לחלוק בידים נקיות

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בכל מקרה חשבתי על ביאור חדש שאולי ישפוך קצת אור...
- כי הרי מרן השו"ע פסק כמו ר"ת כידוע, (וכן גם הר"ן) וא"כ הסימן של שלושה כוכבים רצופים זה לשיטת ר"ת, אבל לדידן שהמנהג כגאונים, מספיק שיעור מועט לתוספת שבת (או "כל שהוא" או שיעור של כמה דקות).
ואולי לפ"ז מובן שיש שנהגו 20 דקות אחר השקיעה ויש פחות ויש יותר כי תלוי במח' מהו שיעור "תוספת שבת".
 
חבל שאתה מביא רק שתי מקומות שאפשר ליישב אותם, ולא מביא כמה מקומות שמשמע בהם בשו"ע שפס"ר דלא ניחא ליה בדרבנן מותר...
כבר נתבאר אצלנו בכ"ד שבשבעה מקומות לכה"פ מבואר דעת מרן ז"ל דפסי"' דל"נ בדרבנן אסור.
רק שא"א לתוכח עם אנשים מגמתיים.
 
כי הרי מרן השו"ע פסק כמו ר"ת כידוע, (וכן גם הר"ן) וא"כ הסימן של שלושה כוכבים רצופים זה לשיטת ר"ת, אבל לדידן שהמנהג כגאונים, מספיק שיעור מועט לתוספת שבת
הראשונים מביאים ירושלמי. זה לא קשור לאיזה שיטה זו. זה דין בעצם.
 
הראשונים מביאים ירושלמי. זה לא קשור לאיזה שיטה זו. זה דין בעצם.
מה זה "דין בעצם"
לפי השו"ע שפוסק כר"ת שזה בערך שעה אחרי! נראה לך שזה יהיה אותו סימן לדידן שנוהגים כגאונים!?
 
מה זה "דין בעצם"
לפי השו"ע שפוסק כר"ת שזה בערך שעה אחרי! נראה לך שזה יהיה אותו סימן לדידן שנוהגים כגאונים!?
אם יש ירושלמי אז כן. אם נראה לך שזה לא מתאים - אז זה ראיה נגד אחת מהשיטות.
בפועל למעשה השיעור של רצופים הוא מתאים רק לגאונים. לר"ת אין שום משמעות לרצופים כיון שלאחר ע"ב דקות כל השמים מלאים כוכבים, קטנים עם גדולים, רצופים עם רחוקים, וכידוע ששיטת ר"ת דחויה מההלכה לגמרי מחמת המציאות הברורה בארץ ישראל.
 
ותן לחכם ויחכם עוד.
הראש"ל ר' דוד יוסף בשיעור כאן (בדקה 21:47) אחרי שדיבר על המנחת כהן, אמר שבכמה דברים היה לו את הדעה שלו, וראה שזה לא כדעת השו"ע, ולכן ביאר דבריו בדוחק ממש בשו"ע, והביא דוגמאות לדבר.
 
וכן כתב החיד"א בשמחת הרגל לימוד ב' על הנו"ב שחלק בידים נקיות על רשב"י והאר"י לענין הכונה בעשיית המצוות
וגם יושב ודורש שאין צריך כוונה כלל, וכל התיקונים נעשים למעלה מאליהם ע"י מעשינו, והוא חולק בידים נקיות על רשב"י וחביריו קדישי עליון ועל רבינו האר"י זצ"ל אשר רוח ה' דיבר בם, ואליהו זכור לטוב אתרחי"ש להו כאשר ידבר איש אל רעהו עי"ש.
דברי הגחיד"א אינם שייכים לעניינינו כלל, פשוט וברור שהנוב"י לא התכוון לחלוק על רשב"י, ובאמת הנוב"י לא הזכיר כלל את רשב"י ולא את האר"י
ואין כאן אלא לשון מליצית שכוונתו שחולק בלי לחוש כלל
[תוכל לחפש באוצה"ח "בידים נקיות" ותראה שזה הכוונה בכל מקום, ודוגמא א' מספרי החיד"א, בשו"ת חיים שאל סי' נ"ב "הרב מרכבת המשנה שהבאתי שחלק בידים נקיות על מרן", ושם פליג להדיא על מרן כיעו"ש]
ובספר בית ישי להגר"ש פישר זצ"ל כתב כן גם על אמוראים ותנאים, והסביר בזה דבר נפלא

הצג קובץ מצורף 4345
דברי הגר"ש פישר תמוהים, שטוען שבעצם מותר לאמוראים לחלוק על תנאים אלא שאיסור הקבלה עומד בפניהם, וכבר כתב הג"ר אלחנן וסרמן במכתב להחזו"א (קובץ ענינים עמ' קצ"ט) ש"פשוט אפילו לתינוקות" שאינו כן, כיעו"ש
ואם זה נראה דחוק - כנראה שהכלל הנ"ל נאמר עליו.
יצויין דברי הגר"י סלנטר (אור ישראל מכתב כ"ט) -
1746669343279.png
וידוע לשון מרן הב"י (יו"ד רס"י רכ"ח ד"ה מי שאמר): "אע"פ שפשט הלשון מורה על פירוש הריב"ש, כיון שהענין אינו מתיישב לפירושו, מוטב לדחוק הלשון ולכוונו עם הענין". וע"ע במצורף. ואכמל"י.
עוד דוגמא
דגול מרבבה אורח חיים סימן רצג סעיף ב
(שו"ע סעיף ב) עד שיראו שלשה כוכבים קטנים. הנה זה פשוט דשלשה כוכבים בינונים, אף שאינם רצופים הוא בודאי לילה, ומה שבעינן כאן רצופים היינו להוסיף מחול על הקדש, כמבואר כאן בב"י [עמוד רב דבור ראשון] בשם ירושלמי. ואם כן נראה לי דכוונתו שאם רואה שלשה רצופים רשאי לעשות מלאכה מיד, דודאי כבר הוא מעט תוספת מחול על קודש, אבל ברואה שלשה כוכבים שאינם רצופים אינו רשאי לעשות מלאכה מיד, דאף שבודאי הוא לילה מכל מקום צריך להוסיף מחול על הקודש. אבל כשרואה שלשה כוכבים שאינם רצופים וממתין מעט אחר כן, רשאי לעשות מלאכה, שהרי הוסיף אותו מעט זמן שהמתין, ושיעור תוספות זה אין לו שיעור, כמבואר לעיל סימן רס"א [סעיף ב], כן נראה לענ"ד:

אולם הבית יוסף שם כתב: וכתב הר"ן בפרק במה מדליקין (טו. סוד"ה אמר רבה) וביומא (ב: סוד"ה ת"ר ועיניתם) דלענין תוספת שצריך להוסיף מחול על הקודש שיעורו לענין מוצאי שבת כענין שאמרו בירושלמי דברכות (פ"א ה"א) שצריך שיראו שלשה כוכבים רצופים. היו מפוזרים אסור בעשיית מלאכה משום תוספת עי"ש.
אמנם, בהל' יו"כ כתב מרן בפשיטות שיש להמתין מעט, ולא הזכיר רצופים, ומוכרח לומר כהדגמ"ר
והשע"ת והמשנ"ב והכה"ח לא טעו כלל ח"ו
 
דברי הגחיד"א אינם שייכים לעניינינו כלל, פשוט וברור שהנוב"י לא התכוון לחלוק על רשב"י, ובאמת הנוב"י לא הזכיר כלל את רשב"י ולא את האר"י
ואין כאן אלא לשון מליצית שכוונתו שחולק בלי לחוש כלל
כונת החיד"א היא שהנוב"י לא הזכיר את רשב"י וכאילו שהוא אומר את דבריו 'גם' בדעת רשב"י, כך נראה למי שקורא את דבריו, וזה נקרא בידים נקיות.
[תוכל לחפש באוצה"ח "בידים נקיות" ותראה שזה הכוונה בכל מקום
איך אתה יכול לכתוב כזה דבר, אם הבאתי פר"ח להדיא שכתב כפי שביארתי? ברוב המקומות זה כמו שביארתי. יש מקומות שזה כמו שכתבת.
דברי הגר"ש פישר תמוהים, שטוען שבעצם מותר לאמוראים לחלוק על תנאים אלא שאיסור הקבלה עומד בפניהם, וכבר כתב הג"ר אלחנן וסרמן במכתב להחזו"א (קובץ ענינים עמ' קצ"ט) ש"פשוט אפילו לתינוקות" שאינו כן, כיעו"ש
האם פתחת את הקובץ שהעליתי? כל מה שהוא מאריך שם זה לחלוק על דבריו.
מי שמכירו יודע שסברתו סברא ישרה מאוד, ואכמ"ל.
יצויין דברי הגר"י סלנטר (אור ישראל מכתב כ"ט) -
אה"נ, הכל בכלל שכתבתי.
לפי מה שכתב הגר"ש פישר - האם נראה לך שבאמת התנא או האמורא או הראשון התכוין לאוקימתא כזו? הרי כל ילד שקורא וה"ה גדול ורב מבין לא כך, אז איך הוא חשב שיחשבו בדיוק על האוקימתא שעשו בדבריו? וע"כ שאה"נ דברי התנא או האמורא או הראשון או האחרון קשים ולא פוסקים כמותו, ויש רשות למפרשים שאחריו לחלוק עליו בידים נקיות. זו סברא אלימתא, ולא מובן צד אחר בכלל.
וידוע לשון מרן הב"י (יו"ד רס"י רכ"ח ד"ה מי שאמר): "אע"פ שפשט הלשון מורה על פירוש הריב"ש, כיון שהענין אינו מתיישב לפירושו, מוטב לדחוק הלשון ולכוונו עם הענין". וע"ע במצורף. ואכמל"י.
אתה מביא לי ראיות ואתה לא שם לב.
הב"י הזה הוא עוד ראיה לכלל זה במילים אחרות, ודוק היטב.
אמנם, בהל' יו"כ כתב מרן בפשיטות שיש להמתין מעט, ולא הזכיר רצופים, ומוכרח לומר כהדגמ"ר
והשע"ת והמשנ"ב והכה"ח לא טעו כלל ח"ו
אז יש 'סתירה' במרן. לכן לא הופכים את דברי הר"ן שהם מקור דברי מרן ומשנים אותם כליל.
המ"ב והכה"ח לא כתבו שהם פסקו 'כמרן'. הם העתיקו את הדגמ"ר אפילו שיתכן והוא חלוק על מרן.
אני בסה"כ אמרתי שמרן 'במקום הזה' לא כיון לזה.
איך הפסק 'למעשה' זה עוד ענין.
 
כונת החיד"א היא שהנוב"י לא הזכיר את רשב"י וכאילו שהוא אומר את דבריו 'גם' בדעת רשב"י, כך נראה למי שקורא את דבריו, וזה נקרא בידים נקיות.
המושג הזה הוא רעיון מורחב, שאדם יודע שדעת פלוני שלא כדבריו והוא לא מראה את זה לאחרים אלא נותן להם הרגשה כאילו זה מוסכם. זה יכול להיות שהוא מתעלם מדברי פוסק מפורסם, או שדוחק בדעתו וכדומה.
 
אז יש 'סתירה' במרן. לכן לא הופכים את דברי הר"ן שהם מקור דברי מרן ומשנים אותם כליל.
המ"ב והכה"ח לא כתבו שהם פסקו 'כמרן'. הם העתיקו את הדגמ"ר אפילו שיתכן והוא חלוק על מרן.
אני בסה"כ אמרתי שמרן 'במקום הזה' לא כיון לזה.
איך הפסק 'למעשה' זה עוד ענין.
"סתירה"??
בשתי מקומות השו"ע כתב לך להדיא שזה שיעור מועט.
והמג"א כתב להדיא שכן כוונת השו"ע גם איפה שכתב "כוכבים רצופים" (ופשוט שכל השיעורים של כוכבים לא שייכים בזמנינו שיש לנו שעון ועיין באה"ל ריש סי' רצג)
והאחרונים נקטו להדיא שמספיק כל שהוא. (ובל נשכח שזה דעת רוב ככל הראשונים שדי בשיעור כל שהוא)

למה להמשיך להתווכח? (ובפרט "לעורר" על הראשל"צ שליט"א שהוא עושה "נגד השו"ע"...)
 
בשתי מקומות השו"ע כתב לך להדיא שזה שיעור מועט.
והמג"א כתב להדיא שכן כוונת השו"ע גם איפה שכתב "כוכבים רצופים" (ופשוט שכל השיעורים של כוכבים לא שייכים בזמנינו שיש לנו שעון ועיין באה"ל ריש סי' רצג)
והאחרונים נקטו להדיא שמספיק כל שהוא. (ובל נשכח שזה דעת רוב ככל הראשונים שדי בשיעור כל שהוא)

למה להמשיך להתווכח? (ובפרט "לעורר" על הראשל"צ שליט"א שהוא עושה "נגד השו"ע"...)
הייתי בטוח שקיבלת את האמת לאחר הדברים הברורים שהראיתי לך אתמול, ורק אתה מפחד להודות ברבים.
אני רואה שאתה ממשיך בשיטתיות באי קבלת האמת.
אין לי זמן להמשיך איתך בויכוחי סרק.
 
ובספר בית ישי להגר"ש פישר זצ"ל כתב כן גם על אמוראים ותנאים, והסביר בזה דבר נפלא​
לא צדקו דבריו בזה.

האמוראים ודאי אינם חולקים על תנאים, וכמו שרואה כל מתבונן בסוגיות הש"ס, אמורא שיש עליו קושיא מברייתא - דבריו נדחים אוטומטית, אין מקום לומר שאמוראים יכולים לחלוק על תנאים.

ההסבר באוקימתות הוא פשוט, אוקימתא זה מנגנון מסוים שמסביר שהמשנה התכוונה לקבוע רעיון עקרוני, רק שצורת הביטוי המעשית שלו היא מעט דחוקה. לדוגמא, שנים אוחזין בטלית יחלוקו, הגמרא שואלת - הרי ההלכה היא שכל אחד נוטל מה שידו מגעת, ומעמידה את המשנה דתפיסי בכרכשתא, כלומר, כאשר השניים אוחזים בציציות הבגד, אז הם חולקים את כל הבגד, ברור שאין הכוונה שהמשנה דיברה רק במקרה כזה, כיון שהמשנה לא דיברה בכלל על מקרים, המשנה קבעה ששנים שאוחזין בטלית יחלוקו, האופן היחיד בו עקרון זה בא לידי ביטוי בטלית כולה הוא בתפיסי בכרכשתא, אך העקרון נכון גם בכל שנים שאוחזים בטלית.

זוהי דוגמא פשוטה, אך כן הם כל האוקימתות בגמרא, דוק ותשכח.​
 
לא צדקו דבריו בזה.

האמוראים ודאי אינם חולקים על תנאים, וכמו שרואה כל מתבונן בסוגיות הש"ס, אמורא שיש עליו קושיא מברייתא - דבריו נדחים אוטומטית, אין מקום לומר שאמוראים יכולים לחלוק על תנאים.
איך תסביר חסורי מחסרא והכי קתני?
המשנה אמרה בדיוק הפוך מהאמת, והיא כיוונה באמת לזה? עי"ש במאמר שעומד בזה ומביא ביאור תמוה של התפארת ישראל ודוחה אותו.
מה שהוא אומר נשמע מאוד מאוד הגיוני ורציונלי.
 
איך תסביר חסורי מחסרא והכי קתני?
המשנה אמרה בדיוק הפוך מהאמת, והיא כיוונה באמת לזה?​
הנוסח של המשנה הוא נוסח קדום, כידוע*, וכיון שהוא עבר במסורת - יתכנו שנפלו בו שיבושים, ההגהה של 'חסורי מחסרא' מגיהה את הנוסח שעבר בבתי המדרשות ולא את הנוסח המופיע בחיבור המשניות.

שמא תאמר, עדיין יוצא שהגמרא חולקת על רבי מסדר המשניות. התשובה היא שרבי לא התכוון לכתוב ספר הלכה, מי שינסה להוציא הלכה מהמשניות לא יצליח, בין היתר משום שהמשניות כוללות מחלוקות רבות, המחלוקות לא מובאות דרך אגב אלא באופן שיטתי, כולל פרקים שלמים של 'דברים שבין ב"ש וב"ה בסעודה', המשנה היא רק כתיבה מתומצתת של הרעיונות הכלליים שהסתובבו בבתי המדרש, ולכן יתכנו בהם אי אלו טעויות.

למעשה, ישנם עוד שתי סוגים של הגהות: א) שהטעות היא בנוסח המשניות, ב) שזוהי באמת כוונת התנא, רק שבמשנה נכתב עקרון כללי ולא יישום ספיציפי של דין מסוים.

סביר להניח שכל ההגהות של האמוראים במשניות מסתכמות לאחד משלושת סוגי ההגהות הללו, ולכן אין טעם לדחוק שהאמוראים חולקים על התנאים, זהו הסבר תמוה ומפוקפק לומר שהגמרא משקרת לציבור כל עמוד בש"ס.​

*רד"צ הופמן ורי"א הלוי הביאו לזה ראיות רבות.
 
המשנה היא רק כתיבה מתומצתת של הרעיונות הכלליים שהסתובבו בבתי המדרש, ולכן יתכנו בהם אי אלו טעויות.
זה לא עונה על כתיבה 'הפוכה' מהאמת, אם אכן זו כונת התנא. מחלוקות לחוד וגם טעות יכולה להיות במילה פה ושם, אבל לא במשפט או שתי מפשטים שהופכים את הכל.
 
זה לא עונה על כתיבה 'הפוכה' מהאמת, אם אכן זו כונת התנא. מחלוקות לחוד וגם טעות יכולה להיות במילה פה ושם, אבל לא במשפט או שתי מפשטים שהופכים את הכל.​
צריך לבחון כל מקרה לגופו, יתכן שיש יישובים מקומיים.

אגב, יתכן שיש מקומות שהדברים כ"כ מוכרחים שהאמוראים העמידו את דברי התנאים באופן מסוים משום שסברו שכך היא האמת בלא ספק, ולכן אין זה משנה מהי כוונת התנאים, שאם אין זו כוונתם - מותר לחלוק עליהם.

דהיינו, אני לא שולל שיש מקומות שהאמוראים חלקו על תנאים, אך לומר שזה קורה בכל עמוד בש"ס - זה מופרך.​
 
איך אתה יכול לכתוב כזה דבר, אם הבאתי פר"ח להדיא שכתב כפי שביארתי? ברוב המקומות זה כמו שביארתי. יש מקומות שזה כמו שכתבת.​
אולי זה כוונת הפר"ח, ברוב המקומות אין זה הכוונה, דוק ותשכח​
האם פתחת את הקובץ שהעליתי? כל מה שהוא מאריך שם זה לחלוק על דבריו.​
ראיתי את דבריו לפני קצת זמן, ועכשיו עברתי עליהם עוד הפעם, ולא הביא כלל דברי הגר"א וסרמן שהבאתי, רק הביא את דבריו בקונטרס דברי סופרים ששם כתב "לו יצוייר" שהיה חכם הראוי לחלוק על אמוראים, גם אז אסור לא לחלוק
וראיתי בתו"ד שהביא ממהרי"ק והתומים "דאין לנו בדורינו מי שיכריע בין מחלוקת פוסקים קדמאי", וכ"ש שלא שייך לנו לחלוק עליהם, אפילו לא "בידים נקיות"​
מי שמכירו יודע שסברתו סברא ישרה מאוד, ואכמ"ל.​
אינני מכירו, אבל סברתם הישרה של הגר"א וסרמן והחזו"א ידוע ומפורסם לכל​
לפי מה שכתב הגר"ש פישר - האם נראה לך שבאמת התנא או האמורא או הראשון התכוין לאוקימתא כזו? הרי כל ילד שקורא וה"ה גדול ורב מבין לא כך, אז איך הוא חשב שיחשבו בדיוק על האוקימתא שעשו בדבריו?​
כן, כי לא באו "לעשות לנו חיים קלים", וכלשון הרמב"ם בהקדמתו לפיה"מ "שאין פירושינו לבונן האבנים אלא לבונן מי שיש לו לב להבין"

וע"ע אגרות החזו"א (ח"ג סי' י"ח) שהעתיקו גליון על ספר א' שכתב דמלשון הרמב"ם אבן "שנפגמה" למדנו דפגומה מתחילתה כשר, וכתב עליו החזו"א, "לא למדנו כלום, שהלשון מדברת אל הלב ואל השכל, ויש לה החפש לבחור לשון קל או קצר, וגם יש להחכם החפש לדקדק במכוון ולא לדקדק בלשון".
וכדברים האלו כתב הגרצ"ה ברוידא בשם הסבא מקלם (כתבי פז עמ' ס"ד): "אעתיק למענו ענין אשר שמעתי לא כבר, באשר תועלת רב יביא אתו הענין ההוא בלימוד, ואעתיק בקצרה, והוא כלל גדול: בלימוד שלא להמשיך השכל אל המילות, רק המילות אל השכל. וזה הכלל ראוי להשתמש בו הרבה בלימוד ההלכה, וכן במוסר, כי אין ראוי לדחוק הרבה בסברות דחוקות רק למען המילות יעלו יפה, ואם כי מחוייבים אנו לדקדק מאד בהמילות ולהבין ביאורם, אבל הוא רק אם גם השכל מסכים, כי אם אין השכל מסכים אז כדאי ונכון לעזוב דוחק קטן למען יסיר דוחק גדול".

והרה"ג יעקב הכהן שליט"א [ב"ר ישראל הכהן, עורך ירחון אור תורה] בקובץ "איסתכל באורייתא" (גליון ד' עמ' ל', גליון ה' עמ' כ"א) הביא כמה דוגמאות לזה:​
  1. במס' ברכות (ט"ו ע"ב) איתא: אמר רב יוסף מחלוקת בקריאת שמע דכתיב שמע ישראל, אבל בשאר מצוות דברי הכל יצא, ואף שבגמרא כתוב אבל בשאר מצוות, רש"י פירש בכל הברכות.​
  2. ושם (דף לז ע"א) תניא: "ולבסוף ולא כלום", פירוש: שעל אורז לא מברכים כלום. ובכל זאת פירש רש"י שם וז"ל: ולא כלום. כלומר אין טעון בברכות פירות ארץ ישראל ולא כלום, אלא בורא נפשות רבות.​
  3. במס' שבת (כ"ב ע"ב): איבעיא להו הדלקה עושה מצוה או הנחה עושה מצוה, ומפשטות הלשון שאם נאמר הנחה עושה מצוה, אין שום מצוה בהדלקה, אבל רש"י פירש שם בזה"ל: ואי הנחה עושה מצוה ועיקר מצותה תלויה בהנחה, אין מדליקים מנר לנר, דהדלקה לאו מצוה היא כולי האי, עכ"ל. ויוצא מדבריו שגם על הצד שהנחה עושה מצוה, אין הכוונה שאין שום מצוה בהדלקה, אלא שעיקר מצוה היא בהנחה.​
  4. ושם (דף כ"ג ע"א) אמרו: אמר ר' שמעון, בשביל ארבעה דברים אמרה תורה להניח פאה בסוף שדהו, והנה אף שמשמעות לשון דברי ר' שמעון שיש להניח פאה בסוף השדה, רש"י לא פירש כך, אלא פירש סוף שדהו גמר קצירו, והיינו שיניח פאה רק כשגומר לקצור ולא לפני כן.​
  5. ושם (דף כ"ו ע"א) איתא: ר' ישמעאל אומר היוצא מן העץ אין מדליקין בו, ובע"ב כתב רש"י בד"ה ר' שמעון בן אלעזר וכו', והלכך יוצא מן העץ לאו דוקא נקט דהו הדין לנוצה של עיזים דכל מידי דלאו צמר ופשתים הוא.​
  6. בנדרים (דף עד ע"א) איתא: "בשלמא רבי עקיבא סבר אין זיקה", אבל האמת שודאי ר' עקיבא סובר שהיבמה זקוקה ליבם, אלא שסובר שהזיקה אינה החשיבה את היבמה כאשת היבם, וכמו שפירש הר"ן שם, ובסנהדרין (דף יא ע"ב), "שאין העומר בא אלא מיהודה", והאמת שבא גם ממקומות אחרים אל שמצוה מן המובחר מיהודה.​
  7. במס' סוטה (דף כ"ז ע"ב): אלף אמה מגרש, ואלפיים אמה שדות וכרמים, ואע"פ שמשמעות הלשון שאלפיים אמה שדות וכרמים, אבל הפירוש אינו כן אלא הפירוש הנכון הוא שהאלף השני מתוך האלפיים שדות וכרמים.​
  8. במס' זבחים (דף קו ע"ב) אומר הש"ס: "מה לי שרצים טהורים שאיסורם במשהו", אבל האמת שאין איסורם במשהו אלא בכעדשה וכמו שפירש רש"י שם.​
  9. ושם (דף קי"ב ע"ב): באו לירושלים קדשי קדשים נאכלים לפנים מן הקלעים, הנה אע"פ שהגמרא אמרה לפנים מן הקלעים, אין הכוונה כן, אלא הכוונה לפנים מן החומות העזרה שהם במקום הקלעים שהיו במשכן.​
 
ראשי תחתית