קונטרס "אמת ושלום"

מאמין בניסים

חבר פעיל
הצטרף
7/1/25
הודעות
106
לפני כחודש וחצי יצא לאור קונטרס אמת ושלום, על שיעורי הראש"ל שליט"א
[שנערך ע"י תלמידי הגר"מ לוי זצ"ל, ובו מענה להשגות הראש"ל ע"ד הגר"מ לוי זצ"ל].
למי שיש קובץ פי די אף ויכול להעלותו, תודה מראש!
 
בקונטרס הנ"ל (ח"א) סי' ב' כתבו לגבי חשש "מוליד" במשחה בשבת, וכתבו שהרב משה לוי דיבר על מוליד והרב יצחק על נולד.
נ.ב. לא למדתי את מה שכתבו, רק כך ראיתי מלמעלה.
שלחו לי העתק מילקוט יוסף החדש שיצא, ששם כתב (אני מעתיק ממה שקיבלתי. נראה לי זה מילה במילה):
-מכאן כתבנו בכמה דוכתי להעיר ע"מ שחידש חכ"א שיש לאסור משחה בשבת משום מוליד [מנוח"א ח"ג עמ' קטז ועמ' קיח שורה אחרונה פ"כ הע' 21], והערנו על דבריו מהש"ע סי' שיח הנ"ל, ולא קיבל.
ועוד בחיים חיותו שלחנו לו הערה זו והסברנו לו שדעת הב"י שאין איסור מוליד בכה"ג, ואין מרסקין שלג וברד זה מדין גזירת סחיטת פירות ולא מדין מוליד, אך לא קיבל. ובחינם חלק על גדולים.
כפי שכתבתי, לא למדתי מה שכתבו בקונטרס הנ"ל, וכן פשוט שלא ראיתי מה שכתב כעת בילקו"י, אבל מהקטע הנ"ל אני רואה שעכשיו הוא כתב לשון "מוליד" ולא לשון "נולד" כמו שהעתיקו בשמו בקונטרס.
אין לי מושג אם זה מועיל משהו לסוגיא, אבל בגלל שבדיוק היום עברתי על הקונטרס הנ"ל (ח"ב) והצצתי גם שוב בח"א, וראיתי את הדברים, וכעת ראיתי מה שהביאו מהילקו"י, חשבתי לכתוב זאת כאן, אולי יש למישהו עניין לראות מה כתב שם, אולי יתיישבו הדברים לכאן או לכאן.
 
בקונטרס הנ"ל (ח"א) סי' ב' כתבו לגבי חשש "מוליד" במשחה בשבת, וכתבו שהרב משה לוי דיבר על מוליד והרב יצחק על נולד.
נ.ב. לא למדתי את מה שכתבו, רק כך ראיתי מלמעלה.
שלחו לי העתק מילקוט יוסף החדש שיצא, ששם כתב (אני מעתיק ממה שקיבלתי. נראה לי זה מילה במילה):

כפי שכתבתי, לא למדתי מה שכתבו בקונטרס הנ"ל, וכן פשוט שלא ראיתי מה שכתב כעת בילקו"י, אבל מהקטע הנ"ל אני רואה שעכשיו הוא כתב לשון "מוליד" ולא לשון "נולד" כמו שהעתיקו בשמו בקונטרס.
אין לי מושג אם זה מועיל משהו לסוגיא, אבל בגלל שבדיוק היום עברתי על הקונטרס הנ"ל (ח"ב) והצצתי גם שוב בח"א, וראיתי את הדברים, וכעת ראיתי מה שהביאו מהילקו"י, חשבתי לכתוב זאת כאן, אולי יש למישהו עניין לראות מה כתב שם, אולי יתיישבו הדברים לכאן או לכאן.
אז כנראה שהוא תיקן אחריהם..
הם כתבו את זה אחרי שיעור שהוא דיבר וכתב בעלון "נולד"
 
לא מבין מה הראיה משי''ח שם מדובר על נימוח ממילא כגון אפאנדיש
המשחה יותר דומה לשכג אין מרסקין את הברד בידיים
 
אהבתי את הכותרת "עיונים בשיעורי הראשון לציון", כנראה לקחו את הרעיון ממני... ראו כאן וכאן.
 
נזדמן לידי במקרה קובץ טיוטא של השגות על כל ההשגות שיצאו לאור על שם הראש''ל בו כותב המאמר מוכיח בבירור שלא יתכן שהראש''ל כתב את ההשגות שם כי הדברים תמוהים מאוד מאוד. (איני יודע אם הכותב מתכוין ברצינות או להיפך) גזרתי קטע אחד עדין יחסית

לעבור לפני המתפלל ברשות אחרת

1741504588900.pngכתב שהגרב"ץ החמיר לא לעבור לפני המתפלל כשהוא ברשות אחרת והיבי"א השיג על זה. הוא תימה על תימה שהיפך את הדברים והשיג על דברי היביע אומר ולא על דברי האור לציון שהרי באור לציון הקיל בזה והיבי"א השיג על זה לחומרא שעיקר הטעם מצד היסח הדעת ואי אפשר לסמוך על הטעם של רשות אחרת. אבל האור לציון הרגיש בזה בהערות וכתב הטעם שכיון שהוא רשות אחרת אין אדם אוסר דבר שאינו שלו. כלומר שגם לפי הטעם של היסח הדעת יש סברא שמקום אחר אין כח לאסור. וכיון שיש מחלוקת באחרונים בטעם האיסור והן אמת שהדעת יותר נוטה לומר שהאיסור מצד היסח הדעת אבל מצטרף הסברא של אין אדם אוסר דבר שאינו שלו להתיר. וכן כתב להקל הראשון לציון שליט"א בסי' ק"ב (בשעת הצורך) והרי לנו בוודאות גמורה שההשגות אינם מהראשון לציון שליט"א.
 
לאחר שראיתי מעט מן הקובץ הנ"ל, יותר ממה שנמצא כאן לפנינו,
אייחל לבורא עולמים, שיצא קובץ זה במהרה לרבים,
אמן סלה.
 
עוד שם
1741519893375.png
דבריו נפלאו שהרי מרן היביע אומר זי"ע פסק גם כן לחייב בציצית בלא ברכה כאשר העיד בהלכה ברורה סי' ט' עמ' קפ"ט בשם תשובה כת"י

ועל עצם הטענה אינו מובן כלל הדמיון. הן אמת שיש מקום גדול לתלות דין טומאה בדין חיוב ציצית אבל בזה גופיה דנו האחרונים האם חיוב ציצית תלוי בטומאה או לא כי אפשר שכשחז"ל גזרו על ציצית דרבנן אטו צמר ופשתים גזרו על כל דבר הנראה כבגד ובשלמא לדעת הרמ"א ששאר בגדים חייבים מדאו' אפשר לומר שכל שהוא לא בכלל בגד פטור אבל לדידן שהכל דרבנן אין זה גדר של חיוב של בגד אלא של 'מחזי' כצמר ופשתים. ולכן הדבר נוטה לחיוב אלא כיון דלא ברירא חיובא דסוף סוף יש לומר שחז''ל גזרו על מין שיש בו דין בגד לשאר דיני תורה, הורו רבותינו הגרב"ץ והגר"ע להטיל ללא ברכה וחייבו בציצית הגם שהוא דרבנן כיון שהדעת נוטה לחייב. [ואגב רבים מהמון העם לובשים טליתות אלו אפילו בטלית גדול ומברכים עליהם ואין מוחה]
 
ראשי תחתית