נח למה לא זרקו את הזבל מהתיבה?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברימי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אברימי

חבר ותיק
הצטרף
1/1/25
הודעות
1,149
ידוע שבאחת הקומות בתיבת נח היה זבל, וכמו שכותב המדרש: "תַּחְתִּיִּם שְׁנִיִּם וּשְׁלִשִׁים תַּעֲשֶׂהָ, תַּחְתִּיִּם לִזְבָלִים, שְׁנִיִּם לוֹ וּלְבָנָיו וְלַטְּהוֹרִים, וְהָעֶלְיוֹנִים לַטְּמֵאִים. וְיֵשׁ מַחֲלִיפִין תַּחְתִּיִּם לַטְּמֵאִים, שְׁנִיִּם לוֹ וּלְבָנָיו וְלַטְּהוֹרִים, וְהָעֶלְיוֹנִים לִזְבָלִים" (בראשית רבה לא יא).

למה לא פשוט זרקו את הזבל מהחלון? למה היו צריכים לשמור אותו בתיבה?
 
זכורני שהיה האוויר מזוהם מאוד.
ועוד ראיתי בזוה"ק שתושבי ארץ ישראל שלא ירד שם מבול ניזוקו מראיית פני המשחית, אולי לכן לא רצה נח לפתוח את החלון.
 
אבל בחוץ יורד מבול

פתחת פעם חלון בבית שיורד גשם שוטף?. נו- תספר לנו מה התוצאה

כאן זה לא גשם שוטף אלא "מבול" פשוטו כמשמעו
כמדומה שהמבול ירד רק 40 יום
ואילו הם היו בתיבה שנה שלימה
 
ידוע שבאחת הקומות בתיבת נח היה זבל, וכמו שכותב המדרש: "תַּחְתִּיִּם שְׁנִיִּם וּשְׁלִשִׁים תַּעֲשֶׂהָ, תַּחְתִּיִּם לִזְבָלִים, שְׁנִיִּם לוֹ וּלְבָנָיו וְלַטְּהוֹרִים, וְהָעֶלְיוֹנִים לַטְּמֵאִים. וְיֵשׁ מַחֲלִיפִין תַּחְתִּיִּם לַטְּמֵאִים, שְׁנִיִּם לוֹ וּלְבָנָיו וְלַטְּהוֹרִים, וְהָעֶלְיוֹנִים לִזְבָלִים" (בראשית רבה לא יא).

למה לא פשוט זרקו את הזבל מהחלון? למה היו צריכים לשמור אותו בתיבה?
לפני בערך 16 שנה שאל אברך אחד את אבא שלי את השאלה הזו בזמן שלמדו ועניתי (הייתי בחור ישיבה אז) תירוץ דומה לזה:
כי זה לא דרך ארץ. רק בעולם כה מקולקל יש לאנשים הו"א כזאת !
המשלתי לו משל לאמן שטרח ביצירה שלו והיא מרהיבה ביופייה ולדאבון ליבו נפגמה והוא נאלץ לזרוק אותה ואף שזורקה אהבה רבה יש לו אליה וכמה יכאב לו לראות שישליכו עליה אשפה?? כך כאן הקב"ה ברא את העולם ויישב אותו ונאלץ להשמיד את הארץ על יושביה וכמה צער יש לו על זה ואינו מדרך ארץ לזרוק לו אשפה על העולם שנאלץ להחריב. [האברך הנ"ל לא כ"כ קיבל את התירוץ ואיני זוכר מה תירץ ושאלתיו לא מזמן וגם לא זוכר את התירוץ].

ועל אף שזה לדעתי תירוצים יפים אך הם על דרך המוסר וכעת אחרי קריאת האשכול אני מתחבר בעיקר לתירוץ הזה:
היאך יזרקו

כל היקום מכוסה מים, היו רק פותחים את החלון [הצוהר] וכל התיבה הייתה מתמלאת
ואפשר להוסיף שהרי החלון היה למעלה ואיני יודע כמה זה פרקטי להביא את כל האשפה מהקומה של בעלי החיים עד לשם. ומן הסתם גם היה קטן ובמיקום לא פרקטי לזה.
 
לפני בערך 16 שנה שאל אברך אחד את אבא שלי את השאלה הזו בזמן שלמדו ועניתי (הייתי בחור ישיבה אז) תירוץ דומה לזה:

המשלתי לו משל לאמן שטרח ביצירה שלו והיא מרהיבה ביופייה ולדאבון ליבו נפגמה והוא נאלץ לזרוק אותה ואף שזורקה אהבה רבה יש לו אליה וכמה יכאב לו לראות שישליכו עליה אשפה?? כך כאן הקב"ה ברא את העולם ויישב אותו ונאלץ להשמיד את הארץ על יושביה וכמה צער יש לו על זה ואינו מדרך ארץ לזרוק לו אשפה על העולם שנאלץ להחריב. [האברך הנ"ל לא כ"כ קיבל את התירוץ ואיני זוכר מה תירץ ושאלתיו לא מזמן וגם לא זוכר את התירוץ].

ועל אף שזה לדעתי תירוצים יפים אך הם על דרך המוסר וכעת אחרי קריאת האשכול אני מתחבר בעיקר לתירוץ הזה:

ואפשר להוסיף שהרי החלון היה למעלה ואיני יודע כמה זה פרקטי להביא את כל האשפה מהקומה של בעלי החיים עד לשם. ומן הסתם גם היה קטן ובמיקום לא פרקטי לזה.

מיהו עיין ב"ר לא יא
 
כי זה לא דרך ארץ. רק בעולם כה מקולקל יש לאנשים הו"א כזאת !
איני מבין בכלל, וכי התיבה היא לא חלק מן העולם? העולם מכיל זבל זו עובדה. וכי יש מישהו שלא זורק זבל לים? לא מוליך הנאה לים המלח? אתמהה!
חשש הוצאת שם רע על בוגרי הישיבה, מתלמיד שלא שימש כל צרכו...
 
איני מבין בכלל, וכי התיבה היא לא חלק מן העולם? העולם מכיל זבל זו עובדה.

השאלה איפה, זבל שמים בפח, לא על הרצפה, הגם שהפח הוא חלק מהעולם.


וכי יש מישהו שלא זורק זבל לים? לא מוליך הנאה לים המלח? אתמהה!

המבול זה לא היה ים, זה היה ישוב שהתמלא במים. - אח"כ חוזר להיות ישוב, והלכלוך עלול להישאר איפה שהוא.
אבל זה לא העניין הלכלוך הזה ספציפית, הענין זה ההנהגה החינוך ההרגל. מי שהתרגל לזרוק בל מהחלון שנה שלימה במבול ימשיך לעשות זאת גם אח"כ ביישוב.
זו הכוונה - החינוך.


חשש הוצאת שם רע על בוגרי הישיבה, מתלמיד שלא שימש כל צרכו...

למה, הוא כ"כ לא מחונך !?!?!?
 
מיהו עיין ב"ר לא יא
כוונתך לנכתב "כמין קטרקטין היה לו פוססן מן הצד."? עיינתי מעט כאן ויש מפרשים שהכוונה למגריפה שמזיז את הזבל מצד לצד ויש מפרשים שהיינו פתח שהיה מפיל את הזבל דרכו. עדיין נראה לא פרקטי מהפתח הזה להעלות את האשפה קומה למעלה ומשם להעלות לאיז חלון קטן גבוהה. או כוונתך למשהו אחר או פירוש אחר שם?
 
כוונתך לנכתב "כמין קטרקטין היה לו פוססן מן הצד."? עיינתי מעט כאן ויש מפרשים שהכוונה למגריפה שמזיז את הזבל מצד לצד ויש מפרשים שהיינו פתח שהיה מפיל את הזבל דרכו. עדיין נראה לא פרקטי מהפתח הזה להעלות את האשפה קומה למעלה ומשם להעלות לאיז חלון קטן גבוהה. או כוונתך למשהו אחר או פירוש אחר שם?


ויש מחליפין תחתיים לטמאים שניים לו ולבניו ולטהורים והעליונים לזבלים כיצד היה עושה אלא כמין קטרקטין היה לו פוססן מן הצד.​

הרי, שיש דעה שהחיות היו למטה, והזבל למעלה, ויש להעלותו - וזה אפשר.
זו כוונתי.
 
אדם שזורק זבל לים של מים לא יבוא לזרוק על הרצפה, ובעולם ההיסטורי לא היו פחים, אלא רוב הזבל האורגני היה הולך ישירות לאדמה. כנ"ל לזה.

לא, זבל אורגני היה נצבר ב"אשפה" העשויה להיפנות או שאינה עשוייה להיפנות.
וצרכים אנושיים, היו עושים בקרקע ומכסים, כמצוות התורה, ובזה למדים צניעות מן החתול.
וצרכי בהמה למי שהיה הרבה, היה צוברם בפינה ומוליכם לשדה בזמן הזיבול, וכמו שמוכח במסכת שביעית פ"ג (למעט מי שהשדה שלו, ורוצה שבהמותיו יזבלוהו תוך כדי הילוכן).
 
ויש מחליפין תחתיים לטמאים שניים לו ולבניו ולטהורים והעליונים לזבלים כיצד היה עושה אלא כמין קטרקטין היה לו פוססן מן הצד.​

הרי, שיש דעה שהחיות היו למטה, והזבל למעלה, ויש להעלותו - וזה אפשר.
זו כוונתי.
וגם י"ל שאין זו שאלה, כיון שאם באמת היה זורק את הזבל מהחלון, כלל לא היו צריכים 3 קומות, והיה יכול להיות החלון מהקומה של בעלי החיים.
כלומר, אנחנו שואלים על משהו שלא היה למה הוא לא היה, אז א"א להביא ראיה ממה שהיה בפועל.
 
ויש מחליפין תחתיים לטמאים שניים לו ולבניו ולטהורים והעליונים לזבלים כיצד היה עושה אלא כמין קטרקטין היה לו פוססן מן הצד.​

הרי, שיש דעה שהחיות היו למטה, והזבל למעלה, ויש להעלותו - וזה אפשר.
זו כוונתי.
יפה לא חשבתי על זה, ועדיין נראה לא כ"כ מעשי להעלותו קומה ולהסתמך על חלון קטן אבל יותר מסתבר כעת ייש"כ.
 
לא, זבל אורגני היה נצבר ב"אשפה" העשויה להיפנות או שאינה עשוייה להיפנות.
וצרכים אנושיים, היו עושים בקרקע ומכסים, כמצוות התורה, ובזה למדים צניעות מן החתול.
וצרכי בהמה למי שהיה הרבה, היה צוברם בפינה ומוליכם לשדה בזמן הזיבול, וכמו שמוכח במסכת שביעית פ"ג (למעט מי שהשדה שלו, ורוצה שבהמותיו יזבלוהו תוך כדי הילוכן).
היא מצוה במלחמה דוקא.
וצרכי בהמה מאי שנא בין הרבה למעט? למעשה הם נזרקים.
כל הזבל שהיה פעם הוא אורגני, לא היה פלסטיקים וכו, אולי חרסים, והכל נבלע באדמה. ואין רחוב בנהרדעא שלא השתינו בו כמבואר במגילה.
זה דיון מלאכותי.
 
יפה לא חשבתי על זה, ועדיין נראה לא כ"כ מעשי להעלותו קומה ולהסתמך על חלון קטן אבל יותר מסתבר כעת ייש"כ.

החלון הקטן הוא כדי לחסום את הזבל שלא ישפך חזרה למטה (אם הוא בקומה שלישית), ודרך החלון היה מכניס אותו, וע"י המגרפה היה דוחף אותו לצדדין ומפנה מקום לעוד.
 
החלון הקטן הוא כדי לחסום את הזבל שלא ישפך חזרה למטה (אם הוא בקומה שלישית), ודרך החלון היה מכניס אותו, וע"י המגרפה היה דוחף אותו לצדדין ומפנה מקום לעוד.
אבל איך היה מוציא מהתיבה לחוץ? צריך היה להגיע אל החלון שממנו יצאה היונה לא? כל הפתחים הנ"ל המתוארים הם בין הקומות ולא לבחוץ?
 
אבל איך היה מוציא מהתיבה לחוץ? צריך היה להגיע אל החלון שממנו יצאה היונה לא? כל הפתחים הנ"ל המתוארים הם בין הקומות ולא לבחוץ?

לא, לא היה מוציא לחוץ.
הכל היה נשאר בפנים, השאלה היכן.
 
לא, לא היה מוציא לחוץ.
הכל היה נשאר בפנים, השאלה היכן.
אהה, מחילה לא הבנתי אותך, מלכתחילה חשבתי שאתה מנסה להסביר שהיו מוציאים לחוץ וזה היה נראה לא פרקטי כ"כ בעיני וגם לא הבנתי מה ראית שם בבראשית רבה. כעת אני מבין אותך וייש"כ על הדברים.
 
ראשי תחתית