מה הבעיה בקווי נייעס?

  • יוזם הנושא יוזם הנושא הצעיר
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לענ"ד, עצם הרצון של המשגיחים לנזר את הבחורים מפלאפונים ומהעלם החיצוני הוא מבורך.
אך דא עקא וזה לא הלך לא הולך ולא ילך להם.
אולי בעבר זה כן היה עובד, אבל היום לא תצליח להגיד לבחור לא להיא פלאפון.
מה שקורה זה (וראיתי את זה במציאות), שאחרי שאוסרים על בחור להביא פלאפון, והוא כן רוצה להביא, הוא גם יכול להביא פלאפון שאינו כ"כ כשר. (לא אייפון, אלא תומך כשר וכד'). מכיון שהוא אומר שאם גם ככה יתפסו אותי בישיבה ויעשו בעיות, מה זה משנה על מה.
לכן לענ"ד, מי שישאל אותי אם כדאי להביא פלאפון או לשמוע קווי נייעס בישיבה, אשיב לו שעצתי היא שלא, כיון שיש בזה כמה חסרונות. (מוציא מהלימוד, מכניס השקפות שונות, גורם לדיונים על נייעס על חשבון הסדר, יותר קל לצאת מהישיבה כי יש פלאפון וכו').
אמנם יש גם תועלת בפלאפון, אבל לענ"ד מי שמסוגל בלי זה עדיף.
אם כי, מכיון שלאסור באופן גורף יביא לענ"ד נזק גדול יותר. כן צריך לאפשר פלאפונים כשרים, אך עם סייגים.
כגון: רק פלאפון כשר המאושר וכו'. רק בשעות בין הסדרים. לא בשטח בית המדרש. אולי אפי' רק משיעור פלוני ומעלה וכד'.
כמובן שלא מדובר על בחורים בשידוכים שזה כבר מעיקרא דינם שונה.
הכי קצר שיש
אתה סובר שלבחורי ישיבות בפרט בישיבה גדולה אפשרי פלאפון אפי' כשר?
אני חושב שכל סוג פלאפון הוא מסוכן מאד ובפרט בגיל הזה.
 
הכי קצר שיש
אתה סובר שלבחורי ישיבות בפרט בישיבה גדולה אפשרי פלאפון אפי' כשר?
אני חושב שכל סוג פלאפון הוא מסוכן מאד ובפרט בגיל הזה.
כיום, במצב הנוכחי, התשובה היא חד משמעית כן.
ומי שסובר אחרת יתן את הדין על כך שבחורים מתקלקלים יותר בגללו.
 
נראה לי שאתה מגזים.
אני עובד בישיבות גדולות ואני רואה את החורבן בעיניים.
אם מדובר בבחורים שמורים שיש להם איזו הו"א להביא פלאפון ובגלל שהישיבה אוסרת הם לא מביאים - אה"נ. בוודאי לאסור עליהם.
אבל רוב ככל הישיבות שראיתי (ואני מדבר על עשרות ומאות בחורים מעשרות ישיבות), אע"פ שאסור פלאפונים הם מביאים, ומעניין שבפלאפונים שהם מביאים יש מצלמה.
אשמח שתעדכנו אותי אם זה ראיה, אבל מה שידוע לי אם יש בפלאפון מצלמה זה אומר שהוא לא כשר. יתכן שהדברים השתנו ממה שהיה פעם, אבל בד"כ זו אחת הראיות שלי לדעת שהפלאפון אינו כשר.
עכ"פ, בין כך ובין כך, בד"כ במקומות אלו מביאים פלאפונים שאינם כשרים. (ואני מכיר את כל הטריקים של בחורי ישיבות להיכנס למייל דרך המחשבון וכו').
אמנם גם אם מתירים פלאפונים יהיו כאלה שיביאו פלאפונים שאינם כשרים. אבל לענ"ד וממה שראיתי כאשר אוסרים יש יותר סיכוי שיביאו דברים שאינם כשרים.
ובעצמי שוחחתי עם לא מעט בחורי ישיבה שטענו לי את הטענה הנ"ל, שאם כבר יעיפו אותי מהישיבה לפחות שבינתיים אהנה, משא"כ אם היו מתירים פלאפונים היו מגבילים את עצמם עם פלאפון כשר בכדי להישאר בישיבה.
 
אם מדובר בבחורים שמורים שיש להם איזו הו"א להביא פלאפון ובגלל שהישיבה אוסרת הם לא מביאים - אה"נ. בוודאי לאסור עליהם.
אבל רוב ככל הישיבות שראיתי (ואני מדבר על עשרות ומאות בחורים מעשרות ישיבות), אע"פ שאסור פלאפונים הם מביאים, ומעניין שבפלאפונים שהם מביאים יש מצלמה.
אשמח שתעדכנו אותי אם זה ראיה, אבל מה שידוע לי אם יש בפלאפון מצלמה זה אומר שהוא לא כשר. יתכן שהדברים השתנו ממה שהיה פעם, אבל בד"כ זו אחת הראיות שלי לדעת שהפלאפון אינו כשר.
עכ"פ, בין כך ובין כך, בד"כ במקומות אלו מביאים פלאפונים שאינם כשרים. (ואני מכיר את כל הטריקים של בחורי ישיבות להיכנס למייל דרך המחשבון וכו').
אמנם גם אם מתירים פלאפונים יהיו כאלה שיביאו פלאפונים שאינם כשרים. אבל לענ"ד וממה שראיתי כאשר אוסרים יש יותר סיכוי שיביאו דברים שאינם כשרים.
ובעצמי שוחחתי עם לא מעט בחורי ישיבה שטענו לי את הטענה הנ"ל, שאם כבר יעיפו אותי מהישיבה לפחות שבינתיים אהנה, משא"כ אם היו מתירים פלאפונים היו מגבילים את עצמם עם פלאפון כשר בכדי להישאר בישיבה.
אני חושב שההוראה הכללית צריכה להיות שאסור ובמקרה הצורך להעלים עין. וכך אני נוהג.
אם תפסתי בחור עם פלאפון וזה יהיה עם מצלמה אני יחרים לו את זה. זה לא פלא' כשר.
ולהעיף מהישיבה זה כבר סיפור אחר.
 
אני חושב שההוראה הכללית צריכה להיות שאסור ובמקרה הצורך להעלים עין. וכך אני נוהג.
אכן. באופן עקרוני להעלים עין זה פיתרון טוב.
הבעיה היא כשהמשגיח רואה מישהו מדבר בפלאפון והוא מעלים עין.
ואח"כ עוד אחד מדבר וגם מעלים.
אז זה כבר נהפך להיתר.
רק שכולם יודעים שהמשגיח לא מסכים פלאפונים אבל כולם מצפצפים עליו והוא מעלים עין, ואז נאבד כוחו של המשגיח ועושים דברים חמורים יותר.
לכן בכזה מצב עדיף להתיר עם סייגים מסויימים.
 
אכן. באופן עקרוני להעלים עין זה פיתרון טוב.
הבעיה היא כשהמשגיח רואה מישהו מדבר בפלאפון והוא מעלים עין.
ואח"כ עוד אחד מדבר וגם מעלים.
אז זה כבר נהפך להיתר.
רק שכולם יודעים שהמשגיח לא מסכים פלאפונים אבל כולם מצפצפים עליו והוא מעלים עין, ואז נאבד כוחו של המשגיח ועושים דברים חמורים יותר.
לכן בכזה מצב עדיף להתיר עם סייגים מסויימים.
לא בגלוי.
כי בגלוי זה חוכא ואיטלולא כפי שכתבת.
אלא הכוונה שרואה אותו בחד לבד אפשר להעלים עין.
 
לא בגלוי.
כי בגלוי זה חוכא ואיטלולא כפי שכתבת.
אלא הכוונה שרואה אותו בחד לבד אפשר להעלים עין.
אה"נ, וודאי שכך. אבל לא על זה השאלה שעליה עניתי.
בכזה מצב שאפשר להעלים עין פשוט שיש לעשות כך.
אני מדבר במקרים כמו שכתבתי שלא שייך להעלים עין.
 
הכי קצר שיש
אתה סובר שלבחורי ישיבות בפרט בישיבה גדולה אפשרי פלאפון אפי' כשר?
אני חושב שכל סוג פלאפון הוא מסוכן מאד ובפרט בגיל הזה.
נראה לי שאתה מגזים.
אני עובד בישיבות גדולות ואני רואה את החורבן בעיניים.
למען ה' מה הבעיה בפלאפון??

השחתת זמן? לזה אתה קורה מסוכן מאוד? מה קרה לנו? מאיפה הקיצוניות הזו?
אפשר שעדיף ללא פלאפון, אפשר שלא, אבל זה יותר עניין אישי לבחור בן 18-19-20 מדובר באדם בוגר שיודע מה הוא רוצה מעצמו מה מפריע לו ומה לא.
 
אם תפסתי בחור עם פלאפון וזה יהיה עם מצלמה אני יחרים לו את זה. זה לא פלא' כשר.
טעות. יש היום הרבה פלאפונים כשרים עם מצלמה אא"כ עצם קיומה של המצלמה הופך את הטלפון ללא כשר שזה דבר הבל.
 
טעות. יש היום הרבה פלאפונים כשרים עם מצלמה אא"כ עצם קיומה של המצלמה הופך את הטלפון ללא כשר שזה דבר הבל.
זו באמת תמיהה על כל המושג פלאפון כשר, אבל לא נושא השרשור אז אני פותח דיון נפרד על זה.
 
למען ה' מה הבעיה בפלאפון??

השחתת זמן? לזה אתה קורה מסוכן מאוד? מה קרה לנו? מאיפה הקיצוניות הזו?
אפשר שעדיף ללא פלאפון, אפשר שלא, אבל זה יותר עניין אישי לבחור בן 18-19-20 מדובר באדם בוגר שיודע מה הוא רוצה מעצמו מה מפריע לו ומה לא.
זה לא קיצוניות.
זה גיל מיוחד ונסיונותיו מיוחדים ועדיף שהראש יהיה בתורה ולא בפלא'.
 
זה לא קיצוניות.
זה גיל מיוחד ונסיונותיו מיוחדים ועדיף שהראש יהיה בתורה ולא בפלא'.
אין שום ניסיון מיוחד בפלאפון הניסיון נמצא במקום אחר, בגילאי ישי"ק ות"ת זה יכול להוציא מהתמימות ודאי לא בגילאים האלה דנתי, ומה שעדיף היכן הראש יהיה זה רצוי וכנגדו יש מצוי וביכולתו של פלאפון הרבה פעמים להשקיט שיעמום טבעי המצוי בנפשו של בנאדם ועי"ז להינצל מן החטא.
 
אין שום ניסיון מיוחד בפלאפון הניסיון נמצא במקום אחר, בגילאי ישי"ק ות"ת זה יכול להוציא מהתמימות ודאי לא בגילאים האלה דנתי, ומה שעדיף היכן הראש יהיה זה רצוי וכנגדו יש מצוי וביכולתו של פלאפון הרבה פעמים להשקיט שיעמום טבעי המצוי בנפשו של בנאדם ועי"ז להינצל מן החטא.
לו יהי.
 
לדעתי הפשוטה, יש מגוון שיקולים כשמתנתקים, ולכן על כל אחד ללמוד ולמדוד את עצמו היכן הוא אוחז והאם הוא ראוי ויכול להתנתק, ובאיזה צורה נכון שהוא יעשה את זה, כי בסוף מי ששומע את קווי הנייעס אינו חוטא או עובר עבירה רק שהדבר מעסיק אותו יותר מדי וגורם לו לבטלה, והפסד שקיעות בלימוד וכו',
ולכן מי שיכול לא לשמוע אשריו ואשרי חלקו, אבל אם בגלל שהוא נמנע לשמוע הוא נהיה עצבני או נכנס לעצבות שזה כבר עבירה לכו"ע או לשיעמום ולישב בטל שזה יכול לגרום לעבירה, או שאר השלכות קשות....
כי הוא בנאדם נורמלי וסקרן מטבעו, שמתערב ומעורבב עם הבריות, ומעניין אותו אקטואליה (וגם כך בהרבה תחומי עניין אנו כבני תורה גדורים...) אז יהיה אסור לו להפסיק לשמוע (!!!).
דרך אגב שמעתי בשם אחד ממרביצי התורה המובחרים והמוכרים ביותר בעולם הישיבות (אני לא מפרסם את שמו כדי שארחי פרחי לא יזלזלו...) שיש על בני התורה תביעה להשתתף בצער הלוחמים והנופלים, וכאב החטופים, "לשאת בעול וצער הזולת", ומי שלא מצליח לכאוב, חייב לשמוע רדיו כדי להזדהות ולחוש את צער הציבור (!!!).
 
לדעתי הפשוטה, יש מגוון שיקולים כשמתנתקים, ולכן על כל אחד ללמוד ולמדוד את עצמו היכן הוא אוחז והאם הוא ראוי ויכול להתנתק, ובאיזה צורה נכון שהוא יעשה את זה, כי בסוף מי ששומע את קווי הנייעס אינו חוטא או עובר עבירה רק שהדבר מעסיק אותו יותר מדי וגורם לו לבטלה, והפסד שקיעות בלימוד וכו',
ולכן מי שיכול לא לשמוע אשריו ואשרי חלקו, אבל אם בגלל שהוא נמנע לשמוע הוא נהיה עצבני או נכנס לעצבות שזה כבר עבירה לכו"ע או לשיעמום ולישב בטל שזה יכול לגרום לעבירה, או שאר השלכות קשות....
כי הוא בנאדם נורמלי וסקרן מטבעו, שמתערב ומעורבב עם הבריות, ומעניין אותו אקטואליה (וגם כך בהרבה תחומי עניין אנו כבני תורה גדורים...) אז יהיה אסור לו להפסיק לשמוע (!!!).
דרך אגב שמעתי בשם אחד ממרביצי התורה המובחרים והמוכרים ביותר בעולם הישיבות (אני לא מפרסם את שמו כדי שארחי פרחי לא יזלזלו...) שיש על בני התורה תביעה להשתתף בצער הלוחמים והנופלים, וכאב החטופים, "לשאת בעול וצער הזולת", ומי שלא מצליח לכאוב, חייב לשמוע רדיו כדי להזדהות ולחוש את צער הציבור (!!!).
@מים מתוקים דברים יפים! לכן אני לא מסתפק בלתת לך תודה.
ואגב זו בעיה גדולה היום שהמון דברים הם לא בעיה, אבל ההרגשה שנותנים לך זה שאם אתה עושה את זה אתה ״לא שווה כלום!״
 
המון דברים הם לא עבירה.
ואוי לנו אם היינו עושים רק מצוות או נמנעים רק מעבירות.
כפי שאמר אחד מהצדיקים "שמחה היא לא מצווה אבל מה ששמחה מסוגלת לפעול שום מצווה לא מסוגלת, וכן עצבות היא לא עבירה אבל לאן שעצבות מובילה אף עבירה לא מובילה".
 
קווי נייעס הם בהחלט אחת הבעיות הקיומיות של עולם התורה, לדעתי. אני חושב שמי שכתב את המאמר שפתח את האשכול לא הגזים בכלל. יש הרבה תלמידי חכמים גדולים שהלכו לאיבוד בגלל הדבר הזה. ודוווקא בגלל החומרא הפחותה שלו, זה לא מה שיהרוס את הבחורים הבינונים והטובים - אבל דווקא המצויינים, אלו עם עודף הסקרנות, אלו השמורים באופן כללי, ואלו עם השכל ויכולת הניתוח - הגישה המיידית הזו לעולם יכולה להשמיד להרוג ולאבד.
ושיהיה ברור: ברור ופשוט שהקו של איצ'ה ומידע לכל אינם קווי נייעס. מי שמתייחס אליהם כך פשוט לא יודע מה זה קווי נייעס... ואשריו...
 
על נוסח השאלה הפותחת 'מה הבעיה עם'..
אולי הגיע הזמן להפסיק לחפש בעיות בכל דבר, ובמקום לשאול 'מה הבעיה' נתחיל לשאול 'מה התועלת' שיש לי מכך?
כנראה אחרי שנבחן את התועלת, או שתפסיקו להאזין לקווי הנייעס, או שאם יש לכם תועלת תתחילו להאזין ביחס לתועלת וכבר לא תמצאו בעיות.
שאלה של מה התועלת טומנת בחובה - אני מספיק עסוק בעיקר, ומה יכול להוסיף לי. 'מה הבעיה' - אני משועמם מאד ורוצה להחשף לנייעס, ומה הבעיה שאמורה לחסום לי את העינים והאוזנים מכך...
 
ראשי תחתית