הציבור זועק: בני תורה הספרדים צריכים סידור חדש!

לדעתי הסידור הכי מתאים הוא ''איש מצליח''' בכמה הסתייגויות
פרקטי אין לו כ''כ שלימות הלב מוסר באמצע התפילות
אבל חוץ מזה הוא מצויין גם כשחולקים על מרן הגר''ע מביאים דעתו בסוגריים
הלכות מסודרות
פירוש שם ה'
כריעות וכו' ועוד הרבה נושאים חשובים
 
לדעתי הסידור הכי מתאים הוא ''איש מצליח''' בכמה הסתייגויות
פרקטי אין לו כ''כ שלימות הלב מוסר באמצע התפילות
אבל חוץ מזה הוא מצויין גם כשחולקים על מרן הגר''ע מביאים דעתו בסוגריים
הלכות מסודרות
פירוש שם ה'
כריעות וכו' ועוד הרבה נושאים חשובים
כבר מילתי אמורה בכמה מאמרים שונים כי סידור זה מלא חידושים המצאות חדשות שלא שערום אבותינו.
ואנחנו רוצים לדבוק ברבותינו.
אין ספק שהגאון הנאמ"ן קודש קדשים ותנא ופליג וזה זכותו וראוי הוא לכל איצלטא, ולא זה הנושא.
הנקודה זה להמשיך מה שנהגנו 500 שנה בלי שינויים.
סידור זה הוא מחודש.
 
לכאורה כי בשלב מסויים שאתה מביא הכל אתה מקשה על המתפלל הפשוט שבס"ה רוצה להתפלל בלי הרבה מסביב
נראה לי שלא סיבכו בנוסחאות.
לא עברתי על כולו בעיון, אבל לפו"ר ראיתי שכתבו לגבי "המלך המשפט" שיחזור, והביאו בהערה למטה שלפי הבן איש חי לא יחזור.
דברים כאלה כן חשוב להביא את שתי הדעות.
 
דברים כאלה מבלבלים את הקורא, צריך להיות הלכה אחידה ונוסח אחיד לאורך כל הסידור.

גם סידור "דרכי אבות" עשה טעות גדולה במהדורה האחרונה ולפני הברכה על ההלל בראש חודש הוא כתב מעין "הקדמה" של כמה שורות, על כך שהוא שאל את הרב עמאר ואמר לו שעדיף שלא לברך.

ושתי רעות עשה: גם מבלבל את הקורא שאינו יודע אם לפסוק כמנהג שהלכו בו כל גדולי מרוקו וכל תפוצות ישראל או כהרב עמאר, וגם מציג את הרב עמאר כאחד מפוסקי מרוקו, כאשר אין לו שום קשר לפוסקי מרוקו למעט פולקלור מרוקאי, והילה מרוקאית, ומבטא מרוקאי. והוא תלמיד מובהק של הגר"ע יוסף ואינו חולק עליו.
 
בא נחזור לנושא הסידור

לגבי המכתב המגוחך שהביאו כאן אמש

ותכף אסביר למה

תארו לעצמכם שר' ברוך פוברסקי היה מוציא חומש או סידור והיו יוצאים נגדו 15 רבנים ספרדים

(ועוד 3 אשכנזים כפופים לספרדים-אפי' שכרגע דבר זה בחלום)
בכנות איזה אשכנזי היה מתייחס למכתב זה??
ודאי שהם היו לועגים ולא מסמפטים!
אבל אנן עבדי דאשכנזאי אנן וכל תיבה שתצא מפיהם ננשק אותה ונכרע לה ברך
אחרי זה יהיה אשכול שלם למה הבני תורה לא שולחים את ילדיהם למוסדות ספרדים
 
זה לא סוד
שמרן הגע"י התאונן על סידור זה,
ודיבר בלווין כמה פעמים נגד המצאות וגירסאות מדעתינו
ובבית מדרשו סילקו סידור זה פעם אחר פעם [איני יודע אם היתה הוראה מפורשת]
אל תיתמם!!!
ופוק חזי בספרו של רי"ח מזרחי שחשף את כל שיבושי סידור זה.
ומפני כבוד התורה של מרן הגה"ק הנאמ"ן שלומד תורה 70 שנה ביסורים
אעצור כאן.
כוונתו לש"ש, אבל הוא יחיד בדבר.
ודי בזה.
 
עיין בפתיחה לסידור איש מצליח
ושגיאותיך יגלו לעין כל
איך שמרן זצ''ל משבח את הסידור בכתב ידו
יש גם תמונות של מרן זצ''ל מתפלל עם הסידור
 
עיין בפתיחה לסידור איש מצליח
ושקריך יגלו לעין כל
איך שמרן זצ''ל משבח את הסידור בכתב ידו
יש גם תמונות של מרן זצ''ל מתפלל עם הסידור
נכון
אהב את הנאמ"ן אהבת נפש כידוע
וסמך עליו ונתן הסכמתו
וושנתגלה מה עוללו שם רגז מאוד מאוד כידוע
ומשל למה"ד
להסכמה של מרן לס' תור הזהב
בא הנאמ"ן והראה למרן כמה דברים שכתוב שם וחזר מהסכמתו.
ומינה לנ"ד.
תירגע.
תשאל את רי"ח מזרחי עדיות גדולי הדור שדחפו אותו למחוק סידור נורא זה מעל פני האדמה.
תקלוט
500 שנה כולם לא היו מטומטמים
מרן הנאמ"ן שליט"א קדוש יאמר לו
אבל הוא עדיין יחיד נגד כוווולם 500 שנה ויותר.
 
ממש לא נכון
מרן כתב את ההסכמה לסידור בתשס''ג שאת הערות על הסידורכתב ביביע אומר בשנת תשנח
אז זה פשוט מופרך מה שאמרת
לגבי יוס''ח מזרחי - לא מפיו אנו חיים !!
לגבי מה שאמרת הרב מאזוז יחיד ב500 שנה--שוב לא נכון
יש את הלחם ביכורים -לפני כ300 שנה
אביו של הרב מאזוז -האיש מצליח
וגם ב-ך הכינוי כל גדולי ישראל האשכנזים בדורות שעברו וגם היום סוברים כך
ולברכת הגפן גם האשכנזים וגם התימנים כך שהדעה השניה היא במיעוט
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
תשאל את רי"ח מזרחי עדיות גדולי הדור שדחפו אותו למחוק סידור נורא זה מעל פני האדמה.

לא רציתי להגיב, אך עצם איזכור השם הזה מביא אותי לכתוב את התגובה.

כי מלבד מה ש -
לא מפיו אנו חיים !!

אלא יותר מזה,

משום מה בסידור שלו במהדורא הראשונה למי שזוכר הוא הוא הביא את ההסכמה של הגר"מ מאזוז. הוא לא הביא אותה סתם, הוא פשוט חשב שככה צריך להיות, ושהגר"מ צודק. ורק אחר כך כשהבין שהולכים לצאת גם נגד הסידור - יישר את עצמו עם המערכות שעמדו נגדו.

משום מה פתאום: גדולי הדור דחפו אותו למחוק - גדולי הדור לא נדרשים לדעתו

ולמי שזוכר, בקונטרס 'לגדור פרץ' שהובא כאן יצאו גם נגד הסידורים 'עבודת ה'' וגם נגד כוונת הלב!!! הם ניהלו מלחמת חורמה נגד הגר"מ כאשר כל מי שהזכירו לשבח - ניסו להוציא אותו מן הכלל! וכמובן שמיד לאחר מכן יצאה מהדורא חדשה של כוונת הלב שמתיישרת עם הקו...

וכמובן אני לא יכול בלי
ושנתגלה מה עוללו שם רגז מאוד מאוד כידוע

ידוע למי?! מי מוכן להעיד על כך??!?!?!?! אולי חוץ מהר"י...

השטות שבדברים גם לא מסתדרת עם המציאות הברורה.

מרן הגרע"י הכיר את כל השינויים של הגר"מ מאזוז. ואני אומר זאת מידיעה. נכון הוא לא הסכים איתם, אבל לא רגז ולא כלום.

אדרבא כיבדו ורוממו גבוה גבוה, ומי שרוצה שישאל את בנו הר"מ יוסף שיספר לו.

מלבד זאת, כשמרן הגרע"י ראה לנכון לתקוף מישהו - הוא היה עושה את זה, הוא לא היה בודק בפורום כותל המזרח מה אנשים חושבים...

ובבית מדרשו סילקו סידור זה פעם אחר פעם [איני יודע אם היתה הוראה מפורשת]

עוד שטות מופרכת:

לא רק שלא היתה הוראה מפורשת, ולא רק שלא היו מסלקים, אלא אני, בעיני ראיתי, שהסידור העטוף בעור שהיה מונח על הסטנדר של מרן הגרע"י היה איש מצליח!!!

ועד היום יש שם סידורי איש מצליח ועבודת ה' (מוזמנים לבדוק...)


שוב פעם, הדברים ברורים שמרן לא הסכים עימו, אבל מכאן ועד לצאת בשצף קצף על מרן הגר"מ מאזוז - זאת לא היתה ולא עלתה על ליבו!!!

יתירה מזאת, יש בכמה מקומות שמרן הגרע"י מתייחס להערות ולשינויים בכבוד ויקר כדרכה של תורה. ולא שלל את כל הטיעונים מכל וכל. (ראה שו"ת יביע אומר ח"ח חאו"ח סימן יא על ולא גורלנו).
 
זה לא סוד
שמרן הגע"י התאונן על סידור זה,
ודיבר בלווין כמה פעמים נגד המצאות וגירסאות מדעתינו
ובבית מדרשו סילקו סידור זה פעם אחר פעם [איני יודע אם היתה הוראה מפורשת]
אל תיתמם!!!
ופוק חזי בספרו של רי"ח מזרחי שחשף את כל שיבושי סידור זה.
ומפני כבוד התורה של מרן הגה"ק הנאמ"ן שלומד תורה 70 שנה ביסורים
אעצור כאן.
כוונתו לש"ש, אבל הוא יחיד בדבר.
ודי בזה.
זה בהחלט סוד גדול שנודע רק לך משום מה..
נכון
אהב את הנאמ"ן אהבת נפש כידוע
וסמך עליו ונתן הסכמתו
וושנתגלה מה עוללו שם רגז מאוד מאוד כידוע
ומשל למה"ד
להסכמה של מרן לס' תור הזהב של רפאל הלפרין
בא הנאמ"ן והראה למרן כמה שטיות כתוב שם
וחזר מהסכמתו.
ומינה לנ"ד.
בלה בלה בלה
תירגע.
תשאל את רי"ח מזרחי עדיות גדולי הדור שדחפו אותו למחוק סידור נורא זה מעל פני האדמה.
היידה! למה לא, אין לך עוד מישהו להביא כדוגמה?
תקלוט
500 שנה כולם לא היו מטומטמים
מרן הנאמ"ן שליט"א קדוש יאמר לו
אבל הוא עדיין יחיד נגד כוווולם 500 שנה ויותר.
למדת את הדברים? מה אתה כותב דברים לא נכונים?
 
אוהה, כתלי ביהמ"ד בוערים באש...
רבותי, הדיון חשוב מאוד ומועיל מאוד.
אבל כדי שיוכל להימשך - הבה ונכבה את הלהבות והאמוציות, ונתרכז בגופן של טענות בהתאם לכללי הפורום.

דברי חכמים בנחת נשמעים.
 
לא רק שלא היתה הוראה מפורשת, ולא רק שלא היו מסלקים, אלא אני, בעיני ראיתי, שהסידור העטוף בעור שהיה מונח על הסטנדר של מרן הגרע"י היה איש מצליח!!!

ועד היום יש שם סידורי איש מצליח ועבודת ה' (מוזמנים לבדוק...)
גם אצל בנו שהוא דווקא כן תוקף את הסידורים הנ"ל, כמה וכמה פעמים נצפו (עד לימים האחרונים ממש) על שולחנו הן סידור עבודת ה' הן סידור איש מצליח ושאר ספרי המכון שלהם. וד"ב.
 
בשלמא אצל בנו שהוא תוקף, י"ל דמחזיק את הסידורים כדי לעיין מה יש לתקוף, אבל אצל האבא שלא תקף, מנלן שלא התפלל בהסידור שעל הסטנדר שלו.
 
אומרים תחנון, מידיעה.
מחילה על הטעות... אכן בררתי, על בית מת'ס, אמרו לי שאומרים אבל יכול להיות שזה היה אולי לפני הרבה שנים ?? (לא למדתי בבית מתתיהו)
עד כמה שידוע לי, רק בפונוי'ז מניפים עד היום את הדגל, אבל יודעי דבר טענו שלפני עשרות עשרות שנים זה היה יותר נפוץ שלא לומר תחנון ביום הנ''ל בישיבות
 
נערך לאחרונה:
בעניין הנוסחאות בדרך צחות:
אמר פעם מאן דהוא, אינני מבין מדוע צריך כ"כ לדקדק בדברים שאינם משמעותיים.
והרי מצינו הרבה בספרי הראשונים והאחרונים שלא דקדקו בדבר וכשהזכירו את רבי משה בן מימון בראשי תיבות - לפעמים כתבו עם ם' סופית ולפעמים כתבו עם ן' סופית... הא לך שאין לדקדק כ"כ בדברים דלא נפיק מינייהו הלכתא.
 
חבל להתוכח כאן על דברים פשוטים
כדאי לקרא מעט מספרי מרן הגרי"ח סופר על נוסחאות התפילה,
להציץ קצת בספרו רי"ח מזרחי והמשכיל מבין מה שצריך להבין.
אני חוזר על הראשונות שכתבתי כאן כבר, כי מרן הגאון החסיד הנאמ"ן, קדוש יאמר לו, ולומד 70 שנה תורה ביגיעה מתוך יסורים, ואוי למי שיזלזל בו ואבוי לנפשו.
אבל הסידור, הלא הוא בעצמו כבר העיד כמה פעמים [ונד' בכמה מקומות וגם בשיעורו השבועי] כי תלמידיו אינם שומעים לו בסידור, ומגיהים ככל העולה על רוחם, אשמח למי שיביא תיעוד.
והרבה דיו נשתייר בקולמוס בכאב גדול מאוד.
 
חבל להתוכח כאן על דברים פשוטים
לגבי מרן הגרי"ח סופר קדוש יאמר לו, אך עדיין מותר לגדולי ישראל לחלוק, וגם אם הוא סובר אחרת ממרן הגר"מ מאזוז - אין בכך כלום.
לגבי יוס"ח מזרחי "כבודו" במקומו מונח, אך אין בכתביו מאומה מלבד השמצות מגוחכות על מרן הגרע"י זצ"ל ומרן הגרמ"מ שליט"א (וכבר הורו רבותינו שאין לפתוח את הספר הנ"ל שמלא בביזוי ת"ח והוש"ר)
לגבי דברי הגרמ"מ בעניין תלמידיו, מלבד השיעור השבועי העיר על הסידור עוד מספר הערות בהקדמת אחד מספריו, אך כבר הורה והבהיר כי מלבד אותם דברים בודדים שהעיר עליהם הסידור כולו ע"פ דעתו, ובוודאי שלדעתו יותר משובח ומבורר משאר הסידורים.
 
אבל הסידור, הלא הוא בעצמו כבר העיד כמה פעמים [ונד' בכמה מקומות וגם בשיעורו השבועי] כי תלמידיו אינם שומעים לו בסידור, ומגיהים ככל העולה על רוחם, אשמח למי שיביא תיעוד.
תוכל להביא דוגמא למשהו בסידור איש מצליח שהוא "בעייתי" לפי עניות דעתך - שמרן הגר"מ מאזוז שליט"א לא כתב אותו ולא נימק אותו בכתב?
 
הלא הוא בעצמו כבר העיד כמה פעמים [ונד' בכמה מקומות וגם בשיעורו השבועי] כי תלמידיו אינם שומעים לו בסידור, ומגיהים ככל העולה על רוחם,

הוא לא אמר את זה!!! ומי שמכיר את הלך הדברים שם מבין על מה אני מדבר.

להיפך הוא אמר, שהיו מקומות שהוא כתב לתקן - ולא תיקנו. כלומר השאירו את מה שהיה קודם לכן.
 
תוכל להביא דוגמא למשהו בסידור איש מצליח שהוא "בעייתי" לפי עניות דעתך - שמרן הגר"מ מאזוז שליט"א לא כתב אותו ולא נימק אותו בכתב?
יש סוג נימוקים שהם עצמם הבעיה. למשל, "לתקן" בצורה מפליגה את כלל הנוסח השגור בפי הספרדים על פי דקדוק התורה - תפילה שתוקנה על ידי חז"ל בלשון חז"ל - בטענות פשוטות שחלקן כל ילד יכול להעלות - זה מאוד בעייתי.

באופן כללי, לפי התרשמותי בעבר, אין בהגהות כסא רחמים משום חידוש או בשורה על בעיה דקדוקית או הגיונית שלא נידונו בעבר על ידי חכמי הדקדוק - שדנו באלה ביתר הרחבה ובצורה מקיפה ושיטתית (בלי לעשות רושם של מגלי אמריקה או משני פני ההיסטוריה).
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
עכ"פ לגבי הנושא של האשכול:
הקהילות פורחות, האברכים מתרבים, הציבור גודל,
אבל חסר עדיין משהו מאחד.
אתה בא לכאן ומוצא סידור בנוסח פלוני,
עימוד בלתי נסבל פלמוני
חסר משהו קליל, בנוסח בני תורה, נגיש, ומושך את העין.
בלי הרבה הלכות, ובעיקר בלי הרבה פסיקים ודגשים,
מי קופץ למים?
כדאית כלכלית מובטחת.

האמת שבלי הרבה הלכות אתה פותר הרבה מכאבי הראש שעלולים להתעורר....

אבל מהו נוסח בני תורה?!?! עדיין לא שמעתי עליו בלתי היום....

בכל אופן כפי שאני רואה את הציבור הספרדי כיום, אפשר לחלק אותו לארבע מחלקות לגבי סידור:

1. ההולכים בדרך הבן איש חי.

2. מאידך, ההולכים בדרך מרן הגרע"י.

3. בני מרוקו (שכפי שהבנתי גם אותו ניתן לחלק לכמה תתי נוסחים שונים...).

4. איש מצליח, עבודת ה'.

משום מה נראה לי ששכחתי מישהו - - -

אבל לא נורא, כי בכל מקרה לא ראי זה כראי זה, ולא ראי זה כראי זה, הצד השווה שבהם - שדרכו של כל אחד ואחד להחזיק בסידור כמנהג אבותיו.

ואם באת לאחד את ציבור האברכים, עיצה טובה קמ"ל: כלך לך אצל דברים אחרים, ואל תעלה את עניין הסידור, כי מובטח לך כאב ראש לא קטן...
 
יש סוג נימוקים שהם עצמם הבעיה. למשל לתקן על פי דקדוק התורה תפילה שתוקנה על ידי חז"ל בלשון חז"ל - בטענות פשוטות שחלקן כל ילד יכול להעלות - זה מאוד בעייתי.

באופן כללי, לפי התרשמותי בעבר, אין בהגהות כסא רחמים משום חידוש או בשורה על בעיה דקדוקית או הגיונית שלא נידונו בעבר על ידי חכמי הדקדוק - שדנו באלה ביתר הרחבה ובצורה מקיפה ושיטתית (בלי לעשות רושם של מגלי אמריקה או משני פני ההיסטוריה), וכל שכן שאין בתגובות חסידי קהילת כסא רחמים סיבה לעניין לכלל הציבור - שבדרך כלל קץ באפולוגטיקה ובפולחן אישיות פנאטי.
מלבד ביזוי ת"ח וסיסמאות ריקות - לא רואה בהודעתך דבר.
אם יש לך שאלה ספציפית או משהו לעניין תוכל לכתוב ומסתמא יסבירו לך, אבל ככה סתם הודעה מלאה במילים גבוהות וריקות - לא כדאי.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית