באנר תרומה

מערכה בפרשה • ה'שיעור כללי' בפרשה

עוד אוסיף משהו ששלחו לי בהקשר למה שדנתי גבי מנהג תימן, וגם בזה עוד לא סיפק בידי לעיין בהיותי כבר במערכות הבאות עלינו טובה, ואתה תחזה.

לכבוד המערכת שליט"א
שלמא יסגי לעלמין מן קדם עתיק יומין.

נא להעביר להגאון הרב אליהו ברכה שליט"א על מה שכתב בעיטוף הטלית למנהג תימן וכדלהלן:
א. מנהג תימן האמיתי היה שהטלית פרושה עליו וממילא היה שתי כנפות לפניו ושתי כנפות לאחריו וכפי שהוכחנו בס"ד בספרנו הידור עטיפת הציצית.
ב. לגבי טלית כפולה לא היה מנהג כזה, ורק לפני כשלושים שנה המתחדשים עושים כך ויש בזה חשש ברכה לבטלה, וכבר הארכתי בזה כמה פעמים בשו"ת ברכת אוריאל חלק א-ג, עיי"ש.
בברכת שלום לאוהבי תורתך וגו'.
אשמח לקבל תגובה הערה והארה כדרכה של תורה.
אוריאל חוברה
נחליאל
כעת ישבתי על דבריו הנפלאים, ושיבצתי תורף הענין בתוך המערכה, והנה הוא לפניכם:

.... קיבלתי מכתב מאת בן עדת תימן הוא הרה"ג אוריאל חוברה שליט"א רב הישוב 'נחליאל' וחבר ביה"ד לממונות 'מטה בנימין', ובו מתבאר כי אמנם כבוד הר"מ בן הגרי"ץ רצאבי שליט"א חיבר קונטרס 'עטיפת ציצית כהלכתה' להחזיק מנהג התימנים שמביאים כל ארבע כנפותיהם לקדמת גופם, אך איהו חיבר נגדו קונטרס 'הידור עטיפת הציצית' ובו תנא ופליג על דבריו, ושנה פרקו בשו"ת ברכת אוריאל (ח"א ס"ג), והעלה כי דעת כל הפוסקים ראשונים ואחרונים שסדר הנחת הטלית יהיה באופן ששני כנפות לפנים ושני כנפות לאחור, וכך היה מנהג תימן האמיתי שהטלית פרושה עליו וממילא היה שתי כנפות לפניו ושתי כנפות לאחריו. ולגבי טלית כפולה לא היה מנהג כזה, ורק לפני כשלושים שנה המתחדשים עושים כך ויש בזה חשש ברכה לבטלה מלבד הפסד המצוה עצמה. ובתוך דבריו כתב שהמעיין בדברי מח"ס 'עטיפת ציצית כהלכתה' לא ימצא אפילו פוסק אחד שכתב שצורת הנחת הטלית על גופו באופן שכל ארבע כנפות לפנים, ושבחו והדרו של אדם הוא כאשר יראה האמת וסברת כל הפוסקים יחזור בו ולא יחפש לעצמו תחבולות חידושים מחודשים כדי להצדיק את מעשיו.
 
לחו"ר אתרא הדין שליט"א היושבים ראשונה בכותל המזרח
מצורף גיליון המערכה בפרשת קרח - בענין אמירת 'שמועה זו נאה' והמסתעף


כמיטב המסורת, קיבלנו גם השבוע, מבוא וסיכום המערכה מאת ידידי הגאון הכהן הגדול בתורה יגע וללומדיה מסייע:

ועתה הגאון בעל המערכה שליט''א נותן לנו הדרכה בין שבילים ונתיבות בתוככי התורה הקדושה, ובדרכי טכסיס והנהגת ת''ח, בין הכרת האמת וערך של כל חלק בתורה, וכל ת''ח, לבין חשש זלזול בכבוד תורה, או נושאיה:

המורכבות בהתבטאויות של תלמידי חכמים, במיוחד בכל הנוגע לשבח או לביקורת. הדבר כרוך גם בחלק של ידיעת כוחות הנפש, שגם נלמד מהפרשה, כיצד מנתחים מעשה אם נעשה בנקיות או מתוך נגיעה, וגם בידע תורני, מה מותר ומה אסור. שהרי קיימת אזהרת חכמים ש"כל האומר שמועה זו נאה וזו אינה נאה מאבד הונה של תורה". מפרשים שונים התחבטו ביישוב אמירה זו עם לשונו של רש"י שכתב על פרשת קרח "פרשה זו יפה נדרשת".

נושאים רבים עלו במאמר, ומהם: האם האיסור רק על אמירת 'זו אינה נאה' או גם על 'זו נאה': דעה מרכזית היא שהאיסור חל בעיקר על אמירת "זו אינה נאה", כלומר שלילת תורה, אך לא בהכרח על אמירת "זו נאה" בלבד. אולם, יש דעות הסוברות כי גם באמירת 'זו נאה' בלבד יש קפידא, במיוחד אם הדבר בא להצביע על 'זו אינה נאה' אחרת, בין במפורש ובין במחשבה. שבח לשם הנאה עצמית: הגאון הנצי"ב מסביר כי האיסור חל כאשר האדם אומר "זו נאה" להנאתו האישית ולגופו, כגון השותה יין וטוען שדעתו צלולה יותר. אבל לומר על דברי חכמים אם הם "נכונים ומעולים" זוהי "דרכה של תורה בכל דוכתי". הבחנה בין הלכה לאגדה: יש מי שמחלק בין הלכה, שעליה חלה הקפדה, לבין פלפול או דרשה, שבהם מותר להביע התפעלות באמירת 'זו נאה'. הגדרת "מבזה חבירו": אמירת "הא מעליא שמעתא" (שמועה זו מעולה) הייתה מקובלת בין האמוראים לשבח תלמידי חכמים, אך יש להתייחס לאזהרה מפני השפלת חכמים או שכחת הלכות גדולות מתוך קביעה אישית מה "הגון" ומה "אינו הגון" בתורה. לשונות חריפים במחלוקת: למרות האזהרות, המאמר מראה כי חכמים לעיתים קרובות השתמשו בלשון חריפה ואף בוטה במחלוקותיהם, כגון עולא שכינה הלכה "חומץ לעיניים וכעשן לשיניים". ואף מרן הבית יוסף עצמו לא נמנע מלהטיח דברים קשים נגד חכמים שקדמו לו, כשהיה זה נפקא מינה משמעותית להלכה, להיתר אשת איש לשוק. לשון הרע על תלמיד חכם לצורך התורה: החזון איש מציין כי מותר לדבר לשון הרע על אומן באומנותו, וכך גם על תלמיד חכם באומנותו – תורתו. זאת במטרה להודיע למחזיקים בתורה מיהו אותו גדול בישראל, מתוך הבנה ש"ידיעה על חכמי הדור הן הן גופי תורה". עם זאת, נדרשת זהירות יתרה בדבר לדבר אמיתי ומדוּיַק, ולא מתוך מניעים אישיים של הגדלת כבוד עצמו או רבותי.. שבח עצמי: הפסוק "יהללך זר ולא פיך" קובע שאסור לאדם לשבח את עצמו. עם זאת, מותר לו להודיע על עצמו במקום שאין מכירים אותו לצורך התורה. הלל הזקן התפאר בעצמו בשמחת בית השואבה ("אם אני כאן – הכל כאן") באופן שנראה כהיפך מענווה, אך ניתן לפרש שעשה זאת כדי שלא ישבח במידת הענווה, ובכך להביא עצמו לענווה גדולה יותר. הגבלות שבח בפניו: "מקצת שבחו של אדם בפניו, וכולו שלא בפניו". אמירה זו מורה שאף שמותר לשבח חבר שלא בפניו בהרבה, אין מרבים בשבחו בפניו, כדי שלא ייראה כמחניף או יבוא לידי גאווה. כלל זה רלוונטי גם להספדים על גדולי ישראל, שבהם אין לומר את כל שבח הנפטר בפני הקהל כדי למנוע חשש לגאווה של המספיד או המת. היסוד של ר' ישראל סלנטר: אין אדם מחויב להתחשב בכך שמעשיו עלולים לגרום לחברו להיכשל במידה שאינה נכונה. ייחוד סוגיות וספרים בתורה: המאמר מעלה את השאלה האם יש עניין לשבח מסכתות, סוגיות או ספרים מסוימים באופן מיוחד. בשם בעל הברכת שמואל מובא שכל התורה כולה נעימה ומתוקה, ואין לתת ציונים מיוחדים למסכתות וסוגיות. מאידך, המאמר טוען כי יש עניין להבליט ייחודיות של סגנונות או נושאים כדי שהציבור ידע את טיב הדבר ויבקשנו. כמו כן, מילים כלליות עלולות לאבד את משמעותן. דוגמאות לשבח ספציפי: מובאים חכמים ששיבחו מסכתות מסוימות על פני אחרות, כגון מי שרוצה להחכים יעסוק בדיני ממונות, או שהרמב"ם התייחס לענייני אמונה כיקרים מכל אשר ילמד. ישנם גם חכמים ששיבחו ספרים ספציפיים וציינו את מתיקותם וייחודם.
 

קבצים מצורפים

חבל לא זכר מר דברי הר' יצחק יוסף שאסור לשבח יותר מידי והביא כן מהשדי חמד.
ובזה התפלא על כמה רבנים, שח"ו לא יחשבו שהם מנהיגי עולם התורה ויכשלו בגאוה.
 
חבל לא זכר מר דברי הר' יצחק יוסף שאסור לשבח יותר מידי והביא כן מהשדי חמד.
ובזה התפלא על כמה רבנים, שח"ו לא יחשבו שהם מנהיגי עולם התורה ויכשלו בגאוה.
מצאתי כי לא נעלם מעיני ידידנו הגאון המופלג בעל המערכה בפרשה, אלא טמן זאת ברמז...

דהכי כתב בתוך דבריו: "ויעוין בשדי חמד (מערכת הח כלל קמ) שיצא לדון במה שנשתרבב בדורנו מנהג להפליג ולהרבות בתוארים כדוגמת 'הגאון המפורסם' או 'הגאון האמתי' וכיוצא בהם, אם יש בזה חשש איסור חנופה. וכעת נדפס קובץ 'ישכיל דעת' ושם (ח"ב עמ' רלז ואילך) האריך הרה"ג מאיר יוחנן אלקובי בענין הפלגת תוארים לזולתו ודינם בהספד והשכבה ונוסח מצבה. והנה שמע'תי באומרים לי בשם השד"ח שדן שמא יש בעיה לשבח אדם בפניו כיון שזה יביאו לידי גאוה ואיכא לפני עיוור. ופלא שלא הזכירו לדברי הגמרא האמורה שמבואר שבפניו אמרינן מקצת שבחו ולא כל שבחו, אך לא מצד חשש גאוה של המשתבח אלא מצד חנופה של המשבח. ועכ"פ לא מצאתי כזאת בשד"ח (אך נמצא בספר "פלא יועץ" ערך 'הִלול' וערך 'שבח'), וכנראה התחלף להם במה שהביא (במערכת ו כלל כו אות ל) לקושיא הנודעת של ה'מוצל מאש' (סימן מה) בשם החבי"ף (נשמת כל חי ח"ב ס"ט) איך מותר להשביע חבירו הרי מכשילו בשבועת שוא. ועל זה הדרך שאלו היאך מותר לכבד חבירו, הרי מכשילו בגאוה. וידוע יסודו של אור ישראל מסלנט שאין לפני עיוור במידות. והיינו כאשר האדם עושה מה שהוא מחויב, אינו צריך להתחשב שעי"כ יכשל חבירו במידה שאינה נכונה. וכפי שעשה תלמידו הגרי"ץ בלזר (ראה בהקדמה לכוכבי אור עמ' 15) שע"פ הוראת רבו, הניח תלמידיו לשיר לו 'צדיק כתמר יפרח'. ויש להאריך בזה, ועוד חזון למועד".
 
לחו"ר אתרא הדין שליט"א היושבים ראשונה בכותל המזרח הרחוק כמטחווי קשת מן המערב הפרוע
מצורף גיליון המערכה בפרשת חוקת - בענין אמירת "פרה-אדומה" האם היא חוק או יש בה טעם, והמסתעף


בינתיים לא הניף הכהן את סיכומם של הדברים, ואע"פ שיתמהמה (כמובן מחמת ההכרחים שלו, וכמו לגבי משיח גופיה שאין כאן כביכול טענת התרשלות אלא הכל תלוי בנו) עם כל זה נחכה לו.
 

קבצים מצורפים

לחו"ר אתרא הדין שליט"א היושבים ראשונה בכותל המזרח הרחוק כמטחווי קשת מן המערב הפרוע
מצורף גיליון המערכה בפרשת חוקת - בענין "פרה-אדומה" האם היא חוק או יש בה טעם, והמסתעף


בינתיים לא הניף הכהן את סיכומם של הדברים, ואע"פ שיתמהמה (כמובן מחמת ההכרחים שלו, וכמו לגבי משיח גופיה שאין כאן כביכול טענת התרשלות אלא הכל תלוי בנו) עם כל זה נחכה לו.
צ"ל גליון 36...
 
דברים נפלאים כדרכו בקודש,
ולחיבת הקודש אציין לדברי הפנים יפות ברי' פרשתן,
שבשבוע שעבר היה יום פטירתו זיע"א,
דברים נפלאים ומיוחדים.
 
דברים נפלאים כדרכו בקודש,
ולחיבת הקודש אציין לדברי הפנים יפות ברי' פרשתן,
שבשבוע שעבר היה יום פטירתו זיע"א,
דברים נפלאים ומיוחדים
הזכרתי בקצרה לדברות הגאון רפ"ה במוסגר השני יעוי"ש.
 
לחו"ר אתרא הדין כותל המזרח שליט"א מצורף גיליון המערכה בפרשת בלק - בענין פתח כנגד פתח או חלון כנגד חלון בזמננו
 

קבצים מצורפים

בינתיים לא הניף הכהן את סיכומם של הדברים, ואע"פ שיתמהמה (כמובן מחמת ההכרחים שלו, וכמו לגבי משיח גופיה שאין כאן כביכול טענת התרשלות אלא הכל תלוי בנו) עם כל זה נחכה לו.
עקב חבילי טרדין שהשתרגו על כתף הכהן הנושא את נושאיו, על כן ס'יכום בקרבך לא הביא אל הקודש פנימה, גם שבוע שעבר גם שבוע זה.
 
לחו"ר אתרא הדין כותל המזרח שליט"א מצורף גיליון המערכה בפרשת פנחס - בענין הבועל ארמית קנאים פוגעים בו.
נ"ב. אולי נזכה גם השבוע לסיוע הכהן.
דבר נוסף, רצוני להקדיש הגיליון לע"נ הטהורה של עמוד ההוראה וראש הישיבה מרן חכם בן-ציון אבא-שאול זצוק"ל, אולם הכצעקתה כסף מנלן גמר קיחה קיחה הנה זה עומד אחר כותלנו כל נדיב לבו יביאה עד הפ'רשה ל'ו ישלם נז'ר שלם כי מציון תצא אורה הוא ימליץ טוב בעדו ובעד כעמ"י לטב ולחיים ולשלם אמן.​
 

קבצים מצורפים

חבל לא זכר מר דברי הר' יצחק יוסף שאסור לשבח יותר מידי והביא כן מהשדי חמד.
ובזה התפלא על כמה רבנים, שח"ו לא יחשבו שהם מנהיגי עולם התורה ויכשלו בגאוה.
נכתב בזה באיזה מקום כאן או במקו"א, מי שיכול להביא קישור תע"ב
 
נכתב בזה באיזה מקום כאן או במקו"א, מי שיכול להביא קישור תע"ב
נמצא האבידה, הנה היא לפניך:

1752511740817.png



 
ב"ה שאפשר לשמוע את קולו של הראש"ל באופן ברור.
ובכך לדעת את דעתו, ולהבדיל בין דעתו לבין דעת "העורכים".
דיעוי' בספריו האחרונים שהעורכים הדפיסו את קבלת הוראותיו של הילקו"י ושאסור לחלוק עליו וכו', תילצנה אוזנים וכו'.
וכיון שידוע לכל שלא יתכן דבר כזה לשום בר דעת בדורינו היתום, ובפרט שהוכחשו רוב החתימות, ע"כ למימר שזה יד זדונית של העורכים,
שהרי כידוע הראש"ל אינו בעד לפרגן לבני אדם יותר מידי, וק"ו דברים שכאלו.
ופשוט אצלי שרק העורכים שהכניסו לספר את הפזלון, המה המה המדברים אל פרעה בנ"ד.
וכסאו של הראש"ל נקי ב"ה.
 
הרב יצחק יוסף ביקר במספר הזדמנויות את הנאמ"ן, בטענה ששיבח את הרב משה לוי יותר מדי, וזה גרם לו שיהיה לו העוז לחלוק על גדולי הפוסקים.
מאידך, ראיתי כעת מכתב של בוגר כסא רחמים, שמתלונן שהישיבה מתפארת רק ברב משה לוי, ואנשים חושבים שכביכול זהו הת"ח המופלג היחיד שיצא מכס"ר, בעוד שיצאו ממנה ת"חים רבים. מצ"ב.
 

קבצים מצורפים

חס וחלילה שהרה"ר לשעבר ידבר על איש האלוקים רבינו משה הלוי זצוק"ל דברים כאלה, ידוע כמה היה עניו אמיתי שאין כדוגמתו, וגם ידוע כמה היה הרה"ר לשעבר מתבטל אליו, וכמבואר במכתב דלהלן.
1752769804396.png
 

קבצים מצורפים

  • 1752768677554.png
    1752768677554.png
    322.5 קילובייט · צפיות: 14
מוקף בחבילי טרדי'ן, אך לחביבות הרב בעל @מחשבות טובות, אמרתי אעלה כאן דב'ר. בעז''ה

תמיד אנו אומרים "קנאים" פוגעים בו, מי מוגדר כקנאי, ומי לא מוגדר כקנאי, האם מותר לכל אדם כשר להרוג אדם הבועל ארמית? או מי שמופלג בחסידות. מה גדרי הדברים.
והאם כשקנאי הורג, מותר להשכים ולהרגו, או שההרגו חייב מיתה, והאם לאחרים מותר להרגו מדין רודף.
נדון זה עולה בפרשתנו, שהשבטים בזו לפנחס, טענו כי מעשיו נבעו מ"תאוות רציחה" ולא מצדקות. זאת משום שאבי אמו של פנחס ("פוטי בן הראיתם") היה מפטם עגלים לעבודה זרה.
התורה, לעומת זאת, סתרה טענה זו בכך שייחסה את פנחס לאהרן, סבו. אהרן, "אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". בכך, התורה קבעה שמעשהו של פנחס נבע ממידות אהרן, וביקש שלום בין ישראל לאביהם שבשמיים ועצירת הנגף. המקור מדגיש כי פעולה נמדדת על פי שורשה וכוונה טובה, ולא רק על פי תוצאתה.

דין "קנאין פוגעין בו" והגדרת ה"קנאי"​

הדיון עובר לבירור יסוד ההלכה "קנאין פוגעין בו", המאפשרת לקנאי להרוג את הבועל ארמית בשעת מעשה.
מי נחשב "קנאי"? לא כל אחד רשאי להרוג; רק "בני אדם כשרים המתקנאים קנאתו של מקום" (רש"י) או "בחורים נכבדים המקנאים קנאתו של מקום" (המאירי).
ישנה מחלוקת אם הכוונה ל"בחורים צעירים" ש"דמם רותח" (כהסבר תורת חיים והטור), או ש"בחורים" הכוונה ל"נבחרים".
האם צריך התראה? הרמב"ם והראב"ד דנו בשאלת התראה לפני הריגה, ולא מצינו התראה במעשה פנחס. יתכן שהדבר נבע מצורך השעה עקב המגפה.
איסור התייעצות ("הבא לימלך אין מורין לו"): אם קנאי בא לשאול אם להרוג, אין מורים לו. זאת משום שההיתר נתון רק למי שפועל מתוך קנאות עצמית, ולא על פי הוראה. משה רמז לפנחס לעשות זאת בעצמו, מבלי להורות לו.
הגאון רבי שלמה היימאן הסביר כי אם אדם אינו מקנא לשם שמיים, הוא נחשב רוצח ממש.

חידוש הדין ב"זמרי שהרג לפנחס"​

נקודה מרכזית העולה בגמרא היא ש"אם נהפך זמרי והרגו לפנחס – אין זמרי נהרג עליו, שהרי רודף הוא".
המקור דן בפליאה שבדין זה: כיצד זמרי נפטר מהריגת פנחס, הרי פנחס פעל כדין?.
שיטת הר"ן: הר"ן מסביר שפנחס, אף שפעל ברשות ואף במצווה (לדעתו), אינו פועל ברשות בית דין. לכן, דין "הבא להורגך השכם להורגו" חל על זמרי כלפי פנחס, כי הקנאים פוגעים בבועל ל"נקמה" ולא להצילו מן העבירה שכבר נדבק בה. זהו חיוב מיתה שאינו על ידי בית דין.
שיטת הראשונים (הרא"ש והרמ"ה): סוברים שדין קנאים פוגעים בו הוא רשות בלבד ולא מצווה. ולכן, אם זמרי הרג את פנחס, זמרי אינו נהרג עליו, כיוון שלזמרי ניתנה רשות להציל את עצמו ממי שבא להורגו, ופנחס אינו "רודף גמור" (כלומר, לא רודף שבא להרוג שלא ברשות או שיש עליו חיוב מיתה מבית דין).

דיני רודף ונרדף: היישום למקרה פנחס וזמרי​

המאמר חוקר את היסודות העמוקים של דיני רודף ונרדף: האם הנרדף חייב להציל את עצמו רק ב"אחד מאברי הרודף" (לפצוע אותו ולא להרוג), או שרשאי להורגו מיד?.
המשל"מ ורבי שלמה איגר: הנרדף עצמו אינו צריך לדקדק ב"אחד מאבריו" ויכול להרוג את הרודף. לכן, הרודף נחשב "גברא קטילא" (אדם שמותר להורגו) כלפי הנרדף.
הגרי"ז: דחה את הרעיון ש"גברא קטילא" חל גם על אדם אחר שאינו הנרדף. לדעתו, רק הנרדף פטור מהריגת הרודף כשניתן להציל באבר.
תירוץ הגרש"ר: הנרדף פטור מדיוק באבר הרודף כי הוא "בהול על נפשו" ואינו יכול לדקדק. מצב זה הופך את הרודף ל"גברא קטילא" כלפי כל אדם, אך זאת רק בהקשר של דיני רודף. במקרה זמרי ופנחס, פנחס הוא ה"רודף" כלפי זמרי, אך פנחס אינו חייב מיתת בית דין, ולכן הדין מורכב יותר.
 
הרב יצחק יוסף ביקר במספר הזדמנויות את הנאמ"ן, בטענה ששיבח את הרב משה לוי יותר מדי, וזה גרם לו שיהיה לו העוז לחלוק על גדולי הפוסקים.
מאידך, ראיתי כעת מכתב של בוגר כסא רחמים, שמתלונן שהישיבה מתפארת רק ברב משה לוי, ואנשים חושבים שכביכול זהו הת"ח המופלג היחיד שיצא מכס"ר, בעוד שיצאו ממנה ת"חים רבים. מצ"ב.
אבקש מחילה מהרבנים כאן בפורום. כנראה לא ניסחתי את דבריי טוב, ולכן טעו מי שטעו כביכול באתי לבקר את הרב משה לוי.
חלילה.
כוונתי שהטענה שכס"ר מתפארת ברב משה לוי היא נכונה, וכדאי היה להם להתפאר בעוד גידולים שלהם.
אבל, כמובן, הטענה שכביכול שבחים אלו גרמו לגר"מ לוי לגאווה שמותר לו לחלוק על פוסקים סתם, היא לענ"ד שטות גמורה. ואדרבה, כמה פעמים שראיתי את דבריו ואת דברי המשיגים עליו, היו דבריו נראים לי ישרים יותר מדברי המשיגים.
וכדי לכפר על הטעות, אצרף מאמר נוסף שכתב ת"ח מן החשובים שהצמיחה ישיבה זו, ואולי יתעניינו הקוראים
 

קבצים מצורפים

אבקש מחילה מהרבנים כאן בפורום. כנראה לא ניסחתי את דבריי טוב, ולכן טעו מי שטעו כביכול באתי לבקר את הרב משה לוי.
חלילה.
כוונתי שהטענה שכס"ר מתפארת ברב משה לוי היא נכונה, וכדאי היה להם להתפאר בעוד גידולים שלהם.
אבל, כמובן, הטענה שכביכול שבחים אלו גרמו לגר"מ לוי לגאווה שמותר לו לחלוק על פוסקים סתם, היא לענ"ד שטות גמורה. ואדרבה, כמה פעמים שראיתי את דבריו ואת דברי המשיגים עליו, היו דבריו נראים לי ישרים יותר מדברי המשיגים.
וכדי לכפר על הטעות, אצרף מאמר נוסף שכתב ת"ח מן החשובים שהצמיחה ישיבה זו, ואולי יתעניינו הקוראים
הגאון איש האלוקים רבינו משה הלוי זצוק"ל אין שני לו במכלול העצום של גדלותו, קודם צריך ללמוד בעיון את תורתו אשר ספריו זה רק כתוצאה מבקיאותו הגדולה ועיונו העמוק (שכתב כל זה כאשר הבין שימיו ספורים), וכל זה מלבד שיעורים בעיון עמוק ופלפול התלמידים שמסר בישיבה (שאני לא מכיר חכם ספרדי בדורותינו שכתב מערכות ופסקי הלכה מסודרים יחד עם שיעורי עיון עמוקים במשך שעות, וכל זה מלבד עשרות שיעורים שבועיים לבעלי בתים), וכדאי לקרוא קצת בספרים 'והאיש משה' וכן 'והאר עינינו בתורתך' 'באמונתך' ועוד, כדי לדעת היקף גדולתו וקדושתו של אותו איש שהסתלק מעמנו צעיר לימים (אך בא בימים). וכבר אמר מרן הגרע"י זצ"ל שהספרדים לא יודעים להעריך מה שיש להם, ואילו היו מבינים אזי היו נושאים אותו על כפיים.
ולכן אע"פ שבכסא רחמים ישנם (תו)ת"ח(ים) גדולים ועצומים, אבל ודאי שאפשר להתפאר כסדר באותו גאון אדיר שלא היה דוגמתו.
כמדומני שאין כאן אשכול עליו, לכן ראוי לפתוח. רק חוששני מפני כל מיני קנאים וכדו' שינסו להמעיט בערכו.
 
וכבר אמר מרן הגרע"י זצ"ל שהספרדים לא יודעים להעריך מה שיש להם, ואילו היו מבינים אזי היו נושאים אותו על כפיים.
ולכן אע"פ שבכסא רחמים ישנם (תו)ת"ח(ים) גדולים ועצומים, אבל ודאי שאפשר להתפאר כסדר באותו גאון אדיר שלא היה דוגמתו.
כמדומני שאין כאן אשכול עליו, לכן ראוי לפתוח. רק חוששני מפני כל מיני קנאים וכדו' שינסו להמעיט בערכו.
דברים פשוטים.
אמיתים ונכונים.
כל הרעש והצלצולים זה עד שלומדים את הדברים בפנים.
אחרי שרואים את הויכוחים, ומעלת הגהמ"ח זיע"א, הכל ברור.
 
הגאון איש האלוקים רבינו משה הלוי זצוק"ל אין שני לו במכלול העצום של גדלותו, וכו'.
אמנם אחר התבוננות, אכן ראוי שמי שבא לשווק את הישיבה, לא ידגיש רק את צמיחתו של הגאון הנ"ל כיוצא מן הכלל והוא נבדל ואינו נבלל ונכלל, אלא כדבר שיצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו, אשר משם יצאו אלופי ישראל ואדירי התורה (שגם אני לא ידעתי מזה בצעירותי אלא רק בשנים האחרונות), והגאון משה האיש איהו דוגמא למופת ועטרת התלמידים מבית היוצר הנזכר, וכדמסיים רבינו הרמב"ם בסוה"ל שמיטין ויובלות ולא שבט לוי בלבד וכו' ודו"ק.
 
אלא כדבר שיצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו, אשר משם יצאו אלופי ישראל ואדירי התורה
די לנו אם נעיין
בשו"ת מחקרי ארץ
ס' אמרות טהורות
והוראה ברורה
די בשלושה אלו להראות תוקף עיזוז נוראות הישיבה הנז'
על שלושה חיבורים אלו [ויש עוד, אבל אטו כי רוכלא, ומחילה ממי שלא כתבתי] אפשר לומר בביטחון עצמי מלא וללא פחד ומורא
כי אין כמעט דוגמתם בדורינו, בשום ביהמ"ד אחר, של שום עדה אחרת.
זה פשוט לכל מודה על האמת באמת.
 
ראשי תחתית