משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א (3)

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ולאחר שכתב כל זאת והעתיק את כל הפרסומים בעילום שם של בעלי התעמולה לאסור, כתב "מקוצר הפנאי אין הזמן מסכים עמדי כדי לברר סוגיא זו"....

ועוד הוסיף "כדאי להיוועץ בזה עם ידידי הגאון רבי אשר וייס ששמעתי שבירר את הסוגיא הזו" (וכתב תשובה ארוכה להתיר!)

ועוד, "גם שמעתי שנדפס על כך חוברת בשם ויקם שערה לדממה" (עוד בירור להתיר של הרב וולפא!)
פאות א.JPG
 
בענין הפאות מהודו (במאמר המצורף למכתבו לרב גרוס מיום א' טבת תש"פ) כתב הרב יצחק יוסף דברים שאין להם הבנה כלל, לדוגמא: כתב שהאליל שהם עובדים לו הוא "בודהה", ציטט שם את כל הפשקווילים שמצא והתייחס אליהם כתורה מסיני, כתב שכל הפאות בעולם הם מהודו, כתב שמקריבים את השיער, כתב שהגר"ש וואזנר אסר את הפאות מהודו, לאחר מכן סתר עצמו מיניה וביה בשם "יש שהביאו" כאשר הוא מתייחס לבנו של הגר"ש וואזנר (הגרב"צ וואזנר) שפירסם תשובה בשם אביו ובחייו.

ולאחר שכתב כל זאת והעתיק את כל הפרסומים בעילום שם של בעלי התעמולה לאסור, כתב "מקוצר הפנאי אין הזמן מסכים עמדי כדי לברר סוגיא זו"....

ועוד הוסיף "כדאי להיוועץ בזה עם ידידי הגאון רבי אשר וייס ששמעתי שבירר את הסוגיא הזו" (וכתב תשובה ארוכה להתיר!)

ועוד, "גם שמעתי שנדפס על כך חוברת בשם ויקם שערה לדממה" (עוד בירור להתיר של הרב וולפא!)

ומה אמר קודם לכן בשיעורו בבית כנסת היזדים?

"אני ביררתי את העניין, השערות שמביאים רובן ככולן שיער המגיע מעבודה זרה. מחילה מכבוד תורתו, הרב גרוס, בזמנו שדיברו על זה שזה שיער של עבודה זרה, הרבה הפסיקו לחבוש פאה נכרית, איזה יופי היה. פתאום בא הרב גרוס הזה והתיר את הפאה ואז חזר בחזרה"....

"ביררתי את הנושא טוב טוב, דרך כל מיני אפשרויות. התברר לי במאה אחוז שזה מגיע משיער של עבודה זרה. אדם שקונה פאה נכרית לבית, אחר כך לא יגיד למה יש לי צרות, הנה – יש לך עבודה זרה בתוך הבית".

מזעזע ברמה אחרת.
 
לו יהי כדבריו יש מקום לפתוח דיון אם מותר למכור או להשכיר בית למי שאשתו לובשת פאה כדין תקרובת וד"ל.
 
קראת את דבריו, עד שאתה כותב "לו יהי כדבריו"? הוא עצמו לא מכריע, מלקט דברי האוסרים ללא הבחנה ולאחר מכן מציין לתשובות המתירים, מטרתו היא רק להשתמש בענין זה כדי לחזק את האיסור הכללי על פאה ותו לא.

גם האוסרים כהגרי"ש אלישיב והגר"מ שטרנבוך לא אסרו אלא מספק. ולמעשה גם להגרי"ש אחר שחזר בו ואסר - הפאות מותרות לשיטתו כי רוב הפאות אינן מהודו ודלא כפי שמפרסמים האוסרים, ומכאן ועד לאסור למכור או להשכיר בית ללובשת פאה הדרך ארוכה, בפרט שניתן להניח שקנתה פאה בהכשר, להגרי"ש אלישיב יש הכשר "חניכי הישיבות" ולהגר"מ שטרנבוך (ושאר האוסרים) יש הכשר "עטרת ראשה".

ואם מטרת בואך לפורום היא כדי לפתוח את הנושא של הפאות מהודו (וד"ל), אתה מוזמן בשמחה ובחום לפתוח את הנושא ונראה מה יהיו חלומותיך.
 
מה כוונתו בשורות האחרונות?
וד"ל ואכמ"ל.
1757417494933.png
 
1757417903352.png

חידוש:
אשה ספרדיה שהתחתנה עם אשכנזי,
כשמתאלמנת ל"ע, צריכה לנהוג כהספרדים.

וראה שם בספר שדבריו צ"ע טובא.
 
מה כוונתו בשורות האחרונות?

כוונתו לספר "דעת יהודה", תשובות בהלכה ובהנהגה מהגאון רבי יהודה שפירא זצ"ל, ראש כולל 'חזון איש', ומתלמידיו המובהקים של החזון איש, הובאו דבריו בספר "חן וכבוד" פרק א'.

שאלה - "המשנה ברורה בסימן ע"ה, כתב שמותר ללבוש פאה נכרית, מלבד במקומות שנהגו לאיסור, אלא שיש טוענים שאין לדמות הפאות של אז לשל היום, ולכן מעודדים לעבור לכיסוי ראש במטפחת".

תשובה - "פאה צנועה אין בה שום פקפוק, ובימינו יש בה גם משום חיזוק הדת כי קשה לצעירות לעמוד בניסיון".

שאלה זו הסתפקו העורכים אם לפרסמה, ושאלו על כך בזה הלשון:

"ב"ה, כ"א אדר ב' התשע"א, מעלת כבוד מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א.

בעידודו של מרן שליט"א אשר כתב שמצוה לפרסם, אנו עסוקים בעריכת תשובותיו של מרן הגר"י שפירא זללה"ה, ושוב נסתפקנו על כמה תשובות אם להביאן ובכדי לקצר לא פירטנו למה הסתפקנו, ונא יודיענו חוות דעתו על הדברים, אם אפשר לפרסמם".

וענה הרב: "אפשר לפרסם הכל, וצריך לפרסם".
 
שאלה - "המשנה ברורה בסימן ע"ה, כתב שמותר ללבוש פאה נכרית, מלבד במקומות שנהגו לאיסור, אלא שיש טוענים שאין לדמות הפאות של אז לשל היום, ולכן מעודדים לעבור לכיסוי ראש במטפחת".

תשובה - "פאה צנועה אין בה שום פקפוק, ובימינו יש בה גם משום חיזוק הדת כי קשה לצעירות לעמוד בניסיון".
למה אתה מדגיש את מה שאתה אוהב.
תדקדק מהמשך לשונו כי קשה לצעירות לעמוד בנסיון.
ולשיטתך על איזה נסיון מדובר, זה לכתחילה שבלכתחילה.
 
למה אתה מדגיש את מה שאתה אוהב.
תדקדק מהמשך לשונו כי קשה לצעירות לעמוד בנסיון.
ולשיטתך על איזה נסיון מדובר, זה לכתחילה שבלכתחילה.
אולי מדובר בנסיון של '2 אצבעות' ושאר קולות.
בלאו הכי, ברור שאילו הפוסקים היו רואים את (רוב) מטפחות זמננו, היו מתירים את הפאה, כי גם ההתר ה'מפוקפק' מעט של ה-2 אצבעות לדעת רבים הוא איסור תורה, וכ''ש שע''פ רוב זה גולש ליותר ויותר, וזה איסור תורה לרוב הדעות, וגם הכשלת הרבים כי הסתכלות בשערות של אשה נשואה הוא איסור תורה וע''י שמגלה את שערה (הכל בגלל המטפחת כמובן) מכשילה אנשים להסתכל בשערה (אם נלך לשיטתכם שפאה ''מכשילה את הרבים'' הרי שגם מטפחת מכשילה את הרבים, לא פחות ואולי יותר)
 
למה אתה מדגיש את מה שאתה אוהב.
תדקדק מהמשך לשונו כי קשה לצעירות לעמוד בנסיון.
ולשיטתך על איזה נסיון מדובר, זה לכתחילה שבלכתחילה.

אני מדגיש את העיקר, והוא - לשיטתו פאה היא לא סתם כיסוי שמותר לכתחילה או בדיעבד אלא יש לו עדיפות בימינו וחיזוק הדת.

ולשאלתך, יתכן בפשטות שהוא מדבר על רוב הצעירות היהודיות שאינן חובשות כיסוי ראש כרגע, והפאה עבורן היא קרש הצלה, וכפי שהיה בהיסטוריה - לפני עשרות שנים היתה מגיפה רוחנית בכל העולם וכמעט כל הנשים הורידו את כיסוי הראש, והצדקניות התאמצו וכיסו את ראשן בפאה. נמצא שבפאה יש חיזוק הדת.

ויתכן שהוא מדבר על המצב כיום אצל רוב חובשות המטפחת שהראש לא מכוסה כדבעי כי המטפחת מחליקה, וכפי שציינו רבים מגדולי ישראל.
 
סליחה על הבורות, אבל אשמח אם תבאר יותר את הענין.
כיון שכל מקום בעולם הזמן שיוצאים הכוכבים לוקח זמן שונה. א"א להגיד שבכל מקום בעולם צאה"כ הוא רבע שעה אחר שקיעה כי יש מקומות שאין סיכוי לראות שום כוכב בזמן הזה
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית