בהסכמת הרב המחבר אני מעלה:
הקדמה קצרה ברוח הדברים
1. שיטת בה"ג לגבי הפסק בספירה והשפעתה על המשך הספירה
שיטת בה"ג: לדעתו,
ספירת כל יום מעכבת את השאר. כלומר, אם שכח לספור יום אחד (או לילה אחד) – בין ששכח לגמרי ובין שספר ביום במקום בלילה –
הפסיד את הספירה כולה ואינו יכול להמשיך לספור בברכה את הימים הנותרים. טעם הדבר הוא משום
"תמימות דבעינן" (שלמות הנדרשת) בספירה.
דעת רוב הפוסקים (גאונים וראשונים): דעת רוב הראשונים, וכן דעת רוב הגאונים, היא שכל לילה (ויום) הוא
מצווה בפני עצמה. ולכן, הפסק בספירת יום אחד
אינו מעכב את המשך הספירה. לפי שיטה זו, מי ששכח לספור יום אחד
יכול להמשיך לספור בברכה את הימים הנותרים. ראשונים רבים ואף גאונים מפורשים (כגון רב יהודאי גאון ורב עמרם גאון) פסקו כן להדיא.
מסקנת ההלכה והמנהג: אף על פי שרוב הגאונים והראשונים חולקים על בה"ג ומורים להמשיך לספור בברכה,
המנהג המקובל למעשה במשך מאות שנים הוא
שאין להמשיך לספור בברכה מי ששכח יום שלם. מרן השולחן ערוך עצמו נראה בתחילה שהורה לחשוש לבה"ג, ככל הנראה כיון שלא ראה בדברי הראשונים המרכזיים את דברי הגאונים המפורשים שחולקים על בה"ג באופן ברור. אולם, אף שהתברר שרוב הגאונים חלקו, אין מורים כיום לשנות את המנהג הרגיל.
2. ספק אם שכח לספור יום אחד – דין "ספק ספיקא לברך"
המנהג והוראת רוב האחרונים: אם
מסופק אם שכח יום אחד (או לילה אחד),
ממשיך לספור בברכה.
טעם הדין העיקרי שציינו האחרונים להיתר זה הוא על פי
"ספק ספיקא לברך".
פירושים שונים לספק ספיקא: קיים דיון מהו בדיוק ה"ספק ספיקא" במקרה זה. הספק הראשון יכול להיות האם ספירת העומר בזמן הזה (שאין מקדש) היא דאורייתא או מדרבנן (לדעת הסוברים שמדרבנן, קל יותר להקל בספק). ספק שני יכול להיות האם ההפסקה מבטלת את הספירה כולה (כשיטת בה"ג) או לא (כשיטת רוב הראשונים). ספק שלישי יכול להיות האם הפסק בלילה נחשב הפסק שפוגם בתמימות גם אם ספר ביום. צירוף ספקים אלו יוצר ספק ספיקא המצדיק ברכה. ויש סוברים שאף אם עצם הספירה מדאורייתא (לסוברים כן בזמן הזה), הברכה היא רק מדרבנן, וספק בברכה מדרבנן מקילים.
דעת היביע אומר ואחרים: יש הסוברים שאין להחיל את הכלל של
ספק ספיקא במקרה זה. מסיבות שונות, כגון שהספירה בזמן הזה היא דאורייתא (לדעתם) וספק ספיקא לא תמיד מועיל בדאורייתא, או משום שאין כאן ספק ספיקא אמיתי המצדיק ברכה לפי ניתוח הדברים. דעה זו נחשבת למחמירה יותר.
דעות אחרות : למרות המחלוקת, פוסקים רבים סמכו וממשיכים לסמוך על הספק ספיקא להתיר למי שמסופק להמשיך לספור בברכה. דעת השו"ע נראית כסוברת שיש מקום לסמוך על הספק ספיקא .
3. קטן שספר והגדיל בתוך ימי הספירה
השאלה: האם ספירתו של קטן שהקפיד לספור בכל יום בילדותו נחשבת ל"תמימות" הנדרשת כאשר הוא נעשה גדול בתוך ימי הספירה? והאם הוא יכול להמשיך לספור בברכה?
דעת היביע אומר: ספירת קטן
אינה נחשבת כספירת מצווה לעניין "תמימות" כשיגדיל. הסיבה היא שקטן אינו במצוות, ופעולתו אינה נחשבת כקיום מצווה לעצמו או לאחרים. ממילא, כשהוא גדל הוא נחשב כאילו לא ספר את הימים הקודמים לעניין "תמימות", ולכן
אינו יכול להמשיך לספור בברכה. לדעתם, עליו להפסיק לספור בברכה ויכול לשמוע ברכה מאחרים.
דעות אחרות (אור שמח, נצי"ב, מנחת חינוך, גרב"צ א"ש): יש הסוברים שספירת קטן
כן נחשבת לעניין "תמימות" כשיגדיל. טעמים לכך:
מצוות חינוך: פעולתו של הקטן שנעשית במסגרת חיוב חינוך של אביו נחשבת כפעולת מצווה בעלת ערך מספיק לעניין "תמימות", במיוחד אם ספירת העומר בזמן הזה היא מדרבנן.
מעשה מצווה מספיק לתמימות: ייתכן שדרישת ה"תמימות" אינה מצריכה שהספירה בכל יום תהיה על ידי מתחייב במצוה, אלא די בכך שיהיה
מעשה ספירה בפועל בכל יום. מכיוון שהקטן עשה מעשה ספירה בכל יום, הוא נחשב למי שקיים את ה"תמימות" כשיגדיל.לפי שיטות אלו, קטן שהגדיל בתוך ימי הספירה
יכול להמשיך לספור בברכה.
דעת הגר"ע יוסף זצ"ל: פסק להלכה שאין לקטן שהגדיל לספור בברכה. אולם, הוסיף
שאין למחות בקטן שהגדיל אם הוא ממשיך לספור בברכה. ייתכן שזוהי קולא משמעותית (שנחשבת "פלא") הסומכת על הדעות המקילות ועל ספק ספיקא.