תרומה לעזרא

"היתר מכירה" במשנת הגר"ע יוסף

ה''מגוחך ביותר''
הוא שבשמיטה האחרונה הומצאה מצוה חדשה לאכול דוקא מההיתר
כדרך שבשנים האחרונות הומצאה מצוה לאכול פפשודו בפסח
וזאת למודעי, שעברתי פעמים רבות על ספר המצוות להרמב''ם וספר החינוך, ולא מצאתי מצוות כאלו
וה' יאיר ענינו ...
יש מצוה של "ועשית ככל אשר יורוך" אם אתה נוהג לקיים אותה...
- ואם מרן זצוק"ל הורה שאפי' ירא שמים יכול לאכול מהעוגיות וכך נהג בעצמו, ואני אוכל וסומך על ההיתר שלו וודאי שאני מקיים מצוה.
 
הוא שבשמיטה האחרונה הומצאה מצוה חדשה לאכול דוקא מההיתר
כדרך שבשנים האחרונות הומצאה מצוה לאכול פפשודו בפסח
ההיתר הוא כדי לחזק בלבו ובלב חבריו את הוראת רבותיו, ושלא יהיה בהם ח"ו איזה פקפוק, דומיא דההיתר של גדול הדור להקל בדברים שהוא עצמו כתב להחמיר בהם או שמרן השו"ע כתב שנכון להחמיר בהם כדי שלא יחשבו ח"ו שזה מעיקר הדין ויבואו כולם ח"ו לשים טלית על הראש כל התפלה או להשקיע בגנרטור, וה"ה לאכול מפירות נכרים או חו"ל וכדומה, שזה מכשול גדול אם יחשבו שזה מעיקר הדין, כיון שאז ישתכח ההיתר והקולא, ולכן הורו כן.
 
ואם מרן זצוק"ל הורה שאפי' ירא שמים יכול לאכול מהעוגיות וכך נהג בעצמו, ואני אוכל וסומך על ההיתר שלו וודאי שאני מקיים מצוה.
הוא לא יכול להגיד דבר כזה
למי שמקפיד לאכול "שמורה"
וכל השמועות שאכל סיפורים מצוצים הם
מ"מ בנו הר' יצחק העיד כמה פעמים שזה סיפורים בעלמא מכיון שהיה מקפיד על "שמורה"
 
יש מצוה של "ועשית ככל אשר יורוך" אם אתה נוהג לקיים אותה...
- ואם מרן זצוק"ל הורה שאפי' ירא שמים יכול לאכול מהעוגיות וכך נהג בעצמו, ואני אוכל וסומך על ההיתר שלו וודאי שאני מקיים מצוה.
שכחת את המצווה לאכול מנ"ט בר נ"ט...
 
- ואם מרן זצוק"ל הורה שאפי' ירא שמים יכול לאכול מהעוגיות וכך נהג בעצמו, ואני אוכל וסומך על ההיתר שלו וודאי שאני מקיים מצוה.
א. התבאר באשכולות סמוכים שיש לדון בזה אם היתרים הנ''ל שייכי בזמננו עי"ש
ב. אין בזה קיום מצוה, לכל היותר יש כאן היתר
ג. לדעת רבים וטובים יש בדברים הנ"ל איסור גמור, וגם אם אתה סבור שיש מצד אחד מצוה, מאידך לשיטות אחרות הוי איסור גמור
אך שמא צ"ל לשיטתכם דעשה דוחה לא תעשה וצ"ע (וגם דהוי לא תעשה ועשה דהכתיב לא תסור)
 
ואוסיף עוד בענין היתר הגרי''א מקובנא עדות הרידב''ז
הצג קובץ מצורף 4487
על דברים אלו של הגאון הרידב"ז זצ"ל, יעויין מ"ש ר' איתם הנקין הי"ד כאן (בעיקר מעמ' 13 ואילך), וכמדומה שדבריו ברורים למבקשי אמת
[מה שהעיר בעמ' 17 בענין יחס הרידב"ז להגרי"א מקאוונא, יעויין גם אגרות הראיה (ח"ב עמ' קנ"ד ד"ה וביותר), וע"ע בעקבי תודה (מהדו' תשע"ו עמ' ש"ז), ויצויין גם מ"ש בספר הגדול ממניסק (עמ' 67)]
לא יודע אם אומר הרבה, בדור ההוא רוב כלל ישראל לא היו בחו''ל.
??? בודאי בשנים ההם רוב כלל ישראל היו בחו"ל
בא תבדוק את המציאות של מה שאומר.
תבדוק את הטענות, לא לגופו של איש.
רעיון טוב, ולא באתי אלא לומר שלא להסתמך על "גופו של איש"
 
ה''מגוחך ביותר''
הוא שבשמיטה האחרונה הומצאה מצוה חדשה לאכול דוקא מההיתר
כדרך שבשנים האחרונות הומצאה מצוה לאכול פפשודו בפסח
וזאת למודעי, שעברתי פעמים רבות על ספר המצוות להרמב''ם וספר החינוך, ולא מצאתי מצוות כאלו
וה' יאיר ענינו ...
יצויין דברי הגאון ממונקאטש ז"ל -
1746810826333.png
ומה שכתב דגם רב כהנא מודה דמשולש עדיף יותר, כן מפורש בט"ז (סי' תרמ"ו ס"ק ז') -
1746811167703.png
שכחתי גם את המצוה לדבר בין נט"י לסעודה שצריך לעשות כן כדי להורות שמה שכתב מרן 'ונכון לחוש למחמירים' זהו לא מעיקר הדין.
אציין ששמעתי מעד ראייה שכך נהג הראש"ל [הגר"ד] שליט"א [אגב, לשון השו"ע "וטוב ליזהר"]
 
אציין ששמעתי מעד ראייה שכך נהג הראש"ל [הגר"ד] שליט"א [אגב, לשון השו"ע "וטוב ליזהר"]
ולכן אלו המדברים לכתחילה בין נט"י לסעודה עוברים על השו"ע שכתב טוב להיזהר, ובפרט דגם בלי זה יש מקום למיחש ליש קמא
 
??? בודאי בשנים ההם רוב כלל ישראל היו בחו"ל
שתי דורות אחר פטירת מהרש''ם.
רעיון טוב, ולא באתי אלא לומר שלא להסתמך על "גופו של איש"
במקרה דנן הרידב''ז הרבה יותר נאמן לי מכל המצטטים בשם.
הוא גברא רבה מרא דכוליה תלמודא כפשוטו
לכל מי שמעיין בירושלמי.
 
נערך לאחרונה:
במקרה דנן הרידב''ז הרבה יותר נאמן לי מכל המצטטים בשם.
הוא גברא רבה מרא דכוליה תלמודא כפשוטו
לכל מי שמעיין בירושלמי.
הגרמ"מ שלוזינגר זצוק"ל מספר עליו דברים נוראיים!
לא יאומן כי יסופר הידיעות, ובלי להראות לכולם, ולא מזכיר את החולקים וכו' כדיעויי"ש.
 
ההיתר הוא כדי לחזק בלבו ובלב חבריו את הוראת רבותיו, ושלא יהיה בהם ח"ו איזה פקפוק, דומיא דההיתר של גדול הדור להקל בדברים שהוא עצמו כתב להחמיר בהם או שמרן השו"ע כתב שנכון להחמיר בהם כדי שלא יחשבו ח"ו שזה מעיקר הדין ויבואו כולם ח"ו לשים טלית על הראש כל התפלה או להשקיע בגנרטור, וה"ה לאכול מפירות נכרים או חו"ל וכדומה, שזה מכשול גדול אם יחשבו שזה מעיקר הדין, כיון שאז ישתכח ההיתר והקולא, ולכן הורו כן.
אם זה דברים שבאמת כתב שראוי להחמיר וודאי שיש לעשות כן.
אבל דוגמת "פפושדו" שלא הורה בשום מקום להחמיר, (וגם ב"שמורה" לא כתב בשום מקום שיש ענין להחמיר אלא רק כתב שיש נוהגים כן כמו שיש נוהגים לא לאכול "שרויה" - וכן כמה ת"ח הורו שאפי' המחמיר בשמורה יכול לאכול מעוגיות אלה)

- ואם באמת הייתי מוצא אפי' סיבה קטנה אמיתית להחמיר הייתי מחמיר בכך, אבל מה אני יעשה שעד עכשיו לא ראיתי משהו באמת אמיתי להחמיר.
 
א. התבאר באשכולות סמוכים שיש לדון בזה אם היתרים הנ''ל שייכי בזמננו עי"ש
חוץ מאחד בשם "עידו אלבה" (שמתיר גם עליה להר הבית ואכמ"ל) שכתב על חומרי ההתפחה (ואני סומך יותר על שאר ת"ח שכתבו בנושא מפי כימאים מומחים מאשר על דבריו) אין שום הבדל בין ההתרים בזמן מרן להיום. (ואדרבה היום המצב במפעל חזק פי כמה וכמה מזמן מרן כמו שהעידו הרבה ת"ח)
ב. אין בזה קיום מצוה, לכל היותר יש כאן היתר
אבל בזה שמברכות נשים "על נטילת לולב" שמורידות שפע לעולם וכו' וכו' יש מצוה...
אותו דבר כאן שמברכים עשרות פעמים מזונות ועל המחיה. (שלרוב הראשונים מצוה דאורייתא)
ג. לדעת רבים וטובים יש בדברים הנ"ל איסור גמור, וגם אם אתה סבור שיש מצד אחד מצוה, מאידך לשיטות אחרות הוי איסור גמור
אך שמא צ"ל לשיטתכם דעשה דוחה לא תעשה וצ"ע (וגם דהוי לא תעשה ועשה דהכתיב לא תסור)
עברתי על האוסרים ולא מצאתי סיבה להחמיר...
- אחד כתב שיש בעיות במפעל ובכלל הוא לא ביקר שם... (נגד עשרות ת"ח שביקרו שם והרב עמאר שליט"א אמר שזה המפעל הכי מהודר מכל המפעלים שביקר בהם)
- אחד כתב שנהגו כל ישראל לאכול שמורה... (ואני נוהג כמו מרן הב"י ורוב הראשונים שרק מצת מצוה צריך שמורה, ובכלל יש כמה יישובים לכך שגם המחמירים יכולים לאכול מעוגיות אלה)
וכן ע"ז הדרך...
 
ראשי תחתית