לחו"ר כותל המזרח. מצורף גיליון המערכה בפרשת במדבר - שמירת המקדש.
כמיטב המסורת, קיבלנו גם השבוע הקדמה וסיכום המערכה מאת הכהן הגדול בתורה יגע וללומדיה מסייע:
מצוות שמירת בית המקדש – לכאורה הוראה שתכליתה הגנה על מקום המקדש. אולם כשמתבוננים רואים דיון מרתק: האם השמירה נועדה למנוע כניסת זרים וטמאים (ויתכן אף שמירה מפני גנבים שיכולים לבזוז את כלי הקודש היקרים), או שמא עיקרה ביטוי של
כבוד ותפארת לבית ה', בדומה לשומרי כבוד בארמון מלך? מחלוקת יסודית זו מתגלגלת לשאלות נוספות: האם השמירה נדרשת רק בלילה או גם ביום? מי בדיוק חייב בה – כהנים, לויים, ואולי אף נשים או קטנים? ומעל הכל, מהי משמעותה של מצווה זו בזמננו, כשהמקדש חרב והמציאות שונה בתכלית?
העיון במקורות בנוגע למצוות שמירת בית המקדש מציג מספר נקודות מרכזיות:
מקור החיוב: המצווה נלמדת מפסוקים שונים, בין אם מפרשת במדבר ("מלבד משכן הלויים משמרת") ובין אם מפרשת קורח ("ושמרתם את משמרת אהל מועד... ולא יהיה עוד קצף").
תכלית השמירה – מחלוקת יסודית: זוהי המחלוקת המרכזית:
לכבוד ותפארת: דעת הרמב"ם והחינוך גורסת שהשמירה היא בעיקרה כבוד למקדש, כפי ששומרים לפלטין של מלך, ואינה נובעת מפחד אויבים או גנבים.
למנוע כניסת אסורים: דעות אחרות (ובהם פרשנות רש"י) סוברות שהתכלית היא למנוע כניסת גורמים אסורים כמו זרים, טמאים, גנבים וליסטים. עם זאת, מיקום השומרים במקדש עשוי לרמוז שהשמירה אינה רק למניעת כניסה בשערים, אלא גם למעקב ופיקוח, ואולי תומך יותר בתכלית הכבוד.
זמן השמירה:
רק בלילה: הרמב"ם והחינוך כתבו שהשמירה היא כל הלילה. הסבר אחד לכך, התואם את דעת הכבוד, הוא שבלילה, כשעבודת המקדש שובתת, השמירה מבטאת את אי-היסח הדעת מהמקדש, שהוא ביטוי לכבודו, משא"כ ביום אין צורך לכך, כי בלא"ה יש פעילות המונעת את היסח הדעת.
גם ביום וגם בלילה: אחרים סוברים שהשמירה נוהגת גם ביום, במיוחד אם תכליתה למנוע כניסת אסורים. קיימים גם הסברים קבליים המסבירים את חשיבות השמירה בלילה למניעת אחיזה לגורמים חיצוניים.
החייבים במצווה: הכהנים והלויים הם החייבים העיקריים.
נשים: נדון האם נשים חייבות, במיוחד אם המצווה תלויה בזמן ("זמן גרמא"). יש מקור בספרי שממנו לומדים, לכאורה מדברי רבי עקיבא, שנשים בכלל החיוב, ויש הרוצים להסביר שהחיוב כולל גם לאו ("לא יקרב זר"), המחייב גם נשים.
קטנים: נזכר שהיו שומרים, ויש מפרשים שהכוונה לקטנים שאינם ראויים לעבודה במקדש אך יכולים לשמור. נשאלת השאלה כיצד קטנים שאינם בני חיוב יכולים לקיים מצווה זו, ויש סברה שהמצווה היא על הבית להיות נשמר, ופעולת הקטנים מקיימת זאת על ידי הציבור.
השמירה בזמננו:
הדבר תלוי בשאלה האם קדושת המקדש נשארה לאחר החורבן (קדושה ראשונה קידשה לעתיד לבוא). דעת הרמב"ם המקובלת להלכה היא שהקדושה נשארה.
גם אם הקדושה נשארה, קשה לומר מהי "שמירה" כיום. אם השמירה היא לכבוד, יש לדון האם היא נוהגת בחורבן. אם היא למנוע כניסת אסורים, יש לדון על איסור כניסת גויים וטמאים (אנו טמאי מתים) למקום כיום.
ראוי ליתן את הדעת לכך שיתכן שהאופן המעשי של שמירה מפני כניסה אסורה שונה משמירה הנעשית לכבוד.
יש המבססים חיוב בזמננו על "מורא מקדש" הנוהג גם בחורבנו.