כהנא דמסייע
חבר מוביל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,836
זהו דין גמור בארצות הקרות. לא מנהג.(קל וחומר בנדון דידן שהוא מנהג ישראל מימות הראשונים).
אזכור ימים מקדם אבי היה רב של קהילת יוצאי ג'רבא
הם הביאו עמם מנהג שבשמחת תורה
מכניסים סירים לסוכה
ואז אוכלים בסוכה.
אבי בשבת לפני יותר ממאתים איש אמר להם דינא דגמרא שנפסק בשו''ע:
שו"ע אורח חיים - (סימן תרסו, א) "אע"פ שגמר מלאכול ביום השביעי שחרית, לא יסתור סוכתו אבל מוציא הוא את הכלים ממנה מן המנחה ולמעלה, ומתקן את הבית לכבוד י"ט האחרון; ואם אין לו לפנות כליו ורוצה לאכול בה בשמיני, צריך לפחות בה מקום ארבעה על ארבעה לעשות היכר שהוא יושב בה שלא לשם מצות סוכה, שלא יהא נראה כמוסיף...
ובחוצה לארץ, שצריך לישב בה בשמיני, גמר מלאכול ביום השמיני מוריד כליו ומפנה אותם ממנה; ואם אין לו מקום להוריד את כליו ורוצה לאכול בה בתשיעי, אינו יכול לפחות בה מפני שהוא י"ט, ומה יעשה להיכרא, אם היתה קטנה שאסור להניח בה הנר בשאר הימים, יניחנה בה; ואם היא גדולה, שמותר להניח בה הנר, מכניס בה קדרות וקערות וכיוצא בהם, כדי להכיר שהיא פסולה ושכבר נגמרה מצותה".
הרי שההיכרא בחו''ל וההיכרא בארץ שונה.
אין כאן ביטול מנהג.
אלא הלכה נכונה שנהגו בה בחו''ל, ומפורש בגמ' ושו''ע שכך היה צריך לנהוג בחו''ל, אך בארץ זה שונה.
ותהום כל העיר.
ביטול מנהגים.
אוי ואבוי.
זה לא דרכה של תורה וע' באשכול על חדש, מש''כ בזה לגבי מעשרות. ואכמ''ל