משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 1,908
רק בצירוף סברת המרדכי
לא יתכן "צירוף" אחר שכתב במפורש שטעמו לא שייך ברוב המקומות.
רק בצירוף סברת המרדכי
וגם זה לא שייך ברווקים. ושם הותר הכל.
ושם הותר הכל
מה הפשט? זה כבר נהיה איסור?יש מעידים כי כשרבי אהרן רוקח מבעלז התגורר בירושלים, הזהיר את הבחורים שלא ישנו בסוכה (הרב בן ציון גרוסמן ששהה בקהילת קרלין באותם הימים, מקום שהייתם של הבחורים)
דווקא אלו שאין להם רב מובהק שהולכים באש ובמים אחר מנהגיו - הוא בגלל ש'אנשי אמונה אבדו', ומכירים בפחיתות הערך של רבם. אמנם מי שמכיר בגדולת רבו ורואה בו את הצינור וההמשך של מסירת התורה ממשה רבינו, הולך אחריו גם כשיאמר על ימין שהוא שמאל.ועל זה אנו מקוננים בכל שני וחמישי 'אנשי אמונה אבדו' [פירוש אנשי 'אמת'].
בסוף כולם מגיעים לאותו הדבר.
כל אחד לוקח לו את הרב שאיתו הוא הולך באש ובמים, אחד זה 'חמיו', אחד זה 'אביו', אחד זה 'רבו', ותהי האמת נעדרת...
מצטער - פטור, ז''א שלא חל עליו חיוב הבורא, וכידוע מדברי הראשונים שמי שהיה פטור להתפלל בזמן תפילה אסור לו להתפלל תשלומין..אני שמחים שלא זכינו לכך.
מקיימים מצות בוראינו בשמחה וטוב לבב.
עם סברות כאלו אפשר להתיר את כל האיסורים בתורה.מצטער - פטור, ז''א שלא חל עליו חיוב הבורא, וכידוע מדברי הראשונים שמי שהיה פטור להתפלל בזמן תפילה אסור לו להתפלל תשלומין..
אין ענין לחפש מצוות בכדי למלא את הסל בהם, אלא לקיים את צווי הבורא כרצונו. ומי שבחר לקיים את חובות הלבבות - מצוות אהבת ה' ויראת ה' ומצוות ידיעת ה' בדעת רחבה [מצוות תמידיות - דאורייתא] ומתוך כך מבין את המתחולל בעולם בימים נוראים ואח''כ בסוכות, מצטער הוא לחלל את קדושת הסוכה במה שעלול לבוא מתוך שינה, לא חל עליו החיוב.
הדברים ברורים.נראה לי צריך אשכול חדש ברמת ההתייחסות למנהגים...
אשמח לתגובה ענייניתעם סברות כאלו אפשר להתיר את כל האיסורים בתורה.
עם סברות כאלו אפשר להתיר את כל האיסורים בתורה.
וחל חובת הבורא לישון בסוכה
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כו,א - ואין ישנים שינת עראי חוץ לסוכה, מאי טעמא? אמר רב אשי גזרה שמא ירדם
מקיפין דבינה?היכן ראית שמי שמצטער מכל סיבה שהיא חייב להכריח את עצמו לישון בסוכה?
תמצא לי מקור אחד!!!היתר מדין "מצטער" הוא דינא דגמ', ובאשר לנדון דידן מובא באופן ספציפי בראשונים, אין שום חיוב שינה בסוכה למצטער, וכך היה המנהג פשוט במשך מאות שנים.
עם ישראל ישנים בסוכה. מלבד בארצות הקור. ושם הותר להם.אתה מכנה את עם ישראל "עבדים"? הלא תבוש?
וחל חובת הבורא לישון בסוכה
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כו,א - ואין ישנים שינת עראי חוץ לסוכה, מאי טעמא? אמר רב אשי גזרה שמא ירדם
תמצא לי מקור אחד!!!
שמקיפין דבינה הוא מצטער.
שו"ע אורח חיים - סימן תרמהיכן ראית שמי שמצטער מכל סיבה שהיא חייב להכריח את עצמו לישון בסוכה?
עם ישראל ישנים בסוכה. מלבד בארצות הקור. ושם הותר להם
אין לו שמץ מה זה מקיפין דבינה והוא מצטער מחמתה...מצטער הוא מצטער, אם באמת מצטער משום "מקיפין דבינה" אין הבדל בינו לבין מצטער אחר.
שו"ע אורח חיים - סימן תרמ
איזהו מצטער, זה שאינו יכול לישן בסוכה מפני הרוח, או מפני הזבובים והפרעושים וכיוצא בהם, או מפני הריח; ודוקא שבא לו הצער במקרה, אחר שעשה שם הסוכה, אבל אין לו לעשות סוכתו לכתחלה במקום הריח או הרוח ולומר: מצטער אני:
מי שלא יוכל לישן בסוכה מחמת שצר לו בפישוט ידיו ורגליו, לא מקרי מצטער, וחייב לישן שם אע"ג דצריך לכפוף ידיו ורגליו (ת"ה סימן צ"ב), ולא יוכל אדם לומר: מצטער אני, אלא בדבר שדרך בני אדם להצטער בו (טור) ;
שו"ע אורח חיים - סימן תרמ
(ה) אבל חייב בסוכה:
מה היה מנהג מרוקו?וכן הזכרתי מנהג מרוקו.