לחצו כאן – תרומה לשמואל

למה גם מי שלא לומד אינו מתגייס? ומה היחס למדינה?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
דעת הרב לייבל ברורה.
ואגב, יש לו השקפה כמעט חרדית (הכרתי אותו בעבר) לגמרי, (הוא תלמיד הרב שך, לא תלמיד הרב קוק) הוא רק פועל להצלת הנוער הנושר וכו' ואלה שיצאו לעבודה וכו'.
ועיין טוב במכתב שכתב ,שגם החטיבה החשמונאית לא עומדת בקריטריונים הנ''ל (אולי די מתקרבת, אבל זה לא זה)
ומרוב דביקותו ברב שך כך אמר עליו חתנו:

 
האמת יוצאת לאור בכל רגע ובכל שעה. ראשי המדינה לא רוצים לנצח את חמאס, לא רוצים לכבוש, לא רוצים ליישב, רק לעקור יהודים הם מוכנים בשמחה.

הקבינט התכנס 8 שעות, לאחר מכן פירסם הצהרה שהולכים לכבוש את עזה (לא ליישב ביהודים אבל גם משהו להילחם עליו), אבל לאחר זמן קצר התבררה האמת - הקבינט החליט שלא להחליט, לעשות קולות של מלחמה למראית עין כאשר בכל רגע שהחמאס יאשר "עסקה" הם יסכימו לזה ויסוגו מכל השטחים שכבשו תמורת מספר חטופים.

אתה רוצה שחרדים עם ראש על הכתפיים ישלחו את ילדיהם לצבא כזה שמנוהל ע"י חילונים כופרים שהדבר היחיד שמעניין אותם הוא לשרוד בתפקידם?

אתה רוצה שהם ישלחו את ילדיהם למות מוות אכזרי, להיפצע גופנית ונפשית, לחלל שבת, וכל זה רק בשביל להפחיד את חמאס כדי לשחרר מספר חטופים?

כשאין דעת תורה, כשהמוח רקוב ומלא בהבלים, לשלוח את הילד לשם זה פשוט להקריב אותו על מזבח הפוליטיקאי השורד, שאין לו בחייו אלא נהנתנות ותו לא.

אין לצבא שום תפקיד מוגדר, רק לעשות קולות של מלחמה בתקווה שהחמאס יכנע (והוא לא יכנע לעולם), והדבר היחיד שהשב"כ עושה הוא לרדוף את היהודים בארצם.

הציבור הדתי לאומי הוא הציבור הכי פראייר במדינה, רק תורם ותורם והם יורקים עליו ובזים לו, גירשו אותו מגוש קטיף והתנהגו אליו כמו נאצים, הביאו על עצמם את החורבן של 7.10, וגם כיום רודפים את הציבור הזה בכל מקום.
א. כבר כתבתי לעיל שבצבא יש הרבה מאוד בעיות, רוחניות וגשמיות, פשוט התפרצת לדלת פתוחה. ולכן- מהבחינה הרוחנית הפתרון הוא "חטיבת החשמונאים" - ששם אין שום בעיה רוחנית, ואתה מוזמן בשמחה להוכיח אחרת אם אתה חושב ככה. לגבי הבעיות הגשמיות - הצבא אכן אינו מושלם, ויש כאלו שמתים לחינם לצערנו. אבל מכיון שיש מצווה "להציל ישראל מיד צר הבא עליהם" , והיא דוחה פ"נ, אז אין ברירה אלא להלחם ולהתגייס לצבא הזה, מכיון שזו הדרך היחידה לקיים את החובה ההלכתית.
ב. אף אחד אינו פראייר או טיפש. הציבור הדתי לאומי נלחם ומקריב את בניו במסירות נפש, ע"מ שכל תושבי ישראל, ובינהם אתה - תוכלו להמשיך לחיות בשלווה, בלי פחד מהערבים הארורים.
ג. 70 אחוז מהמתים במלחמה , לצערנו היו מתים גם אם היא הייתה מתנהלת ע"פ התורה. בכל מלחמה יש הרוגים, ללא יוצא מן הכלל.
 
המים בביוב בבני ברק גם ימשיכו לזרום כרגיל, ועוד שנה או שנתיים תראה גם תראה, נערים היינו ועוד לא זקנו ולא ראינו מסגרת בה נמצאים חרדים תחת חילונים ללא ניסיונות חילון וכדומה.
בנצח יהודה לא היה שום נסיון חילון והוא מתקיים עשרות שנים. אתה מוציא ש"ר לחינם.
 
נאמן הרעיון היהודי. יש לי כמה דברים לכתוב לך.
תמיד כל מיני הוגי דעות, וכל מיני רבנים עם השקפה של חול וקודש, ציטטו רמבמים וכדומה.
מרן החזו"א מרן הרב מבריסק וכל עשרות גדולי הדורות מתקופתם, ידעו ויודעים הכל! אתה יכל לחפש קושיות סתירות, זה לא משנה את ההשקפה, ותירוצים יש להכל כולל הכל. לך תשאל את הרב אליהו מאיר פייבלזון. את הרב מרדכי נוירגשל את הרב זמיר כהן. לא כי אין תשובות לשאלותיך וצריך לעשות לומד'ס- פשוט, כמו שעכשיו יהיה לך שאלות בתחום שאני מבין אבל לא עוסק בו, אני יגיד לך ללכת לעוסקים בדבר, הם מסבירנים הוגי דעות, ומסבירים לעם ולציבור שלנו בבחינת חיזוק, את דרכי רבותינו גדולי הדורות.
כל עוד והמציאות שאין בחור ירא שמים שהלך למסגרת צבאית ונשאר ירא שמים, צריך היתר מרב. זה דבר ראשון. דבר שני, יש מושג של ביטול תורה, ויש מושג של עיצוב העולם הרוחני והתורני בנערות הבחור, שלזה אין שום פיתרון חוץ מישיבה.
וכידוע מכתב מרן ר' חיים גריינימן במכתבי התעוררות בנידון.
ובנוסף להכל- אין שום קירבה לנשים בצבא? ואפילו במסגרות האלו?
אין שום אוירה חילונית? פיקוד חילוני? ציונות ללא דת?
צדיק- יש פוסקי הלכה ויש מגדירי השקפה, שזה חד הוא. שהם נתונים בידי תלמידי חכמים אמיתים שדעתם דעת תורה, ולא דעת לאום דעת רעיונות חיצונים! במשך כל ה100 השנים מכל הציבורים והמגזרים החרדים שמענו ושומעים את אותו הוראה נקודה. אין לנו לשנות כי רק מפסידים מזה, וכל ציטוט מראשון לא יכל לשנות שום דבר אם אין הוראה של אחרונים, וזה במהלך שנגיד ואתה צודק ששיטת הרמב"ם ללכת ולהילחם עכשיו. כי אם כן, אז בוא נכתוב שולחן ערוך החמישי שכל אחד יהיה שותף בכתיבתו כמובן הכל על פי ראשונים, אתה מבין שזה בדיחה.
תשאיר את המקצת שיש בעם ישראל שדבקים בתורה ובמצוות בלי שינויים וקשקושים, דיייייי יש דרך אחת שהיא מאפשרת לקיים את השולחן ערוך בצורה הרמתית שיש בה שתילים חזקים ומבוססים, ונכון שלא כולם שורדים בסוף יש זכות בחירה, אבל אני מדבר על האפשרות, יש אפשרות לכל אחד לצמוח הכי נאמן להשם ולתורתו.
לגופם של דברים אתה יכל לעלות נידונים אחד אחד, ואני מוכן וישמח להשקיע זמן למרות שהדגשתי שזה לא תפקידי ולענות לך, אין לי כח לקרוא את כל ההתכתבויות אני ישמח שתעלה את עיקרי טענותיך.

לגבי הסרטון של מרן ר' ברגמן. מה אפשר להגיב שרואים את הרב שליט"א מדבר בצורה חריפה? יש לו אינטרסים? מה הוא מדבר בלי להבין? מה הוא לא למד את הרמב"ם? מה הוא טועה??????????כשאנחנו נחשוב בכל דבר שאנחנו מבינים יותר מהגדוווללים אנחנו נהיה חסרי תוכן ועם אפס הצלחות בעצמינו וכלפי הדור הבא. אפשר לשאול אפשר לדון ולדבר על הכל, אבל כשאנחנו מחליטים שונה מפוסקי ההלכה ומנחילי ההשקפה, אנחנו לא בדרך הנכונה- נקודה.
 
נאמן הרעיון היהודי. יש לי כמה דברים לכתוב לך.
תמיד כל מיני הוגי דעות, וכל מיני רבנים עם השקפה של חול וקודש, ציטטו רמבמים וכדומה.
מרן החזו"א מרן הרב מבריסק וכל עשרות גדולי הדורות מתקופתם, ידעו ויודעים הכל! אתה יכל לחפש קושיות סתירות, זה לא משנה את ההשקפה, ותירוצים יש להכל כולל הכל. לך תשאל את הרב אליהו מאיר פייבלזון. את הרב מרדכי נוירגשל את הרב זמיר כהן. לא כי אין תשובות לשאלותיך וצריך לעשות לומד'ס- פשוט, כמו שעכשיו יהיה לך שאלות בתחום שאני מבין אבל לא עוסק בו, אני יגיד לך ללכת לעוסקים בדבר, הם מסבירנים הוגי דעות, ומסבירים לעם ולציבור שלנו בבחינת חיזוק, את דרכי רבותינו גדולי הדורות.
קודם כל - יש"כ על התגובה הארוכה והרצינית - נדמה שזה התגובה הרצינית היחידה לטענותי בדיון הזה. ו...גם לי יש כמה דברים לומר לך.
מדבריך נשמע כאילו רק "נאמן הרעיון היהודי" אומר את הדעות הנ"ל, בזמן שכל "עשרות גדולי הדורות" וה"מסבירנים והוגי הדעות" חולקים עליו. ולכן, למרות שתכלס' לא נאמרו תשובות רציניות על דברי בפורום הזה [ת"מ], מן הסתם הם קיימות אצל אנשים חכמים יותר. אז צר לי לבשר לך - שלא. גם מאחורי עומד מחנה עצום, של אנשים חכמים מאוד, וגדולים בכל המובנים. אין שום סיבה להתיימר לגדולה, ולטעון שבמחנה אחד יש תשובות להכל, והמחנה השני שלא נופל ממנו בכהוא זה - כנראה עדיין לא הגיע לרמה הרוחנית והשכלית כדי שיוכל לקלוט דברים נעלים כאלו. גם אני יכולתי לטעון שהגר"ד ליאור והגר"ח דרוקמן והגרצ"י קוק וכו' - חכמים מאוד ויודעים "הכל", ולכן אין צורך כלל באשכול ובתגובה נגדית מצדי - מכיון שלהם בוודאי יש תשובות לטענות, גם אם אני לא יודע אותם. אבל התורה והמציאות לא עובדים ככה - ואם נטענו טענות, אז צריך תשובות, ולא "הפניות" אל אנשים חכמים יותר, מכיון שאת זה גם אני יכול לעשות. וכמובן ואצ"ל שאני מכבד ומעריך כל רב וכל גדו"י - גם אם דעתו שונה מדעתי. [בשונה מכמה ממשתתפי הדיון הנ"ל].
כל עוד והמציאות שאין בחור ירא שמים שהלך למסגרת צבאית ונשאר ירא שמים, צריך היתר מרב.
שטות גמורה. אתה מוציא ש"ר על עשרות אנשים סתם, וחבל.
יש מושג של ביטול תורה, ויש מושג של עיצוב העולם הרוחני והתורני בנערות הבחור, שלזה אין שום פיתרון חוץ מישיבה.
כל הדברים הללו הם נחמדים מאוד, אך אינם הלכה - ולכן אין בכוחם לדחות חובה הלכתית.
ובנוסף להכל- אין שום קירבה לנשים בצבא? ואפילו במסגרות האלו?
אין שום אוירה חילונית? פיקוד חילוני? ציונות ללא דת?
1. נשים - אין בכלל. 2. אני לא יודע מה אתה מגדיר "אווירה חילונית" - אבל במסגרת הנ"ל יש 'כפיה דתית' והקפדה על ההלכה, ואת אלו בלבד דורשת התורה. כל השאר - הידור, ולהידורים אין את הכוח לדחות הלכות ברורות. 3. מפקד החטיבה וכל מי שמתחתיו הם חרדים או חרדליי"ם - מעליו יש פיקוד חילוני, ומה בכך? 4. אין שום בעיה, ולהפך, בציונות כפי שהיא מתבטאת בחטיבה.
צדיק- יש פוסקי הלכה ויש מגדירי השקפה, שזה חד הוא. שהם נתונים בידי תלמידי חכמים אמיתים שדעתם דעת תורה, ולא דעת לאום דעת רעיונות חיצונים! במשך כל ה100 השנים מכל הציבורים והמגזרים החרדים שמענו ושומעים את אותו הוראה נקודה. אין לנו לשנות כי רק מפסידים מזה, וכל ציטוט מראשון לא יכל לשנות שום דבר אם אין הוראה של אחרונים, וזה במהלך שנגיד ואתה צודק ששיטת הרמב"ם ללכת ולהילחם עכשיו. כי אם כן, אז בוא נכתוב שולחן ערוך החמישי שכל אחד יהיה שותף בכתיבתו כמובן הכל על פי ראשונים, אתה מבין שזה בדיחה.
כפי שכתבתי לעיל - אין לך את הזכות לקבוע למי יש "דעת תורה" ולמי אין, מי "פוסק הלכה" ומי לא. מאחורי יש ציבור עצום של ת"ח ואנשי רוח, שלא נופלים בכהוא זה מאלו שאתה מזכיר. ואידך - פירושא הוא, זיל גמור.
תשאיר את המקצת שיש בעם ישראל שדבקים בתורה ובמצוות בלי שינויים וקשקושים, דיייייי יש דרך אחת שהיא מאפשרת לקיים את השולחן ערוך בצורה הרמתית שיש בה שתילים חזקים ומבוססים, ונכון שלא כולם שורדים בסוף יש זכות בחירה, אבל אני מדבר על האפשרות, יש אפשרות לכל אחד לצמוח הכי נאמן להשם ולתורתו.
1. השו"ע נכתב בזמן שאי היה אפשר לקיים חצי מהתורה עקב הגלות והניתוק מהארץ - ולכן הוא כתב רק את הדינים הנצרכים למציאות זו. בזמננו המציאות ב"ה השתנתה - ובעקבותיה התווספו דינים שונים, וח"ו ח"ו לוותר על חלק מהתורה באמתלות שווא.
2. אם אתה קורא לדין של "מלחמת מצווה" קשקושים רק בגלל שלא הכרת אותו קודם - אני מטיל ספק רב ביראת השמים שלך.
3. אכן ישנה דרך אחת - והיא באמצעות התורה וההלכה. ולא באמצעות מניפולציות רגשיות שונות ומשונות.
לגופם של דברים אתה יכל לעלות נידונים אחד אחד, ואני מוכן וישמח להשקיע זמן למרות שהדגשתי שזה לא תפקידי ולענות לך, אין לי כח לקרוא את כל ההתכתבויות אני ישמח שתעלה את עיקרי טענותיך.
יש עשרות טענות בעשרות נושאים....
תצמצם את בקשתך.
לגבי הסרטון של מרן ר' ברגמן. מה אפשר להגיב שרואים את הרב שליט"א מדבר בצורה חריפה? יש לו אינטרסים? מה הוא מדבר בלי להבין? מה הוא לא למד את הרמב"ם? מה הוא טועה??????????כשאנחנו נחשוב בכל דבר שאנחנו מבינים יותר מהגדוווללים אנחנו נהיה חסרי תוכן ועם אפס הצלחות בעצמינו וכלפי הדור הבא. אפשר לשאול אפשר לדון ולדבר על הכל, אבל כשאנחנו מחליטים שונה מפוסקי ההלכה ומנחילי ההשקפה, אנחנו לא בדרך הנכונה- נקודה.
ע"כ כבר השבתי.
 
@נאמן הרעיון היהודי
יש לי כחול הים להשיב על טענותיך
רק נראה שאתה לא מחפש תשובות
אתה מחפש תשובה אחת להשקיט את המצפון האישי שלך שתלך לצה''ל (אני יאמר ה''י אתה תאמר ב''ה)
ועל כן אין לי וכנראה לשאר הכותבים את הכח והסבלנות לענות לך..
אם תרצהה תששובה אמיתית אני בטוח שתדע לשאול את זה נכון
 
@נאמן הרעיון היהודי
יש לי כחול הים להשיב על טענותיך
רק נראה שאתה לא מחפש תשובות
אתה מחפש תשובה אחת להשקיט את המצפון האישי שלך שתלך לצה''ל (אני יאמר ה''י אתה תאמר ב''ה)
ועל כן אין לי וכנראה לשאר הכותבים את הכח והסבלנות לענות לך..
אם תרצהה תששובה אמיתית אני בטוח שתדע לשאול את זה נכון
תגובה נכונה
חבל שנכתבה רק עכשיו
לא צריך לתת יחס לכל הדיוט ובער
 
מר נאמן. אינני מבין למה אתה מתעקש להתווכח ומתעלם מהשאלה הבסיסית.
שאלה אחת. ותענה בקצרה. המצב הרוחני של הציבור הדתל"י והחרדל"י ירד בעקבות הצבא או לא?
אם כן, תם הויכוח. כי מצוות 'לילך בצבא' לא דוחה שאר המצוות. אם אתה טוען שלא.... אז אתה לא מכיר את הציבור הזה....
 
א. אדם מהציבור החרדי שיש לו נורמות רציניות כולל באבן העזר...קשה מאוד לומר שנשאר באותו רמה, זה לא מוציא לעז, גם מי שכל יום יעבוד במקומות שונים..או יתעסק בדברים מסוימים ירד ביראת שמים אלא אם כן הוא פנטר וחזק מאוד וכולי האי ואולי.
ב. ביטול תורה זה לא הלכה? כבודו יתחיל שוב בלימוד הש"ס והשולחן ערוך. אין צורך להביא עשרות מקורות...
וכמובן הלכה זה רק לאום וציונות....באמת הדת"ל מאוד מדקדקים במעשרות ובמצוות התלויות בארץ...
ג. אתה לא יודע מה זה ביטול תורה מה זה אוירה חילונית מה זה שמי ששולט ומחליט על החרדלים האחראים אלו פורקי עול או תינוקות שנשבו....ולהזכירך חוץ ממצות התלויות בארץ שהוזכרו שלא נראה שהדיקדוק בהם נמצא שם, יש אלפי דינים והלכות...יש את חלק אבן העזר...ועוד ועוד הלכות...אין שום היתר לדבוק במצוה אחת חשובה ככל שתיהיה ולמחוק הרבה מהמצוות...
יש הרבה שהתפקחו בציבור הדת"ל ונהיו יותר רצינים..אבל המצב שם כיום לא בשמים...אין מה להתוכח על מציאות.
הניפנוף החוזר ונשנה שלכם. ארץ ישראל. וגם לנו יש רבנים. תיהיה חרדי ותגור בביתר במודיעין עילית בנחניאל במיצד ועוד ועוד מקומות, ונראה לי שגם בבני ברק או ירושלים תקיים את המצוה.
אין מה שיותר חשוב מתורה. ומגדולי הדור. וממנחילי ההשקפה הטהורה...אנחנו הרוב אנחנו הולכים בדרך סבא בלי שינויים והמצאות חדשות. מקיימים את כל השו"ע רוצים משתדלים לפחות..כולל מצוות התלויות בארץ ומגורים כאן בארץ.
די להטיף מוסר לחרדים...דייייי.....גדולי ישראל נגד השירות בצה"ל כרגע.
סיבה עיקרית זה צבא שמנוהל ע"י חילונים. המון בעיות צניעות. וערכי לאום בלי דת. בזמן עיצוב הבחורים לתורה ויראת שמים. הצבא לא מתנהל בפתיחות מלחמה ועוד על פי ההלכה...והכי חשוב כך הכריעו גדולי הדור. אצלינו זה מעל הכל.
אצליכם כל אחד הוגה דעות..לכן ככה זה נראה.
יש לכם רבנים אבל השקפותיהם לא תואמות את גדולי ישראל בכל ה100 שנים האחרונות ונסתפק בזה.
בגדול באמת מיותר תבחר להיות מה שטוב לך ונוח לך תלך עם איזה רב שאתה רוצה, לא תצליח לשכנע אפילו לא את הקנייטש של בחור חרדי אנחנו ברזל פלדה.....ושהשם יתן לך שפע וברכה והצלחה בבחירות שלך, אחי היקר..
חשוב להדגיש שיש לכם הרבה דברים טובים ויש המון אצליכם יראי שמים בתכלית. אני מדבר על ההשקפה הדתלית בכללית....זה לא בליגה החרדית נקודה.
לגבי בחור שהיה חרדי וכבר חי כחילוני...וכדומה זה ענין אחר כל מקרה לגופו מה בדיוק הרמה שלו, אני מאמין שיש הרבה שהצבא ינרמל אותם...אני לא רב..אבל הדיבור על בחורי ישיבות וחברה אברכים ונשואים חרדים ונאמנים להשם ולתורתו...מכל מגזר.
 
@נאמן הרעיון היהודי
יש לי כחול הים להשיב על טענותיך
רק נראה שאתה לא מחפש תשובות
אתה מחפש תשובה אחת להשקיט את המצפון האישי שלך שתלך לצה''ל (אני יאמר ה''י אתה תאמר ב''ה)
ועל כן אין לי וכנראה לשאר הכותבים את הכח והסבלנות לענות לך..
אם תרצהה תששובה אמיתית אני בטוח שתדע לשאול את זה נכון
אז יש לך בעצם תשובות ע"כ השאלות, אך משום שהחלטת שאני לא רוצה לקבל תשובות אז אתה לא מעלה אותם. משכנע ומעניין כאחד...
 
א. אדם מהציבור החרדי שיש לו נורמות רציניות כולל באבן העזר...קשה מאוד לומר שנשאר באותו רמה, זה לא מוציא לעז, גם מי שכל יום יעבוד במקומות שונים..או יתעסק בדברים מסוימים ירד ביראת שמים אלא אם כן הוא פנטר וחזק מאוד וכולי האי ואולי.
נורמות באבן העזר זה יפה, אבל זה לא דוחה הלכה ברורה. החרדים שהתגייסו ממשיכים להקפיד על קלה כבחמורה, וזה ההגדרה של ירא שמים. ובבקשה אל תחליט
מי ירא שמים \ לא ירא שמים\ - בזמן שאתה לא מכיר אף אחד מהם.
ביטול תורה זה לא הלכה? כבודו יתחיל שוב בלימוד הש"ס והשולחן ערוך. אין צורך להביא עשרות מקורות...
כן. זה לא הלכה. ע"פ ההלכה חובה ללמוד פרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית. כמובן שראוי ללמוד יותר - ובחשמונאים באמת יש זמן ללימוד תורה ולומדים הרבה יותר - אבל הלימוד הזה לא יכול לדחות את החובה של "מלחמת מצווה". ואל תביא ציטוטים למכביר מספרי מוסר וממדרשים, כי יש להם מעמד שונה מההלכה, ובפועל אינם מחייבים, וק"ו שלא דוחים מצווה.
וכמובן הלכה זה רק לאום וציונות....
שטויות. ניכר שמעולם לא דיברת ולא פתחת ספר של רב חרדל"י.
אתה לא יודע מה זה ביטול תורה מה זה אוירה חילונית מה זה שמי ששולט ומחליט על החרדלים האחראים אלו פורקי עול או תינוקות שנשבו....ולהזכירך חוץ ממצות התלויות בארץ שהוזכרו שלא נראה שהדיקדוק בהם נמצא שם, יש אלפי דינים והלכות...יש את חלק אבן העזר...ועוד ועוד הלכות...אין שום היתר לדבוק במצוה אחת חשובה ככל שתיהיה ולמחוק הרבה מהמצוות...
1. זה שהפיקוד מלמעלה הוא חילוני זה עצוב מאוד, אבל זה המצב כיום ואין מה לעשות, וחובה להלחם עם מה שיש.
2. אף אחד לא ביטל שום הלכה, בחשמונאים מדקדקים על קלה כבחמורה כפי שהזכרתי. תפסיק לבלבל את המוח.
יש הרבה שהתפקחו בציבור הדת"ל ונהיו יותר רצינים..אבל המצב שם כיום לא בשמים...אין מה להתוכח על מציאות.
דיברתי רק על החרדלי"ם, תתחיל להכיר את הציבור לפני שאתה מדבר עליו.
הניפנוף החוזר ונשנה שלכם. ארץ ישראל. וגם לנו יש רבנים. תיהיה חרדי ותגור בביתר במודיעין עילית בנחניאל במיצד ועוד ועוד מקומות, ונראה לי שגם בבני ברק או ירושלים תקיים את המצוה.
מצוות יישוב הארץ ע"פ רוב הראשונים היא לכבוש את הארץ ולא לעזבנה לשממה או לאומות העולם, מה שעושים רק בגבעות בפועל.
מה גם שברור, שככל שהמצווה נעשית במסירות נפש, כך היא יותר יקרה וגדולה. ועם מציאות חבל להתווכח.
ולגבעות ביו"ש יש עוד מספר תפקידים חשובים לא פחות, ואכמ"ל.
אין מה שיותר חשוב מתורה. ומגדולי הדור. וממנחילי ההשקפה הטהורה...אנחנו הרוב אנחנו הולכים בדרך סבא בלי שינויים והמצאות חדשות. מקיימים את כל השו"ע רוצים משתדלים לפחות..כולל מצוות התלויות בארץ ומגורים כאן בארץ.
די להטיף מוסר לחרדים...דייייי.....גדולי ישראל נגד השירות בצה"ל כרגע.
א. כפי שהסברתי המציאות השתנתה ומכורח זה התווספו עוד דינים. מה לא ברור?
ב. אתה לא תקבע מיהם גדולי ישראל ומיהם לא. גדולים יש בשתי הצדדים.
סיבה עיקרית זה צבא שמנוהל ע"י חילונים. המון בעיות צניעות. וערכי לאום בלי דת. בזמן עיצוב הבחורים לתורה ויראת שמים. הצבא לא מתנהל בפתיחות מלחמה ועוד על פי ההלכה...והכי חשוב כך הכריעו גדולי הדור. אצלינו זה מעל הכל.
א. לגבי הפקודות המסולפות כבר השבתי, חבל שלא ראית את כל הדיון.
ב. בחשמונאים הערכי לאום משולבים עם הדת. ואין בכך שום בעיה, להפך.
ג. אין שם שום בעיות צניעות.
אצליכם כל אחד הוגה דעות..לכן ככה זה נראה.
שטויות.
ש לכם רבנים אבל השקפותיהם לא תואמות את גדולי ישראל בכל ה100 שנים האחרונות ונסתפק בזה.
שטויות והבלים. יש גדולי ישראל בשני החוגים בכל המאה שנים האחרונות. תתחיל ללמוד היסטוריה.
לא תצליח לשכנע אפילו לא את הקנייטש של בחור חרדי אנחנו ברזל פלדה.....ושהשם יתן לך שפע וברכה והצלחה בבחירות שלך, אחי היקר..
אני יודע, ושלא תחשוב שזה גאווה, אדם תמיד צריך להיות מודע לכך שיש סיכוי שהוא טועה.
חשוב להדגיש שיש לכם הרבה דברים טובים ויש המון אצליכם יראי שמים בתכלית. אני מדבר על ההשקפה הדתלית בכללית....זה לא בליגה החרדית נקודה.
יש את הדתלי"ם ויש את החרדלי"ם, והחרדים לאומיים בהחלט בליגה החרדית, ואף מעבר.
 
מר נאמן. אינני מבין למה אתה מתעקש להתווכח ומתעלם מהשאלה הבסיסית.
שאלה אחת. ותענה בקצרה. המצב הרוחני של הציבור הדתל"י והחרדל"י ירד בעקבות הצבא או לא?
אם כן, תם הויכוח. כי מצוות 'לילך בצבא' לא דוחה שאר המצוות. אם אתה טוען שלא.... אז אתה לא מכיר את הציבור הזה....
כמה דברים:
א. המצב בציבור החרדל"י מבחינת היראת שמים הוא מצוין, ואינו נופל בכהוא זה מהמצב אצל החרדים.
ב. ברור שאני לא מכיר. רק אתה מכיר את הנוער הקדוש בציבור הדתל"י שאין לו אייפונים פרוצים, ואין לו בנות, ואין לו שום דבר מלבד שו"ע ויראת שמים. תסייר בבקשה בתיכונים באפרת ובגבעת שמואל - ותגלה שזה החינוך בלי קשר לצבא, ואולי הוא רק תורם מעט למהלך העצוב הזה.
ג. בחשמונאים אין כל חשש לירידה רוחנית, ולכן באמת תם הויכוח.
 
ראיתי מאמר נפלא ביותר שעונה על גיוס בחורי ישיבה בגילאי גיוס וכללי על גיוס חרדים בכל גיל. נהנתי מאוד ואשמח לשתף.


שלום וברכה

שאלתך כואבת מאוד, ובהחלט עומדת בליבת הויכוח הישראלי. רק לפני שאנחנו נכנסים לעצם הדיון על גיוס בני ישיבות, אני רוצה להתייחס למה שאת הצגת, שהוא בעיני לא הנקודה הנכונה.

את מדברת על כך שאלו מרגישים פחד ואלו לא, אלו מסתכנים ואלו לא, הנושא הזה אינו המרכזי בענין, משום שאם אכן לימוד התורה הוא התפקיד שלהם וזה מה שחשוב למדינת ישראל בעת הזו, אז את זה הם חייבים לעשות. לצורך הענין, גם הרמטכ"ל כרגע אינו מסתכן ואף על פי כן פעילותו במלחמה הזו חשובה ומשמעותית הרבה יותר מחייל פלוני או אלמוני שנמצא עכשיו בלב עזה. כלומר החשיבות הייעוד והתפקיד אינם נקבעים לפי רמת הסיכון, ואין קשר בין הנושאים.

כמו כן, שירות בקרבי הוא בעצם על בסיס התנדבותי, חייל שאינו רוצה לשרת בקרבי אינו משרת. וכאשר אנחנו מסתכלים על החיילים שנמצאים היום בעזה אנחנו אכן נוכחים לדעת שיש המון חיילים דתיים ומסורתיים, בלי שום ליחס למספרם באוכלוסיה, משום שהם באמת אנשים יותר אידיאליסטים ומתנדבים יותר לפעילות קרבית בעלת סיכון. כך שמי שלא רוצה, לא משרת בקרבי. זכות גדולה לכל מי שמוסר נפש להצלת ישראל, אבל לא כופים זאת על אף אחד.

השאלה האחרת היא אכן השאלה האמיתית, מה תפקידם האמיתי של בני הישיבות, האם נכון לפוטרם מגיוס או לא. וכאן יש שלושה נושאים שיש לדון בהם: 1. זכות התורה העומדת לחיילים, וכל המשתמע בפרשת בחוקותי ועוד, שבעצם כל זכות קיומנו בארץ הזו זה אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה. 2. האם למלחמת מצוה יוצאים גם תלמידי חכמים, ואיך זה משתלב בכל הנושא. 3. האם הצבא מתאים לחייל חרדי, ומאפשר לו שירות בלי ירידה רוחנית או התמודדות בשמירת מצוות. אלו שלושת הנושאים שיש לדון בהם.

בנוגע לשאלה הראשונה, אני חושב שכל יהודי מאמין יודע שפסוקי התורה מלאים בכך שכל זכותנו על הארץ הזו היא התורה והמצוות, ויתירה מכך, כל קיומנו כעם העתיק בעולם, וכל אחיזתנו בתורה שהיא מרכז החיים ותכלית העולם, הוא רק בגלל אותה שדרה מרכזית שעמדה במסירות נפש על שמירת התורה והמצוות וייצרה תלמידי חכמים ומורים לעדה. ולכן, כשם שהקיום הגופני שלנו מצריך צבא, כך הקיום הרוחני שלנו, וגם כל העתיד שלנו מבחינת התבוללות גשמית ורוחנית, מותנה בבני הישיבות ובהעמדת קרן התורה ההלכה ההוראה והתלמוד בעם ישראל, ולכן יש לבני הישיבות חלק מרכזי מאוד בכל הקיום של עם ישראל בעתיד מכל הבחינות האפשריות, וזו תרומה מכרעת רבת משמעות שאין לבטלה, אפילו במשקפיים חילוניות, אם רק יהיו כנות. חשוב לדעת זאת! בני הישיבות תורמים לכל קיומו של עם ישראל גם במובן הטכני של נצחיות עמנו ללא התבוללות כשאר עמי קדם, וגם מצד נצחיות התורה.

בנוגע לשאלה השניה, שהיא בעצם שאלה הלכתית, האם זה נכון שבני ישיבות פטורים מלהלחם: יש כמה מקורות לכך שתלמידי חכמים יוצאים למלחמת מצוה, אקצר קצת במובאות. הגמרא בסוטה מד ב אומרת שלמלחמת מצוה הכל יוצאים, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה, וידועים דברי הרמב"ם בהלכות מלכים שעזרת ישראל מיד צר היא מלחמת מצוה. וכתב שם בס' קרן אורה (ד"ה והרמב"ם): "משמע הכא דבמלחמת מצוה הכל יוצאין, ואפי' ת"ח צריכין ליבטל מלימודן". כלומר בשונה ממלחמת הרשות ששם תלמידי חכמים פטורים, מלחמת מצוה שהיה הגנת עם ישראל גם תלמידי חכמים יוצאים. וכן כתב המהרש"א שם (י א) לגבי חטאו של אסא שעשה אנגריה בתלמידי חכמים, ולקחם למלחמה, שהיה נחשב לו לחטא בגלל שהיתה זו מלחמת רשות, אבל למלחמת מצוה גם תלמידי חכמים יוצאים.

אמנם יש שצידדו לפטור תלמידי חכמים מגיוס צבאי אפילו למלחמת מצוה מחמת שני מקורות:

א. הרמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יג הלכה יב – יג כתב:

"ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את י"י לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים שנאמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל, לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן, אלא הם חיל השם שנאמר ברך ה' חילו, והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר אני חלקך ונחלתך.

ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי". עד כאן לשונו .

הרי ששבט לוי וכל מי שנדבה רוחו להיות בן ישיבה כמותם, לא עורכים מלחמה.

אולם לעניות דעתי אין זו ראיה מכרעת משתי סיבות: ראשית, כבר הקשו אחרונים רבים מדוע הרמב"ם הביא הלכה זו רק בהל' שמיטה ויובל ולא בהל' מלכים שם הוא מפרט את כל דיני היוצאים והחוזרים מהמלחמה? שנית, מפורש בדברי הימים (א' יב, כז) שדוד המלך לקח לצבא מבני לוי ארבעת אלפים ושש מאות חיילים, הרי שגם בצבא דוד שירתו בני לוי. וכן הקשה הגר"ח קנייבסקי בדרך אמונה מכך שבניהו בן יהוידע היה מגיבורי דוד ועוד. ובכלל היאך יתיישבו הדברים עם דברי האחרונים לעיל שנקטו בפשיטות לחייב תלמידי חכמים במלחמת מצוה. ולכן נראה לי פשוט מתוך לשונו של הרמב"ם שהכל מדובר במלחמת ירושת הארץ, שכיון שבני לוי לא נוחלים חלק בארץ, לכן הם גם לא לוחמים על כיבושה, אבל בסתם מלחמת מצוה של עזרת ישראל מיד צר, גם שבט לוי נלחמים כמו בימי דוד. ואם נעיין היטב כך נראה לי אמת.

שנית, גם אם נקבל ששבט לוי פטורים מהמלחמה, ודאי מה שכתב הרמב"ם שכל מי שנדבה רוחו וכו' הוא כבני לוי, אין כוונתו לכל פרטי הדינים האמורים בהם, שהרי לא יעלה על הדעת שאדם שנדבה רוחו להיות תלמיד חכם מפסיד את חלקו בארץ ואינו נוחל בה! וכשם שפרט זה שכתב הרמב"ם אינו אלא בבני לוי, כך הפרט השני באותו המפשט, שאינו בעורכי המלחמה, אף הוא אמור רק בבני לוי ממש ולא בכל מי שנדבה רוחו אותו וכו'. כך שמדברי הרמב"ם אין ראיה.

יש עוד ראיות ששבט לוי השתתפו במלחמות: בגמרא קידושין (כא ב) נסתפקה הגמרא "כהן מהו ביפת תואר", משמע שהבינה בפשטות שגם כהנים נטלו חלק במלחמה.

כמו כן במשנה בסוטה (מד א) נאמר: "וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ… רבי יוסי אומר: אלמנה לכהן גדול, גרושה וחלוצה לכהן הדיוט". מבואר שהצטוו להפריש מתוך הצבא כהנים עוברי עבירות, ובפשטות מבואר שהיו שם כהנים. אמנם יש ליישב כל זה אבל בלאו הכי נראה לי שאין ראיה מהרמב"ם וכאמור.

[אמנם, הגאון הרב אליעזר יהודה וולדינברג זצ"ל, מחבר שו"ת ציץ אליעזר, בספרו הלכות מדינה (חלק ב, פרק ד) הוכיח מדברי הרמב"ם אלו שבני ישיבות פטורים מגיוס, וז"ל:

"למדנו מדברי רמב"ם אלה שסבירא ליה שזכות שבט לוי להיות מובדלים מדרכי העולם, לא לערוך מלחמה כשאר ישראל, אלא להיות חיל השם, ניתנת לכל איש ואיש מבאי העולם אשר התרומם בהנהגותיו הרוחניות להיות מובדל מחשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם, ומושקע ראשו ורובו בעבודת ה' בהכרת חובתו בעולמו ובלימוד תורתו הקדושה, אשר תורהו ותנחהו בדרך הרצויה להיות ה' חלקו ונחלתו לעולמי עולמים. ומכיוון שמדובר ברמב"ם שם לעניין כיבוש נחלת ארץ ישראל שהוא מלחמת מצווה, נלמד מדברי הרמב"ם שכמו שבט לוי, כן הוא פוטר את העוסקים בעבודת ה' ובתורתו אפילו ממלחמת מצווה"].

ב. אחרים ביקשו להביא ראיה לפטור בני הישיבות ממלחמת מצוה, מדברי הגמרא בבא בתרא ז ב ואילך שתלמידי חכמים לא בעי נטירותא, כלומר הם לא משלמים על שמירת העיר וחומותיה, משום שתורתם מגינה עליהם. אמנם, מלבד מחלוקת המפרשים שם אם מדובר בשמירה מגנבים בלבד או גם מסכנת נפשות, גם כתב הרדב"ז שזה לא שייך בזמנינו משתי סיבות: 1. אין אנו יודעים מי הם החכמים שמעלתם כזו שאינם צריכים שמירה. 2. דין זה אמור רק כאשר החכמים בוטחים בה' באופן כזה שהם מוכנים לוותר לגמרי על השמירה, אבל אם הם רוצים שאחרים ישמרו או ישלמו את השמירה ופוטרים עצמם מלשלם בגלל לימודם, זה לא עלה על לב מעולם וודאי אינו נכון. ראה שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תשנב, כך שאין מקור מגמרא זו כלל.

אלא שחשוב לציין, שגם לפי כל הנ"ל, אין סיבה לחייב בני ישיבות בגיוס רגיל, אלא רק בהשתתפות במלחמת מצוה. בזמני שלום הם ודאי פטורים כמו בשאר מלחמות הרשות, ונעסוק בזה להלן.

יש שתי טענות אמיתיות שמחמתן בני הישיבות פטורים מגיוס, גם במלחמת מצוה! ועל כך יש לסמוך!

האחת, הצבא אינו זקוק לכל הנוער לצורך גיוס. ולכן, כיון שתפקידם של בני הישיבות קריטי לעתידם הרוחני ולעתידו הרוחני של עם ישראל, הם פטורים. אמנם ידועים דברי החזו"א (עירובין ליקוטין סי' ו אות ג) שכתב: "נראה דהא דתנן דבמלחמת מצוה אפי' חתן מחדרו לא איירי בזמן שצריכין לעזרתם לנצחון המלחמה, דזה פשיטא דבשביל פיקוח נפש והצלת העם כולם חייבין". כלומר, שבמלחמת מצוה גם אם לא צריך את כולם, הצבא רשאי לומר שהוא מעדיף אדם פלוני או שהוא מעדיף שלא לסנן בין חייבי הגיוס כדי שודאי נצליח וכו', ואז יוצאים כולם גם אם לא צריך אלא את חלקם. מכל מקום ודאי אין דבריו אמורים באופן כזה שבאופן מובהק לא זקוקים לכולם, ואין יכולת ואפשרות לגייס את כולם ולהכשיר אלא את חלקם [וגם היום הצבא שמן ויש בו הרבה עורף מיותר…], ולכן הנכון הוא לתעדף לפי הצורך הרוחני. שהרי חשוב מאוד לדעת, שהנקודה האמיתית לגמרי, היא שבזכות לימוד התורה החיילים מצליחים, זה גם חשוב וקריטי ללחימה. אז נכון, כאשר צריכים את כולם, אין סומכים על הנס ועושים השתדלות בדרכי הטבע ולא לומדים תורה, אבל כאשר לא צריכים, זו ודאי הדרך הנכונה שבני הישיבות ילמדו ובזכות זה יזכו לנצחון בקרב, והוא דבר פשוט וברור.

הנקודה השניה, חשוב לדעת, שהגיוס לצבא היום שונה מאוד מבימי דוד. ראשית הצבא אינו מתאים לנו נקודה. הוא כור היתוך של החברה החילונית, כל אדם דתי שמשרת בצבא יעיד ברורות שהוא חווה ירידה רוחנית, יש בעיות צניעות קשות, אוירה של הפקרות וכו' ואין צורך להרחיב, ומלבד זה אין שום נכונות בצבא לאפשר חיים הלכתיים חרדיים מלאים, מבחינת כשרות כפי שאנו רגילים, מבחינת לימוד תורה ותפילות, שבת ומועד וכו' וכו'. הצבא בכלל לא מבין את זה ולא שם בכלל. ובאופן כזה אסור לבן ישיבה ללכת לצבא. הוא מקריב כך את כל רוחניותו וזה כמובן אסור ולא קשור לכל הנ"ל.

מלבד כל זה, כל הנושא של מלחמת מצוה הוא בזמן המלחמה עצמה, אין חובת גיוס לשירות ארוך לצורך הכנה למלחמה עתידית שאולי תבוא. ולכן לפי מציאות החיים שלנו היום וצורת פעילות הצבא כל הנושא אינו קיים.

לסיכום: בני ישיבה פטורים מגיוס ואינם הולכים לצבא ויעודם בישיבה משלוש סיבות מרכזיות:

1. בצבא לא צריך את כל הנוער ולכן התפקיד שלהם חשוב יותר, וכל זכותנו וקיומנו וכל עתיד האומה הפיזי והרוחני נתון בידיהם, וזה לאין ערוך משפיע יותר מאשר היו הולכים גם הם לגיוס צבאי. 2. הצבא לא מתאים לאדם חרדי באופן הכי קריטי ומשמעותי ששייך. 3. אין צד לגייס בני ישיבה אלא למלחמת מצוה בלבד ולא לגיוס שגרתי, במציאות החיים היום זה לא שייך כל כך טכנית.

ולשאלתך, מה יהיה כשכן יהיו צריכים אותם, ודאי הכל ישתנה בהתאם לצרכי הדור ובהתאם להתאמה של הצבא, אין בכך ספק כלל. ותפילתנו שבעזרת ה' משיח צדקנו יבוא במהרה, ואכן הכל יתנהל כמו צבאותיו של דוד המלך עליו השלום

התשובה מאתר דין מאחד מהרבנים דשם שליט"א.
 
לגבי הנח"ל החרדי.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20250813_023502_TOV-NET.jpg
    Screenshot_20250813_023502_TOV-NET.jpg
    81.6 קילובייט · צפיות: 8
  • Screenshot_20250813_023459_TOV-NET.jpg
    Screenshot_20250813_023459_TOV-NET.jpg
    88 קילובייט · צפיות: 8
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית