בדרך התורה
חבר חדש
- הצטרף
- 2/7/25
- הודעות
- 68
לדעתי בציבור נמצאים שני קבוצות קיצוניות, כאלה שממש ח''ו סולדים ממשנת הגרע''י, טופלים עליו שכל ענינו להקל קולות, ומניפים את היתר המכירה, ועוד היתרים רבים שהתיר, כסמל. ושמחק את כל תרבות גדולי ספרד בבחינת לכבוש את המלכה עמי בבית.
ויש קבוצות קיצוניות אחרות בציבור שרואות בגרע''י את הסרגל ליושר ואמת, הם לא מוכנים בשום פנים ואופן לקבל דעה אחרת, גישה אחרת, אין כמו מרן במשך כמה דורות, בקיאות כזו, זכרון כזה, ישרות כזו, מנהיגות לשם שמים במסירות נפש עצומה.
אבל מה התפקיד שלנו בתוך זה?
לדעתי אסור להגרר לקיצוניות.
אלא חייב לדון בכל סוגיא כדרכה של תורה. יש מקומות שהגרע''י ביסס דבריו באופן של ראיות ברורות, ומסתברא טעמיה, ואסור להיות מאלה שרק בגלל שהגרע''י אמר מילתא נימא איפכא. זה לא ביקוש אמת, ולא חיפוש רצון השם.
ומצד שני גם לומר בכל מקום שהגרע''י חלק על אחד מגדולי האחרונים ודאי הוא צודק והאחרים טועים, זה צמצום של התורה לאדם אחד, ופולחן אישיות, לא בריא ולא תקין.
לדעתי התפקיד של התלמיד חכם האמיתי בדורנו ללמוד את שני הצדדים, הרי זה לא אותו עמל כמו לייצר הכל מחדש, לבחון את הראיות באובייקטיביות בלי נגיעות, ולראות היכן נכון כמו המנהג הקדום, ודברי הגדולים הקודמים, ומתי אכן הגרע''י הביא ראיות חדשות שלא שזפתם עין, או האריך בהוכחות מסתברות ומתקבלות על הלב יותר, ולנטות אל דרכו.
צריך להוציא את האמוציות מהשיח. ולהתחיל להתנהל כבני תורה. בויכוח אידיאולוגי. ולא בויכוח כיתתי, מלא אמוציות. הלואי שנזכה לעשות תפקידנו.
ויש קבוצות קיצוניות אחרות בציבור שרואות בגרע''י את הסרגל ליושר ואמת, הם לא מוכנים בשום פנים ואופן לקבל דעה אחרת, גישה אחרת, אין כמו מרן במשך כמה דורות, בקיאות כזו, זכרון כזה, ישרות כזו, מנהיגות לשם שמים במסירות נפש עצומה.
אבל מה התפקיד שלנו בתוך זה?
לדעתי אסור להגרר לקיצוניות.
אלא חייב לדון בכל סוגיא כדרכה של תורה. יש מקומות שהגרע''י ביסס דבריו באופן של ראיות ברורות, ומסתברא טעמיה, ואסור להיות מאלה שרק בגלל שהגרע''י אמר מילתא נימא איפכא. זה לא ביקוש אמת, ולא חיפוש רצון השם.
ומצד שני גם לומר בכל מקום שהגרע''י חלק על אחד מגדולי האחרונים ודאי הוא צודק והאחרים טועים, זה צמצום של התורה לאדם אחד, ופולחן אישיות, לא בריא ולא תקין.
לדעתי התפקיד של התלמיד חכם האמיתי בדורנו ללמוד את שני הצדדים, הרי זה לא אותו עמל כמו לייצר הכל מחדש, לבחון את הראיות באובייקטיביות בלי נגיעות, ולראות היכן נכון כמו המנהג הקדום, ודברי הגדולים הקודמים, ומתי אכן הגרע''י הביא ראיות חדשות שלא שזפתם עין, או האריך בהוכחות מסתברות ומתקבלות על הלב יותר, ולנטות אל דרכו.
צריך להוציא את האמוציות מהשיח. ולהתחיל להתנהל כבני תורה. בויכוח אידיאולוגי. ולא בויכוח כיתתי, מלא אמוציות. הלואי שנזכה לעשות תפקידנו.