עת שערי רצון
חבר בכיר
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,201
מאי שנא ?אין השוואה כלל.
מאי שנא ?אין השוואה כלל.
התכוונת חיובית.קיומית
כוונתי היתה שבסוכה יש דין מצטער, וביותר לענין שינה כמבואר ברמ''א עי''שהתכוונת חיובית.
הא למה הדבר דומה ללובש בגד ד' כנפות בלי ציצית כי היא קיומית ולא חיובית.
בקיצור: שמעו וראו הרב'ה עצמו דוחה כל נימוק!!!!!!!!!!!!!!!!
ומגיע למסקנא מצד "מקיפין דבינה" שהוא צער נפשי.
בגמרא כתוב שאפילו "אבל" שהוא צער נפשי גדול מאד חייב בסוכה דהוי ליה ליתובי דעתיה. וכך נפסק בשו''ע.
ולכן הטענה הלזו, היא טענה חלושה וקלושה.
וכל שכן שכח כחה של טענה זו, לומר שגם אחרים שלא מרגישים בזה פטורים מפני שמצטערין שלא מרגישים.
קראתי פעם (אולי בספר שהוזכר לעיל) שהא בהא תליא...אי אכילת שלש סעודות?
אכילה לפני תפילה?
בשו"ע (פט, ד) כתב: "הצמא והרעב הרי הם בכלל החולים. אם יש בו יכולת לכוון דעתו - יתפלל. ואם לאו - אם רצה אל יתפלל עד שיאכל וישתה".אכילה לפני תפילה - השו''ע כותב שמי שרעב מותר, (ברור שכשהתפילה כ''כ מאוחרת, איך לא תהיה רעב לפני התפילה ?? ואז ממילא אוכלים סעודה שנייה בשעה מאוד מאוחרת, וממילא אי אפשר לאכול סעודה ג') ואז ממילא לרעב יש דין חולה לענין זה כמבואר בסימן פט...
מתפללים ב10 +, איך לא יהיו רעבים ...באמת כל החב"דניקים לא יכולים להתפלל בלי לאכול?! כל יום?!
טבע הגוף שלהם שונה משאר כל העולם?!
כי לפעמים מגיע זמן סעודה שלישית והם עדיין 'לפני תפילה' ...קראתי פעם (אולי בספר שהוזכר לעיל) שהא בהא תליא...
הם אוכלים לפני התפילה, וסומכים ע"ז שזה במקום סעודה שלישית.
בשו"ע (פט, ד) כתב: "הצמא והרעב הרי הם בכלל החולים. אם יש בו יכולת לכוון דעתו - יתפלל. ואם לאו - אם רצה אל יתפלל עד שיאכל וישתה".
באמת כל החב"דניקים לא יכולים להתפלל ולכוון בלי לאכול?! כל יום?!
טבע הגוף שלהם שונה משאר כל העולם?!
מאי שנא ?
התכוונת חיובית.
הא למה הדבר דומה ללובש בגד ד' כנפות בלי ציצית כי היא קיומית ולא חיובית.
בקיצור: שמעו וראו הרב'ה עצמו דוחה כל נימוק!!!!!!!!!!!!!!!!
ומגיע למסקנא מצד "מקיפין דבינה" שהוא צער נפשי.
בגמרא כתוב שאפילו "אבל" שהוא צער נפשי גדול מאד חייב בסוכה דהוי ליה ליתובי דעתיה. וכך נפסק בשו''ע.
ולכן הטענה הלזו, היא טענה חלושה וקלושה.
וכל שכן שכח כחה של טענה זו, לומר שגם אחרים שלא מרגישים בזה פטורים מפני שמצטערין שלא מרגישים.
מחילה אבל תשובתך לא סיפקה אותי. הבנתי שאתה חזק בזה. אני לא מחזיק מהסברות האלה לא רגיל בספרי הפוסקים. בוא נשאיר את זה ככה. והמעיינים ישפטו.לא הבנת כלל את דבריו.
הוא לא דוחה שום נימוק, אלא אומר שלגבי הריי"צ הנימוק ההלכתי של צער הגוף לא עניין אותו, אלא רק צער הנשמה לישון באור מקיפין דבינה.
והקושיה מאבל איננה קושיה כלל, כי כאן מדובר על אדם שאינו מסוגל להירדם בסוכה מחמת צערו.
מנהג זה נתחדש רק בדורות האחרונים
ואסיים בדברי הגר"מ מאזוז זצוק"ל:
תשובת הבינה מלאכותית:
# מזג האוויר הממוצע בתקופת סוכות באירופה
חג הסוכות חל בדרך כלל בין אמצע ספטמבר לתחילת אוקטובר, תקופה שמהווה את תחילת הסתיו באירופה. הנה מידע על מזג האוויר הממוצע באזורים שציינת:
## אשכנז (גרמניה)
- טמפרטורה: בין 8°C-15°C
- משקעים: סיכוי גבוה לגשם, בממוצע 8-10 ימי גשם בחודש
- אופי: אוויר קריר, לעתים קרובות לח, עם ימים מעוננים
## פולין
- טמפרטורה: בין 6°C-13°C
- משקעים: 7-9 ימי גשם בחודש
- אופי: אוויר קר יותר מגרמניה, עם סיכוי לגשם ולפעמים הטמפרטורות יורדות מתחת ל-5°C בלילה
## רוסיה
- טמפרטורה: בין 3°C-10°C (תלוי באזור - רוסיה המערבית חמה יותר מהמזרחית)
- משקעים: 8-12 ימי גשם/שלג בחודש
- אופי: קר מאוד, באזורים הצפוניים ייתכן כבר שלג ראשון
## צרפת
- טמפרטורה: בין 10°C-18°C (צפון צרפת קר יותר מדרומה)
- משקעים: 7-9 ימי גשם בחודש
- אופי: נעים יחסית בדרום, קריר יותר בצפון
בכל המקומות הללו, מזג האוויר בתקופת סוכות היה מאתגר לקיום המצווה של ישיבה בסוכה, בשל הקור והגשם, מה שהוביל לפיתוח מנהגים והלכות מיוחדות לקהילות אלו.
יש ימי 'קור'!אדרבה, מדבריך נראה שברוב החודש אין ימי גשם
הרמ"א פלא. הרמ"א מתוכח עם הראשונים שכתבו שהטעם הוא כן משום קור. גם המציאות היא כזו.ומה לך מתווכח עם הרמ"א שחי במקומות הללו וכותב במפורש שרוב המקומות אפשר להסתדר בקלות עם הקור?
קראתי בערך הדברים שכתב הרב @משיב כהלכה, והדברים אינם מתאימים לאקלים של א"י כלל, וגם דברי הלבוש שכתב, שאין לכל אדם כרים וכסתות ולמי שיש זה קשה מאד להביאם לסוכה. אין זה קשור היום שבוודאי לכל אחד כרים וכסתות ומיטות מתקפלות שיהיו כל שבעה בסוכה - מצוי בכל חנות מתחת לבית בכלום כסף.
וכן שאר יישובים לא חזקים להסביר מנהג תמוה. נ"ל שנשכח קצת מכבודו שאנו בדאורייתא עוסקים, וכל ישוב אינו מין היישוב כלל, ולא יתקבל בשום שו"ת החותר באמת להלכה הצרופה ולא משועבד מסיבה כל שהיא למנהג, וכעין שכתב חכם @כהן שליט"א.
יש ימי 'קור'!