קובץ 'תורת ציון' - בתורתו של מרן האור לציון זיע"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
וכעת כולם מבינים על מה התכוונתי. בהתחלה יעלה על הדעת וכו'.
הכחשה
שלב ב' - הצדקה. ואידך זיל גמור
למה אתה מסלף את הדברים שלי!?
בסך הכל הבאתי דוגמאות שיש שאומרים שאין "פרצה" באופנים מסויימין וכל דבר תלוי לגופו.
לא הצדקתי שום דבר, וחבל שאתה לא מעתיק את כל ההודעה שלי.
(ומרן הרב יצחק יוסף שליט"א הורה לדוגמא לשבות דשבות בשבת ע"י ישראל שאפי' שמעיקר הדין הדבר מותר יש להחמיר בחשמל משום פרצה בחומות השבת - וכן על זה הדרך כל דבר צריך לדון לגופו)
אז למה אתה טוען שזה הוצאת ש''ר חמורה?
להביא דברים בזלזול שבכלל המחבר לא כתב אותם זה הוצאת שם רע.
 
למה אתה מסלף את הדברים שלי!?
בסך הכל הבאתי דוגמאות שיש שאומרים שאין "פרצה" באופנים מסויימין וכל דבר תלוי לגופו.
לא הצדקתי שום דבר, וחבל שאתה לא מעתיק את כל ההודעה שלי.


להביא דברים בזלזול שבכלל המחבר לא כתב אותם זה הוצאת שם רע.
ידידי, כמו שכתבתי לעיל, כתבתי בצורה מאד יבשה ועניינית על ההיתר שלו בחשמל.
זכורני מהעבר דברים חמורים טפי אך אינו נגד עיני.
ומ''מ כוונתי היא למה שביארתי בסוף דברי.
והבן ברגע שכותבים בספר כזה היתר, זה מסוכן מאד ליהדות כולה.
זו דעתי.
ומותר לי גם להביע את דעתי.
 
ידידי, כמו שכתבתי לעיל, כתבתי בצורה מאד יבשה ועניינית על ההיתר שלו בחשמל.
כתבת על שימוש במקרופון שכלל לא דיבר עליו.
ואז "נזכרת" שתוך כדי השקלא וטריא שלו על נושא החשמל כתב שמעיקר הדין שימוש בחשמל סולארי מותר.

(ומה אתה רוצה בדיוק שהוא יעשה!? שיאמר אחרת ממה שנראה לו במסקנא!?)
זכורני מהעבר דברים חמורים טפי אך אינו נגד עיני.
"דברים חמורים"...
אדרבה תגיד לנו מה נראה לך הדברים החמורים...
אולי כל "היתר" או "חידוש" שלא נשמע לך זה "דבר חמור"...

(בדיוק כמו שהתבטאו על מרן הגרע"י זצוק"ל בעבר)
והבן ברגע שכותבים בספר כזה היתר, זה מסוכן מאד ליהדות כולה.
זו דעתי.
ומותר לי גם להביע את דעתי.
אתה יכול להביע את דעתך - אין לי שום בעיה.

פעם אמרו ש"שימוש בחשמל" (ללא שעון שבת) זה סכנה לכל היהדות כולה...
אחרי זה אמרו ש"שימוש בשעון שבת" זה סכנה לכל היהדות כולה...

דור דור ושופטיו.
כמו שכתבתי לעיל הדבר מסור לגדולי ישראל.
וגם הרב אלקנה שליט"א כתב את עיקרי הדברים שנראה לו ונפק"מ בצירופים אחרים שיש להקל לכתחילה - ואכמ"ל.
 
מרן האול"צ חשש לזה רק בספק ולא באמירה לגוי
לא נכון.
באור לציון ח"ב פכ"ה בביאורים סוף אות ה כתב להדיא בזה"ל 'כשיש חום גדול בבית, אין להתיר לומר לנכרי להדליק מאוור וכדומה'. ועיין בזה במאמר דלעיל.


רוב גדו"י שלפני החזו"א דנו בחשמל ולא העלו על דעתם איסור בונה
גם זה אינו מדוייק.
במאמר הנ"ל מובא כמה חכמים שהיו לפני/ בני דורו של החזו"א שסברו כן מצד עצמם ללא כל קשר לחזו"א.
למשל ספר הלכתא רבתא לשבתא, ולבושי מרדכי ועוד כיעו"ש
 
גם זה אינו מדוייק.
במאמר הנ"ל מובא כמה חכמים שהיו לפני/ בני דורו של החזו"א שסברו כן מצד עצמם ללא כל קשר לחזו"א.
למשל ספר הלכתא רבתא לשבתא, ולבושי מרדכי ועוד כיעו"ש
זה הכי מדוייק.
שכתב "רוב" גדולי ישראל...
- וגם אלה שנקטו מצד בונה לא בדיוק דברו מטעם החזו"א.
 
שכתב "רוב" גדולי ישראל...
אשמח לראות מי הם אותם "רוב" גדול"י שלפני החזו"א שדנו על החשמל ולא סברו בונה, מלבד הבית יצחק שמעלקיס הידוע שסבר מוליד דרבנן והביאו האחיעזר
 
אשמח לראות מי הם אותם "רוב" גדול"י שלפני החזו"א שדנו על החשמל ולא סברו בונה, מלבד הבית יצחק שמעלקיס הידוע שסבר מוליד דרבנן והביאו האחיעזר
עיין במקורות כאן. (בעיקר בהתחלה לפני דורו של החזו"א)

1754034460226.png1754034496199.png
 
זה הכי מדוייק.
שכתב "רוב" גדולי ישראל...
- וגם אלה שנקטו מצד בונה לא בדיוק דברו מטעם החזו"א.
וזאת למודעי, כי ה'רוב' שכת"ר מדבר עליו, כלל לא נחית לכל ד' החזו"א העמוקים, וכלל לא עמדו על כל דבריו, ומה שיש החושבים כאילו ד' מרן החזו"א "נדחו" ואינם נכונים, אין זה אמת. וד"ל.
רצ"ב תשובה מ"תח גדול עצום ורב מתלמידי מרן הרב עובדיה, שהוכיח את הדברים.
וכדאי לכל בר דעת לראות את דבריו, ולהבין מה משמעות יש לעיון מול בקיאות.
 

קבצים מצורפים

לא מובן לי באיזה הקשר נכתבו הדברים כאן.
בהקשר שכל המקורות הנ"ל לא דיברו מצד "בונה".
(יכול להיות שיש "לדון" בדברי חלק מהפוסקים ממקומות אחרים וכנ"ל.
דווקא הארץ צבי שהזכיר סבר שזה מתקן מנא דאורייתא,
המילים "דאורייתא" זה הוספה שלך שלא הזכיר זאת.
- ומ"מ אתה מדבר על סימן סד, והמקור על סימן סב. (יכול להיות שיש "לדון" בדבריו מסימן סד וכנ"ל)
והלבושי מרדכי שהזכיר חשש לבונה,
"ומי יודע אם אינו כסותר או בונה" (תליתאה סי' כה) וזה לא הלבוש מרדכי ש"הזכיר"...

- ובמקומות אחרים שדן בנושא לא הזכיר סברא זאת כלל. (וזה המקומות שהביא בשו"ת אב"א בם)
וכן הציץ אליעזר
גם הציץ אליעזר דבריו יש לו דברים ברורים מאוד בחלק יט. (ולא כמו שהביאו במאמר הנ"ל)

1754038553757.png
וחלקת יעקב שהזכיר
תפתח את המקורות שהביא בשו"ת אב"א בם, לא רק את המקורות מהמאמר הנ"ל...
בסי' עב אות ו כותב להדיא דהוי דרבנן ולא הזכיר מ"בונה"
וכן בסי' קמה.
 
וזאת למודעי, כי ה'רוב' שכת"ר מדבר עליו, כלל לא נחית לכל ד' החזו"א העמוקים, וכלל לא עמדו על כל דבריו, ומה שיש החושבים כאילו ד' מרן החזו"א "נדחו" ואינם נכונים, אין זה אמת. וד"ל.
משהו אמר ש"הם נכנסו לדברי החזון איש"??

אמרתי שמהפוסקים שדיברו על נושא החמשל ולא הזכירו את סברת "בונה" משמע שלא סברו זאת.
(יכול להיות שאם היו רואים את דברי החזו"א היו מודים לו, אבל לא סברו סברא זאת מעצמם)
 
בהקשר שכל המקורות הנ"ל לא דיברו מצד "בונה".
(יכול להיות שיש "לדון" בדברי חלק מהפוסקים ממקומות אחרים וכנ"ל.
אני רואה לכל אורך הדרך באשכול כאן רק "דקדוקי עניות"

ואסביר למה- אתה נתפס לצמצום המוחין האם מי שאסר הוא אסר בדיוק כהחזו"א או שיש שינויים

אני לעומת זאת- לכל אורך הדרך כאן באשכול הדגשתי הלוך ושוב, שגם אם לא כולם בדיוק כהחזו"א ב- 100 אחוז, מ"מ הם באותו כיוון,

והיינו- יש מצד בונה, ויש מצד מכה בפטיש, ויש מצד מתקן מנא.

כל אלו- בדרך של החזו"א גם אם לא כמוהו במאת האחוזים

לעומת זאת- אתה כאן לאורך תגובותיך חוכך לאמר שהחזו"א דעת יחיד ואף אחד לא סבר כמותו וזו "הזייה" ו "בדייה" שמאוד מתאים לביהמ"ד שאותו אתה מייצג, כי כל מי שרואה לאורך ולרוחב את הדברים מבין שרוב הגדולים סברו דהוא איסור "דאו' או "חשש דאו'

ואתה עסוק- האם זה בדיוק כהחזו"א או קצת שונה, ולא מרחיב אופקיך להבחין שעדיין רוב הגדולים חששו לזה לאיסור דאו'
 
גם הציץ אליעזר דבריו יש לו דברים ברורים מאוד בחלק יט. (ולא כמו שהביאו במאמר הנ"ל)
שוב אתה "מאחז עניים"
בלי הבנה ובלי הבחנה

במאמר הנ"ל הובא כל דברי הציץ אליעזר בכל המקומות, והביא גם מדברי הציץ אליעזר הנ"ל

הבעייה שלך שאתה קורא רק כותרות או רק את בין השורות
וגם מה שכבר אתה קורא אתה גם לא מבין
 
לעומת זאת- אתה כאן לאורך תגובותיך חוכך לאמר שהחזו"א דעת יחיד ואף אחד לא סבר כמותו וזו "הזייה" ו "בדייה"
איפה כתבתי כזה דבר?
כי כל מי שרואה לאורך ולרוחב את הדברים מבין שרוב הגדולים סברו דהוא איסור "דאו' או "חשש דאו'
שעדיין רוב הגדולים חששו לזה לאיסור דאו'
אני גם סובר דאורייתא אבל מטעם אחר...
במאמר הנ"ל הובא כל דברי הציץ אליעזר בכל המקומות, והביא גם מדברי הציץ אליעזר הנ"ל

הבעייה שלך שאתה קורא רק כותרות או רק את בין השורות
וגם מה שכבר אתה קורא אתה גם לא מבין
קראתי את הדברים שם.
הבעיה שהם בכוונה מיחסים חשיבות "לסתמות הציץ אליעזר"
מאשר לדברים מפורשים שלו.
 
המילים "דאורייתא" זה הוספה שלך שלא הזכיר זאת.
תעיין שם ותראה שהוא למד זאת מדין עריכת השעון שבשו"ע סימן שלח, והזכיר שהאחרונים כתבו שהוא מתקן מנא (ראה בח"א ופמ"ג), וא"כ הגעת לדאורייתא
 
ומי יודע אם אינו כסותר או בונה" (תליתאה סי' כה) וזה לא הלבוש מרדכי ש"הזכיר"...

- ובמקומות אחרים שדן בנושא לא הזכיר סברא זאת כלל. (וזה המקומות שהביא בשו"ת אב"א בם
לא מבין אותך.
אם אותו ספר במקום אחד חשש והעלה צד של בונה מדיליה, ובמקו"א לא דן מצד זה, אז אפשר להביא אותו במוחלט שהוא סובר דלא כהחזו"א? אתמהה
 
קראתי את הדברים שם.
הבעיה שהם בכוונה מיחסים חשיבות "לסתמות הציץ אליעזר"
מאשר לדברים מפורשים שלו.
דברים מפורשים שלו??

אין יותר מפורש מזה שכתב הן בח"ג סימן טז פרק ח, והן בח"ו תחילת סימן ו, כתב דברים הכי ברורים והכי מפורשים שכל הפעלת חשמל היא דאו' של מתקן מנא, וגם ביאר מדוע- מכיון שנותן חיות לכלי ומכניס לו רוח חיים ומכשירו לפעולה

בשני מקומות דיבר ברור כ"כ "ברחל בתך הקטנה"
וזה בעיניך לא דברים מפורשים?
וזה בעיניך "סתמות"?
 
אם אותו ספר במקום אחד חשש והעלה צד של בונה מדיליה, ובמקו"א לא דן מצד זה, אז אפשר להביא אותו במוחלט שהוא סובר דלא כהחזו"א? אתמהה
זה אפי' לא "חשש".
זה "מי יודע".
- ולא חשש "למי יודע" הזה במקומות אחרים. (אבל ברור... העיקר לצרף "כמה שיותר" פוסקים לחזו"א...)
אגב
"מתקן מנא"
זה אחד מל"ט מלאכות אם אתה לא מעודכן [מכה בפטיש]
ואוו...
חידשת לי...
זה שכתב שיש מתקן מנא, לא אומר דאורייתא או דרבנן.
וישנם עשרות מקרים של מתקן מנא דרבנן.
אין יותר מפורש מזה שכתב הן בח"ג סימן טז פרק ח, והן בח"ו תחילת סימן ו, כתב דברים הכי ברורים והכי מפורשים שכל הפעלת חשמל היא דאו' של מתקן מנא, וגם ביאר מדוע- מכיון שנותן חיות לכלי ומכניס לו רוח חיים ומכשירו לפעולה
אולי תפסיקו כבר לדבר על "מתקן מנא".

מתקו מנא זה לא החזון איש!!!
אתה רוצה תאמר שיש אומרים שיש איסור מתקן מנא, אבל לא "בונה", וזה שני דברים נפרדים!

1754041168937.png
 
זה שכתב שיש מתקן מנא, לא אומר דאורייתא או דרבנן.
וישנם עשרות מקרים של מתקן מנא דרבנן.
אז בוא אגלה לך סוד שטרם ידעת

בפשטות שכותבים שם של מלאכה מתכוונים לדאו'
ובפרט שסותמים שיש פה "מתקו מנא" דכוונתן לדאו', כי מציאות של תיקון מנא זה דאו'
אלא א"כ פירטו שהוא דרבנן, אבל כשסותמים לאב מלאכה מתכוונים לדאו'
אולי תפסיקו כבר לדבר על "מתקן מנא".

מתקו מנא זה לא החזון איש!!!
אתה רוצה תאמר שיש אומרים שיש איסור מתקן מנא, אבל לא "בונה", וזה שני דברים נפרדים!

זה כן החזו"א בהקשר לזה "שזה דאו'"

ודלא כמי שכתב "ולית מאן דחש להא"
וכוונתו של הכותב הנ"ל לאמר- שאף אחד לא חשש לדאו'.


ב

לא ראית מעודך את החזו"א
כי גם החזו"א דיבר על "תיקון מנא"

החזו"א הזכיר גם "בונה" וגם "תיקון מנא" וגם "עושה כלי"

אולי אתה מכיר את החזו"א דרך היביע אומר וכד'
חזו''א א.JPGחזו''א ב.JPG
 
אתה רוצה תאמר שיש אומרים שיש איסור מתקן מנא, אבל לא "בונה", וזה שני דברים נפרדים!
אולי לא הובנתי קודם

אך מי שמעיין בחזו"א רואה שדיבר גם וגם, והיינו שהיה לו גם חשש מצד בונה וגם מצד עשיית כלי ותיקון מנא
ואף יתכן מאוד לומר שמה שכתב בונה כוונתו לבונה כלי שזה בעצם חוזר לתיקון מנא
אבל גם אם אני לא צודק- מ"מ ודאי שדיבר גם על עשיית כלי ותיקון מנא

ומשום מה- בביהמ"ד של היביע אומר ובנו- כל מה שיודעים להגיד מהחוז"א "בונה" "בונה" "בונה"

לא ראו מעולם את החזו"א, ומדברים - לפחות לפני שמדברים על דעה מסויימת צריך ללמוד אותה
 
ואוו...
חידשת לי...
זה שכתב שיש מתקן מנא, לא אומר דאורייתא או דרבנן.
וישנם עשרות מקרים של מתקן מנא דרבנן.

בנוגע לציץ אליעזר הנידון, בחלק ג, ברור שהתכוון למתקן מנא מדאורייתא, וכלשונו שם:
ואם כן נמצא שהאדם בחיבורו והבאתו המידית על ידי כך את הזרם החשמלי אל קרבו הרי הוא בכך גם כמתקן מנא, והרי זה בכלל פסק הרמב"ם שפוסק (בפכ"ג מהלכות שבת ה"ד) שהמתקן כלי באיזה דבר שיתקן חייב.
 
אולי תפסיקו כבר לדבר על "מתקן מנא".

מתקן מנא זה לא החזון איש!!!

החזון איש עצמו הזכיר מתקן מנא, כמובא בתגובה שלעיל. גם במכתבו לגרשז"א שבספר 'מנחת שלמה' (ח"א, עמ' צג) הסביר:
דגם חוט החשמל שנעשה על ידי כח הקבלה שלו... והרי בחיבורו החוט בכשרון הטבעי, הועמד לשרותו של האדם, וחשיב תיקון מנא, וכח הקבלה הוא טבוע ותמידי...
 
זה אפי' לא "חשש".
זה "מי יודע".
- ולא חשש "למי יודע" הזה במקומות אחרים. (אבל ברור... העיקר לצרף "כמה שיותר" פוסקים לחזו"א...)
רואים שלא קראת את המאמר לעיל.
שם הביא ב חכמים בני דורו של הלבושי מרדכי (זהב שב"א, ויען יוסף) שכתבו שהוא סובר שזה בונה דאורייתא, (כהחזו"א). והיינו שהם לפחות הבינו שמה שכתב "מי יודע" זה שחשש לזה.

ממליץ לקרוא ביישוב הדעת ובראש נקי ממסקנות קדומות ובנפש חפצה את המאמר הנ"ל. הרבה דברים שמעלים פה מבוארים שם היטב
 
מתקו מנא זה לא החזון איש!!!

אולי תפסיקו כבר לדבר על "מתקן מנא".

מתקו מנא זה לא החזון איש!!!
אתה רוצה תאמר שיש אומרים שיש איסור מתקן מנא, אבל לא "בונה", וזה שני דברים נפרדים!
שוב גם כאן ממליץ לקרוא את המאמר הנ"ל שהוכיח שגם החזו"א גופיה העלה צדדים של מתקן מנא
 
ראשי תחתית