אם ראוי נהפך לחובה כפי שכתבו @אור יעקב ו @אור תורה באשכול על הגר"י ברכה, אז גם ראוי מאוד יכול להתהפך ללא צריך...בשיעור בבית הכנסת לעדת היזדים נאמר:
הצג קובץ מצורף 15030
והנה, אם הגרע"י אומר ש'ראוי מאוד' לכבות את האור קודם ההדלקה, למעשה יש לנהוג כן.
כלומר,בשיעור בבית הכנסת לעדת היזדים נאמר:
הצג קובץ מצורף 15030
והנה, אם הגרע"י אומר ש'ראוי מאוד' לכבות את האור קודם ההדלקה, למעשה יש לנהוג כן.
והנה, אם הגרע"י אומר ש'ראוי מאוד' לכבות את האור קודם ההדלקה, למעשה יש לנהוג כן.
אם ראוי נהפך לחובה
כלומר,
אין הבדל בין 'ראוי מאוד' לבין 'מן הדין לא צריך', נכון?
'ראוי' לא יותר טוב מ'ראוי מאוד' נכון?
אולי בגליון החזון עובדיה כתוב לשנות? אולי נשכח. סו"ס לא נפיק חורבא מינא שצריך להזדרז להוציא מהדורא חדשה.ובכל זאת לא שינה.
אולי הוא הגיע אליו באמצע הדרך, או כשהיה שקוע בסוגיא אחרת...
לא יצא אף פעם מהדורה שניה בחזון עובדיה.ובכל זאת לא שינה.
אם באמת לא נפיק חורבא מיניה, אז מה ההדגשה הזאת פעם אחר פעם, שא"צ לכבות את האור? וכי נפיק מיניה חורבא?אולי בגליון החזון עובדיה כתוב לשנות? אולי נשכח. סו"ס לא נפיק חורבא מינא שצריך להזדרז להוציא מהדורא חדשה.
אני שידעתי הלכה זאת הייתי קצת בצער שאנחנו לא מקפידים על זה.שא"צ לכבות את האור? וכי נפיק מיניה חורבא?
מפרסם את עיקר הדין מה יש בזה. אשריו שנתפס על דברי תורה...אם באמת לא נפיק חורבא מיניה, אז מה ההדגשה הזאת פעם אחר פעם, שא"צ לכבות את האור? וכי נפיק מיניה חורבא?
הייתי קצת בצער שאנחנו לא מקפידים על זה.
למרות שאנחנו ממשיכים להקפיד על כך
זה פלא גדול.
בסדר, מקושיות כאלה לא מתיםאם באמת לא נפיק חורבא מיניה, אז מה ההדגשה הזאת פעם אחר פעם, שא"צ לכבות את האור? וכי נפיק מיניה חורבא?
מדוקדק הלשון שזה לא חובה ולא איסור.כי בשיעור הסביר שזה ממש מדוקדק הלשון בחזו"ע,
לא ברור שזו רק מידת חסידות אלא משמע יותר מזו.ואילו בילקו"י כתב שזה לא מספיק ברור,
יש צד שאסור לכבות את האור?מדוקדק הלשון שזה לא חובה ולא איסור.
איסור לברך כך.ש צד שאסור לכבות את האור?
ולכן?בכללי הפוסקים רואים שהרבה לשונות משמשים לפעמים לחיוב ולפעמים למעלה.
וכגון לשון צריך, שלפעמים הוא חיוב מן הדין ומעכב, ולפעמים הוא רק מעלה. (ולדוג' בעלמא, כן מבואר בשו"ע (אה"ע סי' קלד ס"ד) שכ' "וצריך שיתירו לו", ולקמיה (סי' קנד סכ"ג) כ' בלשון "טוב", וגם בב"י מבואר שאינו לעיכובא. ע"ש. ובאמת ביבי"א ח"ג (אה"ע סי' כו אות א) כ' שאין לנו בזה כלל ברור אם הוא לעיכובא או לכתחילה. וע"ע בח"ט (יו"ד סי' כ אות ב), ובח"ז (יו"ד סי' כו אות ה-ו, וסי' יח סוף אות א). ועי' בב"י (אה"ע סי' קלא סעי' ח) שכ' ע"ד הטור "ודקדק לומר ו... צריך וכו' לומר דלכתחילה וכו'", הרי שהוא רק לכתחילה, וכמש"כ לדייק הכנה"ג (הגב"י אות ד). ובאותו סימן בטור ובשו"ע (סעי' א) כ' "צריך שתהיה כתיבת הגט וחתימתו לשם האיש המגרש ולשם האשה המתגרשת. ואם לא נכתב לשמה, אינו גט", והוא ודאי לעיכובא. והכנסת הגדולה (הגב"י אה"ע סי' קלא אות ד) כ': ואע"פ שהרב המחבר ז"ל בטור זה סימן קמ"א, ובטור א"ח סימן רי"ח כתב, שצריך הוא לעיכובא. הטור בא"ח סימן רי"ח כתב דלשון צריך הוא לכתחלה. ועי' בגמ' גיטין (טו.) "הו"א צריך ואי לא אמר כשר". ודו"ק. ויש עוד להאריך בזה).
לא נפלאת דרך זו.ולכן?
הלשון 'ראוי מאוד'
לפעמים משמש שזה חומרא בעלמא,
ולפעמים משמש שכך ראוי מאוד לעשות?
גם הרב יצחק יוסף הבין שזה דחוק ולכן ביקש מאביו שישנה.לא נפלאת דרך זו.
גם בשו"ע אתה יכול להגיד שזה דחוק.גם הרב יצחק יוסף הבין שזה דחוק ולכן ביקש מאביו שישנה.