"היתר מכירה" במשנת הגר"ע יוסף

על חומרא זו.
א"א לומר על עיקר הדין "חומרא"
הרי לכו"ע שמיטה זה עיקר הדין, והיתר מכירה זה צירופים וצירופים

אז על עיקר הדין- אתה אומר חומרא, ועל צירופי צירופים זה העיקר
נשגבה מבינתי
 
יש מכתבים חתומים ממנו
גם בילקו''י הובא לצרכנים
וגם ביבי''א לחקלאים.
גם הר' קוק זצ''ל מייסד ההיתר כתב כן. שהלואי ואכשר דרא ולא יצטרכו להיתר קלוש זה.
הר' משה לוי.
למה אתה מהדר בזה?

דברי הרוח הם של כת''ר
שסומך על זה נגד מכתביו המפורשים

"מכתביו המפורשים", דהיינו פשקווילים שהוא חתום עליהם, עדיפים אצלך על מה שאמר בקולו... ממש חוכא ואיטלולא.

ובפרט לאחר שהעיד בעצמו שילדיו לוחצים עליו להראות עצמו כמחמיר!

עד כמה תטמון ראשך בחול?
 
א"א לומר על כיקר הדין "חומרא"
הרי לכו"ע שמיטה זה עיקר הדין, והיתר מכירה זה צירופים וצירופים

אז על עיקר הדין- אתה אומר חומרא, ועל צירופי צירופים זה העיקר
נשגבה מבינתי

אני מדבר על התייחסות הגר"ע יוסף.
 
אני מדבר על התייחסות הגר"ע יוסף.
אבל זה נגד ההיגיון לומר על עיקר הדין "חומרא" ועל צירופים להפוך לעיקר

ולכן על דברים מוזרים עדיף ליישב כלעיל [עיין בדבריי או בדברי כהנא דמסייע, זה פחות מוזר מההנחה הזו]
 
ממש לא. בספריו יכול לכתוב פיטומי מילי בעלמא כדי לרצות את פלוני ואלמוני, אבל בקולו הוא גילה את דעתו האמיתית (וגם את הסיבה שהוצרך להראות עצמו כמחמיר).

ומה שמביאים פה זה בעיקר פשקווילים בחתימתו, או סיפורי מעשיות בשמו.
 
זה לא מעלה ולא מוריד, הרי ברור שההוראה של הגר"ע להעדיף היתר מכירה הוא מחמת שפירות יבול חו"ל יקרים יותר. ועל זה אמר שזה בזבוז כסף, דהיינו אין צורך להשקיע אגורה שחוקה על חומרא זו.
תשמע זה ענין של הבנת הנקרא,
הוא אומר בני משה אומר שזה הפרש של חצי שקל...
הוא לא אמר כלום על בנו...

והנכד אמר זה הרבה יותר...
ואז הוא אומר לו
זה היתר מכירה.
ואחר כך רחמנות....
בדיוק כפי שאמרתי.
וכמובן את הגזירות באמצע רואים.
זה המעט ממה שנותר
שנבין את האמת בכל זאת
 
אמר בני משה אומר שזה הפרש של חצי שקל לקילו.
זה מה שאמר ותו לא.

אתה עוצם עיניים בחוזקה... לא נותן לעובדות לבלבל אותך.

להלן תמליל:

"היתר מכירה היתר גמור! אמיתי!
משה כועס עלי שאני אומר ככה!
מבין?
משה..
אם הפרש של חצי שקל..." (נקטע ע"י הנכד)
היתר מכירה היתר אמיתי!
מי שרוצה להפסיד כסף שיפסיד!"

ובא לומר שאם ההפרש הוא חצי שקל, מילא, אבל אל יותר מזה - חבל על הכסף (ולמיטב ידיעתי, לעולם ההפרש איננו חצי שקל אלא פער משמעותי).
 
הרי ברור שההוראה של הגר"ע להעדיף היתר מכירה הוא מחמת שפירות יבול חו"ל יקרים יותר. ועל זה אמר שזה בזבוז כסף
הדברים לא מובנים מיניה וביה

מה שהיתר מכירה יותר זול מפירות חו"ל, זה פשוט- כי היתר מכירה זה רבנות ופירות חו"ל זה בד"ץ

וזה קשור לכל השנה ולא רק לשמיטה- הפירות של רבנות יותר זולים משל בד"ץ, ולמה אתה מבזבז כסף על בד"ץ

אם בשמיטה- אתה אוכל רבנות, אז תאכל כל השנה רבנות, ואל תבזבז סתם כסף מיותר
 
אתה עוצם עיניים בחוזקה... לא נותן לעובדות לבלבל אותך.

להלן תמליל:

"היתר מכירה היתר גמור! אמיתי!
משה כועס עלי שאני אומר ככה!
מבין?
משה..
אם הפרש של חצי שקל..." (נקטע ע"י הנכד)
היתר מכירה היתר אמיתי!
מי שרוצה להפסיד כסף שיפסיד!"

ובא לומר שאם ההפרש הוא חצי שקל, מילא, אבל אל יותר מזה - חבל על הכסף (ולמיטב ידיעתי, לעולם ההפרש איננו חצי שקל אלא פער משמעותי).
הרב ששון אמר בתגובה: "אני הייתי בשוק, יש הבדל גדול [במחירים, בין היתר מכירה לבין אוצר בית דין]".
הגר"ע יוסף חזר ואמר: "תעשה כמו שאומרים לך, היתר מכירה היתר אמיתי, מי שרוצה להפסיד כסף - שיפסיד".
הוא אף הוסיף ואמר, "תגיד גם לאמא שלך, מלכה, תגיד לה שאני אמרתי שהיתר מכירה זה היתר אמיתי, מי שרוצה לעשות ככה.. לזרוק את הכסף שלו שיקנה אוצר בית דין".
המשב"ק התערב ואמר: מה שיצא טוב מהדברים של הרב שהיום ראיתי העתון שה"עדה החרדית" אומרים שבעקבות הדברים הם עכשיו יוזילו מחירים ובשבועות הקרובים מקווים שהמחירים ירדו.
הגיב הגר"ע: "הוא אומר פי 2 פי 3!" והמשב"ק אמר מיד: "יותר!!"
הגיב הגר"ע: "אסור זה, לגנוב כסף מאברכים?!"
 
הדברים לא מובנים מיניה וביה

מה שהיתר מכירה יותר זול מפירות חו"ל, זה פשוט- כי היתר מכירה זה רבנות ופירות חו"ל זה בד"ץ

וזה קשור לכל השנה ולא רק לשמיטה- הפירות של רבנות יותר זולים משל בד"ץ, ולמה אתה מבזבז כסף על בד"ץ

אם בשמיטה- אתה אוכל רבנות, אז תאכל כל השנה רבנות, ואל תבזבז סתם כסף מיותר
ההבדלים כיום לא כאלה משמעותיים.
וזאת מלבד מה שאוצר בית דין אמיתי זה ענין ממש שמיטה כהלכתה
זכורני לפני כ15 שנה באלעד
בשמיטה היו מביאים לנו לכולל כל פירות הקיץ הכי טובים במחירים זולים
מאוצר בית דין של ר''נ קרליץ
במחירי עלות נמוכים.
האמת שאי אכשר דרא זה שמיטה אמיתית
והלואי וימשיכו בדרכו של הגר''נ לעודד אוצר ב''ד אמיתי.
 
אתה באמת רציני ?.?
נראה לך שבעל השדה יתן לגוי להכנס אחרי שנת שמיטה?? [אפי' בחודש אדר לא הייתי מקבל את הבדיחה הזו]

כל אלו שדיברו על המכירה, הן המבי"ט והן השמן המור ועוד, דיברו על מכירה גמורה, שהגוי בפועל עובד ויש לו "רווחים" וכו' תראה בלשונותיהם ואת המקרים שדיברו וע"ז התירו.

וכי היום יש בעל שדה אחד שמוכר ונותן רווחים לגוי מהשדה?
בסה"כ ציינתי מה שראיתי שכתב הרב אופיר שליט"א, כתבתי מהזכרון ואינו לידי לעיין בו. כמדומה שבספר הוא מחמיר אך מציג את טענות ב' הצדדים בצורה מכובדת, לכמה מהכותבים כאן יש הרבה מה ללמוד ממנו.
 
הבעיה שלא בכל המקומות מוכרים במחירי עלות נמוכים אלא כמחיר השוק ואולי יותר וסוחרים בפירות שביעית.
סוחרים בפירות שביעית אלו המשתמשים בהיתר המדומה, וגם אוכלי ספיחין השם ישמור ויציל!!!
 
סוחרים בפירות שביעית אלו המשתמשים בהיתר המדומה, וגם אוכלי ספיחין השם ישמור ויציל!!!
להלכה לרוה''פ החולקים על הגרע''י אתה צודק.
אבל מ''מ אין כאן ענין של מלחמה פוליטית. ואכן אוצר ב''ד כמו של ר' ניסים הלואי ויתחזק.
ויש כאלה שלא עושים בסגנון הוראתו בקדש של מרנא החזו''א.
ועיין בסוף חוט שני איזה אחריות לקח הגר''נ על עצמו. וכמה מאמצים עשה בזה.
ואלה שמפקיעים מחירים בזה, זו בעיה בפנ''ע.
אך יש בדצי''ם טובים. וכמו בכל דבר אין לקנות אלא מבדצי''ם טובים.

ואגב, בפירות נכרי אין מכל זה.
 
להלכה לרוה''פ החולקים על הגרע''י אתה צודק.
אבל מ''מ אין כאן ענין של מלחמה פוליטית. ואכן אוצר ב''ד כמו של ר' ניסים הלואי ויתחזק.
ויש כאלה שלא עושים בסגנון הוראתו בקדש של מרנא החזו''א.
ועיין בסוף חוט שני איזה אחריות לקח הגר''נ על עצמו. וכמה מאמצים עשה בזה.
ואלה שמפקיעים מחירים בזה, זו בעיה בפנ''ע.
אך יש בדצי''ם טובים. וכמו בכל דבר אין לקנות אלא מבדצי''ם טובים.

ואגב, בפירות נכרי אין מכל זה.
אין אנו נצרכים לא לזה ולא לזה.
כדברי הגרבץ שלדעת הרמב"ם אין כזה דבר אוצר בית דין וקיבלנו הוראותיו כשאין מרן בענין.
מה חסר ליבול חו"ל ויבול נכרי?
 
ראשי תחתית