לך לך מדוע אברהם לא נתן גט לשרה

אד יעלה

חבר חדש
הצטרף
11/5/25
הודעות
168
בפרשה מבואר שאברהם פחד המצרים שיהרגו אותו בגלל שרה ולכן אמר לה להגיד אחותי היא
ושמעתי לשאול מדוע אברהם לא נתן גט לשרה וכך הם לא יכשלו באשת איש שהלא גם בני נח מצווים על אשת איש
ושמעתי ליישב בזה שכיון שמבואר ברמב''ם שלפני מתן תורה לא היה קידושין וגירושין אלא אדם היה פוגש אישה בשוק מביאה לביתו ובא עליה וכן כשרצה לגרשה הם עוזבים אחד את השני וממלא כיון שאברהם אבינו היה נביא והוא ידע מכך שהיא תחזור אליו ממילא הוא לא יכול להחליט שהוא עוזב אותה דהיינו כיון שהוא יודע שיקרה להיפך אין להחלטתו תוקף כלומר שהידיעה סותרת את הבחירה וכעי''ז מבואר במשך חכמה וצריך לעיין בפנים ויש לדון בתשובה זו שנביא לא בהכרח שיודע הכל ומי אמר שיידע שהיא תחזור להיות אשתו.

עוד שמעתי לדון בזה שהלא אברהם אבינו היה כהן ואם היה מגרשה לא היה יכול להחזירה ויש לדון בזה שהלא הוא לא נתתכהן רק לאחר מלחמת המלכים ובפשטות חזרה אליו עוד קודם המלחמה ונמצאת שהיה מחזיר גרושתו עוד לפני שנעשה כהן ואם לאחר מכן נעשה כהן אולי א''צ לגרש כיון שהוא נשאת אותה גרושה בהיתר וצריך לבדוק ביבמות ואין אני כעת יודע,כיון שמצאנו בכה''ג שנשא אלמנה וא''חכ מינו אותו לכה''ג שאינו צריך לגרש ואולי גם בכהן הדיוט בגרושה.

אבל בפשטות אין חיוב על האדם שהשני לא יעובר חטא לגרש את אשתו .
 
בפרשה מבואר שאברהם פחד המצרים שיהרגו אותו בגלל שרה ולכן אמר לה להגיד אחותי היא
ושמעתי לשאול מדוע אברהם לא נתן גט לשרה וכך הם לא יכשלו באשת איש שהלא גם בני נח מצווים על אשת איש
ושמעתי ליישב בזה שכיון שמבואר ברמב''ם שלפני מתן תורה לא היה קידושין וגירושין אלא אדם היה פוגש אישה בשוק מביאה לביתו ובא עליה וכן כשרצה לגרשה הם עוזבים אחד את השני וממלא כיון שאברהם אבינו היה נביא והוא ידע מכך שהיא תחזור אליו ממילא הוא לא יכול להחליט שהוא עוזב אותה דהיינו כיון שהוא יודע שיקרה להיפך אין להחלטתו תוקף כלומר שהידיעה סותרת את הבחירה וכעי''ז מבואר במשך חכמה וצריך לעיין בפנים ויש לדון בתשובה זו שנביא לא בהכרח שיודע הכל ומי אמר שיידע שהיא תחזור להיות אשתו.

עוד שמעתי לדון בזה שהלא אברהם אבינו היה כהן ואם היה מגרשה לא היה יכול להחזירה ויש לדון בזה שהלא הוא לא נתתכהן רק לאחר מלחמת המלכים ובפשטות חזרה אליו עוד קודם המלחמה ונמצאת שהיה מחזיר גרושתו עוד לפני שנעשה כהן ואם לאחר מכן נעשה כהן אולי א''צ לגרש כיון שהוא נשאת אותה גרושה בהיתר וצריך לבדוק ביבמות ואין אני כעת יודע,כיון שמצאנו בכה''ג שנשא אלמנה וא''חכ מינו אותו לכה''ג שאינו צריך לגרש ואולי גם בכהן הדיוט בגרושה.

אבל בפשטות אין חיוב על האדם שהשני לא יעובר חטא לגרש את אשתו .

החזקוני כותב, שבדעתו היה שאם ישאלו אם היא נשואה ישיב להם שכן ושבעלה הלך למקום רחוק, וכך לא יוכלו לעשות לה כלום.
 
רבים מהאחרונים כותבים,
שלא יכל לגרשה מפני שכל מטרתם ומגמתם היה שיוולד מהם יצחק,
וכל שעדיין לא נולד לא השלימו ייעודם בענין זה.
 
רבים מהאחרונים כותבים,
שלא יכל לגרשה מפני שכל מטרתם ומגמתם היה שיוולד מהם יצחק,
וכל שעדיין לא נולד לא השלימו ייעודם בענין זה.

כולם לא עונים על השאלה המרכזית,
ומה בכך שהיא אחותו - הרי היא פנוייה ויקחו אותה ?
(בלי כל קשר לשאלה האם תיאסר בך על אברהם או לא, אלא מצד שרה המסכנה שיקחוה גויים בעל כרחה).
ולפי החזקוני הכל מובן, כולל השאלה של פותח האשכול.
 
נרחיב את השאלה עוד,
וכי למה לא יקחוה, ואם משום שהצטוו על כך, והלא הצטוו גם על שפכו"ד ?
ועל כרחך שהעדיפו לעשות עבירה אחת (שפיכו"ד) מאשר לעשות עבירות רבות (א"א).
על כן אמר אברהם אמרי אחי הוא, (וכוונתו שאם ישאלו היכן בעלך תאמר הלך למרחוק), ובכך א"ש שלא יוכלו לעשות איסור א"א זמן רב, וממילא גם לא יקחוה, וגם לא ישפכו דמו כי לא יועיל. אלא שהם לא שאלו כלום, רק לקחו אותה וזהו.
 
ושמעתי לשאול מדוע אברהם לא נתן גט לשרה וכך הם לא יכשלו באשת איש שהלא גם בני נח מצווים על אשת איש

אכן הביאו בשם רבינו חננאל שאברהם גרש את שרה קודם שלקחה פרעה, עיין שו"ת משנה הלכות חלק ו' סימן רס"ג.
 
בפסוק נאמר (בראשית ט"ז, ה'):
"ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך",
וצריך עיון מה טענה שייכת על אאע"ה,
והרי היא גופיה הביאה שפחתה אליו וכמבואר בהמשך הפסוק,
אם כן מה כוונת הדברים ?
 
בפסוק נאמר (בראשית ט"ז, ה'):
"ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך",
וצריך עיון מה טענה שייכת על אאע"ה,
והרי היא גופיה הביאה שפחתה אליו וכמבואר בהמשך הפסוק,
אם כן מה כוונת הדברים ?

שאתה שומע בזיוני ושותק.
 
כפי המסופר על מדרבנא דאומתיה מרנא שר התורה הגרח"ק זיע"א,
שטרח בעצמו לקיים בכל דרך כל מצוה מתרי"ג מצוות התורה,
ושאלוהו משום מה אינו מקיים מצות "מחזיר גרושתו",
והשיב מי יימר שאשתי תרצה בי שוב.
 
ראשי תחתית