מחשבות טובות
חבר קבוע
- הצטרף
- 27/12/24
- הודעות
- 456
כעת ישבתי על דבריו הנפלאים, ושיבצתי תורף הענין בתוך המערכה, והנה הוא לפניכם:עוד אוסיף משהו ששלחו לי בהקשר למה שדנתי גבי מנהג תימן, וגם בזה עוד לא סיפק בידי לעיין בהיותי כבר במערכות הבאות עלינו טובה, ואתה תחזה.
לכבוד המערכת שליט"א
שלמא יסגי לעלמין מן קדם עתיק יומין.
נא להעביר להגאון הרב אליהו ברכה שליט"א על מה שכתב בעיטוף הטלית למנהג תימן וכדלהלן:
א. מנהג תימן האמיתי היה שהטלית פרושה עליו וממילא היה שתי כנפות לפניו ושתי כנפות לאחריו וכפי שהוכחנו בס"ד בספרנו הידור עטיפת הציצית.
ב. לגבי טלית כפולה לא היה מנהג כזה, ורק לפני כשלושים שנה המתחדשים עושים כך ויש בזה חשש ברכה לבטלה, וכבר הארכתי בזה כמה פעמים בשו"ת ברכת אוריאל חלק א-ג, עיי"ש.
בברכת שלום לאוהבי תורתך וגו'.
אשמח לקבל תגובה הערה והארה כדרכה של תורה.
אוריאל חוברה
נחליאל
.... קיבלתי מכתב מאת בן עדת תימן הוא הרה"ג אוריאל חוברה שליט"א רב הישוב 'נחליאל' וחבר ביה"ד לממונות 'מטה בנימין', ובו מתבאר כי אמנם כבוד הר"מ בן הגרי"ץ רצאבי שליט"א חיבר קונטרס 'עטיפת ציצית כהלכתה' להחזיק מנהג התימנים שמביאים כל ארבע כנפותיהם לקדמת גופם, אך איהו חיבר נגדו קונטרס 'הידור עטיפת הציצית' ובו תנא ופליג על דבריו, ושנה פרקו בשו"ת ברכת אוריאל (ח"א ס"ג), והעלה כי דעת כל הפוסקים ראשונים ואחרונים שסדר הנחת הטלית יהיה באופן ששני כנפות לפנים ושני כנפות לאחור, וכך היה מנהג תימן האמיתי שהטלית פרושה עליו וממילא היה שתי כנפות לפניו ושתי כנפות לאחריו. ולגבי טלית כפולה לא היה מנהג כזה, ורק לפני כשלושים שנה המתחדשים עושים כך ויש בזה חשש ברכה לבטלה מלבד הפסד המצוה עצמה. ובתוך דבריו כתב שהמעיין בדברי מח"ס 'עטיפת ציצית כהלכתה' לא ימצא אפילו פוסק אחד שכתב שצורת הנחת הטלית על גופו באופן שכל ארבע כנפות לפנים, ושבחו והדרו של אדם הוא כאשר יראה האמת וסברת כל הפוסקים יחזור בו ולא יחפש לעצמו תחבולות חידושים מחודשים כדי להצדיק את מעשיו.