קובץ 'תורת ציון' - בתורתו של מרן האור לציון זיע"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
הדור אתם ראו!!!!
1753784349336.png
 
אין חידוש בקטע שציינת, כבר כתב ביביע אומר בשם הגר"ע עטיה שדעת החזו"א דחויה.
צטט לנו את דבריו על המיקרופון, אולי שם החידוש
א. "מכח כמה קושיות ..." נו באמת ..
ב. לא העמקתי בדעת החזו"א עדיין, אבל לפום ריהטא סברת החזו"א היא יצירת המעגל כאן, ולא את עצם החשמל, לא כך?
ג. שאלת השאלות, מי כותב את זה? הגרע"י בשם רבו הגדול זיע"א (בדורו של החזו"א!!) או מישהו אחר ..

היכן היבי"א
 
דחוייה???

ראית את המאמר הנ"ל?.
לא נ"ל
כי אם היית רואה היית נוכח לדעת כמה סברו הכי

ועל זה אתה קורא לשון "דחוייה"
אין לך יותר דחוי מזה
כתבתי שלפי הגר"ע עטיה ולפי הגר"ע יוסף זו דעה דחויה. אתה חולק על זה?
אכן, במאמר הנ"ל הביא פוסקים רבים שסברו שיש בחשמל בונה, או שעכ"פ חששו לחזו"א. אך אין זה קשור למה שכתבתי.
 
היכן היבי"א
שו"ת יביע אומר ח"ז, או"ח סי' לו אות ג:
"החזון איש כתב שבהדלקת החשמל בשבת יש משום תיקון מנא, שמעמידו על תכונתו להזרים אליו זרם החשמל בתמידות, וקרוב הדבר שזהו חשוב כבונה מן התורה... אולם מדברי כל האחרונים לא משמע כן... לא אשתמיט לשום פוסק מן האחרונים לחדש חידוש גדול כזה שיש בו משום בנין וסתירה.... הילכך אין לחוש לזה כלל".
[ובהמשך התשובה כתב הרב דבר משעשע: "ועיין עוד בשו"ת תפלה למשה ח"ב (סימן כ עמוד ר' והלאה) שגם כן ישב על מדוכה זו, ובסוף דבריו הוכיח ממה שכתבנו בשו"ת יביע אומר ויחוה דעת בכמה מקומות דלא שמיעא לי כלומר לא סבירא לי סברת החזון איש הנ"ל. והצדק עמו."]

ועיין עוד בשו"ת יביע אומר ח"ט, או"ח סי' קח אות קפה.
ובשו"ת יביע אומר חלק ז (חלק אורח חיים סימן לו אות ג) כתב ששמע בזה מפי מורו ורבו רבי עזרא עטייה זצ"ל, שסברת החזון איש בזה אינה מחוורת.
 
א. "מכח כמה קושיות ..." נו באמת ..

ג. שאלת השאלות, מי כותב את זה? הגרע"י בשם רבו הגדול זיע"א (בדורו של החזו"א!!) או מישהו אחר ..
א. וכי אסור להקשות כמה קושיות על שיטת החזו"א ולסבור אחרת?
ג. ברור שיש הבדלי מדרגות בין הרב עובדיה לבין הרב אלקנה ישראל, אבל גם לרב אלקנה מותר לחלוק על החזו"א, הוא לא ראשון ולא אמורא ולא תנא
 
א. וכי אסור להקשות כמה קושיות על שיטת החזו"א ולסבור אחרת?
ג. ברור שיש הבדלי מדרגות בין הרב עובדיה לבין הרב אלקנה ישראל, אבל גם לרב אלקנה מותר לחלוק על החזו"א, הוא לא ראשון ולא אמורא ולא תנא
צורת הגשת הדברים
לפי הזכור לי, לא מצאנו לשון "מכח הדברים נדחו .." או כעין זה שכתב אחד מהאחרונים על קדמיו בשנות דור ויותר,
כאבי הוא על ההתייחסות אל דעת החזו"א באל כזו שצריך לדחותה ..

עכשיו ראיתי את הלשונות שנקט היבי"א בדעת החזו"א שהבאת, איזו עדינות ביחס לכותב הנ"ל,
אמנם רבך חולק, מותר לך להביא את שיטתו ואף להוסיף לה ראיות, אבל אל לך לנקוט לשונות חריפים יותר ממנו ...
 
כתבתי שלפי הגר"ע עטיה ולפי הגר"ע יוסף זו דעה דחויה. אתה חולק על זה?
יש הבדל בין לשון "אינה מחוורת" ולבין לשון "דחוייה"

ביביע אומר שהביא בשם הר' עזרא עטייה כתב בלשון "אינה מחוורת"

לעומת זאת בבנו זה עבר שינויים [פעם כתב שהשיב הר' עזרא עטייה בתקיפות, ופעמים כתב אינה מחוורת, ופעמים אמר בשיעור שהר' עזרא עטייה עשה דוגמא של פטיש והדגים זה בונה]
 
רק להזכיר,
עיון ארוך בדברי החזון איש נמצא במנחת שלמה (ח"א סי' יא) והוא מסתייג מדברי החזון איש בעקבות הטענות הבאות:
א. הזרמת אלקטרונים בחוטים היא כהזרמת מים בצינור והיא 'שימוש' ולא 'בניה'.
ב. סגירת מעגל חשמלי היא כפתיחת דלת. כשם שפתיחת וסגירת הדלת אינו 'בונה' את הדלת, במעגל חשמלי אין הלחיצה על המתג 'בונה' אותו.
ג. החיבור בחשמל הוא ארעי וגם לא מתקיים מעצמו, ואין הוא חשוב 'בונה'.
ד. רק שינוי בגוף הדבר נחשב בונה, ולא הפחת חיים בו (כפי שהנשמתו של חולה אינה 'בניית אדם').

ונכון שיש פוסקים רבים שחששו לסברת החזו"א, או אפילו הסכימו לה, אבל מנגד היו רבים שהסתייגו ממנה ממש בחריפות, מה שלא מצאנו כלפי מי שאמר מוליד וכדו'. לדוגמא, הרב מרדכי הלפרין (המעין 174, עמ' 175 הערה 20) סיפר שהגרשז"א שאל בנערותו את ר' יצחק ירוחם דיסקין האם יש איסור בונה בהדלקת חשמל בשבת, והרב גער בו: "למה אינך שואל אם יש בכך איסור נערה המאורשה ביום הכיפורים?!".
 
צורת הגשת הדברים
לפי הזכור לי, לא מצאנו לשון "מכח הדברים נדחו .." או כעין זה שכתב אחד מהאחרונים על קדמיו בשנות דור ויותר,
כאבי הוא על ההתייחסות אל דעת החזו"א באל כזו שצריך לדחותה ..
אם זה הדבר היחיד שהוא היה כותב, זה אכן ניסוח לא מתאים.
אבל אם זה רק סיום למערכה ארוכה ומפורטת שהוא כתב, עם טענות ומקורות, אני לא רואה בזה בעיה.
 
ב. סגירת מעגל חשמלי היא כפתיחת דלת. כשם שפתיחת וסגירת הדלת אינו 'בונה' את הדלת, במעגל חשמלי אין הלחיצה על המתג 'בונה' אותו.
לא הבנתי
א"כ איזה איסור יש בשבת להדליק מזגן ? [באופן שאין בו חוט להט]

כמו שמותר לפתוח דלת שיהיה מותר להדליק מזגן
 
אכן

אם זה כפתיחת דלת
וכן אם זה עשוי לכך ולכן אין בזה משום בונה או מכה בפטיש

אז איזה איסור איכא?

ומאיפה צץ פתאום איסור דרבנן?
בתשובות במנחת שלמה, הגרשז"א:
1. דוחה את הנימוקים לאסור מצד מכה בפטיש, בונה ומוליד.
2. מקבל את הסברא לאסור מצד עובדין דחול אבל אומר שאין לנו סמכות לאסור דבר כזה מדעתנו.
3. אומר על דבריו של הבית יצחק שאסר משום מוליד, שאע"פ שיש לו קושיות על דבריו מכל מקום "כבר הורה זקן"
 
בתשובות במנחת שלמה, הגרשז"א:
1. דוחה את הנימוקים לאסור מצד מכה בפטיש, בונה ומוליד.
2. מקבל את הסברא לאסור מצד עובדין דחול אבל אומר שאין לנו סמכות לאסור דבר כזה מדעתנו.
3. אומר על דבריו של הבית יצחק שאסר משום מוליד, שאע"פ שיש לו קושיות על דבריו מכל מקום "כבר הורה זקן"
סיכום הדברים
אין שום איסור להדליק מזגן בשבת

ולא כמו שהיום ממציאים "איסור דרבנן"
או כל מיני המצאות שווא ומדוחים
 
בתשובות במנחת שלמה, הגרשז"א:
1. דוחה את הנימוקים לאסור מצד מכה בפטיש, בונה ומוליד.
2. מקבל את הסברא לאסור מצד עובדין דחול אבל אומר שאין לנו סמכות לאסור דבר כזה מדעתנו.
3. אומר על דבריו של הבית יצחק שאסר משום מוליד, שאע"פ שיש לו קושיות על דבריו מכל מקום "כבר הורה זקן"
אז לדעתך מותר להדליק מזגן / רמקול / כי באמת אין מוליד?
 
וזהו החכם של הבמבה "האדמה".
ויש לדונו לכף זכות שחושב שצודק וכוונתו לש"ש.
הציבור הקדוש מתבקש להתמקד לכתוב אך ורק בעניין בו עסוקים

ובלי לגלוש-בלי קשר כלל-לנושאים אחרים.

ובפרט שיש כאן אפשרות זמינה של פגיעה בת"ח!
 
לחלוק על גדול המעיינים ובעל הסברא בדורות האחרונים מרן החזו"א זיע"א מכח כמה קושיות ולומר שנדחו דבריו?!
אני מקבל שגדולי הפוסקים אמרו שדבריו הם חידוש, אני מקבל שהגרשז"א היה בר הכי לפלפל עימו בסברא ולחלוק בראיות כמו שעשה במנח"ש,
אבל לא כל אחד רשאי לחלוק על מרן החזו"א!! אולי הניסוח הנכון למי שפוסק בזה כהמקילים הוא שלכאו' צ"ע על דברי קדשו מכמה מקומות ולמעשה אנחנו קי"ל כמרנן הגר"ע עטייה והגר"ע יוסף זצוק"ל ועוד שזה דרבנן. אבל חלילה לחשוב שאנחנו יכולים להוכיח בסברא או ראיה דבר שהחזו"א טעה בו ולדחות אותו מהלכה... ואכמ"ל.
 
סיפר שהגרשז"א שאל בנערותו את ר' יצחק ירוחם דיסקין האם יש איסור בונה בהדלקת חשמל בשבת, והרב גער בו: "למה אינך שואל אם יש בכך איסור נערה המאורשה ביום הכיפורים?!".
אתה יכול להעלות את הקטע הזה??

פשוט זה נשמע מצוץ מהאצבע [ואפי' לא האצבע הרגילה, אלא הכי קטנה]
 
אני מקבל שגדולי הפוסקים אמרו שדבריו הם חידוש,
אולי תגלה לי מי הפוסקים שכתבו שדבריו חידוש??
ולמעשה אנחנו קי"ל כמרנן הגר"ע עטייה והגר"ע יוסף זצוק"ל ועוד שזה דרבנן.
איזה איסור דרבנן?
של איזה מלאכה אתה משבץ זאת לאיסור דרבנן
ואיפה רבנן אסרו זאת
 
אז לדעתך מותר להדליק מזגן / רמקול / כי באמת אין מוליד?
1. לא כתבתי את דעתי, אלא את מה שאני זוכר שכתב הגרשז"א.
2. כפי שציינתי, הגרשז"א הלכה למעשה מקבל את האיסור של מוליד. ולכן הוא אינו מתיר הדלקה של מזגן ורמקול
 
אתה יכול להעלות את הקטע הזה??

פשוט זה נשמע מצוץ מהאצבע [ואפי' לא האצבע הרגילה, אלא הכי קטנה]
טעיתי במספר הגיליון, צ"ל 247. מצורף:
(ואינני יודע למה זה נשמע מצוץ מהאצבע, אולי אינך מכיר את הרב מרדכי הלפרין ואת דייקנותו במסירת שמועות מרבו)
 

קבצים מצורפים

אולי תגלה לי מי הפוסקים שכתבו שדבריו חידוש??
כדאי שהשיח יהיה מכבד...
עי' שו"ת מנחת שלמה ח"א קמא בהתחלה שכתב כן שכל הפוסקים סברו שזה חידוש גדול מאד (וע"ע בהערה שם מבנו הגר"ש), ועי' ביבי"א הנ"ל ומהגר"ע עטיה זיע"א. וכן עוד. ושלא לדבר על המהרש"ם וסייעתו שנקטו בכל חשמל אפילו להט שהוא דרבנן, אלא שבזה התקבל להחמיר ואכמ"ל.
ושורש הדברים הוא ששתיקתם של גדולי הפוסקים שעסקו בזה ולא העלו בדעתם לומר בונה וסותר היא הוכחה שלא סברו כן.
ואגב כדאי מאד שתעיין בסוגיא הזו בעיון ואח"כ תבין לבד שאף שדברי החזו"א מתוקים ועצומים בסברא, מ"מ מחודשים מאד, ודוק.
של איזה מלאכה אתה משבץ זאת לאיסור דרבנן
שאלה נפלאה!
י"א מוליד (הבית יצחק ועוד)
י"א מתקן מנא דרבנן
י"א עובדין דחול, זילותא וכיו"ב. (עי' במנח"ש שן, ובחזו"ע בכ"מ, ועוד)
ובהתבוננות עמוקה בפעולת החשמל מבחינה פרקטית טענות הגרשז"א ממש חזקות ולפעמים קשה לנו לקבל דבר שיש לנו עליו מוסכמות ודעה מוקדמת...
 
1. לא כתבתי את דעתי, אלא את מה שאני זוכר שכתב הגרשז"א.
2. כפי שציינתי, הגרשז"א הלכה למעשה מקבל את האיסור של מוליד. ולכן הוא אינו מתיר הדלקה של מזגן ורמקול
זה היה נשמע ממך איזה קבלה מאולצת כזו למרות שיש עליה קושיות.

ומ"מ הוסכם אצל כל האחרונים פה אחד דלכה''פ איסור דרבנן מיהא איכא.

והאמת שלאחר אותו מאמר הבנתי, מש''כ רח''ע שבירר בכתובים שזה אסור, אך לא רצה לבא בפולמוס וכו'.
עיין כאן
1753848505840.png
 
ראשי תחתית