הציבור זועק: בני תורה הספרדים צריכים סידור חדש!

מה כל כך מוזר שאנשים מקשים ועונים בלי לקרוא את כל המאמרים?
לא אמרתי בלי לקרוא את כל המאמרים, אמרתי בלי ללמוד את הנושא.
אם אתה מקשה על הגר"מ למה שינה, ויש לו מאמרים וכתבים שבהם הוא מסביר למה שינה, מן הראוי שתלמד אותם קודם ואח"כ תבוא ותדבר.
 
לא אמרתי בלי לקרא את כל המאמרים אמרתי בלי ללמוד את הנושא.
אם אתה מקשה על הגר"מ למה שינה, ויש לו מאמרים וכתבים שבהם הוא מסביר למה שינה, מן הראוי שתלמד אותם קודם ואח"כ תבוא ותדבר.
תודה על ההפניה...
בכל מקרה אם אתה יודע הסבר ברור מדוע להחיל את כללי דקדוק התנ"ך אשמח אם תביא אותו לכאן.
 
שו"ת בית נאמן ח"א חאו"ח ריש סי' ו'. [הדברים נכתבו לפני 45 שנה. בהערה 1 יש הסתעפות, אבל היא מרתקת...]

זה רק קצה המזלג, באופן כללי, מבלי להיכנס להוכחות וראיות מהראשונים לגבי פרטי הגירסאות.
 

קבצים מצורפים

שו"ת בית נאמן ח"א חאו"ח ריש סי' ו'. [הדברים נכתבו לפני 45 שנה. בהערה 1 יש הסתעפות, אבל היא מרתקת...]

זה רק קצה המזלג, באופן כללי, מבלי להיכנס להוכחות וראיות מהראשונים לגבי פרטי הגירסאות.
עיקר דבריו שליט"א שהולכים אחר לשון חז"ל כל עוד שאין לשון מוכן ומזומן במקרא - שאז יש לבכר את לשון המקרא.
זה מעצים את השאלה מדוע במקומות שאין לשון כזו אזלינן בתר דקדוק המקרא, וכמו שציין שם את הראיות מ"הרוצה בתשובה", לישב בסוכה וכו', שלא נקטו רבנן לשון המקרא. וגם בנידונו הספציפי שם - "חי העולמים" בצירה - יש להעיר שכבר בראשונים הובאו שתי האפשרויות, ובברכי יוסף רז ועוד הנושא נדון בהרחבה מפי סופרים וספרים ואין הכרע ברור בזה. וגם לפי לשון המקרא אין הכרע, וכמו שכתוב וּלְחַי עָלְמָא שַׁבְּחֵת וְהַדְּרֵת, וייתכן שהנאמ"ן מתייחס לזה בהמשך דבריו. ועכ"פ אשמח לקובץ שיבהיר את דעתו של הגאון הנאמ"ן שליט"א.
 
היטבת לשאול,
א, המהדורות הראשונות היו מאוד יפות ומיחודות, כבר אין להשיג שינו העימוד ואינו יפה כלל.
ב, יקר מדי, יוקרתי מידי, והרבה ספרדים מרגישים שזה אשכנזי מדי
ג, אין שם שום ביטוי לד' רבן של רוב בני התורה מרן הגרב"צ אבא שאול, חומרותיו, חסידיותיו, הכרעותיו.
זאת ועוד.
ההתעלמות המוחלטת מדברי מרן הגרע"י, קשה להרבה אברכים
ואף שאינם רוצים לנהוג ממש כמוהו בכל ענין כהלל"מ, אבל עדיין רואים בו אלופם ומנהיגם, והתעלמות ממנו אינה נסבלת, וביותר שרוצים עכ"פ לדעת דעתו הגדולה, הכרעותיו וחידושיו.
אני לא רואה בזה התעלמות כי אם סידור שקשור לבן איש חי,
וגם בסידורים הלבנים לא מביאים דברים בשם הרב בן ציון כל רב והסידור שלו,
אני אישית מתפלל רק בזה.
 
עיקר דבריו שליט"א שהולכים אחר לשון חז"ל כל עוד שאין לשון מוכן ומזומן במקרא - שאז יש לבכר את לשון המקרא.
לא רק.
וראה בעמוד לד.

וגם בנידונו הספציפי שם - "חי העולמים" בצירה - יש להעיר שכבר בראשונים הובאו שתי האפשרויות, ובברכי יוסף רז ועוד הנושא נדון בהרחבה מפי סופרים וספרים ואין הכרע ברור בזה.
על זה נסוב כל הדיון בשו"ת בית נאמן שם. 45 עמודים!

וגם לפי לשון המקרא אין הכרע, וכמו שכתוב וּלְחַי עָלְמָא שַׁבְּחֵת וְהַדְּרֵת, וייתכן שהנאמ"ן מתייחס לזה בהמשך דבריו.
ודאי!

אשמח לקובץ שיבהיר את דעתו של הגאון הנאמ"ן שליט"א.
המתבונן ומעיין היטב בכל הקובץ ששלחתי, יבין היטב.
וליתר הרחבה, יראה בקובץ ויען שמואל שציין הרב שליט"א, שם הרחיבו הציונים והרמיזות הקצרות של הרב.
 
לא רק.
וראה בעמוד לד.


על זה נסוב כל הדיון בשו"ת בית נאמן שם. 45 עמודים!


ודאי!


המתבונן ומעיין היטב בכל הקובץ ששלחתי, יבין היטב.
וליתר הרחבה, יראה בקובץ ויען שמואל שציין הרב שליט"א, שם הרחיבו הציונים והרמיזות הקצרות של הרב.
אני מבין מדבריך שיש שכדי להבין את דבריו יש לעיין בויען שמואל, או לכל הפחות בקובץ המלא בבית נאמן - אף ששם עיקר הנושא חי העולמים בלבד. אשמח אם תביא את דברי האי גאון - אולי באשכול נפרד שיוקדש לבירור הגהות איש מצליח לסידור.

לבינתיים הביאו כאן בכמה מקומות חתימות של רבנים נגד סידור זה - בלי מענה הולם להברת שיטתו של הגאון הנאמ"ן.
 
אני מבין מדבריך שיש שכדי להבין את דבריו יש לעיין בויען שמואל, או לכל הפחות בקובץ המלא בבית נאמן - אף ששם עיקר הנושא חי העולמים בלבד.
לא.
מעיון היטב במה שהעליתי, מבינים ולומדים את רוב ככל הדברים.
[מחילה שאין לי פנאי להרחיב כעת].

באשכול נפרד שיוקדש לבירור הגהות איש מצליח לסידור
כן אעשה כאשר דיברת.
ואכן פתחתי כאן אשכול כזה.

על כן נא ונא מעתה ואילך לא לדון באשכול זה על נוסחאות מרן הגר"מ מאזוז שליט"א, אלא באשכול המיועד לכך.
ואשכול זה יחזור לדיון המקורי שלו -

"הציבור זועק: בני תורה הספרדים צריכים סידור חדש!"​

 
אל דאגה. כל עוד הציבור מורכב מכמה אנשים ולא מאדם אחד, הציבור ימשיך לזעוק גם לאחר שיודפס סידור חדש, ועל כן מטבע הדברים הפך האשכול לדיון חשוב על סידורי ימינו.

אבל בהחלט סידורו המחודש של הגר"מ מאזוז קובע לו אשכול בפני עצמו, כדכתיב עושה חדשות בעל מלחמות.
 
בלי מלחמות,
מי שמפריע לו יש גם נוסח ספרד שהוא הכי קרוב לספרדים ויש גם נוסח אשכנז למי שמתחבר.
מה שבטוח שמי שיעסוק בזה הכדאיות הכלכלית לא מובטחת.
השוק מוצף בסידורים עד אין מספר וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול.
גם פותח האשכול מוזמן לפנות לאור החיים או לפלדהיים וימצא את מבוקשו.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית