוא רק ערך ב' אצבעות בגובה שהפנים הוא ערך אורך ב' טפחים ויהיה בצרוף פחות מטפח, ויותר אסורה" (הגר"מ פיינשטיין).

כמו כן, גם הרב יצחק יוסף כתב שהנכון הוא אצבע אחת - פחות מרובו של טפח:

"נשים הנוהגות לגלות אצבע או שתים משערות ראשן כלפי פנים, אין למחות בידן, שכן מנהגינו. ומרן אאמו"ר (הרב עובדיה יוסף) מורה ובא שהוא כשיעור שתי אצבעות (כארבע סנטימטר) ונכון יותר כשיעור אצבע אחת בלבד. והסביר הרה"ג משה לוי דטעמו הוא משום דהוי פחות מרובו של טפח" (ילקוט יוסף אוצר דינים לאשה ולבת, כרך כז, עמ' שסח-שע. לפי היתר זה, למה לא נתיר גם לאשה לגלות מהצוואר ומטה כטפח מרובע, וגם מהברך עצמה, כטפח מרובע, וללבוש חצאית מיני המגלה חלק מהברך? אתמהה).
 
אם יש ת"ח שהגיע להוראה ופוסק כן אחר שעמל ויגע בסוגייא וודאי ש"מצטרף" לאוסרים.

איזה ת"ח הגיע להוראה ופסק כן, מבלי להסתמך על הגר"מ פיינשטיין והגר"ע יוסף? אשמח לראות את דבריו, בהמשך לדבריך על "כמה וכמה פוסקים" והנסיון לבטל את הרושם שמדובר בדעת יחיד ובחידוש גדול מאוד.
 
עוד צ''ע מה הגדר של 'הגיע להוראה'
כי אם הגיע להוראה = מי שפוסק כיביע אומר, התוצאות מכורות מראש ...
כי מי שלא, הוא סתם משוכנז שלא יודע את דרכי הפסיקה ...
חבל סתם להגרר למקומות כאלה...
די כבר להעכיר את הפורום הזה.
 
חבל סתם להגרר למקומות כאלה...

בלי קשר ל"הגיע להוראה", כמובן שבני הגר"ע ותלמידי הגר"ע המביאים את דבריו או פוסקים כמותו אינם נחשבים לדעה נוספת, וכנ"ל כל בעלי "העתק הדבק" למיניהם, גם אם הגיעו להוראה, כי אין שום הוראה בהעתק הדבק.
 
איזה ת"ח הגיע להוראה ופסק כן, מבלי להסתמך על הגר"מ פיינשטיין והגר"ע יוסף? אשמח לראות את דבריו, בהמשך לדבריך על "כמה וכמה פוסקים" והנסיון לבטל את הרושם שמדובר בדעת יחיד ובחידוש גדול מאוד.
הרבה ת"ח הסתמכו על המהר"ם אלשקר, לא על מרן זצוק"ל.
(גם אם אתה חושב שאין ראיה משם הם הבינו שכן)
 
- אבל בנידוננו שהרב יצחק יוסף שליט"א (בעשרות מקומות) והרב דוד יוסף שליט"א (שמעתי פעמיים בשיעורו) ועוד עשרות ת"ח גילו דעתם בנושא וודאי שמצטרפים לפוסקים המתירים, ולא בגלל שבדרך כלל פוסקים כמו מרן זצוק"ל לא נצרף אותם...
 
הרב מרדכי אליהו זצוק"ל גם דעתו להתיר שתי אצבעות

אם לא הבנת, כוונתי היתה שתביא תשובות הלכתיות מפורטות ומנומקות שכתבו פוסקי הלכה, לא פשקווילים, לא העתק הדבק, לא סיסמאות, לא שמועות, אלא פסק הלכה שאפשר לדון בו ובראיותיו כדרכה של תורה.
 
הרבה ת"ח הסתמכו על המהר"ם אלשקר, לא על מרן זצוק"ל.
(גם אם אתה חושב שאין ראיה משם הם הבינו שכן)

א. "הרבה ת"ח" זו סיסמה נבובה. נא ציין מי כתב מה כתב ואיפה כתב, ומה ראייתו מהמהר"ם אלשקר.

ב. בפשטות זה העתק הדבק מהגר"ע יוסף שנסמך על מהר"ם אלשקר.

ג. לא "אני חושב" אלא כך כתבו גדולי הפוסקים, וצריך לדון בדברים באופן אובייקטיבי, אם אין ראיה או יש ראיה. אבל קודם תביא את דבריהם ואז נדון בהם.
 
כי אמרת שאין אף פוסק שמתיר חוץ מהנ"ל. (וכנראה "עברת על כל התורה" ואתה יודע הכל...)
וא"כ על כרחך שכוונתך שהוא לא פוסק.

לא עברתי על כל התורה, עדיין הדרך ארוכה, אבל על הסוגיא הזו השתדלתי לעבור ולא מצאתי אחרים שהתירו חוץ מהגר"מ פיינשטיין והגר"ע יוסף, הגר"מ פיינשטיין ביאר את דעתו אבל הגר"ע יוסף כתב זאת ברמז ביבי"א והרחיב בכת"י שלא ראינוהו מעולם, ותו לא.

ואם מצאת אחרים, בכבוד. אין צורך לעקוץ, או לבלבל את המוח בכל דרך שהיא. פתח פיך ויאירו דבריך.
 
א. "הרבה ת"ח" זו סיסמה נבובה. נא ציין מי כתב מה כתב ואיפה כתב,
יותר מאוחר אני יביא לך מי כתב בנושא. כרגע זה לא לפני.
ג. לא "אני חושב" אלא כך כתבו גדולי הפוסקים,
אני ישמח אם בינתיים תביא כאן את גדולי הפוסקים שכתבו לאסור זאת.
 
לפי היתר זה, למה לא נתיר גם לאשה לגלות מהצוואר ומטה כטפח מרובע, וגם מהברך עצמה, כטפח מרובע, וללבוש חצאית מיני המגלה חלק מהברך? אתמהה

וראה זה פלא, היום התפרסמה באתר השו"ת "דין" שאלה של שואלת תמימה, ששואלת ברצינות: מדוע לא נתיר חולצות המתרוממות וחושפות את הבטן? הרי זה "פחות מטפח".. לא יאומן כי יסופר.

והרב המשיב באתר ההוא התפתל והסתבך בתשובתו, וכתב דברים לא נכונים בעליל, כי מה באמת יש לו להשיב....



ללא שם.jpg
 
לא עברתי על כל התורה, עדיין הדרך ארוכה, אבל על הסוגיא הזו השתדלתי לעבור ולא מצאתי אחרים שהתירו חוץ מהגר"מ פיינשטיין והגר"ע יוסף, הגר"מ פיינשטיין ביאר את דעתו אבל הגר"ע יוסף כתב זאת ברמז ביבי"א והרחיב בכת"י שלא ראינוהו מעולם, ותו לא.

ואם מצאת אחרים, בכבוד. אין צורך לעקוץ, או לבלבל את המוח בכל דרך שהיא. פתח פיך ויאירו דבריך.
מצורף דברי הגר"מ לוי זצ"ל בשו"ת תפלה למשה שהרחיב בזה...
 

קבצים מצורפים

- מרן הגרע"י זצוק"ל.
(וכן פסק להדיא בכמה מקומות הרב יצחק יוסף שליט"א, וכן שמעתי פעמיים בשיעור של הרב דוד יוסף שליט"א)
- הגאון הרב משה פיינשטיין זצוק"ל.
- הרב מרדכי אליהו זצוק"ל
(שו"ת הרב הראשי)
- כן נהגה אשתו של הרב עזרא עטייה זצוק"ל ע"פ הנ"ל.
- כן הודה הרב שמעון בעדני זצוק"ל לרב יצחק יוסף שליט"א. (ואני זוכר גם שסיפר זאת בלויה שלו כמדומני)
- הגאון הרב מאיר מאזוז זצוק"ל (אור תורה תשנ ובעוד מקומות - ועיי"ש מה שכתב על המפקפקים בזה)
- הרב משה לוי זצוק"ל (אור תורה תשמח - ועיי"ש שהאריך בנושא)


- וזה אחרי חיפוש קצר...
ואילו הרב @משיב כהלכה אחרי חיפוש ארוך גילית שרק הרב פיינשטיין זצוק"ל ומרן הגרע"י זצוק"ל מתירים!?
 
אני ישמח אם בינתיים תביא כאן את גדולי הפוסקים שכתבו לאסור זאת.

אין צורך לציין את מי שאסר זאת, כי כל מי שלא התיר, מאז מתן תורה ועד הגר"ע יוסף והגר"מ פיינשטיין, הוא אוסר, כפשטות הרמב"ם והשו"ע שכל שטח הראש צריך להיות מכוסה, ואין שום רמז בדבריו לקולא בפחות מטפח מרובע.

ובדברי הפוסקים יש חילוק עיקרי בין שטח הראש שחייב בכיסוי מדאורייתא, לבין שיער היוצא מהכיסוי, לאחר שכל הראש מכוסה היטב.

השיער היוצא מחוץ לכיסוי, הותר ע"י הרשב"א ועוד ראשונים (כעשרה ראשונים) והוא נקרא "שיער שחוץ לצמתה" (כי בזמן הגמ' נהגו הנשים להוציא צמה מחוץ לכיסוי, והרבה פעמים יש שערות בודדות שנפרדות מהצמה). וכך נפסק להלכה ברמ"א סי' ע"ה, שמותר שיער זה במקום שנהגו ורגילים בו. ויש הרבה מקומות שנהגו להחמיר בזה, ואסרו זאת בחרם ובגזירת נח"ש כדלהלן.

אבל השיער בשטח הראש, הוא איסור דאורייתא וחייב בכיסוי בכל מצב ובכל זמן, כי זאת התורה לא תהא מוחלפת, וכל מי שלא כתב להתיר הוא בפשטות אוסר באיסור חמור.

וההגדרה המדוייקת לחילוק בין שטח הראש (עיקרי השיער) לשיער שחוץ לצמתן, הובאה בספר דת והלכה (סימן א) להגר"מ שטרנבוך, בשם החזון איש, וזה לשונו:

"ולפני הרבה שנים נתפשטה שמועה בעיה"ק ירושלים על אחד שם שהתיר גילוי שערות עד טפח, ונכנסתי לרבינו החזון איש זצ"ל ושאלתי אותו מהי דעתו בזה, והוא ענה מיד שכל השערות אסורין בגילוי מדינא, ואלו שיצאו חוץ לצמתן אסורין ממנהג ישראל דור אחר דור. ושאלתי אותו האם האיסור במקצת שערות הוא מן התורה, והשיב שכן, הדבר אסור מהתורה. ושוב ביקשתי ממנו לפרש מהו שערות שיצאו חוץ לצמתן, ואמר שהכוונה השערות בצדדין או במצח, אבל בראש גופא אסור מן התורה כל גילוי, ואמר לי שאוכל לפרסם דבר זה משמו".

ולמעשה גם המקילים בזה כתבו את ההיתר בלשון דיעבד גדול.

הגר"ע יוסף כתב "בודאי שהנשים הנוהגות היתר בדבר אין מזניחין אותן ויש להן ע"מ שיסמוכו".

והגר"מ פיינשטיין כתב "ולכן לדינא אף שמן הראוי שיחמירו הנשים... אבל פשוט שאלו הרוצות להקל בשני הדינים אין להחשיבן לעוברות על דת יהודית ח"ו, ואין להמנע אפילו לת"ח ויר"ש מלישא אשה כזו אם היא יראת שמים ומדקדקת במצות ובעלת מדות".

ובספר דת והלכה סימן א' ציטט מילים חריפות ביותר משו"ת משא מלך:

"ובשדי חמד מביא עוד מספר "משא למלך" דקצת חכמים שלמדו בבחרותם ושנו ופירשו, רצו לפקפק בהסכמתם, ותלו עצמם באילן גדול המהר"ם אלשקר, אמנם טח עיניהם מראות מהשכיל לבותם, ותלו בוקי סריקי באיש אלהים קדוש, דכל השקלא וטריא שלו היא בשערות שיצאו חוץ לצמתן וכו' ולא בכל הראש או אפי' קצת שיער".

ואכן, המעיין בשו"ת מהר"ם אלשקר יראה ש"משא מלך" צודק בטענתו, וזה לשון שו"ת מהר"ם אלשקר סימן לה:

"וכתב הרשב"א ז"ל בחדושיו בברכות זה לשונו, והא דאמר רבי יצחק טפח באשה ערוה ואוקימנא באשתו לק"ש, פירש הראב"ד ז"ל דאפשר במקום צנוע שבה, ועלה קאתי רב חסדא למימר דשוק מקום צנוע וערוה הוא אפי' לגבי בעלה, אף על פי שאינו מקום צנוע באיש. אבל פניה ידיה ורגליה וקול דיבורה שאינו זמר, ושערה חוץ לצמתה שאינו מתכסה, אין חוששין להם מפני שהוא רגיל בהם ולא טריד. ובאשה אחרת אסור להסתכל אפילו באצבע קטנה ובשערה ע"כ. וכן נמי כתב בעל אורחות חיים אבל פניה ידיה ורגליה ושערה מחוץ לצמתה שאינו מתכסה אין חוששין להם, מפני שהוא רגיל בהן. וכן שמעתי שכתב בעל המכתם. ואין זה צריך לפנים, דלדברי כולם אין בו צד איסור כלל, אדרבה, שהתירוהו בפירוש, ואפילו לק"ש, והעידו שנהגו לגלותו, ובודאי כי כן היו נוהגות בנות ישראל בימי חכמי המשנה והתלמוד ז"ל, ואפשר דאפילו בעודן על אדמתן, בזמן שבית המקדש קיים, כדאיתא בהדיא בפרק חזקת הבתים, דאמרינן התם עושה אשה כל תכשיטיה ומשיירת דבר מועט. מאי היא, רב אמר בת צדעא, שנאמר אם אשכחך ירושלם וגו', ופירש בעל הערוך ז"ל, דכתיב בתשובות כשהאשה קולעת שערה משיירת ממנו דבר מועט בין אזניה לפדחתה כנגד צדעתה, ומביאה סיד טרוף כשהוא חבוט, וטחה אותו שיער, ואינה קולעת אותו אלא מטילה כנגד פניה זה עושה בת עניים. אבל עשירה שורקתו בבשמים ובשמן טוב כדי שיתחברו שערות זו בזו ולא תהיה כאבלות ויתייפו ע"כ. וזה המנהג בעצמו הוא מנהג הנשים היום, שהאשה קולעת כל שערה ומשיירת שיער הצדעים יורד על פניה והוא הנקרא בלשון חכמים בת צידעא כמו שנתבאר".

וגם על גילוי שיער מחוץ לכיסוי כתבו הפוסקים דברים חריפים ביותר, וראה בספר כבודה בת מלך עמ' ל"ט, שאסף כעמיר גורנה את כל הפוסקים שאסרו גילוי מקצת שערות:

"עינינו תחזנה חבל פוסקים רבים מתנבאים בסגנון אחד, דאסור לנשים לגלות שערן אף במקצת ואף שערותיהן שחוץ לצמתן אסור בגילוי. ומהם: "מגן אברהם" (או"ח סי' ע"ה ס"ק ד'). "משא מלך" (חלק ז' חקירה י', הובאו דבריו בכנסת הגדולה אה"ע סי' כ"א בהגה"ט טו"ז ובשיירי כנה"ג יו"ד סי' רי"ד): "מעולם לא ראיתי נשים הנשואות שמגלות שיער ראשן, גם אין מוציאים שום שערות להתנאות בהן כי אם הבתולות בעודן בבית אביהן, ומנהג יפה הוא". "ישועות יעקב" (או"ח סי' ע"ה ס"ק ג'): "אם השערות ארוכות ויוצאות חוץ למגבעות יש להחמיר".

שו"ת "מים רבים" (סי' ל'), הביא דברי משא מלך הנ"ל, וגם הוא צווח ככרוכיא על זה וכתב: "מעתה אצעק חמס וריב על אשר ראו עיני ולא זר במקצת מקומות שעברתי שהנשים הנשואות מתקשטות בשערן ממש הדבוק לראשן, ומראות השיער לעין כל, אוי לעיניים שכך רואות ואוי לנו מיום הדין ומיום התוכחה, ומלבד שהאיסור שלפי הפוסקים יש בדבר ג"כ פגם למעלה כי לפי סודות הקבלה אין לאשה להראות שערה לחוץ וכפי אשר כתב הרב בעל הלבושים באה"ע סי' כ"א. ואסיים בלישנא דזוהר קדישא הכתוב בפרשת נשא... לכן השומע ישמע והחדל יחדל ועליו תבא ברכת טוב". ו"ודאי לא מיירי המים רבים בפרועות ראש ממש דזה דאורייתא היא, א"כ על כרחך מיירי בכעין המנהג שהביא מהר"ם אלשקר" (שו"ת צמח צדק אה"ע סי' קל"ט ובמילואים לשו"ת ח"א סי' מ"ה, וראה שדי חמד לקמן). שו"ת "תשובה מאהבה" (ח"א סי' מ"ח): "בשערות עצמן יאות להחמיר מאוד, אף באלו שיוצאין חוץ לצמתן".

ספר "לחמי תודה" (ד,ב. הביאו בספר ברך את אברהם פרשת בחוקותי, ובשדי חמד לקמן) בשם אביו בעל ההפלאה על מסכת כתובות, דאיכא בזה מכשלה גדולה, ושזה כמה שנים שיצא הכרוז מפי אביו הגאון הנ"ל בצירוף שני בתי דין בחרם על זה וכו'. ועיין ב"שדי חמד" דכוונתו על הנדון דידן. שו"ת "חתם סופר" (או"ח סי' ל"ו): "כל שום שיער בשום מקום בראש ופדחת בנשואה אפי' בחדרה ערוה היא". וגם על דבר אותה שורה שבין אוזן לפדחתה סיים: "בפרט דלפירוש רשב"ם (בבא בתרא) אין כאן מחלוקת, א"כ איסור גמור הוא, ויש לחוש לרביצת האלה האמורה בזוהר הנ"ל, ומי שחפץ בברכה ירחק ממנו"... שו"ת "מהר"ץ חיות", כתב שהמהרא"ל "הפריז על המדה להקל" (אלא שלא גילה טעמו בסתירת הוראתו), והעלה להחמיר משום מנהג המקום. והביא ממעשה דקמחית ודברי הזוהר, ואף העיד אשר "במדינתנו (פולין) וגם במדינת אשכנז אשר מאז נהגו לכסות כל השיער ולא היו נוהגים מעולם בהיתר השערות התלויות חוץ לצמתן". שו"ת "צמח צדק" וחידושיו על הש"ס באריכות, דגם בגילוי מקצת שיער היוצא חוץ לצמתה, כולל אותה שורה שבין אוזן לפדחת, איכא "איסור גמור" מצד שיער באשה ערוה ולפני עיוור ודת יהודית.

ספר "משא חיים" (פלאג'י, מנהגים מע' נ' אות ק"נ). "תוכחות חיים" (פלאג'י) בסוף הספר (מאת בנו), אריכות בנדון דידן: "שלא לגלות אפי' שערה אחת בחוץ, שכל אשה שיש עליה עוון זה תיענש כענשו של אבשלום, שיתלו אותה בשערה, ותרד לשבעה מדורי גיהנם". "קדושת ישראל" (להגאון רבי עקיבא פרוש, נדפס בסוף ספר אבני שוהם): "אפי' לגלות שיער שחוץ לצמתן, אפי' בצינעא, אין מתירין, וצריך למסור נפשו". שו"ת "וישב יוסף" (חלק יו"ד סי' ב'). שדי חמד (אס"ד מערכת דת יהודית), הביא דעת כמה מהאוסרים בנדוננו וכתב בחומרא נגד אלה הרוצים להסתמך על הוראתו של המהרא"ל ולגלות שיער הצדעים, והמה "חכמים להרע", אחרי שהוראתו נסתרה ע"י הגאונים החת"ס והצ"צ וכו' ואסרו באיסור גמור כל גילוי שיער.

שו"ת "משיב דברים" (ח"ב סי' קכ"ז): "וגם שיער אחד לא יצא החוצה". "דרכי תשובה" (יורה דעה סי' קצ"ח ס"ק צ"א): "אצלנו בני אשכנז קבלנו באיסור שלא להניחן, רק לספרן [כלומר לגלח לגמרי את שערות האשה]... כיון שזהו מן הנמנעות להיזהר בביתו שלא לגלותן". "ייטב פנים" (מאמר דרוש טוב אות כ"ג): "ובל יראה החוצה שום שערה". מהרש"ם בהגהותיו לאו"ח (סי' תקל"א): "אשה שבולט שערה מחוץ לצעיף מותר לה לגלח בחוה"מ כדי שלא תבוא לידי מכשול בגילוי שערה". וע"ע בתשובותיו (ח"ד סי' קל"ח), דפריעת ראש בנשים איסור תורה: "ומפורסם כמה נפיש חיליה דהאי גאון בבירור הלכה ולא מחלק בין פלגא או קצת משערותיהן, דהכל הוי בכלל פרועי הראש ואסור לברך נגדם שום ברכה" (שו"ת דברי ישראל וועלץ דלקמן). שו"ת "משיב שלום" (סי' ל"ד): "ובענין שיער שרגיל לצאת מצדעתן... החת"ס.... והצ"צ... שניהם לדבר אחד נתכוונו דדוקא לק"ש ובאשתו כתב בחידושי הרשב"א, אבל לא אשת איש בשוק דאסורה בכל גווני. וזהו כתשובת מים רבים".

ספר ערוגת הבושם בצוואתו "הכנה דרבה" (אות י"ח): "והוו זהירים באזהרה יתרה שלא יצא ח"ו אפי' מקצת שיער חוץ לצמתן". "שולחן העזר". "חזון איש": "שערות שיצאו חוץ לצמתן אסורין ממנהג ישראל דור אחר דור" (ספר דת והלכה סי' א' בשמו). שו"ת "דברי ישראל" וועלץ (חלק או"ח סי' ל"ג): "סוף דבר חלילה להקל אפי' במקצת שערה מגולה נגד כל הגדולים". ושם סי' ל"ד: "תבנא לדינא, אסור לנשים נשואות מבנות רחל ולאה לילך כן בשערות ראשן מגולות אפי' רק קצת ראשיהן מלפנים גלויים, והוא איסור גמור". שו"ת "מספר הסופר" (ח"א סי' ו'). "שער התקנות" (להגאב"ד מסאטמר, אות א'). שו"ת "משנה הלכות" (ח"ה סי' רמ"ג). "מבעד לצמתך" (להגר"י גשטטנר, פ"ו). ויש להעיר מפמ"ג (או"ח סי' תקנ"א במשבצות זהב ס"ק י"ג, ומשנ"ב שם ס"ק ע"ט), דאף בשבוע שחל בו תשעה באב אפשר להתיר לאשה לגלח את ריבוי שיער הצדעים (וראה לעיל מדברי המהרש"ם). ועיין עוד "פתחי עולם" (או"ח סי' ע"ה ס"ק ז'). "כף החיים" (או"ח ע"ה ס"ק י"ח). קצוה"ש (סי' ט' בבבה"ש ס"ק י"א). "שולחן מלכים" לקצוש"ע (סי' ה' ס"ק קמ"ו). שו"ת "מנחת יצחק" (ח"ז סי' ג') האריך קצת בנדוננו, וסיים: "כי זה אין ספק שכל בנות ישראל החרדות מסוף עולם עד סופו קבלו עליהם שלא לחלק בין שאר שערות ראשן ובין בת צדעא, ושלא להוציא לחוץ מכיסוי ראשן אפי' שערה אחת".

וכן העידו שזאת לפנים בישראל דקדקו נשי ישראל לכסות את כל שערות ראשן כדין ולא לגלות שום שיער - הגאון בעל עצמות יוסף בספרו משא מלך הנ"ל שם (לשונו הועתק לעיל). שו"ת חת"ס: "אמותינו לא יצאו ונזהרו מאוד". שו"ת מהר"ץ חיות: "במדינתנו וגם במדינת אשכנז אשר מאז נהגו לכסות כל השיער ולא היו נוהגים מעולם בהיתר השערות התלויות חוץ לצמתן". קדושת ישראל: "לצאת בגילוי שיער אפי' אלו שחוץ לצמתן [שיער הצדעים], הגם שהרמ"א ז"ל מיקל, הוא כבר מנהג פשוט בכל ישראל אשכנזים ספרדים תימנים יכב"ץ כהפוסקים ז"ל רשב"ם והערוך וסייעתם האוסרים אפי' אלו שחוץ לצמתן, וגם הרמ"א ז"ל מודה במקום שנהגו שהוא ערוה". וכן העיד גם המהרא"ל (שו"ת מהר"ם אלשקר סי' ל"ה) דהנשים בארצות הערלים (מדינות אשכנז) נוהגות לכסות ראשיהן לגמרי בלי שיור (שיער בצדעים). וכן היו נוהגות בזמן הש"ס, ויש לחשוש בזה משום "אל תיטוש תורת אמך", ועל אחת כמה וכמה דגם חיוב גמור מעיקר הדין איכא לכסות כל שיער".

ובספר משא חיים (להגאון ר' חיים פלאג'י, מנהגים, מערכת נ' אות ק"נ) נדפס האיסור שהסכימו עליו רבני סאלוניקי ובראשם הגאון ר' רפאל אשר קובו (בעל שער אשר), על אשר התחילו הנשים שם לפרוץ גדר ולגלות מקצת שערם, באומרם שסומכות על המהר"ם אלשקר, אז נתוועדו הרבנים הנ"ל והסכימו בחרם גמור ובגזירת נח"ש על אלו הלובשות המלבוש הגורם לגילוי שיער "ואפי' במקצת היוצא מחוץ לצמתן", ואשר יעשה בזדון ולבבו פונה היום באמרו אין איסור בזה, הרי הוא מופרש ומובדל מעדת ישראל ומין ואפיקורס הוא, לא יאבה ה' סלוח לו".
 
ראשי תחתית